PDA

View Full Version : Vandaag grote amphunt voor maat van me: mega-review



Mitch
9 augustus 2006, 15:14
René, mijn gitaarcollega in Cantrip, was hard op zoek naar een nieuwe amp. Hij heeft lang op een Kitty Hawk Junior gespeeld maar kon daar, na een tijdje over een AC30 en een JCM800 combo te heben gespeeld toen de Kitty gereviseerd werd, niet meer aan wennen. Tijd voor iets anders !

Zijn eisen: goed dynamisch crunch, dat van bijna clean met teruggedraaid volume kan gaan tot stevige crunch met volume open en harde attack. Meerkanaals mag, maar dynamiek is belangrijker. Liefst twee speakers, liefst tot 1000E, maar we zouden ook wel wat ander spul gaan testen om een brede indruk te krijgen.
Hij speelt op een wat oudere Strat met aktieve elementen. Volgens mij is 't een Elitist, Fender heeft ze maar kort gehad. Maple hals. Zijn scheurgeluid haalt hij al jaren uit een vintage Rat. Dit even als referentie. Here it goes !

Vox AC30CC2
Viel in zijn geval een beetje tegen. Met de Normal en Top Boost gemengd was er best een lekkere crunch uit te halen, maar het hing er een beetje tussenin. Öf te veel crunch en een flubberend laag, óf een iets te tamme crunch en een mooier helderder geluid. De Rat combineerde er totaal niet mee, dus sja...no go.

Vox AC30CC1
Ik blijf erbij: die neodymium speaker is niet verkeerd ! Klonk gedefinieerder, lekkerder op drive, ronder tophoog en een iets strakker laag. Het blijft een prachtig rond geluid, maar hij vond 't toch nét niet veelzijdig genoeg.

Vox AC30CCH met Koch TS212 cab
Kijk, da's al weer een stapje strakker en ronder. Overall een mooiere sound, maar René miste toch een beetje de bite. Het mocht een beetje meer JCM800 attack en crunch zijn, zeg maar.

Orange AD30 Twin Channel
Gevalletje nét niet. Zoals ik zelf in een eerdere amp hunt al eens gemerkt had: kanaal 1 breekt voor je gevoel nét iets te vroeg op en doet dat dan ook iets teveel in het laag/mid-laag. Klinkt een beetje rommelig. Waarschijnlijk had een dubbele input een hoop gescheeld (high/low, zodat je een gitaar met aktieve elementen in de low input kan stoppen)
Kanaal twee is lekker, mooie medium crunch die een bredere dynamiek heeft dan de AC30 bijvoorbeeld. De eq was echter wat beperkt en tja, een 2 kanaals versterker waar er maar één echt lekker van klinkt: no go.
Met 1600E nieuw veel te duur voor wat -ie biedt.

Engl ClassicTube (2ehands 2x10 combo)
Nog nooit gehoord, dus ik was wel benieuwd. Viel absoluut niet tegen ! Makkelijk goed klinkend te krijgen. Clean was met de Bright aan mooi helder, maar met genoeg laag. Wilde wel crunchen, maa rklonk mooier als 't daar nét tegenaan zat. Drive kanaal was goed voor een medium crunch. De gedeelde toonregeling was geen probleem. Het miste wel een beetje aan dynamiek op het drive kanaal en het bleef een tikkie kleurloos.
Conclusie: typische Engl. Makkelijk om een prima sound uit te krijgen, maar het mist karakter. Tweedehands 965E ... neuh.

Fender Hot Rod 4x10
Ballen. Da's 't eerste wat je opvalt. Mooi laag, evenwichtig tophoog. Prima klank. Maar ja, dan de drive kanalen hè. Klinkt aardig voor strakke slag, power chord werk, maar zodra je wat losser wil gaan tokkelen of je wil gaan soleren klinkt het als een matige fuzz. Een prima amp voor thuis, maar zodra hij een beetje meer opengaat wordt het lelijker. Cheap parts ? Wie zal het zeggen.
Moest wel meteen aan het Brunetti MC2-verhaal denken van laatst.

Even een uitstapje naar andere andere tops, allen over de TS212:

Marshall 1959SLP RI
O ja, dat was de dynamiek waar we het over hadden ! Veel te hard natuurlijk, zo'n non-master, maar wat een zalige attack en crunch ! Absoluut de bom maar met een prijskaartje van nét onder de 2000E veel te duur. Een 1987 of master volume model hadden ze helaas niet staan. Even ter referentie een andere Marshall gepakt:

Marshall JCM900 Dual reverb
Oh my god, wat is dat dan een koude douche. Clean dat amper warm te krijgen is en sowieso al niet lekker wil crunchen en een drive kanaal dat juist nét ets te stevig is voor de smaak van René. Maar de overall sound, ook na wat tweaken bleeft het absoluut niet. Mager, schraal.... Maakte zijn reputatie echt waar. Met een LP zal je er een lekkerdere sound uitkrijgen, maar deze combinatie sloeg nergens op.

Engl Fireball
Eigenlijk voor de gein erbij gehaald omdat 't een iets te heftig ding is, maar toch wel geinig. De gedeelde toonregeling vond ik bij deze wel een probleem trouwens, maar veel erger: de gedeelde Gain-regeling. Wie dat verzonnen heeft... Kanaal 1 mocht best wat gain hebben om vol te klinken, maar kanaal 2 werd dan eigenlijk alweer over the top. Geen mooie tussenstand voor te vinden. René zocht juist een sound die tussen beide kanalen in zat, dus we hebben 'm weer gauw teruggezet.

Koch Studiotone head
Tja.... ik zei vantevoren tegen René: deze moet je sowieso even horen, want het is echt de hype van dit moment (op het forum dan). Nou, dat hebben we geweten. Ik had zelf de combo eens getest en was daar totaal niet van onder de indruk geraakt. Beetje bedompt clean, typische Koch drive waar ik niet van hou: blèh. Maar nu de top dus.
Bij clean zag ik meteen dat René wat vrolijker ging kijken. "Lekker vol !" Het meest evenwichtige klankbeeld van alle amps. Rond laag, duidelijk maar niet priemend tophoog met de bright in stand 2 van 3 maar veel belanrgijker: de mid shift knop. In de '+' positie haalde hij nét genoeg de mids naar voren om zijn strat beter tot zijn recht te laten komen. Geweldig ! De crunch was, als de gain laag genoeg stond, verrassend dynamisch. Oké, niet 'goeie Marshall'-dynamisch, maar absoluut 'the best of the rest'. Viel mij 100% mee. Paste precies in het plaatje zoals René dat voor ogen had.
En het toetje: OD+ is nu in 3 standen verstelbaar: L/M/H. Keurig trapsgewijs toename in zowel gain als volume. De 'M' stand is meer dan genoeg, waardoor je nu echt een rima clean, rhythm drive en lead hebt. En dat voor 799E.

Veel te lange post, ik had dus gewoon kunnen zeggen: joepie, weer een nieuwe Studiotone-eigenaar :D

almarvk
9 augustus 2006, 15:41
Was daar dan direct mee begonnen! ;)

Maar mooie reviews iig!

cosmos
9 augustus 2006, 15:44
Kijk, dit zijn nou de toffe topics om te lezen!

biels
9 augustus 2006, 15:49
leuk om te lezen inderdaad! bedankt voor die review!

AART
9 augustus 2006, 15:52
Dank u zeer, mooie revieuw.

Jammer van de gedeelde gain op de fireball...

Mitch
9 augustus 2006, 17:07
You're all very welcome. 't Was en leuke ochtend, dus dat moest gedeeld worden ! Meest opvallend waren de verschillen tussen de CC2, CC1 en CCH. Closed back is toch eigenlijk wel lekkerder en ook dat was pas al een keer voorbijgekomen hier (bassbitch geloof ik ?).
Engl Classic was outsider van de dag, maar de Studiotone de overduidelijke winnaar. Ongelofelijk, zó veel bang for the buck !
Vanavond lekker uitproberen in de oefenruimte :)

stratestic
9 augustus 2006, 17:12
Mooie review weer aardig wat wijzer geworden omdat ik zelf ook zo'n geluid zoek. Maar toch even een vraag met wat voor cabinet hebben jullie die Koch studiotone top uitgeprobeerd waardoor het zoveel scheelt met een combo versie?

Mitch
9 augustus 2006, 17:31
Dat staat er

Even een uitstapje naar andere andere tops, allen over de TS212
Zitten VG12-90's in geloof ik.
Daarna overigens ook nog met een Brunetti 2x12 met V30's, maar ik vond het niet een enorm verschil. We zullen nog wel de komende week wat meer speakers testen, want hij heeft zelf nog een 1x12je, ik heb er zelf nog één en krijg eind deze week ook een greenback 2x12 binnen. Vanavond ook nog even een Mesa 2x12 ophalen om te testen dus we gaan eens kijken wat het beste past.
Let wel: we hebben de combo nu niet ge-A/B'ed. Ik heb hem eens met een Lite Ash Tele en met mijn eigen gitaar getest vorig jaar en nu dus de head met René zijn Strat en de closed back 2x12.

Tristan
9 augustus 2006, 18:18
Hee Mitch, goede review man!
Ik ben het met de meeste dingen wel eens die je schrijft, goede omschrijvingen van de karakters van de amps...

Mij was ook al opgevallen dat die Vox AC30CC met 1x12 speaker lekkerder klonk dan die met de goedkopere 2x12 speakers...
De Vox AC30CC top en een 2x12 Bogner kast met Vintage 30's vond ik dan weer net een stapje beter, omdat deze op hoger volume en bij meer crunch veel strakker bleef, die 1x12 Neodymium speaker heeft bij hogere volumes en bij sounds met wat meer crunch toch een beetje te veel flubber en kan dan ook onaangenaam gaan klinken in het hoog...

Ik zelf vind die Orange AD30 twin channel echt veel minder goed dan de Vox, veel minder dynamiek en veel platter en dunner van sound, ook vond ik dat dat eerste kanaal eigenlijk al te veel gain had...
Met de eq was er ook niet de juiste combinatie van attack en volheid in te draaien...
Geen goede amp i.m.o. en zeker niet voor die prijs...

Wat betreft de Marshall 1959SLP reissue zou ik willen zeggen dat ik de reissues van Marshall niet echt super vind, ze geven wel een duidelijk beeld van het karakter van een oude Marshall, maar ze klinken wat stugger en stijver...
Er is minder makkelijk een goede crunch uit halen en het tophoog is ook een beetje te penetrant...
Ik zelf vind voor die echte Marshall sound de Marshall 2061x handwired een echte aanrader, die heeft wel dezelfde ballen als de 1959SLP reissue, maar ze klinkt warmer en de crunch is ook vloeiender zodat alles wat meer gaat zingen en met 20 watt kan je haar ook wat meer openschroeven, want die 1987x 50 watter gaat ook nog ontzettend hard...

Punt
9 augustus 2006, 19:02
Zie je nou wel, goed hoeft niet duur te zijn :)

Op welke cab stond de Studiotone?

Mitch
9 augustus 2006, 19:14
Op welke cab stond de Studiotone?


Eeeeh.... één keer herhalen lijkt me genoeg :satisfie:

Punt
9 augustus 2006, 19:59
Eeeeh.... één keer herhalen lijkt me genoeg :satisfie:

Luilak.

Ik heb de combo vergeleken met de head op een Brunetti 2 x 12.
De Brunetti klonk voller, maar ik heb toch gekozen voor de combo omdat die een focus op mid had. Dat helpt om hoorbaar te zijn in een band, zo'n volle sound is lekker voor thuis maar in een band heb je er niet zo veel aan. Natuurlijk was draagbaarheid ook een zwaarwegende reden om de combo te nemen :)

Mitch
9 augustus 2006, 23:45
Mwoh, we hebben 'm daar ook op de Brunetti gehad en ik had nou niet de indruk dat dat niet door de mix zou gaan komen. Ik mag inmiddels, door schade en schande wijzer geworden, wel zeggen dat ik nu redelijk kan inschatten hoe een amp zich in een band gaat gedragen als ik 'm 'droog' hoor.
Sowieso eigenlijk wel een grappige redenering, de meesten zullen een combo nemen als ze vaak thuis spelen en gitaristen die vaak in oefenruimte en op 't podium staan zullen liever 2x12 hebben. Maar goed, als het voor jou werkt: des te beter.

Vanavond lekker gespeeld en hij klonk prima. Hij heeft nu ook een Mesa 2x12 te leen/op zicht, zo'n oude verticale met gesloten, gepoorte onderste speaker en open bovenste helft. Op zich best of both worlds, ware het niet dat de Black Widows erin van het type zijn 'waar je van moet houden'. Clean klonk 't goed, wel al erg hifi, maar op drive...nee. Niet soepel genoeg.
Een Kitty Hawk 1x12 cabinetje (speaker onbekend, maar in ieder geval niet erg efficiënt) klonk al soepeler. Minder ballen spreiding, maar 't kon er goed mee door. Wordt nog wel even zoeken denk ik zo....

Anyway, we hebben nu wel een volgens mij unieke combinatie.
We hebben nu allebei een top die laag is in vermogen (beide <20W) en klein van gestalte en allebei van Nederlandse makelij: René de Koch en ik de CMW.

Cool huh ?

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/minitops.jpg

Mitch
9 augustus 2006, 23:51
Hee Mitch, goede review man!
Ik ben het met de meeste dingen wel eens die je schrijft, goede omschrijvingen van de karakters van de amps...
...
Wat betreft de Marshall 1959SLP reissue zou ik willen zeggen dat ik de reissues van Marshall niet echt super vind, ze geven wel een duidelijk beeld van het karakter van een oude Marshall, maar ze klinken wat stugger en stijver...
Er is minder makkelijk een goede crunch uit halen en het tophoog is ook een beetje te penetrant...
Ik zelf vind voor die echte Marshall sound de Marshall 2061x handwired een echte aanrader, die heeft wel dezelfde ballen als de 1959SLP reissue, maar ze klinkt warmer en de crunch is ook vloeiender zodat alles wat meer gaat zingen en met 20 watt kan je haar ook wat meer openschroeven, want die 1987x 50 watter gaat ook nog ontzettend hard...

Thanx Tristan ! Ja, baalde ook wel dat ze geen andere Marshalls hadden staan. Ja, de 1974, maar da's ook niet wat -ie zocht. De RI 1959 heeft inderdaad de tekortkomingen die je noemt maar het was al een slok beter dan wat we tot dan toe hadden getest. Maar dat volume hè, kolere...
Maar goed, zelfs ik als anti-Koch man (er heeft me er nog nooit één kunnen bekoren) was er over uit dat de Studiotone de goedkoopste, meest veelzijdige én de lekkerst klinkende was.
Voor een channelswitcher een erg goede dynamiek !

Punt
10 augustus 2006, 00:01
Sowieso eigenlijk wel een grappige redenering, de meesten zullen een combo nemen als ze vaak thuis spelen en gitaristen die vaak in oefenruimte en op 't podium staan zullen liever 2x12 hebben. Maar goed, als het voor jou werkt: des te beter.


Eh, nee de ST combo is voor de oefenruimte. Voor op't podium gebruik ik een Shiva head en Cab :)

Ondertussen gebruik ik de TS echter ook voor kleinere gigs in cafe's enzo.

Ik vind die 20 watters toch wel watt hebben ...

Mitch
10 augustus 2006, 00:05
Op die manier :D

En ja, meer power heb je amper nodig inderdaad. Goede voicing is alles en dat zit bij deze toppies wel goed !

Tristan
10 augustus 2006, 00:34
Thanx Tristan ! Ja, baalde ook wel dat ze geen andere Marshalls hadden staan. Ja, de 1974, maar da's ook niet wat -ie zocht. De RI 1959 heeft inderdaad de tekortkomingen die je noemt maar het was al een slok beter dan wat we tot dan toe hadden getest. Maar dat volume hè, kolere...
Maar goed, zelfs ik als anti-Koch man (er heeft me er nog nooit één kunnen bekoren) was er over uit dat de Studiotone de goedkoopste, meest veelzijdige én de lekkerst klinkende was.
Voor een channelswitcher een erg goede dynamiek !

Die 1974x vind ik iets te weinig laag hebben en die cruncht wel erg snel, is minder de echte oude Marshall sound zoals ik hem ken, wat zoeter, minder bruut, maar wel lekker...
Ik ben zelf ook totaal anti-Koch, die Classictone vond ik ook al helemaal niets en ik dacht dat de Studiotone daar een beetje op leek...
De Studiotone is een soort combinatie van de Twintone en de Classictone, maar dan in een kleiner pakketje dacht ik...
Hoe vergelijkt de Studiotone qua sound zich dan tot jouw Rivera volgens jou?

Mitch
10 augustus 2006, 09:53
Ik ben zelf ook totaal anti-Koch, die Classictone vond ik ook al helemaal niets en ik dacht dat de Studiotone daar een beetje op leek...
De Studiotone is een soort combinatie van de Twintone en de Classictone, maar dan in een kleiner pakketje dacht ik...
Hoe vergelijkt de Studiotone qua sound zich dan tot jouw Rivera volgens jou?

Verkooppraat of een serieuze vergelijking ? :D
Nee, het zijn echt andere amps. De Studiotone heeft een goede basissound en gaat daarmee verder in OD en OD+. De Rivera heeft echt twee basissounds. Clean voller, crunch meer middy en iets rauwer.
De één is dus iets veelzijdiger, de ander heeft iets meer karakter. Qua dynamiek doet het weinig voor elkaar onder en juist dát verbaasde me zo in de Studiotone. Ik vond tot nu toe in de categorie 'betaalbaar' de Rivera nog de enige channelswitching amp die qua dynamiek deed denken aan een single channel.

srv-man
10 augustus 2006, 10:09
Erg leuk, zo'n uitgebreide review. Naar aanleiding van eerdere positieve berichten over de Studiotone ben ik (als zijnde iemand die, laten we zeggen, moeite heeft om de Koch kwaliteit te herkennen ;) ) er onlangs ook maar eens gaan proberen. De speaker in het combootje kon mij minder bekoren (maar ben ook geen open back liefhebber), maar het topje klinkt inderdaad lekker.
Wel heel anders dan Rivera, dat heeft meer een vintage karakter met wat losser laag (althans, de amps die ik heb gehoord: Rakehead, KHR55). De Koch vind ik vrij modern klinken en het laag veel strakker.

onze_jef
10 augustus 2006, 11:56
Erg mooie reviews... 'k heb er zin van gekregen om zelf ook nog eens op versterkerjacht te gaan.