PDA

View Full Version : Ge PNP fuzz face transistoren.



lindos
9 augustus 2006, 10:33
Hey everybody

Ik heb een zwarte Fuzz Face (Model JH-2) .

Nu kun je op

http://www.smallbearelec.com/Categories.bok?category=Germanium+Transistors

de originele Ge PNP fuzz face transistoren bestellen voor 12 $.

Zou dit de moeite zijn? Nu zitten er Motorola 1124 transistoren in en hij klinkt

heel dof..

mayniac
9 augustus 2006, 10:47
Nee, de JH-2 is negative ground en dus niet geschikt voor PNP transistoren. Bovendien wijkt het schema van de JH-2 nog op wel meer plaatsen af van het klassieke schema.

Lees dit eerst maar eens:
http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

lindos
9 augustus 2006, 11:12
At one point in the past, Dunlop made FF clones. The JH1 and JH2 were both attempts to combine the Fuzz Face circuit with the purchased rights to Jimi's name (bought from the JH estate, as noted on the bottom of the pedal). Both were made with high gain silicon transistors and sounded dreadful (IMHO). The JH2 used the MPSA18, with a typical gain of 900! To my ear, these seem to have a "sticky" or "constricted" quality about them.


Inderdaad hij klinkt slecht!
Ze zeggen ook dat er mensen zijn die deze JH-2 (Jimi Hendrix) effecten kopen tegen een lage prijs (omdat ze zo slecht klinken) om de behuizing te gebruiken om het echte FF in te bouwen..
Dus als ik deze NPN Ge transistoren bestel kan ik ze met de weinige resterende elementen vh circuit zelf bouwen..

mayniac
9 augustus 2006, 11:46
In principe zou dat kunnen, maar je moet ook nog de polariteit omdraaien, de transistoren biasen, etc.
Ik zou daarom zelf het originele printplaatje er helemaal uithalen en opnieuw beginnen, maar ik twijfel eraan of dat geschikt is voor een beginner.

mathe
9 augustus 2006, 12:57
Ze zeggen ook dat er mensen zijn die deze JH-2 (Jimi Hendrix) effecten kopen tegen een lage prijs (omdat ze zo slecht klinken) om de behuizing te gebruiken om het echte FF in te bouwen..
Dus als ik deze NPN Ge transistoren bestel kan ik ze met de weinige resterende elementen vh circuit zelf bouwen..
Inderdaad, ik ben zo'n mens. Ik heb een aardige stapel van die rooie ufo's liggen :)
Het is alleen niet zo simpel als: ik koop twee Germanium transistoren, slinger er wat andere componentjes omheen en ik heb de beste Fuzzface ooit...

lindos
9 augustus 2006, 13:48
Sorry voor deze opmerking maar is dit niet éen van de eenvoudigste 'distortion-schakelingen' ?

Als ik de twee Ge trans. bestel en de rest van de schakeling op een printje zet ?

"The JH1 and JH2 are a great value for the DIY'er. You get that neato round case for cheap because they sound horrible. You can then rebuild the real FF circuit onto the circuit board in less than an hour, and have your own great sounding FF."

H.Manback
9 augustus 2006, 15:12
Ja het is een simpel circuit in principe, echter zitten er toch verradelijk veel valkuilen in. Ten eerste heb je al de transistoren indien je germanium wil hebben. De kwaliteit daarvan verschilt erg, dus moet je opletten dat je een geselecteerd paar koopt. Daarnaast heeft het standaard circuit ook nog een beetje last van modderigheid, dus moet je het al een beetje modden.

Het is niet voor niets dat er een tijd lang op het diystompboxes.com forum iedere dag vragen waren over de fuzz face.

Dat gezegd hebbende, je hebt nu een prut pedaal, dus veel slechter kan het niet worden toch? :D
Er is in ieder geval genoeg informatie over te vinden, als je eenmaal weet waar je moet zoeken. Op dit forum zal je geloof ik al genoeg kunnen vinden.

mathe
9 augustus 2006, 21:24
Sorry voor deze opmerking maar is dit niet éen van de eenvoudigste 'distortion-schakelingen' ?

Als ik de twee Ge trans. bestel en de rest van de schakeling op een printje zet ?

"The JH1 and JH2 are a great value for the DIY'er. You get that neato round case for cheap because they sound horrible. You can then rebuild the real FF circuit onto the circuit board in less than an hour, and have your own great sounding FF."

Een Fuzzface is inderdaad kinderlijk eenvoudig te maken - er zit zogezegd bar weinig in. Maar een écht goed klinkende Fuzzface maken is lang niet zo eenvoudig als het lijkt.
Zoals H.Manback al aangeeft kun je al snel nat gaan met de Ge transistoren. Ze mogen niet teveel lekstroom hebben en moeten een bepaalde versterkingsfactor hebben om goed te klinken en te functioneren in de schakeling. Daarbij komt nog eens dat niet iedere Ge transistor goed klinkt in een Fuzzface. Tip: gebruik vooral geen AC128 of NKT275 maar richt je meer op de OC serie (b.v. OC44, OC75 of OC81d).
Als je dan eindelijk de juiste transistoren hebt gevonden (of dit hebt laten doen door iemand die er kennis van heeft) zul je ze een juiste DC instelling moeten geven. Over het algemeen lukt dit niet met de standaard weerstandswaarden in het schema.
Daarnaast zijn er tal van andere dingen die nog voor verbetering vatbaar zijn en waar je op moet letten.
In ieder geval is het mogelijk om met de juiste Ge transistoren, de juiste componenten, de juiste instellingen en wat kleine aanpassingen zelf een hele goede Fuzzface te maken die stukken beter klinkt dan welke reissue dan ook (en menig origineel).

Marc

lindos
10 augustus 2006, 15:36
Ze mogen niet teveel lekstroom hebben en moeten een bepaalde versterkingsfactor hebben om goed te klinken en te functioneren in de schakeling. Daarbij komt nog eens dat niet iedere Ge transistor goed klinkt in een Fuzzface. Tip: gebruik vooral geen AC128 of NKT275 maar richt je meer op de OC serie (b.v. OC44, OC75 of OC81d).
Als je dan eindelijk de juiste transistoren hebt gevonden (of dit hebt laten doen door iemand die er kennis van heeft) zul je ze een juiste DC instelling moeten geven. Over het algemeen lukt dit niet met de standaard weerstandswaarden in het schema.
Daarnaast zijn er tal van andere dingen die nog voor verbetering vatbaar zijn en waar je op moet letten.
In ieder geval is het mogelijk om met de juiste Ge transistoren, de juiste componenten, de juiste instellingen en wat kleine aanpassingen zelf een hele goede Fuzzface te maken die stukken beter klinkt dan welke reissue dan ook (en menig origineel).

Marc

Dit klinkt zeer mooi! vooral het laatste.
Nu waar vind ik de juiste Ge transistoren ? :)
Deze;
http://www.smallbearelec.com/Catego...ium+Transistors
zouden uitgetest zijn, ik heb de man een mailtje gestuurd welk type hij juist verkoopt en of hij de bijhorende componenten in een lijstje kan zetten ...


Ja het is een simpel circuit in principe, echter zitten er toch verradelijk veel valkuilen in. Ten eerste heb je al de transistoren indien je germanium wil hebben. De kwaliteit daarvan verschilt erg, dus moet je opletten dat je een geselecteerd paar koopt.

Nu als het zou simpel zou geweest zijn, zou er niet zoveel fun aan zijn zeker :)

lindos
19 augustus 2006, 12:47
Gisteren nog een lading van Ge transistoren gekregen :)

4 paar PNP matched transitoren OC 145 /AC 128 /OC 45 /OC 72.

Negative K3 fan
19 augustus 2006, 16:08
en daar komt ook nog bij dat die germanium transistoren zo instabiel zijn als de pest. De ene dag komt er een heel ander geluid uit je fuzz dan de andere. Zo las ik ooit ergens dat een gitarist zijn fuzzface voor een studioopname in de diepvries legde omdat die germanium transistoren beter klonken op lage temperaturen. Ook de volheid van de batterij kan een flink verschil maken. Dus zelfs al heb je zo een fuzz face als waar mathe het over heeft, dan ben je er nog niet helemaal.

vinni
19 augustus 2006, 18:43
Een Fuzzface is inderdaad kinderlijk eenvoudig te maken - er zit zogezegd bar weinig in. Maar een écht goed klinkende Fuzzface maken is lang niet zo eenvoudig als het lijkt.
Zoals H.Manback al aangeeft kun je al snel nat gaan met de Ge transistoren. Ze mogen niet teveel lekstroom hebben en moeten een bepaalde versterkingsfactor hebben om goed te klinken en te functioneren in de schakeling. Daarbij komt nog eens dat niet iedere Ge transistor goed klinkt in een Fuzzface. Tip: gebruik vooral geen AC128 of NKT275 maar richt je meer op de OC serie (b.v. OC44, OC75 of OC81d).
Als je dan eindelijk de juiste transistoren hebt gevonden (of dit hebt laten doen door iemand die er kennis van heeft) zul je ze een juiste DC instelling moeten geven. Over het algemeen lukt dit niet met de standaard weerstandswaarden in het schema.
Daarnaast zijn er tal van andere dingen die nog voor verbetering vatbaar zijn en waar je op moet letten.
In ieder geval is het mogelijk om met de juiste Ge transistoren, de juiste componenten, de juiste instellingen en wat kleine aanpassingen zelf een hele goede Fuzzface te maken die stukken beter klinkt dan welke reissue dan ook (en menig origineel).

Marc

Begrijp het niet zo goed....
Onlangs was er een fuzz-shootout in een of ander gitaarblad en toen kwam de AnalogMan met NKT275's als beste uit de bus :???:

Mijn inziens wordt het geluid toch ook mede bepaald door het cirsuit eromheen. Niet alleen door de torren.
Dat gezegd hebben moet ik eerlijk bekennen dat ik geen fuzz-expert ben.

Vinni

Speeddemon
19 augustus 2006, 23:07
Vandaar dat ik graag gebruik maak van NPN circuits.

1) ze behoeven geen speciale (center positive) voeding.
2) Germanium NPN torren zijn over het algemeen wat consistenter qua waardes dan de oudere PNP torren.

Zoek een paar goeie OC144's (NPN), verlaag de elco's naar 1uF en 15uF en je hebt een erg leuke fuzz.

Overigens schijnt het mogelijk te zijn om de temperatuursinvloed op germanium torren te minimaliseren door er een 'reverse biased' GERMANIUM (!!!) diode bij te gebruiken. Weet alleen niet meer uit het hoofd hoe die precies aangesloten moest worden. Gebruik daarvoor een 1N270 of een 1N34A ofzo.