PDA

View Full Version : Marshall TSL60/100 ervaringen



BaseSix
9 augustus 2006, 00:42
Hoi allemaal!

Ik kom steeds dichter bij een keus voor mijn volgende versterker. Ik heb de gelegenheid om mijn Koch te ruilen met een TSL 60 met een 2x12 1936 cabinet, maar zou jullie graag willen vragen of er veel verschil zit tussen de TSL 100 en de TSL 60. Ik heb beiden niet naast elkaar kunnen testen en ben daarom nieuwsgierig wat jullie ervaringen zijn. Op de site van Marshall is me opgevallen dat bij de TSL60 de controls over de kanalen anders zijn. Bij de 60 Watt-er is het Crunch en OD kanaal niet afzonderlijk regelbaar?

Alle input is zeer welkom!

Groeten,

Michiel

Dude
9 augustus 2006, 00:45
ik heb mijn tsl60 juist ingeruild voor een koch....



sja, gebruik de zoekfunctie even, er zijn zat topics over deze amp

BaseSix
9 augustus 2006, 01:17
mmm idd. Vind genoeg als ik de zoek functie gebruik... domdom. Klinkt niet echt positief allemaal moet ik zeggen... Nou ja. Ik ga ze toch even zelf testen en een eigen mening vormen.

Agent_Smith
9 augustus 2006, 07:58
Ik heb mijn TSL60 ook heel snel opgeruimd. Voor een DSL. De TSL is niet mijn smaak qua voicing. Maar wellicht wel helemaal jouw smaak. Als dat zo is dan heb je er een prachtige amp aan met heel veel features.
Bij de TSL60 heeft het cleane kanaal een eigen EQ en de beide overdrive kanalen geshared. De 100 is volgens mij op dat punt ook nog gescheiden.

Dude
9 augustus 2006, 10:33
Welke koch heb je nu dan ?



Mijn ervaringen met de tsl zijn goed, ik had een tsl601 combo, in de band super praktisch en lekker in demix liggende amp. Zeer veel opties, simpele hufteproof amp die eigenlijk altijd wel lekker ligt,

anders vond ik hem toen ik hem thuis eens goed ging vergelijken met de rest van mn toenmalige amps, een jcm800 en koch studiotone,

Hij miste de cleans van de koch en de ruigheid van de 800, daarnaast vond ik het lead kanaal eigenlijk het lekkerste kanaal voor slag partijen en het crunch kanaal net niet goed genoeg daarvoor.

In de tijd dat ik hem had werd hier op het forum in discussies wel eens gezegd dat het een "krakerige blafferige" amp was met een verschrikkelijk slechte overdrive sectie, als ik hem nu vergelijk met bv mijn koch multitone waarvoor die het veld heeft moeten ruimen klopt dat toch echt wel,

Het is een amp die het prima doet, echt waar, maar in vergelijking met bv de jcm800 of de superlead lijkt het allemaal helemaal nergens naar qua druk / tone en het blijven staan van je geluid op hogere volumes.


doe ermee wat je wil hoor, koch moet je ding zijn, maar in mijn optiek is koch, de multitone/powertone en zelfs de studiotone al is dat een echte 2 kanaals, een flinke verbetering van je geluid itt de TSL60....

andoni
9 augustus 2006, 12:09
Heb laatste keer in Keulen toen ik Les Pauls ging testen dit gedaan op een TSL combo. Moet zeggen dat het toch ook mijn ding niet was hoor (terwijl ik de DSL's wel zeer lekker vind). Het geluid leek mij wat dun en gecompressed, niet echt die typische Marshall brul, beetje solid state achtig. Nu kan het wel zijn dat ik de versterker slecht had ingesteld (ben de idiote eenvoud van mijn DSL100 gewend). Clean vond ik best meevallen (ben ook niet superveeleisend op dat gebied), maar high gain was maar zozo imo.
Misschien dat het wel anders is als ik een head versie kan testen op een goede cab.

BaseSix
9 augustus 2006, 22:33
Dude,

Ik speel nu ook met een Multitone. Een 100W met een 4x12 Celestion V30 cabinet. Nog wel uit de eerste serie. Ik heb de Koch gekocht toen ik nog niet met Gibson LPs speelde en toen was het een schot in de roos. Maar nu? Kwa mogelijkheden vind ik de Koch een fijne versterker. Vooral de foot switch opties met de solo boost vind ik een erg prettig. Maar ik ben niet tevreden over het belangrijkste.... het geluid.

Nu ik alleen nog op Gibson LPs speel, is het geluid veel te dik of juist veel te iel als ik de bas eruit draai. het mist dan "body" zeg maar. Geluid is altijd moeilijk te omschrijven. Ik heb al een hele middag in onze oefenruimte alleen zitten proberen met allerlei instellingen maar ik krijg het niet voor elkaar om hem goed klinkend te krijgen op beide elementen. Klinkt hij op het hals element redelijk, dan is het niets op het brug element. Is het brug element goed (deze krijg ik het mooist), dan is het hals element heel erg modderig en storen de speakers bijna zelfs. Veel te modderig in ieder geval. En dan gebruik ik niet eens veel gain.

ik heb al wel gedacht aan andere speakers of buizen (die overigens net nieuw zijn!), maar weet hier niet genoeg vanaf om meteen in de roos te schieten. En veel kopen en proberen wordt me veel te duur. Maar ik ken het als een bekend probleem met veel Kochs. Ik heb ook een studiotone gehad en dat leek wel een basversterker. Kochs hebben gewoon veel laag. En dat werkt niet echt in samenwerking met een Gibson LP.

De andere gitarist uit onze band heeft ook een Multitone I (alleen dan een 100W Combo) en speelt met een Fender Strat (met een Hotrail) en heeft het wel aardig goed voor elkaar. Hij krijgt er een lekker geluid uit, maar lukt het ook niet om bij mij hem zo af stellen dat het met de Gibson werkt.

Ik voel hem al aankomen... "Doe de LPs weg en koop ook een Fender strat en hou geld over". Maar nee. Dat gaat echt niet gebeuren. Ik heb genoeg strats gehad om je te kunnen vertellen dat het niet mijn dingen zijn. LPs are here to stay! Bovendien wil ik ook een ander geluid dan hem. Afwisseling, ook binnen de band, is voor ons een pre. Het wordt een andere versterker dus! Maar wat voor één?

The search goes on!

Michiel

X.A.D.
10 augustus 2006, 16:05
Wat voor merk cab heb je dan??
Want Als je cab al veel laag heeft, kan het goed TE veel worden.
Ik geloof dat de koch speakerkasten jensen speakers gebruiken die speciaal voor koch gemaakt zijn. ndeze kasten hebben niet heel veel laag, en dat zou mss ook nog een optie voor je kunnen zijn.

BaseSix
10 augustus 2006, 23:39
Wat voor merk cab heb je dan??
Want Als je cab al veel laag heeft, kan het goed TE veel worden.
Ik geloof dat de koch speakerkasten jensen speakers gebruiken die speciaal voor koch gemaakt zijn. ndeze kasten hebben niet heel veel laag, en dat zou mss ook nog een optie voor je kunnen zijn.

Ik heb een Koch cab. Maar dat is het ook niet.

Maar ik zal een verslag doen van mijn eerste testronde.

Ik heb een Orange combo geprobeerd (buizenbak, maar weet het type zo even niet). En dat vond ik helemaal niets. Veel te plat en rommelig. Ook totaal geen body.

Een Bogner Shiva. Goede versterker, dat zeker. Maar toch iets te warm en te wollig voor mijn smaak in combinatie met de LP. Ook miste ik de reverb. Die kan je wel extra als optie bestellen, maar dat maakt hem nog duurder +300 euro op een prijs van 1900 euro.).

De Marshall JSC 2000 DSL100 die ik op het oog had viel me toch ook tegen. Niet slecht. Maar wat te rommelig. Bovendien vond ik hem te weinig mogelijkheden hebben. Opnieuw miste ik ook echt body in mijn geluid.

Brunetti 059. Jeetje wat een opties! Eigenlijk 2 verterkers in één! Je hebt een 20W optie en een 100W (verschil zit in de naversterking). Wel veel bite, maar ben er niet tevreden over. Deze gaat mee naar de tweede ronde!

En als laatste, maar dit was zeker mijn liefhebber! Een Engl Poweball. Ik had dit zelf nooit verwacht want ik had echt het beeld dat het puur een scheurbak was, maar het viel mee. Tuurlijk kent met name het vierde(!) kanaal een ludicrous level gain mogelijkheid (ideaal voor metalheads), maar dat is niet het enige wat de amp bied. Enorme veelzijdigheid en kreeg er gewoon erg prettige geluiden uit! Ik ga zeker verder in de Engl hoek zoeken. Maar dit is een goede kanshebber!

Dude
11 augustus 2006, 00:24
Een 100W met een 4x12 Celestion V30 cabinet. Nog wel uit de eerste serie.

les paul over V30's in een 4x12 koch cabinet.. logisch dat je VEEL bas hebt...



De andere gitarist uit onze band heeft ook een Multitone I (alleen dan een 100W Combo) en speelt met een Fender Strat (met een Hotrail) en heeft het wel aardig goed voor elkaar. Hij krijgt er een lekker geluid uit, maar lukt het ook niet om bij mij hem zo af stellen dat het met de Gibson werkt.

strat over een 2x12 openback....



"Doe de LPs weg en koop ook een Fender strat en hou geld over".

nee hoor.... doe die 4x12 weg en neem een 2x12 openback cab... niet duur en je zal verrast staan van de verandering in geluid !

Dude
11 augustus 2006, 16:51
Ik heb net mijn multitone effe geprobeert over mijn marshall 1922 (zelfde speakers als 1936 maar dan compacter) en de 4x12AX met greenbacks,

idd de 4x12 drukt een BERG basgeweld door, itt die 1922,

ik zou dat eerst eens proberen joh, ipv overschakelen op een TSL, ik denk dat het je vies tegen gaat vallen en je dr flink op achteruit gaat qua geluid !

Edit: wacht ik zie dat je al flink wat getest hebt !! Engl is mooi spul ja, succes ermee !!

BaseSix
11 augustus 2006, 19:31
Ik heb net mijn multitone effe geprobeert over mijn marshall 1922 (zelfde speakers als 1936 maar dan compacter) en de 4x12AX met greenbacks,

idd de 4x12 drukt een BERG basgeweld door, itt die 1922,

ik zou dat eerst eens proberen joh, ipv overschakelen op een TSL, ik denk dat het je vies tegen gaat vallen en je dr flink op achteruit gaat qua geluid !

Edit: wacht ik zie dat je al flink wat getest hebt !! Engl is mooi spul ja, succes ermee !!

Dude,

ik waardeer de input ten zeerste. Nu moet ik sowieso een tweede versterker kopen omdat ik in een tweede band ga spelen, maar ik ga ook zeker even proberen om over een ander (2x12) cabinet te spelen en kijken hoe dat klinkt. Zo nodig hoef ik namelijk niet van de Multitone af. Hoewel... de eerste die 1300 bied krijgt hem. Dan kijk ik wel weer verder.

X.A.D.
12 augustus 2006, 15:33
Waar heb je die versterkers geprobeert??

BaseSix
12 augustus 2006, 18:12
Waar heb je die versterkers geprobeert??

Bij BigOne in Zwolle

BaseSix
15 augustus 2006, 23:00
En het wordt toch de Engl Poweball met Z-5 footswitch en een 2x12 Pro cabinet (vintage 30s)!!!

Het is niet meer op een tweede testronde uitgekomen, maar ik kon tweedehands een nagenoeg nieuwe kopen voor erg weinig geld en was al redelijk zeker van mijn zaak, dus ik heb maar doorgezet. Mocht het niet bevallen dan kan ik altijd nog van hem af en zelfs winst maken!

Nu alleen nog van de Multitone af zien te komen (nee ik geef hem niet weg! :satisfie: )

tijs12
31 augustus 2006, 13:01
Ik heb nu toch bijna een tsl 100 met 1960 a cab ,ga hem zondag even testen , ... Denk dat hij niet gaat tegenvallen heb hem al is gehoord maar nog niet bespeeld . Ik heb nu een spider 2 dus ik denk dat hij niet gaat tegenvallen :d

turboblues
2 september 2006, 16:50
http://www.myspace.com/stefanvanderpulst
Hier hoor je de TSL 100 van me aan het werk (enkel "Jonesing" en "Voltage").
Tevens 2 videofilmpjes (wel solo) ook TSL 100.

Dude
3 september 2006, 12:34
http://www.myspace.com/stefanvanderpulst
Hier hoor je de TSL 100 van me aan het werk (enkel "Jonesing" en "Voltage").
Tevens 2 videofilmpjes (wel solo) ook TSL 100.

:o de tering je speelt een lekker stukje gitaar zeg !!


Super geluid ook op die filmpjes, die 2e zwarte gitaar ? wat is dat er voor een, en gebruik je daar dezelfde settings als bij de strat ?

Gaaf gaaf gaaf !

BaseSix
3 september 2006, 13:43
Mocht het niet bevallen dan kan ik altijd nog van hem af en zelfs winst maken!

Mocht het niet bevallen. Gisteren na een zomerstopje van anderhalve maand weer met de band gerepeteerd en wat een verbetering! Powerball + Gibson LP = Match! Heerlijk geluid.

Allen nu krijg ik ook nog een tweede band... nog een versterker kopen dus en twee keer hetzelfde is niet leuk. Gaan we weer...

sinneD
3 september 2006, 14:17
Ik zie niet in dat je voor verschillende bands andere versterkers gebruikt.

Ok, ik kan het dan wel snappen als je in een pop-rock band zit en in een heavymetal band maar voor de rest lijkt het me best bullshit.

Ik haal met de 2 amps die ik nu heb alle geluiden die ik nodig heb en ik gebruik ze naast elkaar en niet 1tje specefiek voor 1 band of de andere.

BaseSix
4 september 2006, 02:43
Ik zie niet in dat je voor verschillende bands andere versterkers gebruikt.

Ok, ik kan het dan wel snappen als je in een pop-rock band zit en in een heavymetal band maar voor de rest lijkt het me best bullshit.

Ik haal met de 2 amps die ik nu heb alle geluiden die ik nodig heb en ik gebruik ze naast elkaar en niet 1tje specefiek voor 1 band of de andere.

Haha... wat een reactie. Maar daar wil ik ook wel even op reageren. De Engl is alles wat ik nodig heb in de ene band. En omdat ik geen zin heb om steeds de boel heen en weer tussen beide bands te slepen en liever alles in de oefenruimte laat staan koop ik een tweede (als ik mijn Koch Multitone verkoop die ik ook nog heb staan). Natuurlijk kan ik nog een Powerball kopen, maar ik vind het wel leuk om te kijken of ik ook nog een andere match kan vinden met de LPs. Moet vast lukken. De Koch is het voor mij niet in ieder geval.

sinneD
4 september 2006, 11:45
Haha... wat een reactie. Maar daar wil ik ook wel even op reageren. De Engl is alles wat ik nodig heb in de ene band. En omdat ik geen zin heb om steeds de boel heen en weer tussen beide bands te slepen en liever alles in de oefenruimte laat staan koop ik een tweede (als ik mijn Koch Multitone verkoop die ik ook nog heb staan). Natuurlijk kan ik nog een Powerball kopen, maar ik vind het wel leuk om te kijken of ik ook nog een andere match kan vinden met de LPs. Moet vast lukken. De Koch is het voor mij niet in ieder geval.

dat is dus iets wat ik NOOIT zou doen, me spullen in een oefenruimte laten staan...

Agent_Smith
4 september 2006, 11:59
dat is dus iets wat ik NOOIT zou doen, me spullen in een oefenruimte laten staan...

Nee, lekker gaan sjouwen elke keer. Als je een eigen, goed afgesloten oefenruimte hebt zie ik het probleem niet.

sinneD
4 september 2006, 12:04
dan nog wil ik me spullen ten alle tijden in eigen huis hebben
als er dan is iets gebeurd ben ik er zelf bij en is het mijn verantwoordelijkheid

BaseSix
4 september 2006, 14:47
dan nog wil ik me spullen ten alle tijden in eigen huis hebben
als er dan is iets gebeurd ben ik er zelf bij en is het mijn verantwoordelijkheid

Ieder zijn ding... Ik kan me de luxe veroorloven. De oefenruimte is een zeer veilige plaats waar echt niemand bij kan behalve bandleden. De spullen staan dus wel veilig. Van steeds weer je spul verplaatsen (iets wat ik alleen doe als we een optreden hebben) worden je spullen ook niet bepaald beter. En thuis heb ik nog wel een kleine versterker om te kunnen oefenen, dus ik heb de noodzaak niet.

Baker
4 september 2006, 15:44
dan nog wil ik me spullen ten alle tijden in eigen huis hebben
als er dan is iets gebeurd ben ik er zelf bij en is het mijn verantwoordelijkheid

Wat een onzin, als je een goed afgesloten oefenruimte hebt...

sinneD
4 september 2006, 15:53
en dan wordt er een keer ingebroken, ben ik er liever thuis bij...

Agent_Smith
4 september 2006, 18:17
en dan wordt er een keer ingebroken, ben ik er liever thuis bij...

Ik heb liever dat ze in de oefenruimte inbreken dan bij me thuis.

Helter Skelter
4 september 2006, 18:33
Wat een onzin, als je een goed afgesloten oefenruimte hebt...

ik laat sinds ik verhuisd ben ook al m'n optreedzooi in het oefencentrum in een speciale kast opslaan: 2 heads, 2 cabs, 1 combo en een case met kabels, gereedschap etc. De hele meuk is zwart op wit verzekerd voor €3000 wat ook ongeveer de representatieve waarde is. De eigenaar woont in hetzelfde pand dus ik kan in principe altijd over m'n spullen beschikken...perfect!

Thuis heb ik alleen de gitaren en een oefencombo

yanto
4 september 2006, 19:02
en dan wordt er een keer ingebroken, ben ik er liever thuis bij...

Ga jij nooit de deur uit dan.

Heb ook mijn spullen in onze eigen oefenruimte staan, veel practischer idd dan heen en weer slepen. En aan een 100w buizenamp heb ik thuis toch niets. Neemt alleen maar ruimte in beslag die ik eigenlijk niet heb.

sinneD
4 september 2006, 19:27
je zou is versteld moeten staan van de kracht van een waakhond, als onze hond gaat blaffen bedenkt die dief zich wel

Baker
4 september 2006, 19:30
en dan wordt er een keer ingebroken, ben ik er liever thuis bij...

Ik weet niet of je daar wel bij wilt zijn....
Anyway, mijn amp is ook verzekerd voor diefstal in de oefenruimte.

Dude
5 september 2006, 17:16
je zou is versteld moeten staan van de kracht van een waakhond, als onze hond gaat blaffen bedenkt die dief zich wel

ik sta altijd verbaasd van de lucht van een huis waar een hond woont.... alleen daarvan zou ik al gaan rennen. Gadverdamme !


Anyway.... spullen sjouwen is RUK, zeker als je alleen gaan oefenen. Wij wachten ook op onze kast, helaas heeft de andere band deze nog niet opgeruimt enzo. Ideaal !