PDA

View Full Version : probleem met klank



r0tx
9 augustus 2006, 13:22
Ik wou gisteren men gitaar nog eens stemmen voordat ik begon te spelen , en toen ik -juist nadat ik hem had gestemd- begon klonk m'n gitaar bijna op alle snaren klote verkeerd.

M'n stemmer heeft ook zo'n calibrate functie , ik denk dat ik daar heb zitten aan prutsen , nuja kan iemand mij helpen?

Nickname
9 augustus 2006, 13:24
Wat voor stemapparaatje heb je? en heb je een gitaar met zwevende brug?

hendrix2
9 augustus 2006, 13:24
ja, welke gitaar heb je en welk stemapparaatje
Dan kunnen we je ongetwijfeld verder helpen.

r0tx
9 augustus 2006, 13:26
M'n gitaar is nen Volcano Rock-a-Teer
stemmer: Intelli Guitar Tuner-IMT101...

iwamoto
9 augustus 2006, 13:27
wellicht kan je ook je stemmer even resetten? :) goed erop letten dat ie op 440 hz staat he (dat was toch de standaard? 440? niet dat ik die jonge nou de verdoemenis in stuur)

r0tx
9 augustus 2006, 13:27
Nou ik heb daarjuist ook nog eens gestemd op 440hz , nog altijd die valse klanken...

hendrix2
9 augustus 2006, 13:30
Aan de stemmer zal het in ieder geval niet liggen hoor. Want of je nu op 440 Hz of op 444Hz stemt, dat maakt eigenlijk niet uit voor de speelbaarheid.
De snaren staan dan goed ten opzichte van elkaar, snap je.

Volgens mij hou je geen rekening met je 'bewegende' brug.
Als je de dikste E snaar juist stemt, en daarna stem je de nadere snaren juist, dan helt je brug waarschijnlijk wat omhoog, hierdoor raakt de lage E dan weer uit stemming.
Je moet met veel geduld je gitaar dan uiteindelijk in stemming brengen.

iwamoto
9 augustus 2006, 13:34
ja is een Volcano Rock-a-Teer nou vast of zwevend? want als ie zwevend is, kan ik je aanraden om te kruis stemmen, dat doe ik altijd, eerst de lage E, dan de Hoge e, dan de A, dan de B, dan de D, en als laatste de G, en dan telkens in kleine stappen,

stem hem anders eens op gehoor als je vaste brug hebt
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/

G.G.
9 augustus 2006, 13:56
Ff gegoogled, de rock a teer is een cheap-ass stratocaster imitatie.

Heb je zwaardere snaren gemonteerd? of lichtere? dan hiervoor?

Nee?

Kijk ff aan de achterkant achter het plastic plaatje. Zitten alle veren nog op hun plek? Of is er eentje losgeschoten? Dan komt de brug namelijk naar voren door de snaarspanning.

Als alles in orde is, dan kan je het beste iedere keer een klein beetje per snaar stemmen, de brug zoekt dan vanzelf het balanspunt. (de totale trekkracht van de veren is hetzelfde als de totale trekkracht van de snaren in de juiste stemming).

Wat je kan doen: Veren strak aandraaien aan de achterkant, stemmen, en de veren losdraaien tot net voor het moment dat de brug gaat zweven. Zo kan je je trem gebruiken met duikvluchten, maar als er een snaar breekt blijft ie wel op stemming (beste optie voor goedkope stratimitaties)

Nickname
9 augustus 2006, 15:04
Issie niet gewoon belabberd geintoneerd? :confused: