PDA

View Full Version : Hulp bij keuze...



Steeff
9 augustus 2006, 19:41
Hi,

Weer zo'n noob die het zelf niet kan uitzoeken ;)

Ik heb nu zo'n 2 maanden akoestisch gespeeld, en ik vind het enorm leuk. Maar omdat ik van rock en metal e.d. houd, merk ik vaak dat ik niet echt een lekker geluid kan krijgen (i.v.m. distortion e.d. effecten) en veel dingen (bijv. powerchords) gewoonweg niet (mooi) kan spelen. En daarom ben ik van plan elektrisch te gaan spelen.

Ik heb een tijd rondgezocht, en de volgende gitaren hebben de eer hier te staan:

Ibanez EXR170 (http://www.ibanez.co.jp/eg_page.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=502&COLOR=CL01&MODEL_NO=EXR170) (sorry Ibanez site gebruikt frames; kan niet de 'volledige' site plaatsen...)

Squier Standard Fat Stratocaster (http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0321700592)

Ibanez GRG270B (http://www.ibanez.co.jp/eg_page.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=473&COLOR=CL01)

Welke zouden jullie kiezen?

En ik denk dat ik voor de Roland Cube 15 (http://www.roland.com/products/en/CUBE-15/index.html) versterker ga.

Maar nog even wat vraagjes:
Ik heb ergens op dit forum gelezen dat tremolo-bridges de snaren snel ontstemmen; waar moet ik bij 'snel' aan denken? Dagelijks stemmen, of na een half uurtje spelen?

Over de versterker; ik zit er aan te denken evt. 50 euro meer te betalen voor een tweedehands Cube 30. Is dit slim om te doen?

Al met al ben ik van plan ongeveer 400 euro uit te geven (jaja, ik heb gespaard :P )


Alvast dank!


PS: Ja, ik heb echt rondgekeken en gezocht, maar ik heb nergens de drie gitaren naast elkaar gezien... Wel heb ik de Roland Cube 15 vs. 30 gevonden, maar daar kwam niet echt een duidelijk antwoord uit..

Steeff
10 augustus 2006, 10:09
Ehmm... Iemand, please? :roll:

G.G.
10 augustus 2006, 10:20
De squire (mijn persoonlijke favoriet valt voor jouw af denk ik want die heeft geen humbucker op de hals en ook geen floyd.

Als ik jou was zou ik voor een van die twee ibanezgitaren gaan.

mustang16
10 augustus 2006, 10:20
ik vind de squier het mooiste :d. Over de kwaliteit kan ik niet veel zeggen, ik zou zeker voor een 2dehands versterker gaan voor een beetje meer heb je een betere. Misschien kun je de gitaar ook 2dehands kopen. Test alles uit en neem wat je het beste vind, en mooist vind klinken.

Kim Wilson
10 augustus 2006, 10:22
De squire (mijn persoonlijke favoriet valt voor jouw af denk ik want die heeft geen humbucker op de hals en ook geen floyd.

Als ik jou was zou ik voor een van die twee ibanezgitaren gaan.
Een Squier (let op: SquiER) fatstrat heeft ook (een) humbucker(s), hoor. Floyd weet ik niet, maar als beginner word je niet blij van een Floyd...

Steeff
10 augustus 2006, 10:24
Het is volgens mij geen floyd inderdaad, maar na wat ik heb gelezen weet ik niet of ik dat wel wil... :P Ze schijnen nogal snel te ontstemmen en ze zijn moeilijk te stemmen, toch?

grayfink
10 augustus 2006, 10:27
De cube 30 is echt wel veel beter als de 15. Er zit een grotere speaker in, waardoor het laag veel beter klinkt. Ook heb je gelijk een lading leuke effecten die niet op 15 zit. 50€ is hij zeker meer waard.
Een tremolobrug ontstemt veel sneller als je de tremolo ook daadwerkelijk veel gebruikt, anders niet.
Van die gitaren die je noemt zou ik optie 1 kiezen. Goed merk, goede restwaarde.
Squier is een ondermerk van Fender en wordt een beetje op neergekeken, de restwaarde is daarom laag. Dat er op neerkijken is onterecht trouwens. De kwaliteit/prijs verhouding van Squier is gewoon goed.
Ik zou dus de eerste Ibanez kiezen. Optie 3, die GRG270 heeft een locking tremolo. Erg lastig te stemmen voor een beginner en de locking tremolo's van de budget Ibanezzen hebben geen goede reputatie, ze schijnen snel te slijten.

G.G.
10 augustus 2006, 12:40
Een Squier (let op: SquiER) fatstrat heeft ook (een) humbucker(s), hoor. Floyd weet ik niet, maar als beginner word je niet blij van een Floyd...Oops, spelfoutje Komt doordat ik altijd denk aan de EsquiRE.

Humbucker op de hals vind ik toch altijd wel lekkerder dan een singlecoiltje voor de stevige muziek. (dat hals humbuckertje van die Ibanez is later altijd wel te splitten dmv een pushpullpotmetertje, weet wel dat het nooit zo lekker klinkt als een echte singlecoil, maar in deze prijscategorie zou ik me daar toch niet druk om maken)

Floyd, voor beginners, daar heb je wel weer een beetje gelijk in. Maar eenmaal afgesteld, en met constant dezelfde snaren moet het wel te doen zijn. Als ik een beginner was zou ik bij de muziek handel zeggen:

"Ik wil DIE gitaar, afgesteld op DIE snaren, en doe er maar twee setjes snaren bij voor nop, jullie doen toch aan klantenbinding?"

"Ik ben nu nog een beginner, maar wordt erg goed, en dan heb ik veel meer shit nodig en dat willen jullie wel, dus lever maar een beetje service, en snel een beetje".

G.G.
10 augustus 2006, 12:44
Ze schijnen nogal snel te ontstemmen en ze zijn moeilijk te stemmen, toch?

Is een vooroordeel. Als een Floyd eenmaal goed is afgesteld, en je gebruikt dezelfde snaren levert het echt geen problem op.

Als je heel extreem moet bijstemmen verdient het de voorkeur om in kleine stapjes te stemmen. De brug vind vanzelf zijn balanspunt. "Geduld" is het magische woord bij Floyd Rose tremelos.

FruscianteFan
10 augustus 2006, 12:45
Volgens mij is het als beginner wel belangrijk dat je zelf kunt leren de gitaar te stemmen. Met een FR gaat dat niet lukken. Dan blijf je met een gevoel zitten dat je 'het niet zelf kunt'.

LaurentB
10 augustus 2006, 13:03
Hi,

Over de versterker; ik zit er aan te denken evt. 50 euro meer te betalen voor een tweedehands Cube 30. Is dit slim om te doen?

Probeer zeker diverse versterkers uit! Dat maakt een wereld van verschil in geluid uit, nog meer dan de gitaar, vaak.
En als je geen goede versterker hebt zit je nog steeds met de frustratie niet het geluid te kunnen krijgen wat je wilt. Echt belangrijk hoor.
Nog niet eens zozeer het vermogen, maar wel de geluidskwaliteit.

RS-Rik
10 augustus 2006, 13:04
Squier heb ik goeie ervaringen mee