PDA

View Full Version : open of closed back cabinet



ateng
9 augustus 2006, 17:56
Ik was benieuwd wat jullie gebruiken als cabinet en dan bedoel ik open of closed back. En wou ook graag weten waarom je open of closed gebruikt en je eventuele ervaring met beide kasten. Ik vraag dit namelijk omdat ik een closed back heb en zat te denken om m half open te maken maar voordat ik ga zagen wil ik jullie meningen/tips/advies horen.

Alvast bedankt

chennie
9 augustus 2006, 22:00
vuistregel : closed back meer oompf, open back meer open geluid.
Uiteindelijk is dit natuurlijk ook speaker en kast en versterker afhankelijk...

Ik gebruik closed back. Speel voornamelijk harde gitaarwerk, les paultje, hi gain versterker, 2x v30 en 1x C90 speakers en en daar is die oompf wel lekker bij.

AART
9 augustus 2006, 23:21
Chennie slaat de spijker op zijn kop.

Ik speel ook wat zwaarder werk(Punkmetal en Metal) en ik gebruik dus een closed back kast voor meer OOMPH en strakheid/articulatie.

chennie
10 augustus 2006, 04:13
Chennie slaat de spijker op zijn kop.

Ik speel ook wat zwaarder werk(Punkmetal en Metal).

Even terzijde ken je de bands Rise and Fall & The Setup ?

EpiCenturiesAWAy
10 augustus 2006, 09:37
Even terzijde ken je de bands Rise and Fall & The Setup ?
jazeker!! Zalige bands! heb ze al tal van keren gezien en altijd vette show!

Orpheo
10 augustus 2006, 11:07
chennie zegt t idd al. geef mij ook maar closed back. OF openback met een speaker met ziekelijk veel vermogen. dan kom je ook een eind voor power en oompf

Baker
10 augustus 2006, 11:17
vuistregel : closed back meer oompf, open back meer open geluid.


Om deze reden heb ik een open 2x12 combo én een extra gesloten 2x12 CAB.
the best of both! :)

ateng
10 augustus 2006, 11:53
Om deze reden heb ik een open 2x12 combo én een extra gesloten 2x12 CAB.
the best of both! :)
Dat is natuurlijk ook een optie.

Meer oompf is wel duidelijk maar wat versta je onder "open" geluid?

caliban
10 augustus 2006, 12:50
The setup is superzalig
Ik ken dries eigenlijk redelijk goed
Circle vroeger was wel nog beter

ateng
11 augustus 2006, 15:22
Ik denk dan dat ik gewoon mijn cabinet closed back laat maar misschien baspoorten in ga zagen. Niet aan de achterkant maar aan de voorkant, in de baffle zeg maar. Weet iemand wat de diameter moet zijn van de poorten?

Thijssie
11 augustus 2006, 15:46
Ik denk dan dat ik gewoon mijn cabinet closed back laat maar misschien baspoorten in ga zagen. Niet aan de achterkant maar aan de voorkant, in de baffle zeg maar. Weet iemand wat de diameter moet zijn van de poorten?

Dat zou ik dus nooit doen.

Maar schroef de achterkant er af en luister naar het verschil.
Daarna kun je altijd nog "finetunen" door een plaat met 4 (lange) lijmklemmen tegen de achterkant van je cab te klemmen. En op deze manier experimenteren met "Half open", "2/3e Open" etc etc.
Zo kun je kijken wat jij het lekkerste vind in jouw setup....

ateng
11 augustus 2006, 17:55
Waarom niet dan?

Je ziet de baspoorten ook bij Lenders, Bag End, Mesa Boogie. Ik hoef ook niet te experimenteren met open, half of 2/3 open achterkant want het gaat mij niet om het open geluid maar om het extra laag.
Of krijg ik ook meer laag door een 2/3 open back?

interessander
11 augustus 2006, 18:44
Hee Ateng, ik zie dat je uit hoogeveen komt, praat eens met ferdy van massive assault. Hij oefent in het oude koffiehok beneden in de box (jaja, het podium) Hij heeft z'n eigen speakerkasten gemaakt met bassports in de baffle.
Speakers komen uit een ENGL standard cab, als je die twee naast elkaar hoort kun je het verschil horen.

ateng
11 augustus 2006, 21:20
Oke zal ik doen.
Maar wat voor verschil hoor jij dan? En zou je het mij ook aanraden of zou je mij aanraden om mijn kast origineel te laten