PDA

View Full Version : voor de houtsoort kenners..



guitarmusicman
26 november 2002, 23:52
Wat zijn ongveer de eigenschappen van basswood?..helder, diep, fris, zwaar geluid (ik noem maar wat, en zwaar van BASS wood???!) Deze vraag omdat ik deze houtsoort zelf niet vaak tegenkom en ik er over denk om een gitaar met deze houtsoort aan te schaffen,
bij voorbaat dank..

vulvasonic
26 november 2002, 23:58
basswood is juist een lichte houtsoort, wat betreft kleur en gewicht.
De klank ervan ligt een beetje in het midden van de andere bekende en veel gebruikte houtsoorten.
Warmer dan essen en minder warm dan mahonie.

guitarmusicman
27 november 2002, 00:01
THANX man...!
Maar de sustain is bij deze houtsoort zeker niet enorm..En dan heeft de gitaar waar ik het oog op heb ook nog een aardig kleine body..dus dat zal er ook niet erg veel van maken. Of heeft deze houtsoort wel een degelijke sustain

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2002-11-27 00:09 ]</font>

vulvasonic
27 november 2002, 09:22
Sustain is voor het grootste deel te danken aan de constructie van de gitaar en de hardware, de afstelling en dat soort dingen.
De houtsoort speelt daarin ook een rol, maar van iedere veelgebruikte houtsoort wordt gitaren gemaakt met bakken sustain, ook van basswood.

succes

Dirk_Hendrik
27 november 2002, 10:48
Volgens mij is Basswood de naam voor Amerikaans Lindehout.

Negative K3 fan
27 november 2002, 11:16
Basswood is linden in het nededrlands, het is een lichte houtsoort (op swamp ash (moeras essen) na de lichtste gitaar houtsoort) wordt vooral gebrbruikt in ibanez gitaren enzo. Het is wat goedkoper dan andere houten en het is relatief zacht. Verder is het frequentie gedoe redelijk egaal.

Ibanez RuleZ
27 november 2002, 11:28
het is jammer dat ze gitaren van lindehout maken. ik vind het het enige wat jammer is van mijn gitaar. het is gelukkig een model dat met goed lindehout is gemaakt, en heeft dus nog een redelijke sustain. maar als ik mijn Ibanez JPM van lindhout naast een ibanez RG leg die van mahony is (die er ook zijn, alleen zijn het er te weinig!), dan is het een wereld van verschil. die mahony gitaar heeft veel meer sutain en klinkt voller

harrald

Moonchild
27 november 2002, 13:07
Basswood is ook wat strakker als je wat meer met distortion speelt.

het is echt rock/metal hout, daarom zit het dus ook op de meeste Ibanezzen

Predator
27 november 2002, 17:27
Hehehe.. Metaalhout! =p

Braindead
27 november 2002, 22:35
Als ik jou was zou ik daar allemaal niet te zwaar aan tillen. Het hout doet maar een klein deel van de klank. Bovendien vind ik persoonlijk een gitaar met een essenhouten body(goede kwaliteit) fijner als dat mahonie.
En ik speel bijna altijd met distortion!
Clean vinden de meesten essen denk ik wel beter klinken.
En bedenk maar eens. Je speelt toch gewoon melodieen. Of wil je per nummer maar een keertje aan hoeven slaan.
Al dat sustain geleuter vind ik wat overdreven.

vulvasonic
27 november 2002, 23:56
ach wat fijn dat je dat zegt.
Daar heb je namelijk gelijk in.

Sustain lijkt voor de meeste mensen een soort heilige graal.
Ik vind het juist heerlijk om een hengst op mijn tele te geven (lekker rauw, attack van hier tot Tokio), waarna de klank gelijkmatig doch snel wegsterft.
Ritmisch zeer interessant en lekker om te doen.

Maar voor bepaalde dingetjes is een goede sustain desalniettemin zeer wenselijk.

Ibanez RuleZ
28 november 2002, 01:02
enne, sustain hoeft niet alleen vanuit het hout te komen, het kan ook uit een compressor.
overigens vind een heel lang aangehouden noot gespeeld met het halselement en dan heeeeeeel veel oversturing er op, zodat je een heel lange sustain hebt, wel erg cool en bruikbaar!

harrald

Lacrymosa
28 november 2002, 09:45
Sorry guys, hate to bring it to ya

maar de meeste sustain komt niet van je hout, niet van je compressor, niet van pickups, maar uit JOU eigen handen.

En of sustain nou nuttig is of niet, je kan beter een gitaar met veel sustain hebben en de rest met je handen regelen, dan een gitaar met weinig sustain en nooit meer kunnen krijgen, tenzij je er natuurlijk extra ruis aan gaat toevoegen (lees:pedalen)

Maar goed, Mahony is exgtreem duur, dus ik moet et denk ik maar bij linden houden de komende tijd.

CheerS!!

Thomasvv
28 november 2002, 10:30
Ik zag laatst dat mijn LP studio uit 1 (!!) stuk mahonie bestaat.. ik dacht altijd dat het meerdere delen waren... :smile:

Ibanez RuleZ
28 november 2002, 11:01
dat is onzin. ik heb er ook een gehad, en alle gibsons hebben gewoon een gelijmde hals (wel een heel goede methodiek ivm SUSTAIN :grin:) maar als een gitaar uit 1 stuk zou bestaan, dan bestaat de kans veel te dik dat hij ert zwak is!!! hij is wel helemaal van mahony (zowel body als hals), maar zeker niet uit een stuk!

harrald

Ibanez RuleZ
28 november 2002, 11:04
Op 2002-11-28 09:45, schreef Lacrymosa:
Sorry guys, hate to bring it to ya

maar de meeste sustain komt niet van je hout, niet van je compressor, niet van pickups, maar uit JOU eigen handen.

En of sustain nou nuttig is of niet, je kan beter een gitaar met veel sustain hebben en de rest met je handen regelen, dan een gitaar met weinig sustain en nooit meer kunnen krijgen, tenzij je er natuurlijk extra ruis aan gaat toevoegen (lees:pedalen)

Maar goed, Mahony is exgtreem duur, dus ik moet et denk ik maar bij linden houden de komende tijd.

CheerS!!


dat valt wel mee, ga maar eens kijken naar tweedhands ibbie's. en daarnaast, het is deels waar dat sustain uit je hand komt (lees de linker), maar als ik op mijn gitaar op snaar 1 een noot lang wil aan laten houden, dan kan ik nog zoveel doen met die linker hand, maar die noot is echt binnen NO TIME dood. als je een compressor er tussen zet, nou, ik wil een hoop er onder verwedden dat ik die noot dan zeker 2 keer zo lang kan laten aanhouden!

harrald

Moonchild
28 november 2002, 13:13
Op 2002-11-28 10:30, schreef Thomasvv:
Ik zag laatst dat mijn LP studio uit 1 (!!) stuk mahonie bestaat.. ik dacht altijd dat het meerdere delen waren... :smile:


Een gitaarbody MOET uit twee delen bestaan, die in het midden bijelkaar komen. Dit i.v.m het rekken en krimpen van het hout, als de body uit 1 stuk bestaat knapt je gitaar als het ware.

Braindead
28 november 2002, 15:45
Moonchild "Een gitaarbody MOET uit twee delen bestaan, die in het midden bijelkaar komen. Dit i.v.m het rekken en krimpen van het hout, als de body uit 1 stuk bestaat knapt je gitaar als het ware."

Wat een onzin!
Dat geloof je toch zelf niet.
Hoeveel body's zijn niet uit een stuk!
Alleen de strats al!
Dat hout werkt weet ik, maar ze worden niet voor niks gelakt.
Je hoeft alleen maar een keer naar een strat met transparante finish te kijken en dan zie je dat de nerven nergens onderbroken worden.

vulvasonic
28 november 2002, 16:38
uuuuh Braindead..., een Fenderbody uit 1 stuk is bijzonder zeldzaam. Op de goedkopere gitaren heb ik wel eens body's gezien die uit 8 delen bestonden.
Zelfs de alleroudste strats en teles bestaan meestal uit 2 of 3 delen.

Maar ik ben het met je eens dat het knappen van een body uit 1 stuk lichtelijk overdreven is.

Braindead
28 november 2002, 17:11
Is dat zo Vulvasonic?
Misschien heb je wel gelijk.
Mijn Musicman Silhouette heeft wel gewoon een body uit 1 stuk en transparante lak, dus je kan het zelf controleren.
Ik ging er dan ook vanuit dat dat bij de fender strat's hetzelfde zou zijn.
Mijn fout...

vulvasonic
29 november 2002, 23:06
Bij Fenders in de duurdere series is het soms ook moeilijk te zien, maar ze zorgen er dan ook voor dat de nerf in dezelfde richting loopt en ze selecteren de stukken hout daar ook op.
Ook daar betaal je voor. Maar dit geldt niet alleen voor Fender. Een body uit 1 stuk is zeer zeldzaam.

Braindead
30 november 2002, 18:19
Ik wil niet pochen ofzo, maar mijn gitaar heeft dat dus wel.
Of ze hebben het wel heel knap aan elkaar gezet(not)
Maar toch blijft het onzin dat het niet kan.
Als je het hout goed droog is en dan goed behandelt dan moet het "werken" minimaal zijn.

taylor
3 december 2002, 11:59
ik heb zelf is 1 flying v gehad van gibson met mahony body en hals de sustain van die gitaar was eigenlijk helemaal niet erg goed(of beter dan 1 andere houtsoort) ofzo.

elke houtsoort heeft wel weer zijn eigen karakter zo moet je dat meer zien.

ik vind al dat sustain gelul ook maar meer theorie dan echt praktijk gebeuren.

zoals dikkere snaren ,elementen vast zetten of niet,en vaste brug(of door de gitaar heen) in plaats van floyd ect ect.

het zit toch in de vingers naar mijn mening.