PDA

View Full Version : Hoe een gitaarbody stainen ??



zonniewiw
9 augustus 2006, 09:22
Hoi Iedereen

Ik heb zowat alle posts op dit forum gelezen ivm stainen van een gitaarbody maar ik ben er nog niet uit

Ik ben bezig met mijn eerste (half) zelfbouw project (body van warmoth)

En ik zou nu stilaan moeten starten met het kleuren van de body

Ik heb een swamp-ash body met een mooie quilted maple top en zou deze Ocean Turquoise willen stainen ongeveer zoals op deze foto

http://www.splawnguitars.com/images/dtmvssctifrt.jpg

Hoe begin ik aan zoiets ?
Hoe bekom ik zo een kleur ? (welke producten)
Welke lak moet ik gebruiken om het te finishen

Wil iemand mij de geheimen van het stainen vertellen (of eventueel aanleren)

Dank bij voorbaat

Johnny

fred dons
9 augustus 2006, 09:53
die kleur bereik je met waterman acquarmarine blauwe inkt
afhankelijk van de natuurlijke houtkleur van het esdoorn kan de kleur een groene ondertoon krijgen (hoe geler het esdoorn hoe groener het eindresultaat)

de kleur kun je met een sponsje opbrengen dan krijg je de donkerste meest blauwevariant of met een airbrurh en dan kun je hem iets lichter krijgen

ik heb deze in een sunburst blauw met die inkt gespoten
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=38&page=5&ktw=cff908c0f8377061dc6a35784a410051&sid=r4wz5de0f64e2047a0bb909b3725640c

zonniewiw
9 augustus 2006, 10:41
Waaw prachtig man ,

Thanx voor de info

Het zal met een sponsje moeten gebeuren daar ik nooit geairbrushed heb

En wat kan ik dan best voor lak gebruiken om de body te finishen ?

Greetz Johnny

fred dons
9 augustus 2006, 11:00
mijn voorkeur gaat uit naar celullose voor het aflakken maar dat wordt helaas niet overal in spuitbussen verkocht
Vox humana in vlaardingen en Nicolaas in Leiden verkopen het beide in spuitbus (waar bij Nicolaas het goedkoopst is maar die stuurt weer niet op)

zonniewiw
9 augustus 2006, 11:12
Thanx voor alle uitleg ,

Sorry voor de vragen maar tis voor mij de eerste maal dus ,

via via zou ik bij iemand terecht kunnen die een spuitinstallatie heeft en al wat bodies heeft gelakt , dus voor het finishen kan ik daar terecht ,

Als ik er dan nog 1 vraagje mag bijdoen ?

Als de lak is uitgehard (tijd 6 weken ??)

Hoe start ik dan best met polieren

Thanx in advance

Johnny

fred dons
9 augustus 2006, 22:53
cellulose kun je na 3-4 weken al polijsten, na de laatste keer nat schuren (1000 grit of hoger) begin je met commandant 4 te poetsen. het liefst met een polijst kop voor op je boormachine (en de commandant 4 moet de versie in het blauwe blik zijn niet de groene) als je daar niet aan kan komen kun je ook met een kantoenen doek poetsen maar ben je wel langer bezig (en krijg je ook spierpijn ;)
daarna polijst je verder met bijvoorbeeld johnson speedshine of turtle wax

succes !