PDA

View Full Version : Bah, spijt van afstellen.



Kasper
8 augustus 2006, 21:53
Wat bestaan er toch prutsers op de wereld.

Nadat ik nieuwe snaartjes op mijn gitaar had gelegd, had ik wat last van fretbuzz. Ben dus vanmiddag naar gitaarwinkel hier in de stad geweest om te laten afstellen. De man die dat normaal doet was bezig in de afdeling voor de piano's, dus iemand anders kwam mij helpen. Hij zei dat hij zelf geen gitaar speelde. Ik zou toen al geweigerd moeten hebben.
Voor zover ik weet heeft hij in 2 minuten de nut wat bijgeveild voor de lage E en de truss rod aangepast. Toen hij hem terug naar beneden bracht kon ik onmiddellijk al duidelijk merken dat de nek erg hol stond. Dat was geen probleem volgens hem.

Nuja eenmaal thuis heb ik toch eens gemeten hoe de actie nu precies ingesteld is. Ik had gelezen dat de lage E op de 12e fret iets minder dan 3mm moet zijn. Bij mij is dat nu een dikke 4mm. Volgens de site van Picker moet de grootste afstand tussen lage E en fret bij het indrukken van 1e en 12e fret maximum een halve milimeter zijn. Bij mij is dat nu zeker ook een millimeter.

Ik las ergens dat de truss rod pas op het allerlaatste moet aangepast worden, en zelfs niet gebruikt mag worden voor het verhogen of verlagen van de actie.

Geen idee of ik nu terug moet gaan naar dezelfde winkel, of hem bij de keymusic moet binnen steken om hem uitgebreid te laten afstellen voor €20 ...

Ik weet niet waarom ik dit post, ik baal er gewoon van. Ik sla wel redelijk hard aan, maar nu vind ik de actie bij de hogere frets echt te hoog. De fretbuzz is wel voor een groot deel weg, maar hij speelt niet meer zo lekker.

Kaïn
8 augustus 2006, 21:58
Dat is behoorlijk kut voor je! Ik zou je gitaar terugnemen naar die zaak en zeggen tegen die jongen die normaal je gitaar doet dat je niet tevreden ben met het resultaat van z'n collega. Als hij netjes is stelt hij em gewoon goed voor je af zonder dat het wat kost.

hendrix2
8 augustus 2006, 22:13
Inderdaad, teruggaan en zeggen dat je niet tevreden bent.
De truss rod blijf je inderdaad best zo lang mogelijk af zolang je hals mooi recht staat. (ik speel zelf al 12 jaar gitaar, en heb nog nooit bij een van m'n gitaren de truss rod moeten aanpassen)
En hij zei dat het geen probleem was dat de neck hol stond??? Tja, een hals lijkt me toch recht te moeten staan.

Echt teruggaan, en vragen of ze het 'foutje' niet willen rechtzetten!
Ik zou er zelf ook behoorlijk pissig om zijn hoor!

Kasper
8 augustus 2006, 22:20
Ik zal morgen eens teruggaan. Hopelijk heeft die ander dan wel tijd en kan hij het beter. Zoiets moet überhaupt gedaan worden door iemand die het instrument zelf ook speelt vind ik.

Picker
9 augustus 2006, 12:33
Volgens de site van Picker moet de grootste afstand tussen lage E en fret bij het indrukken van 1e en 12e fret maximum een halve milimeter zijn. Bij mij is dat nu zeker ook een millimeter.

Een millimeter is inderdaad veel te veel. Bij mij (en overigen ook bij Tommy E, en die kan het weten) is die afstand gewoon nul.

Handboeken etc. bevelen vaak aan de hals iets concaaf (hol) te houden. Maar dat is alleen maar uit gemakzucht, omdat 1/2 mm makkelijker is af te stellen dan 0 mm. (Immers, als de hal bol staat lijkt het ook 0 mm).

Nickname
9 augustus 2006, 16:01
Dat is behoorlijk kut voor je! Ik zou je gitaar terugnemen naar die zaak en zeggen tegen die jongen die normaal je gitaar doet dat je niet tevreden ben met het resultaat van z'n collega. Als hij netjes is stelt hij em gewoon goed voor je af zonder dat het wat kost.

+1

en 10 tekens

Kasper
9 augustus 2006, 17:07
Ondertussen net terug. Ze hebben de hals weer wat rechter gezet waardoor de actie weer wat verlaagd is. Speelt weer wat beter nu. Heeft niets gekost (vorige keer ook niet trouwens).

Ik zal zien hoe het nu verder gaat. Paar dagen laten rusten want mijn vingers hebben nog nooit zo'n eeltlaag gehad. Ik heb ook nog nooit zoveel gespeeld als in de laatste 2 weken. De groeven van de snaren blijven in mijn vingertoppen staan, waardoor ik nog harder moet duwen om te fretten :(

chris c
13 augustus 2006, 22:22
Bruggeling ? Gelukzak ! Dan moet je toch niet naar Brussel ? Ga eens bij Ralph Bonte langs, een gitaarbouwer als geen ander. Je gitaar zal beter spelen en klinken als nooit tevoren ! Zie http://www.arrenbieguitars.be/ .

Kasper
13 augustus 2006, 23:21
Bruggeling ? Gelukzak ! Dan moet je toch niet naar Brussel ? Ga eens bij Ralph Bonte langs, een gitaarbouwer als geen ander. Je gitaar zal beter spelen en klinken als nooit tevoren ! Zie http://www.arrenbieguitars.be/ .

Wie sprak hier over Brussel?

Heeft Ralph Bonte een eigen winkel waar je gewoon kunt binnen wandelen ofzo?

chris c
14 augustus 2006, 13:55
Omdat je over Key Music sprak, dacht ik meteen aan Brussel, maar ze hebben inderdaad nog andere winkels...
Ralph Bonte heeft geen winkel waar je zomaar kunt binnenstappen, je moet eerst een afspraak maken.

Kasper
14 augustus 2006, 18:21
Omdat je over Key Music sprak, dacht ik meteen aan Brussel, maar ze hebben inderdaad nog andere winkels...
Ralph Bonte heeft geen winkel waar je zomaar kunt binnenstappen, je moet eerst een afspraak maken.

Ah neen, ik ga inderdaad naar Roeselare, 22min met trein en dan nog een kwartiertje te voet.

Bedankt voor de info.