PDA

View Full Version : welke pick ups?!



Samder
8 augustus 2006, 21:39
Over een tijdje ben ik van plan nieuwe pick ups te kopen voor op mn fender strat..

MAAR!!!

Hoe weet je nou van te voren hoe ze klinken!?! IK ben op zoek naar een lekker krachtig geluid, warm en vol bij de hals en lekker schel bij de brug.. Gewoon die pure strat sound.. Is het zo dat als je texas special pickups koopt, je er bijna alleen nog maar blues mee kan spelen? Of kan je der ook gewoon een andere muziekstijl mee spelen zonder dat het slecht klinkt? (denk aan, Red hot chili peppers, jimi hendrix, etc.. )

Tristan
8 augustus 2006, 22:58
Ik vind zelf die Fender Custom Shop pickups wel erg lekker klinken...
Behalve dan de Texas Specials, die zijn mij iets te middig en hebben niet echt de karakteristieke Fender quack...
Die Custom '54's zijn in ieder geval erg lekker en van die Custom '65's wordt ook gezegd dat ze erg lekker zijn, die hebben iets meer laag geloof ik...

Lindy Fralins vind ik zelf niet echt super, zeker de Vintage Hots klinken erg dun en een beetje te klinisch voor mij... (www.haarguitars.nl)

Harry Haeussel kan je ook nog proberen (de Vintage, niet de Blues), maar die zijn mijns inziens niet beter en/of goedkoper dan Fender Customshops, dus...

Seymour Duncans zijn toch net ietsje moderner van klank en voor sommige doeleinden erg geschikt, maar niet als je een echte vintage strat sound zoekt...

Nee, ik hou het bij de Fender Custom Shops...
Die lijken mij toch net iets meer karakter te hebben en ze zijn iets viezer van klank...

petpas
9 augustus 2006, 09:29
Ik heb mijn US strat geupgraded met een hotrail in de brugpositie. Een echte verbetering. Ik heb normale USA stratelementen in mijn gitaar.

access
9 augustus 2006, 09:42
Samder,

Bij vox humana hebben ze een testfender staan waar ze heel snel pickups in kunnen wisselen. Dan kun je heel snel het verschil horen tussen verschillende pickups.


Groeten,


Jeroen

Samder
9 augustus 2006, 10:09
waar hoe en wanneer is vox humana?!

bedankt voor alle reacties trouwens!

Kim Wilson
9 augustus 2006, 10:19
www.voxhumana.nl (http://www.voxhumana.nl)

Google is toch niet zo moeilijk?

Samder
10 augustus 2006, 09:37
Sorry hoor,maar toch bedankt:S

petpas
11 augustus 2006, 09:24
Ik ga mijn strat binnenkort ook met nieuwe pickups upgraden. Ik zet er van EMG de DG20 in. De David Gilmour picks.

Misschien zijn deze pickups iets voor jou? Ze zijn lekker veelzijdig.

roger
19 augustus 2006, 13:46
IK heb pas mijn Texas Specials vervangen door Van Zandt Vintage Plus. Nou klinkt 'ie echt als een strat!

Billy the Kid
19 augustus 2006, 15:23
Ik wil ook Custom Shop Pickups in mijn USA Strat. laten zetten maar bij Vox Humana zie ik alleen geen Fender Pickups!!?? Wel bv van Baggs of EMG, maar ik wil die '54 of '65 Fender Custom Shop Pickups. De grote vraag blijft voor mij: Welke van de 2 neem ik, '54 of '65? Wat klinkt als Hendrix?? Geen van beide zeker!!
Met wie zijn geluid zijn ze anders wel te vergelijken?

Dennis
19 augustus 2006, 15:37
ik heb al mijn fenders (3), voorzien van verschillende dimarzio's.

Een malmsteen strat met "zijn" specificaties, een fender scorpion met de petrucci, steve special/air norton humbuckers en een combi van paf pro en texas special in de laatste fender.

Daarnaast beviel de SD hotrails mij ook.

Billy the Kid
19 augustus 2006, 16:38
Mischien een rare vraag en ik kan het natuurlijk ook gewoon even opzoeken maar wat is precies een Hotrail??

Page
19 augustus 2006, 18:00
in guitarre & bass zijn een aantal pickup in een vergelijkend onderzoek getest.
Haussel, suhr, duncan etc

artikel kan je (tegen betaling ~1 euro) downloaden.

Suhr kan he bij Haar testen, klinkt vet.
Haussel (duits) is goed.

Tristan
19 augustus 2006, 19:13
Ik wil ook Custom Shop Pickups in mijn USA Strat. laten zetten maar bij Vox Humana zie ik alleen geen Fender Pickups!!?? Wel bv van Baggs of EMG, maar ik wil die '54 of '65 Fender Custom Shop Pickups. De grote vraag blijft voor mij: Welke van de 2 neem ik, '54 of '65? Wat klinkt als Hendrix?? Geen van beide zeker!!
Met wie zijn geluid zijn ze anders wel te vergelijken?

Je hebt de '54 pickups en de '69 pickups van de Fender Customshop en de '69 Pickups zijn meer Hendrix van sound, hebben wat meer laag en zijn misschien nog wat beter met crunch, dus dan zou ik die nemen...
De '65 pickups hebben ze ook een tijdje gehad, maar die zie ik nu niet meer op de site staan, als ze die nog hebben dan kan je die ook eens proberen, want die zullen ook wel een beetje Hendrix achtig van sound zijn...

Tristan
19 augustus 2006, 19:18
Mischien een rare vraag en ik kan het natuurlijk ook gewoon even opzoeken maar wat is precies een Hotrail??

Een hoge output pickup van Seymour Duncan, maar die zijn niet geschikt als je een traditionele Strat (Hendrix) sound zoekt...
De Suhrs vind ik niet zo super, iedereen heeft die tegenwoordig in zijn gitaren zitten, maar ik vind ze een beetje te overdreven en een lelijk schel en kwakerig midden hebben, bovendien hebben ze niet de belletjes die een echte Strat hoort te hebben...
Haeussel vind ik wel beter, een van de beste boutique pickup winders (ik vind hem beter dan Fralin) en zijn Vintage set is erg goed, de Blues set vind ik minder, die klinken een beetje als American Standard pickups...
De Customshops blijven echter mijn favoriet, klinken wat smeriger en voor Hendrix zijn die '69's echt waanzinnig...

Billy the Kid
19 augustus 2006, 20:54
Dan bestel ik de '69's!!!

Tristan
19 augustus 2006, 21:28
Ik hoop dat ze je bevallen, maar check even met de winkel of je ze mag ruilen als ze je niet bevallen en of ze ze er gratis inzetten voor je...
Bij de meeste goede winkels is dat wel zo, maar ik zou het toch eerst even checken...

Billy the Kid
20 augustus 2006, 12:03
Bij Feedback Rotterdam waar ik meestal kom besteden ze het weer uit zeiden ze me door de tel. Het monteren kost daar in totaal €30,- Ik ga ook even langs Vox Humana Waalstraat 72 Vlaardingen, daar kan je ze proberen heb ik begrepen. Ik laat zeker even weten of ze bevallen!!

'54/'69/'54/'69/'54/'69/'54/'69/'54/'69????? Moeilijk!!!

Billy the Kid
20 augustus 2006, 12:05
Over een tijdje ben ik van plan nieuwe pick ups te kopen voor op mn fender strat..

MAAR!!!

Hoe weet je nou van te voren hoe ze klinken!?! IK ben op zoek naar een lekker krachtig geluid, warm en vol bij de hals en lekker schel bij de brug.. Gewoon die pure strat sound.. Is het zo dat als je texas special pickups koopt, je er bijna alleen nog maar blues mee kan spelen? Of kan je der ook gewoon een andere muziekstijl mee spelen zonder dat het slecht klinkt? (denk aan, Red hot chili peppers, jimi hendrix, etc.. )

Samber laat even weten wat je doet of wat je hebt gedaan, hoe ze bevallen en waar je bent geweest!!!

Shine_On
20 augustus 2006, 12:50
Voor een echte traditionele stratgeluid.. lekker vet op de hals en schel bij de brug...

Wel,... Ik heb Lindy Fralin Vintage Hot's en ik ben er heel erg tevreden van! :satisfie:

Tristan
20 augustus 2006, 13:05
Die heb ik ook gehad, maar ik vond ze niet zo goed...
Erg dun en fel en ook een beetje klinisch/karakterloos...
Te hifi...
Die Blues set van Fralin vind ik beter, maar Fender Customshop en Haeussel Vintage pickups zijn i.m.h.o. nog lekkerder...

Gear Slut
22 augustus 2006, 06:16
Mijn US strat krijgt Seymour Duncan Classic Stack Plus elementen ingebouwd.
Ik wil namelijk van de brom af en toch een zo getrouw mogelijk geluid hebben.
Ben reuze benieuwd hoe het klinkt. Ik maak wel een post als het klaar is.

Rooker
12 augustus 2009, 23:31
Vraagje voor Petpas. Ik ben ook zeer geinterresseerd in de EMG DG20 pickups. Heb jij ze al???? Ben je er tevreden over en wat heb je betaald voor het in laten bouwen en heb je dan ook een Fender VG achtige batterijhouder in laten bouwen??? Ben erg benieuwd:strat:

Rooker
22 september 2009, 23:29
Of misschien iemand anders die er ervaring mee heeft. Ben nogsteeds erg benieuwd:confused:

Fern
23 september 2009, 21:41
Hoi,

Ik zweer bij pickups van Jason Lollar.
zie http://www.lollarguitars.com/

Hij heeft diverse smaken, met luistervoorbeelden op de site.
Momenteel ben ik een strat achtige gitaar aan het maken, met een set Specials van Lollar. Ik verwacht over een week of twee de boel te kunnen opzetten. Je kunt dan uiteraard komen luisteren als je het leuk vindt!

Groet,
Fern

Tristan
24 september 2009, 00:27
Lollars zijn te gek, alhoewel ik niet weet of ze per se beter zijn dan de Fender Customshops, de '54's zijn wel erg goed hoor...

Di Stefano
24 september 2009, 01:07
Of misschien iemand anders die er ervaring mee heeft. Ben nogsteeds erg benieuwd:confused:

Ik heb niet exact de gilmour set maar ik heb wel SA's in de midden en neck posities van mijn strats. Dat zijn dezelfde pickups als in de Gilmour signature set. Ik ben er zeer tevreden over. Ik kan niet zo meteen een nadeel vinden.

Je kent natuurlijk de verhalen over EMG wel, dat ze klinisch, kil,... klinken. Het is een kwestie van smaak. Als je je amp juist weet bij te stellen vind ikzelf ze juist beter dan de meeste andere (passieve) pickups.