PDA

View Full Version : wat is nu eigenlijk goed bij fingerstyle?



pangeaman
8 augustus 2006, 15:31
hallo,
ik speel al geruime tijd op een staalsnarige akoestische gitaar.
weet nu wel welke richting ik op wil , en dat is de fingerstylerichting.
nu zit ik met het volgende; ik ben gewend om met mijn rechterhand , de duim voor de drie bassnaren te gebruiken (snaar 4,5 en 6). wijsvinger voor snaar 3, middelvinger voor snaar 2 en ringvinger voor 1e snaar ( de hoge e).
zo speel ik gemakkelijk.
maar het volgende,
afgelopen week heb ik een boek gekocht van Lou Manzi ( geginning guitar method fingerstyle).
op de eerste paar bladzijden wordt er geproken van pima, oftewel duim , wijsvinger, middelvinger en ringvinger, zoals ik het doe.
maar na enkele bladzijden gaat het anders, dan is het pim ; oftewel duim wijsvinger en middelvinger.
wijsvinger en middelvinger worden verdeeldover de eerste en tweede snaar.
dit is voor mij verwarrend. weet nu even niet meer welke techniek ik moet gebruiken.bijgevoegd een tekst van een site met uitleg van gert meijer.

In oefening 2 halen we de hogere snaren erbij. Speel de hoge E met je middelvinger van de rechterhand. Zoals je ziet valt de eerste samen met de bassnaar. Je speelt dan dus de lage E en de hoge E tegelijk met duim en middelvinger. Daarna zie je dat de hoge E tussen twee basnoten valt. Hier speel je dus eerst de lage bas, dan de hoge snaar en dan weer de bas. hier is dus ook sprake van de hoge e 1e snaar met middelvinger. weet niet meer wat nu nog goed is.

wie helpt me hieruit?
groeten pangeaman.

-=JEROEN=-
8 augustus 2006, 15:39
als jij gewend bent om je ringvinger voor de hoge E te gebruiken, zou ik dat gewoon lekker blijven doen

in deze leermethode gebruiken ze waarschijnlijk de middelvinger omdat die meestal wat sneller is dan de ringvinger (in jouw geval dus niet)

ik gebruik trouwens ook wel i-m-a voor D-G-B snaar

alias
8 augustus 2006, 22:38
Er is geen goed of slecht. Sommige gitaristen gebruiken "pima", andere "pim". Bij die laatste, de z.g. "clawhammer" techniek speelt soms de duim en soms de wijsvinger de 3e snaar, maar kun je inderdaad ook de 4e snaar nog met je wijsvinger doen.
Het is leuk om jezelf beide technieken aan te leren, want ze hebben ieder hun voordelen. Ik gebruik meestal "pima" maar wissel soms binnen hetzelfde nummer af met "pim" (en weer terug), bij 12-snarig relatief vaak, om die extra dunne G-snaar te benadrukken. En soms zelfs "pma", wat meteen een leuke tussenstap is om met plectrum čn 2 vingers te leren spelen. (Heet dat niet iets als "hybrid picking"?)

pangeaman
9 augustus 2006, 15:38
waar het mij om gaat is dat ik eerst lange tijd mijn ''richting'' heb gezocht. die heb ik gevonden, (fingerstyle).
ik heb alles / of zo weinig ik weet, t'is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk uit boekjes en internet.
nu ben ik op het punt aangekomen dat ik door wil groeien, maar weet door de verschillende manieren die er worden aangedragen bij fingerstyle, niet meer hoe ik verder moet.
sommige boeken gaan dus uit van pim, ik heb me aangeleerd pima.
dus ik koop net als afgelopen week weer een lesboek bij , en wat zie ik ?
1 een redelijk duidelijke uitleg , met in het begin pima systeem. maar gelijk daarna pim.
in het nederlands is er weinig te vinden. ik wil verder, maar weet niet goed hoe.
misschien zijn er mensen in en rond Roosendaal die gezellig willlen oefenen met fingerstyle.
en dan bedoel ik niet de muziekscholen, maar gewoon mensen zoals ik die hun lol , kennis, enz willen delen.
ik hoop hiermee met deze topic toch een goed contact over te houden.

-=JEROEN=-
9 augustus 2006, 15:40
blijft hetzelfde advies/antwoord: speel zoals jij het fijn vind

staat er pim maar speel jij liever pima, ga je gang

probeer wel beide methodes, als alternatief