PDA

View Full Version : Herstellen van gitaarversterker(s).



dacrow
9 augustus 2006, 06:02
Hoi, ik ben eindelijk begonnen met het herstellen van twee gitaarversterkers van mij.

De eerste is een Peavey Special 112, deze 16 jaar oude transistorkiller heeft het probleem dat hij bij momenten niet opstart, het is niet de spanning wat het probleem is , je hoort een geluid maar precies of het signaal wordt 'tegengehouden' onder de vorm van een licht gekraak.
Nu als ik het clean volume opkrik tot 9 en een paar rake slagen op mijn gitaar geef dan 'slaat hij aan'.

Acties ondernomen:

Print eruit gehaald en ik ben hem nu aan het hersolderen, de condensatoren, de jacks en de lange printbanen die over de gehele print lopen....
Kan ik nog iets nachecken nu de amp open ligt?

AART
9 augustus 2006, 23:20
de potmeters.

zeker omdat je hem moet "opdraaien".

matto
10 augustus 2006, 15:35
Alle massa aansluitingen.

dacrow
10 augustus 2006, 15:43
de potmeters.

zeker omdat je hem moet "opdraaien".

Wat bedoel je met opdraaien ?

Ik heb de print voor 90% hersoldeerd, de print van deze beatiful Peavey Special 112 van '88 met Scorpion luidspreker was voor een groot deel vervaardigd uit een soort 'tinbaan' ipv een koperen baan.
Deze heb ik dus opnieuw vertind, nieuwe koelpasta aangebracht tussen de eindtransitoren (SJ-83100 Motorola) en de koelelementen en met wat isopropyl wat gereinigd.

Nu hij viel soms uit en volgens mij is dit opgelost.
Ik heb echter een klein 10 Watt Marshall ampje waar ik hetzelfde probleem mee had ( nee, het ligt niet aan mijn jack/gitaar) en deze heb ik ook hersoldeerd alleen die heeft nog steeds hetzelfde probleem ...

Elco/ luidspreker ? ?

sembo
10 augustus 2006, 17:01
als de potmeters kraken ofzo effe was wd40 of contact spree erin spuiten.

da help goed

dacrow
10 augustus 2006, 23:49
Ik moet terugkomen op de Peavey, ik heb em uitgetest op de repetitie en hij valt weer uit, er is dan een gekraak hoorbaar..

Weet iemand wat nog een oorzaak zou kunnen zijn?????

dacrow
11 augustus 2006, 14:17
Ik heb hem nog eens opengedraaid en met de achterkant van een schroevendraaier de verschillende componenten aangeraakt, bij het aanraken van een Dale vermogenweerstand van 150 R 'sprong de amp' ineens aan.
Als ik er nog eens op klopte viel ie terug uit ...
Zou dit de oorzaak zijn of staat dit in verband met iets anders?

Hier is zo een Dale weerstand,weet iemand of ze in Europa verkrijgbaar zijn?
(of vervangbaar door een gelijkaardig type)

http://cgi.ebay.com/10-Dale-5W-Watt-5-500-ohm-resistor-tube-amp-project_W0QQitemZ7607534535QQcategoryZ4664QQcmdZVi ewItem

matto
11 augustus 2006, 15:00
de soldering zal waarschijnlijk niet goed meer zijn, print aan de soldeerzijde schoonmaken en de weerstand opnieuw goed solderen zal het probleemwaarschijnlijk oplossen.

bert k
11 augustus 2006, 17:31
Die weerstanden zijn hier wel te krijgen, 5 Watt 150 Ohm, kijk bij conrad (http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?~template=pcat_area&p_load_area=241320~1&zhmmh_area_kz=8B).

dacrow
23 augustus 2006, 22:57
Ik heb de 150 ohm 5W weerstand vervangen door eentje van 220R met als gevolg een hoop gekraak en een flits :s
Klote!!!!

Hier wat fotootjes :

www.dacrow.be

Onder link van Peavey ..

bert k
23 augustus 2006, 23:42
Hoeveel watt was hij?

dacrow
24 augustus 2006, 17:43
160 Watt @ 4 Ohm...

bert k
24 augustus 2006, 19:35
Nee, die 220 ohm weerstand die je erin gestopt had. Die moet wel 5 watt zijn.

dacrow
27 augustus 2006, 11:20
Was inderdaad 5 Watt !

guitarnijboer
28 augustus 2006, 01:50
Ik heb de 150 ohm 5W weerstand vervangen door eentje van 220R .....

Hoe kom je d'r op???

dacrow
28 augustus 2006, 18:19
doe 's wat foto's?


Staan op www.dacrow.be en dan - -> amps/Peavey

Heb de witte vermogenweerstand 5 watt 150 ohm vervangen door een 5 Watt 220 Ohm weerstand ( de groene)

dacrow
29 augustus 2006, 21:34
Ergens rond de TO-3 eindtransistoren , nee er zijn geen brandsporen :)
Hoe kan het eigenlijk ? de weerstand was niet kleiner , zelfs groter ..

Kan je die TO-3 makkelijk testen of ze nog ok zijn ?

guitarnijboer
29 augustus 2006, 21:46
Ik ken het schema niet, dus wat er precies gebeurt kan ik je niet zeggen....

Maar door die waarden te veranderen kun je goed de instelling van (gelijkstroomgekoppelde) drivers of de eindtransistoren veranderen, waardoor er een veeeel te hoge stroom gaat lopen in de eindtrap. (kortsluiting)

Vaak zijn grote gedeelten van transistoreindtrappen gelijkstroom gekoppeld. Verander je ergens een instelling dan veranderd de rest mee.... Je kunt dus niet zomaar weerstandswaarden gaan veranderen!

Waarom nu eigenlijk 220 ohm en geen 150??

Yves Pexsters / TAS
29 augustus 2006, 22:36
Vooruit, als limburgers elkaar al niet meer helpen.... De weerstand die je vervangen hebt is één van een stel deelweerstanden van de voeding. Achter deze weerstand(en) vind je de zenerdioden die de stabilisatie verzorgen van de symm. +-15V voeding die alle ic's in je versterker voedt. Die deelweerstanden dissiperen veel en worden heet, ook in normaal bedrijf. Vandaar worden de soldeerlassen met de tijd vaak broos met kraken en uitvallen tot gevolg. Dat die weerstand even een licht afwijkende waarde heeft gehad kan geen kwaad maar toch beter door de juiste waarde vervangen en hem niet tegen de printplaat monteren vanwege de warmteontwikkeling. Eens de soldeerlassen bekijken in de buurt van vermogensweerstanden en corrigeren waar nodig lost vaak dit soort problemen op, maar eindtransistoren e.d. uitnemen......zie niet goed in waarvoor dit nodig was en houdt steeds een risico in wanneer ze niet terug op de juist wijze geassembleerd worden. Succes in elk geval met hem terug aan de praat te krijgen !

dacrow
30 augustus 2006, 21:54
Vooruit, als limburgers elkaar al niet meer helpen.... De weerstand die je vervangen hebt is één van een stel deelweerstanden van de voeding. Achter deze weerstand(en) vind je de zenerdioden die de stabilisatie verzorgen van de symm. +-15V voeding die alle ic's in je versterker voedt. Die deelweerstanden dissiperen veel en worden heet, ook in normaal bedrijf. Vandaar worden de soldeerlassen met de tijd vaak broos met kraken en uitvallen tot gevolg. Dat die weerstand even een licht afwijkende waarde heeft gehad kan geen kwaad maar toch beter door de juiste waarde vervangen en hem niet tegen de printplaat monteren vanwege de warmteontwikkeling. Eens de soldeerlassen bekijken in de buurt van vermogensweerstanden en corrigeren waar nodig lost vaak dit soort problemen op, maar eindtransistoren e.d. uitnemen......zie niet goed in waarvoor dit nodig was en houdt steeds een risico in wanneer ze niet terug op de juist wijze geassembleerd worden. Succes in elk geval met hem terug aan de praat te krijgen !


Te gekke reply Yves ! !

Ja, ik wou (na 10 jaar uitstel) de heerlijke Peavey versterker toch eens fatsoenlijk maken omdat hij juiste op de verkeerde (repetitie) momenten uitviel, nu ik had de printplaat al voor 90 % hersoldeerd, terug koelpasta aangebracht,de TO-3's op de juiste manier teruggeplaatst ed...

Ik had enkel om op de vraag van guitarnijboer terug te komen enkel een (groene) vermogenweerstand van 220R bij de hand en omdat de wattage overeenstemde dacht ik dus dat dit geen kwaad kon...

Even het hele ding nog eens opengooien en nachecken!!

Ik heb wél ondertussen de Welson amp van de jaren stillekes fatsoenlijk gemaakt door een paar printbanen te hersolderen en paar capaciteitjes te vervangen... heerlijke oude lampenklank!

zie foto's op www.dacrow.be /amps