PDA

View Full Version : Fender Strat. Eric Johnson vs Fender Strat. USA



Billy the Kid
9 augustus 2006, 13:34
Ik heb nu een Fender Strat. USA Sunburst van zo'n €1000,-
Eigenlijk wil ik nu een Strat. Eric Johnson van €1899,- kopen.
Maar is dit wel een aanwinst aangezien ik de Strat USA al heb??
Wat zijn de verschillen tussen de twee??
Vast wel mensen die hier een mening over hebben!!!

blademan
9 augustus 2006, 13:36
als je niet weet wat de verschillen tussen de 2 gitaren zijn, waarom wil je dan de Eric Johnson Strat uberhaupt aanschaffen?
Is je USA strat niet gewoon goed?

iwamoto
9 augustus 2006, 13:41
als je niet weet wat de verschillen tussen de 2 gitaren zijn, waarom wil je dan de Eric Johnson Strat uberhaupt aanschaffen?
Is je USA strat niet gewoon goed?
Blijkbaar niet he, ik wil ook nog steeds een G400, ook al is dat geen toevoeging, maar ik vind die dingen gewoon vet,
maar staat op site van fender niet wat er speciaal aan is? ik dacht een paar praktische zaken, en bijv geen string trees,
maar dat moet je echt even opzoeken

nopster
9 augustus 2006, 14:16
Even off-topic: bekijk aub eens je pm's Billy.

guitartub
9 augustus 2006, 16:57
De Fender Eric Johnson strat is gebouwd volgens de specificaties van........ juist, Mr Pietje Precies himself. Dat betekend dat er kwa feel en sound best wel verschillen zullen zijn tov jouw "normale" Strat U.S.A. Ben je niet bang dat je die E.J. zoveel beter vindt dat je de jouwe niet meer aanraakt? Is mss zonde van de pegels die je nu al hebt uitgegeven.

Billy the Kid
9 augustus 2006, 19:19
Blademan:
Mijn Strat is prima hóór, maar een nieuwe is toch ook wel weer leuk.
Puur voor de HEB en ik vind het gewoon een mooi ding, je ken dat wel hé.....
En uiteraard om op te spelen!!!

Tristan
9 augustus 2006, 21:36
Ik heb de precieze verschillen even opgezocht...

Nadelig:
Kwartiersgezaagde maple hals: minder twang, maar wel strakker van geluid als dosse gezaagd (standaard), minder echt Fender...
Staggered tuners i.p.v. non staggered tuners: staggered tuners klinken minder open, vooral als je open snaren speelt klinken deze minder goed door...
Pickups ontworpen door Eric Johnson: ik vind zijn sound maar slapjes, dus als hij de pickups heeft ontworpen zal het wat mij betreft niet veel zijn denk ik...

Voordelig:
Lichte elzen body uit twee delen: betere resonantie
Geen verf tussen brug en body: betere overdracht van de klank tussen de brug en de body...
Toonknop op brugelement: daarmee kan je het soms schelle brugelement temmen...
Toets met 12" radius en medium jumbo frets: speelt wat makkelijker, vooral in de hoge posities en bij het opdrukken van de snaren...

Voor de rest zijn er nog wat verschillen, maar dat heeft minder invloed op de klank...
Ik hou zelf niet zo van Eric Johnson zijn sound, hij weet een oude Marshall nog slap te laten klinken, dus daarom zou ik niet zo gauw voor deze gitaar gaan...
Ik moet echter wel zeggen dat er veel verschillen per exemplaar zijn en dus kan het verkeren dat je een geweldige Eric Johnson Strat treft...
Het zou ook zomaar kunnen dat je American Standard veel beter blijkt te zijn...
Met andere woorden: probeer voordat je iets koopt en pin je niet vast op een model/uitvoering, bestel ook niets ongehoord...
Ik zou gewoon naar een winkel gaan waar ze veel Strats hebben staan, mijn eigen Strat meenemen en lekker gaan testen...
Als er een gitaar bij zit die je aanstaat dan zou ik die gewoon kopen...
Je kan natuurlijk wel je keuze enigszins inperken door vooraf te beslissen of je een meer moderne of een meer vintage strat zoekt, de Eric Johnson is wat meer vintage en de American Standard misschien wat moderner...
Verder ben ik zelf een grote fan van de Custom Shop pickups van Fender, die standaard American pickups vind ik niet echt lekker, dus is het mijns inziens een voordeel als er al Fender Custom Shop pickups in de gitaar zitten...

Billy the Kid
10 augustus 2006, 10:47
Aan Tristan:

Bedankt voor de info!!!! Heb ik veel aan.
Je weet ook vast wel vanaf welke prijs of op welke modellen er Custom Shop Pickups worden gebruikt???
Zijn dit soms: Eric Clapton, Jeff Beck, Rory Gallagher, Robert Cray, Robin Trower, Strat 50th Anniversary?
De Eric Johnson heeft Custom Wound Vintage Pickups, dit is weer iets anders begrijp ik.
Ik wil de hals geheel van Maple, dus blijven er volgens mij de Signature modellen van Eric Clapton en Robin Trower over.
De Strat. 50th Anniversary heeft ook een hals geheel van Maple maar €4599,- geef ik er echt niet aan uit!!

Les Paul
10 augustus 2006, 11:35
@Tristan: Je bent weer heerlijk kort door de bocht ;)
Ik heb de EJ en kan je zeggen dat ondanks de kwartiergezaagde hals het een echte strat is. De pickups zijn juist erg goed. Niet supervet qua klank, maar wel erg goed gedefinieerd. Ik heb mijn EJ indertijd vergeleken met de CS Strat van MichaelAE en vond de EJ beter klinken en fijner spelen.
Verder ben ik het wel met je eens, Tristan.

De toonregeling van de EJ is absoluut heel fijn. Het schelle van het brugelement kan je er helemaal uit draaien. Ook de middelste pickup is erg goed bruikbaar bij de EJ.
Koop niet zomaar iets, maar ga eerst uitproberen. Er zitten behoorlijke verschillen tussen de exemplaren van de EJ. Sommige klinken heel matig en sommige zijn beter dan een gemiddelde CS Strat.

marc_o
10 augustus 2006, 12:08
Andere strats met custom-shop elementen zijn de USA reissue 57 en 62 modellen. Als je een puike strat wilt met een maple-halsje, zou je een 2e hands 57 RI kunnen proberen, die zijn best te betalen en gewoon erg goed....uiteraard geldt, test er zoveel mogelijk, er zit altijd ergens een betere en mindere tussen...

Den_Echte_Jef
10 augustus 2006, 16:07
Een johnson strat voor € 1899 zei je misschien eens kijken op www.thomann.de, daar staan ze 1675 €

Michael AE
10 augustus 2006, 16:29
@Tristan: Je bent weer heerlijk kort door de bocht ;)
Ik heb de EJ en kan je zeggen dat ondanks de kwartiergezaagde hals het een echte strat is. De pickups zijn juist erg goed. Niet supervet qua klank, maar wel erg goed gedefinieerd. Ik heb mijn EJ indertijd vergeleken met de CS Strat van MichaelAE en vond de EJ beter klinken en fijner spelen.
Verder ben ik het wel met je eens, Tristan.

De toonregeling van de EJ is absoluut heel fijn. Het schelle van het brugelement kan je er helemaal uit draaien. Ook de middelste pickup is erg goed bruikbaar bij de EJ.
Koop niet zomaar iets, maar ga eerst uitproberen. Er zitten behoorlijke verschillen tussen de exemplaren van de EJ. Sommige klinken heel matig en sommige zijn beter dan een gemiddelde CS Strat.

Ik heb er een aantal geprobeerd, en ik snap niet wat je er zo goed aan vind.

Ik vind het helemaal niet als een strat klinken, veel te stroef allemaal, maar goed. Ik ben dan ook helemaal niet wild van EJ's geluid.

Neem je hem mee naar de meeting? Ik ben benieuwd of die van jou echt zo goed is als je beweert. ;)

Eko
10 augustus 2006, 17:23
Ik vind dat de EJ strat een hoop gebakken lucht bevat. Qua toon is hij niet beter dan een goede USA strat. Er zit een hoop cosmetische reut tussen om de jongere generatie aan te spreken.Gezien de verkopen lukt dit aardig. De vraag is echter of het instrument de centen waard is. Hij is zo ongeveer geprijsd tussen de USA dlx en de Customshop in. Dat zal niet zonder reden zijn.
De snelheid waarmee er al gebruikt worden aangeboden zegt mij al voldoende. Cosmetisch gezien is het instrument wel goed. Het geheel ziet er goed verzorgt uit. Je koopt echter nog steeds de voorkeur van een ander en dat is zelden de jouwe , anders had je die al zo omgebouwd of laten bouwen.

Les Paul
10 augustus 2006, 19:09
Ik heb er een aantal geprobeerd, en ik snap niet wat je er zo goed aan vind.

Ik vind het helemaal niet als een strat klinken, veel te stroef allemaal, maar goed. Ik ben dan ook helemaal niet wild van EJ's geluid.

Neem je hem mee naar de meeting? Ik ben benieuwd of die van jou echt zo goed is als je beweert. ;)

Ik heb hem indertijd vergeleken met die rooie CS van jou, een SRV Strat en een Vintage reissue. De CS en EJ vond ik erg dicht bij elkaar komen, de andere 2 waren echt stukken minder.

Eigenlijk was ik niet van plan hem mee te nemen, aangezien er ook al 3 amps mee gaan en mijn R8 ongeveer verplicht mee moet ;)

Tristan
11 augustus 2006, 02:14
@Topic Starter:
Ik denk dat als je een maple neck wil, dat er dan een aantal modellen interessant zijn:
American Series Strat
American Vintage '57 Strat
Eric Johnson Strat
Custom Shop Robin Trower Strat
Custom Shop '56 Relic Strat
Custom Shop '69 Relic Strat

De eerste twee of drie zal je dan mijns inziens nog moeten upgraden met Fender Custom Shop pickups, alhoewel ik dat bij de Eric Johnson Strat niet zeker weet...
Die Vintage '57 Strat heeft geen Custom Shop pickups, de pickups die in die gitaar zitten vind ik niet echt denderend...
Een heel groot deel van de artist gitaren hebben die noiseless elementen en de meeste hebben zelfs die noiseless hots en die elementen vind ik helemaal ruk, de gewone gaan wel, maar die hots vind ik echt waardeloos, dus die zullen mijns inziens ook vervangen moeten worden door Custom Shops...

Nogmaals, wat betreft de elementen van de Eric Johnson weet ik het niet zeker, de kwartiersgezaagde hals geeft het instrument een iets ander karakter en dat moet je liggen, of niet natuurlijk...

Custom Shop pickups worden meestal alleen op speciale fabrieksmodellen gebruikt, of op artist series, maar dat zijn dan weer vaak Texas Specials en die vind ik ook niet echt super...
Ik weet niet zeker of die Hot Noiseless elementen ook Custom Shops zijn, maar die vind ik echt super kut...

EDIT: ik was nog een detailtje vergeten, want op de American Series en de Robin Trower Strat na hebben alle door mij hierboven genoemde Strats een cellulose lak en dat schijnt toontechnisch ook beter te zijn...
Voor zijn prijs is de Eric Johnson Strat wel een gitaar die veel biedt, ik ben alleen niet helemaal zeker van die quartersawn neck en die pickups...
Die staggered tuners zijn zeker weten minder goed, maar ja, die heeft de normale American Series tegenwoordig ook, dus...

Billy the Kid
11 augustus 2006, 11:34
Ik denk dat ik maar Custum Shop Pickups in mijn American Standard Strat. laat zetten. Ik neem aan dat dit kan!!
-Waar doe ik dit het beste?
-Wat kost zo'n grap ongeveer?
-Heeft iemand ervaring met die "TexMex" SingleCoil Pickup van de Robin Trower Strat?

Eko
11 augustus 2006, 11:49
Besteed een keer een dagje er aan en ga naar Vox Humana in Vlaardingen. Ze hebben er een strat met verwisselbare slagplaat. In de slagplaten zitten diverse elementen. Je kunt dan wat verschillen horen.
Luister eens naar Kinman elementen.Prijs verschilt niet echt. Geluid wel.
Even stomme opmerking, Probeer eens een zeer goede kabel tussen je gitaar en versterker. Sommigen kopen een beregoede gitaar en verbinden die met een touwtje met hun versterker. Datgene wat je probeert te bereiken met andere elementen kun je vaak ook al halen met betere kabels.

FruscianteFan
11 augustus 2006, 11:56
Een johnson strat voor € 1899 zei je misschien eens kijken op www.thomann.de, daar staan ze 1675 €In die prijsklasse kun je beter proberen een paar honderd euro van de prijs af te dingen, dan een gitaar te bestellen.

Tristan
11 augustus 2006, 13:40
Ik denk dat ik maar Custum Shop Pickups in mijn American Standard Strat. laat zetten. Ik neem aan dat dit kan!!
-Waar doe ik dit het beste?
-Wat kost zo'n grap ongeveer?
-Heeft iemand ervaring met die "TexMex" SingleCoil Pickup van de Robin Trower Strat?

Dat kan je bij elke winkel en/of gitaarbouwer laten doen...
Ik schat dat het je zo'n 250 euro gaat kosten, de meeste winkels en gitaarbouwers zetten ze er gratis in, als je ze daar bestelt...
Erik Van De Haar is een van de goedkoopste met die Fender Custom Shop pickups denk ik: www.haarguitars.nl
Ik zou dan wel voor de '54's gaan, of voor de '69's, de Texas Specials vind ik niet zo super...
Die TexMex pickups zitten volgens mij in de meeste Mexicaanse Strats...
Ze zijn wat mij betreft een beetje te overwound, want ze klinken zo vol dat het voor mij niet meer als een Strat klinkt...
Die Robin Trower Strat biedt trouwens erg weinig voor zijn prijs, want die heeft een gewone polyester finish inplaats van een nitrocellulose en dat voor die prijzen (Custom Shop)...
De Eric Johnson Strat biedt wel erg veel voor zijn prijs, mits de pickups en de kwartiersgezaagde hals je aanstaan natuurlijk...
Ik zou ook even naar die '57 Vintage Reissue Strat kijken...
Van de Custom Shops is de '56 Relic mijn favoriet, misschien wel de vetste Strat die Fender momenteel bouwt mijns inziens...

Kinmans zijn trouwens ook noiseless elementen (stacked humbuckers in single coil formaat) en ze klinken voor dat type element erg goed, maar de Fender Custom Shops vind ik wel nog een stuk beter...
Suhr heeft tegenwoordig overigens een systeem te koop waarmee je van elk element (single-coil) de brom kan weghalen en dat systeem schijnt nog beter te zijn dan stacked humbuckers of die Fender Noiseless elementen...

marc_o
11 augustus 2006, 22:42
Tristan, op de RI's zitten ook customshop-elementen, tenminste, op die van mij wel, dat is er eentje uit 1993, ik weet niet wat er tegenwoordig opzit, maar ze zien er anders uit, meer een soort afgeronde poles...

Tristan
12 augustus 2006, 00:45
Naar mijn weten zitten er geen Custom Shop elementen op een gewone Vintage Reissue USA, er zitten vintage '57/'62 elementen op en dat zijn geen Custom Shops...
Dat is in ieder geval zo bij gitaren vanaf 1995/1996 ongeveer en nu nog steeds, wat er daarvoor op zat durf ik niet precies te zeggen...
Fender maakt die elementen al zo lang dat ik denk dat deze ook in jouw gitaar zullen zitten...
Ze hebben inderdaad een beetje afgeronde pooltjes...

marc_o
12 augustus 2006, 00:49
Naar mijn weten zitten er geen Custom Shop elementen op een gewone Vintage Reissue USA, er zitten vintage '57/'62 elementen op en dat zijn geen Custom Shops...
Dat is in ieder geval zo bij gitaren vanaf 1995/1996 ongeveer en nu nog steeds, wat er daarvoor op zat durf ik niet precies te zeggen...
Fender maakt die elementen al zo lang dat ik denk dat deze ook in jouw gitaar zullen zitten...
Ze hebben inderdaad een beetje afgeronde pooltjes...

Vroeger hadden ze die dus niet.
Toen ik de mijne kocht, had ik er 3 getest, waarbij de oudste een 80-er jaren RI was en de 2 andere vroeg 90-er jaren, allen met "normale"polepieces.
Ik heb de slagplaat eraf gehaald toen ik 'm kocht en op ieder element staat het custom-shop logo...dat zal er niet opzitten omdat ze toevallig een stapeltje stickertjes over hadden. latere series hebben inderdaad de elementen met de afgeronde polepieces. Wellicht dat ze die per 1995 hebben gemaakt/gebruikt.

Billy the Kid
12 augustus 2006, 11:14
Allemachtig, hoe komen jullie aan al die info!!!!
Spelen jullie al 100 jaar of zo??
Is wel makkelijk moet ik toegeven.....ik heb nog genoeg vragen!!

Billy the Kid
12 augustus 2006, 11:21
Waar vind ik bijv. die '57 Vintage Reissue Strat?
Ik zie hem niet op de Fender-site.
Is hij niet meer leverbaar?

Punt
12 augustus 2006, 11:56
LIjkt me geen aanvuling, eerder een replacement

Billy the Kid
12 augustus 2006, 15:52
Replacement is optimaal!!
Dan gaat m'n Strat. American Standard Sunburst pleite. :dance:
KOPEN??? Precies 1 jaar oud.

Punt
12 augustus 2006, 18:24
Ik heb niets met Fenders, van alles geprobeerd, ook CS's.
Niets voor mij.

Billy the Kid
12 augustus 2006, 21:41
Ik zie altijd meer Stratocasters dan Telecasters? Waarom is dit??
Hoe is hij t.o.v. een Strat?
Ik heb eigenlijk alleen nog maar op Strat en LP gespeeld dus ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe een Telecaster klinkt of aanvoelt.
Binnenkort maar weer eens naar Feedback!
Een reden zal wel zijn (zoals in mijn geval) als je nog geen noot kan spelen(ik speel nu 2 noten) koop je wat je mooi vind en wat je het meest ziet, was bij mij dus Strat en LP.

marc_o
12 augustus 2006, 22:58
Allemachtig, hoe komen jullie aan al die info!!!!
Spelen jullie al 100 jaar of zo??
Is wel makkelijk moet ik toegeven.....ik heb nog genoeg vragen!!

Is 21 jaar spelen ook genoeg?

Billy the Kid
13 augustus 2006, 08:35
Zéér zeker, 21 jaar dan kan ik nog even vooruit!!!
Marc, mooie site en prima muziek!!!

marc_o
17 augustus 2006, 21:03
Zéér zeker, 21 jaar dan kan ik nog even vooruit!!!
Marc, mooie site en prima muziek!!!

Thanks!


daar doe ik het toch ook allemaal voor......snif.....

vulvasonic
17 augustus 2006, 21:05
Ik ween met je mee, broeder.......*snotter*

ziggie
18 augustus 2006, 00:10
Ik heb 11 jaar een USA Standard Strat gehad. Prima gitaar en het was mijn favoriet uit mijn 7 koppige collectie (die heel wat duurdere gitaren kent). Sinds enkele maanden heb ik nu een Eric Johnson Strat. Mijn USA Standard heb ik maar meteen verkocht. Die komt totaal niet in de buurt van de EJ Strat.

Ik heb hem ook vergeleken met diverse Haar Strats, maar ik vond de EJ veel lekkerder klinken. Maar dat blijft persoonlijk natuurlijk.

Ik gebruik bijna geen andere gitaar meer dan de EJ. Wat is dat ding enorm veelzijdig. Ik vind het echt een absolute top gitaar. Van een bijna acoustische sound tot een bijna Les Paul geluid kan je er uit halen. En wat er absoluut in zit is de echte autentieke vintage Strat sound met belletjes en allles wat er bij hoort.

Wel een goede amp gebruiken uiteraard en even de juiste instellingen op de gitaar en amp vinden. Volumeknop op de gitaar terug naar 9 of 8. Eventueel wat stoeien met de toneknoppen en enorm veel mogelijkheden qua sound komen binnen je bereik.

Probeer wel diverse EJ's. Er zit best veel verschil tussen de verschillende exemplaren. Ik hen er 3 uitgeprobeerd en bij de derde wist ik, dit is hem.

Nog een advies: probeer hem uit op je eigen amp, of op een amp die je wil gaan kopen. De combinatie amp/gitaar moet wel kloppen.

Punt
18 augustus 2006, 00:17
Hoe zit het met deze signature...
Is het een CS model die EJ?
Of is er zowel een CS als een standaard productiemodel van net als b.v. de Clapton?
Of alleen een standaard productie?

ziggie
18 augustus 2006, 00:32
Er bestaat maar 1 serie. Het is geen Custom Shop. Wel heeft hij speciale Custom Shop elementen die allleen op de EJ Strat geleverd worden. Ook heeft hij de nitrocelluloselak, die ook voornamelijk op de CS modellen toegepast wordt.

ziggie
18 augustus 2006, 00:36
Nog even een reactie op het Thomann verhaal. Ze zijn daar inderdaad wat goedkoper. Ik zou echter nooit zo'n gitaar bestellen via internet. Je moet er echt op spelen en de diverse EJ's vergelijken. Het klankverschil kan enorm zijn.

Je kan beter wat korting proberen te krijgen bij een goede dealer, waar je de gitaren kan uitproberen. Het zal echter niet meevallen een dealer te vinden die veel EJ's heeft staan. Ze zijn nog steeds slecht leverbaar.

jimihattricks
18 augustus 2006, 11:04
Die TexMex pickups zitten volgens mij in de meeste Mexicaanse Strats...
Ze zijn wat mij betreft een beetje te overwound, want ze klinken zo vol dat het voor mij niet meer als een Strat klinkt...

die TexMex pickups zitten zeker niet standaard in de mexicaanse strats.. wel oa in de jimmy vaughan signature.. ik heb ze toendertijd in mijn strat gezet als goedkoop alternatief voor texas specials en voor mij werken ze prima.. ze zijn redelijk high output en alleen de brug-pup vind ik persoonlijk iets te schel, maar een tone-mod doet wonderen.. of ze echt een upgrade zullen zijn in een USA strat vraag ik mij dan persoonlijk wel af, je hebt immers een setje voor nog geen 140 euro.. dan zou ik iets van kinman of van zandt gaan proberen