PDA

View Full Version : Frustrerend



Alchimiste
9 augustus 2006, 11:06
Hi guys,

ik ben een 25-jarige gitarist die al een dik jaar speelt en die dat vrij goed doet...dacht ik. Vandaag was ik op het net een aantal videos aan het bekijken op youtube van onbekende gitaristen. Ik voelde me net een volledige leek en depressief. Ik weet het, je moet ergens beginnen. Toch zou Ik graag mijn solo techniek oefenen. Deze vraag is waarschijnlijk al veel gesteld, maar hey, ieder voor zichzelf hier! :D
(Ik ben 'Aint it fun aan het oefenen en het lukt me degelijk - nog niet het hele lied hoor- maar ik heb geen idee of mijn vingerpositie juist is)

Welke genre, maakt niet uit. Als jullie tips ivm vingerpositie, liedjes, etc vuur maar af.

Alvast bedankt!

10Man
9 augustus 2006, 12:04
Vaak gezegd, maar het blijft een goede raad: veel oefenen!

Door het oefenen krijg je vanzelf een gevoel voor vingerzetting e.d.

Algemene tips die ik je kan geven:
-leer basic toonladders (majeur, mineur, blues, pentatonisch) en bijbehorende patronen op de hals
-probeer met de cd mee te spelen ipv tabs op te zoeken (hierdoor ontwikkel je je muzikaal gehoor)

Kim Wilson
9 augustus 2006, 12:08
En zoek een leraar. Serieus. Ik ben ook al een jaar of 4 actief op elektrische gitaar, en ik merkte dat er weinig schot in zat. Nu heb ik wel behoorlijk wat geleerd, maar het juist toepassen was nog wel eens een probleem. Maar ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste gitaarles gehad, en plotseling vallen er een hele hoop dingen op hun plek.

Het helpt gewoon echt heel veel als je les hebt van iemand die weet waar je bent en wat je wil. En natuurlijk veel oefenen. Het toverwoord is oefenen.

Kaïn
9 augustus 2006, 12:16
Leer het een en ander over basis muziektheorie (accoordenleer en toonsoorten) en probeer dan over hele simpele progressies wat te spelen. Een leraar kan je inderdaad hierbij erg helpen. Improviseren kan je oefenen, sterker nog het kost heel veel oefening!

taylor
9 augustus 2006, 12:24
ik zou je dan een pentatonische (mineur) leren,gewoon spelen in een box.

je kunt als beginer aardige dingen doen met een pentatonische al is het maar in die box positie,geen theorie of andere moeilijke verhalen,je moet vooral het speelplezier behouden om veder te komen.

een voordeel van pentatonisch is dat je eigenlijk geen foute noten kan spelen dus ideaal om mee te beginnen.

Alchimiste
9 augustus 2006, 15:21
Ok, alvast heel erg bedankt!

Oefenen: dat doe ik al. Ik ben onderwijzer dus ik oefen momenteel 8uur/dag. Ik probeer dagelijks ongeveer 1u30 vrij te maken.
Ik heb natuurlijk de Pro Guitar dat mij enorm helpt en als de tab niet bestaat neem de uitgeschreven tab met de song naast mij.
Ik heb al een 4tal lessen bij een vriend die een echte virtuoos gaat worden. Ik ben een heleboel (theoretische) dingen vergeten maar moet er mij opnieuw aan zetten. Wel heeft het een heel wat geholpen: definitie van woorden zoals hammer on, pull of, slide, bend, etc.

-=JEROEN=-
9 augustus 2006, 16:35
een voordeel van pentatonisch is dat je eigenlijk geen foute noten kan spelen is nie helemaal waar, maar goed, pentatonies klinkt meestal wel prima (niet altijd dus)

een leraar blijft het beste advies (imo), maar als dit nie mogelijk is, dan gewoon hier wat vaker komen :D

begin bijv met deze er in te stampen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78418

Alchimiste
9 augustus 2006, 17:57
Als ik naar mijn potefeuille kijk, zou ik zo zeggen dat wat meer hier zal rondkijken... Lol