PDA

View Full Version : Over eigen nummers maken



Maiden Michiel
8 augustus 2006, 13:47
Ik zit vast met het maken van eigen nummers.
Vaak begin ik heel goed en dan heb ik bijvoorbeeld een sterk thema. Maar daarna kom ik gewoon geen steek meer verder.
Iemand die misschien tips heeft om op zo'n moment verder te komen? Ik zit nu met tig leuke stukjes waar gewoon geen geheel van te vormen is.
Hoe pakken jullie een vervolg op een bepaald thema / loopje aan?

-=JEROEN=-
8 augustus 2006, 15:25
vroeger was dat gewoon stukjes aan elkaar plakken, stukjes die soms helemaal nie klopte ofzo... maar dat maakte onze muziek wel leuk en spannend

heel lang heb ik 't zelfde probleem gehad; zat stukjes, maar veel te weinig nummers

ik ben toen op les gegaan, heb 't 1 en ander geleerd over akkoord progressies en over welke dingen bij elkaar kloppe of nie, en ineens viel 't kwartje... nu gaat 't veel beter, ik pak zomaar wat akkoorden, speel zomaar wat, ga dan kijken wat ik eigenlijk speel, en dan passen er vanzelf wel allerlei dingen bij

een beetje kennis over toonladders, akkoorden en progressies is dus wel nodig

op gehoor kom je trouwens ook een eind hoor, goed luisteren waar de melodie heen leidt, waar 't naar toe wilt... soms hoor je dit aan de baslijn, waar gaan de bastonen heen, en dan daar de akkoorden bij vinden... of juist luisteren naar de hoge of dominante tonen (tonen die er uit springen) en daar dan de akkoorden omheen bouwen

en soms is 't ook een kwestie van intuïtie, gewoon doen en go with the flow

ff wat voorbeelden:

e+--------------------------------+
B+-3---3-----6---7----------------+
G+-2---3-----5---7----------------+
D+-4---5-----7---9----------------+
A+-2---3-----5---7----------------+
E+--------------------------------+
Bm C Dm E door mn jazzlessen speelde ik veel Bm7, ik zat bij onze zangeres thuis zomaar wat te spelen, en speelde dit ineens, eigenlijk gewoon een kwestie van een vingertje weg, doorschuiven, vingertje weer terug en doorschuiven... dat ik van B naar C naar D naar E schoof, komt omdat ik dat zo hoorde... later ontdekte we wat een raar schema dit eigenlijk is, klopt van geen kanten, maar toch klinkt 't (vinden wij)... we hebber er uiteindelijk een nummer van gemaakt door de Bm en C te herhalen, dan in 't volgende stuk de Dm erbij halen, en het refrein zijn ze alle 4 achter elkaar


e+--------------------------------+
B+-2---3-----5---7----------------+
G+-2---2-----6---7----------------+
D+-0---0-----4---5----------------+
A+--------------------------------+
E+-2---3-----5---7----------------+
F# G A Bik heb geen idee hoe ik op die F# kwam, maar die G kwam er eigenlijk gelijk achteraan, 't moest gewoon zou zijn in mijn oren... maar toen liep ik vast, ik hoorde dat 't naar een A ging, maar welke A??? toen ben ik dus gewoon wat tonen gaan neerzetten in de buurt van de A (rond 5e fret) en luisteren hoe die klonken... 1 voor 1 heb ik toen deze tonen gevonden en pas later kwam ik erachter dat dit een A6 is... hoe ik die B gevonden heb weet ik ook niet meer, maar eigenlijk is dat dezelfde greep/verhouding als die F#


e+--------------------------------+
B+-2---5---2---0------------------+
G+-2---4---2---1------------------+
D+-2---2---4---2------------------+
A+-0-------4---2------------------+
E+-----4---2---0------------------+
A G# F#m Edit is een goed voorbeeld van waarom alleen naar de bas luisteren soms niet werkt... ik speelde een A, hoorde een G# in de bas, maar geen van de G# akkoorden die ik ken, klopte met wat ik mn hoofd hoorde... ik liet dus dat A akkoord staan en speelde er een gis-in-de-bas bij, klonk prima, maar ik hoorde er een e bij, dus die pakte ik op B-snaar fret 5... vervolgens speelde ik een F# mineur, en die klonk prima, dus die heb ik zo gelaten... de E maakte het geheel af... later heb ik die G# nog iets verandert door de a op de G-snaar te verhogen naar een b, omdat ik die a ook al speel in A en F#


e+--------------------------------+
B+-8-------8----------------------+
G+-7-------7----------------------+
D+-8-------9----------------------+
A+-6-------7----------------------+
E+--------------------------------+
D#maj7 Em7 tot slot deze 2 akkoorden, waar ik muurvast mee zit... kwa progressie kloppen ze helemaal niet bij elkaar, en heb daarom nog geen vervolg kunnen vinden... ik ga 't eens over een andere boeg gooien, en een melodie lijn zoeken, en kijken waar die dan naar leidt, en misschien dat ik daar weer akkoorden bij kan vinden


pfff, lang verhaal, hahaha, hoop dat je hier wat aan hebt :D


edit: ps. was dit moeilijk te lezen?

Das Schaap
8 augustus 2006, 16:02
Ik zit vast met het maken van eigen nummers.
Vaak begin ik heel goed en dan heb ik bijvoorbeeld een sterk thema. Maar daarna kom ik gewoon geen steek meer verder.
Iemand die misschien tips heeft om op zo'n moment verder te komen? Ik zit nu met tig leuke stukjes waar gewoon geen geheel van te vormen is.
Hoe pakken jullie een vervolg op een bepaald thema / loopje aan?
Je hebt meerdere insteken hierbij. Van wat ik van jou ken qua songwriting is enkel wat powertabs en een solo van een oude gitaarnet jam. Wat allemaal toch wel lekker lag. :lp:
Maar dat zijn dus niet dingen die even snel in je op komen dus ?
De bekende insteek is proberen te analyseren waar je mee werkt. Zowel qua theorie als qua achterliggende gedachte. Wat is je insteek ?
Je hebt een thema, wat roept het op, en waar speel je in ? Vaak kan je naar aanleiding daarvan al snel achterhalen wat je doet en kan je ook vrij snel bepalen waar het heen kan leiden.
Belangrijk zijn (bijna) altijd de melodie en de bas bij nummers. Je kan altijd een 2e versie van hetzelfde maken, deceptieve modulatie werkt daarbij altijd leuk, de schijn creeëren van modulatie en daarna weer verder gaan in de toonsoort waarin je al bezig was. Of gewoon de melodie net anders laten lopen, of in een andere maat. Je kan ook echt naar een andere toonsoort gaan, door een akkoord een andere functie te geven en dan daarin verder werken. Door de nieuwe sfeer die het wisselen van toonsoort met zich meebrengt krijg je vaak wel weer andere ideeën en wellicht zelfs een andere kijk op het nummer.

Een ander handig principe vind ik altijd om ook na te denken over het nummer in je hoofd zonder instrument in je handen. Vaak ga je dan automatisch wel verder met het nummer met iets nieuws. Nou richt je aandacht daarop zodra je iets tofs te pakken hebt en als je je gitaar goed genoeg kent kan je dit vaak snel of minder snel wel spelen en daarna noteren. Ik weet verder niet of dit nog gaat om muziek voor je band of solo of dat je iets voor een stijl probeert die je nog niet lekker ligt. Nieuwe insteken leren is altijd handig, dus vooral ook muziek spelen van bands/artiesten in verschillende stijlen die je wel liggen (bij Vinnie Moore alleen al heb je een aantal stijlen ;) )

Ik hou het wel erg globaal hierin merk ik, maar als je nog voorbeelden wilt ofzo kunnen die nog wel komen enzo, als taylor ff post krijg je dat vast meteen wel. :listen:

-=JEROEN=-
8 augustus 2006, 17:52
kan je een voorbeeld geven van "deceptieve modulatie"?

klinkt interessant!

Maiden Michiel
8 augustus 2006, 18:47
Even snel: solo's maken gaat heel erg goed, maar het is vooral hele nummers (instrumentaal) wat minder gaat. De progressies, akkoordkeuzes etc.

Luc-O
8 augustus 2006, 22:08
Even snel: solo's maken gaat heel erg goed, maar het is vooral hele nummers (instrumentaal) wat minder gaat. De progressies, akkoordkeuzes etc.

Ik benader instrumentale nummers altijd hetzelfde als 'gewone' nummers. Dus bijv: couplet-refrein-couplet-refrein-brug etc. Mijn nummers bestaan dus vaak ook maar uit drie of vier verschillende 'onderdelen'. Ik heb ondervonden dat een goed nummer als het ware zichzelf schrijft en dat je achteraf inderdaad niet meer weet hoe je erop gekomen bent, omdat het er gewoon ineens 'was'. Als ik vastzit met een bepaald thema dan wil het wel eens helpen om zonder instrument aan het nummer te 'denken' en dan kijken of ik iets hoor in mijn hoofd wat er bij zou passen. Of, als ik bijvoorbeeld een thema'tje/ ideetje heb wat in een bepaalde stijl is (Satriani-achtig ofzo) en ik kom er niet verder mee, dan zet ik gewoon een nummer op van Satriani om te luisteren hoe hij verdergaat. Vaak levert dat ook wel inspiratie op.

Das Schaap
9 augustus 2006, 01:29
kan je een voorbeeld geven van "deceptieve modulatie"?

klinkt interessant!

Nou ja het is dus gewoon even kort in een andere toonsoort te spelen, die niet al te voorspelbaar is (hoewel ik dat laatste niet 100% zeker heb).
Dus over het algemeen meer dan een #/b verder qua toonsoort maar wel vaak overeenkomsten tussen het akkoord wat je voor de korte modulatie speelt qua noten.
Een dom7 akkoord eens een halve stap hoger oplossen en dan terug naar de tonica. :cool:
Dus bijv. een E7 spelen na een G7 ipv Emin7 als een simpel voorbeeld en daarna wel weer terug naar de tonica. Ge snapt het principe ? :)

@Michiel: Hoe benader je nummers tot nu toe ? Ben je erg bewust bezig qua schrijven of juist totaal niet ? Combineer je de 2 of verschilt dat ook ?

-=JEROEN=-
9 augustus 2006, 03:25
Ge snapt het principe ? :)nee, nog nie, zal er morgen is naar kijken

Maiden Michiel
9 augustus 2006, 10:47
Hey Jeroen, Schaap, Luc!
Thanks allemaal.
Dat "nadenken" over hoe je nummer verder zal gaan (dus zonder instrument) lijkt me wel wat. Ik ga daar eens mee aan de slag.

Kaïn
9 augustus 2006, 11:12
Werken met spil accoorden is ook erg leuk. Daarmee kan je erg makkelijk van toonsoort wisselen. G is bijvoorbeel de VII in Am en de IV in Dm om maar een voorbeeldje te noemen. Een overgang naar een nieuwe toonsoort geeft wat frisse wind in je muziek.