PDA

View Full Version : TuningL Dropped D



Merc Wiersma
9 augustus 2006, 16:02
Tot op heden heb ik me niet gewaagd aan alternatieve stemmingen maar wil graar Angelina vN Tommy Emmanuel leren. Boven de Tabbelatuur staat Tuning: Dropped D. Ik neem aan dat je dan de lage E snaar daar D toe stemt. Je zou deze dan net zo lang naar beneden moeten draaien tot ie stemt met de D snaar. echter er is een octaaf verschil. Ik vind het heel moeilijk om dit op gehoor te stemmen. Hebben jullie tips hoe je daar je zelf in kunt trainen, of hoe je dit op een handiger manier voor elkaar krijgt?

JasperSteenbergen
9 augustus 2006, 16:16
Je kunt gewoon je stemapparaat gebruiken, en anders bij een Dropped D snaar is het 7e vakje een A ipv op een 'Gewone' E snaar is dat de 5e.

imm
9 augustus 2006, 16:17
ik kan dat gewoon met me stemkastje... k kan hem instelle of ik hem met een mol wil ... en ik kan gewoon draaie totdat ik D zie
liefs imke

Merc Wiersma
9 augustus 2006, 19:26
Bedankt! ik kan weer verder.

sembo
9 augustus 2006, 19:48
of stemmen met je andere d snaar

je d snaar aanslaan en da de e snaar omlaag draaien tot hij het zelfde klinkt als de d snaar

glacius
9 augustus 2006, 20:56
ik doe dat altijd op het gehoor, is veel zuiverder namelijk

Harald
9 augustus 2006, 21:22
Octaafverschil is makkelijk op te lossen. 12e fret natural harmonic spelen op de lage E, moet dan gelijk zijn aan de open D snaar. Voor Open G en G6 stemming kun je dezelfde truc gebruiken voor de A snaar, 12e fret flageolet gelijk aan open G snaar. Handig is dan om de flageolet niet met normale linkerhandhouding te spelen, maar met de hand omgekeerd boven de hals. Je kunt dan heel snel naar het stemmechaniek om bij te stemmen. Mocht je een lage C nodig hebben op de E snaar, dan moet de 7e fret flageolet gelijk zijn aan de open G snaar.