PDA

View Full Version : Help!??



gitaargirl
8 augustus 2006, 12:29
Hey mensen!

Ik weet eigenlijk niet wat:
- hammer -on
- bend
- slide - up/down
- pull-off
- bend release
- Arppegio
- artifical harmonic
- vibrato
- trill
- natural harmonic
- Break
betekenen.
Ik weet het, het is veel gevraagd maar je zou mij er heel veel bij kunnen helpen en mij een groot plezier doen!

alvast een dikke merci! X
Greeeetzz...


Edit door Bassbitch: Graag duidelijke, zo veel mogelijk nederlands correcte taal gebruiken, we zijn hier niet op MSN.

hoofd
8 augustus 2006, 12:32
Ten eerste: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78194

Ten tweede: http://www.endprod.com/tab/tabs_nf.htm
Daar staan alle termen uitgebreid uitgelegd.

Bassbitch
8 augustus 2006, 15:06
Topic opgeschoond, wie legt het even uit?

-=JEROEN=-
8 augustus 2006, 15:30
betekent dit dat ik nu ook correct moet gaan schrijven?

zijn 't en 'n nog wel toegestaan?

poeh, moet ik nog op mn woorden gaan letten ook hier :confused:

Bassbitch
8 augustus 2006, 15:53
Ten eerste: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78194



Lees dat maar even door (de eerste post dan, de rest is niet belangrijk)..

-=JEROEN=-
8 augustus 2006, 17:51
tja een post van een idealistische mod, die niet met zn tijd mee wilt gaan, althans zo zie ik dat... maar laten we daar vooral hier niet over gaan discussieren... ik snap wat hij bedoelt, ben het er alleen nie mee eens

http://www.endprod.com/tab/tabs_nf.htm

heb je hier wat aan gitaargirl?

tis allemaal in 't engels, vertaling nodig?

Bassbitch
9 augustus 2006, 15:48
tja een post van een idealistische mod, die niet met zn tijd mee wilt gaan, althans zo zie ik dat... maar laten we daar vooral hier niet over gaan discussieren... ik snap wat hij bedoelt, ben het er alleen nie mee eens



Hij heeft dit gepost vanuit ergernissen van alle mods. Ik sta dus ook volkomen achter zijn post. Het is gewoon erg irritant dat sommige gebruikers in haast onleesbare termen posten. Ik zal er verder niet op doorgaan, maar let alsjeblieft op je taalgebruik. Het is gewoon een verzoek om het forum voor iedereen leesbaar te houden.

Goed, back ontopic!

Gitaro
9 augustus 2006, 16:02
Hey mensen!

Ik weet eigenlijk niet wat:
- hammer-on
- bend
- slide - up/down
- pull-off
- bend release
- artifical harmonic
- vibrato
- trill
- natural harmonic
- Break


Ik had net 5 minuten besteed aan een nette reply, maar toen kwam ik opeens op een veel beter idee.




GOOGLE (http://www.google.com/)

Bassbitch
9 augustus 2006, 21:22
Ik zei: back ontopic! Offtopic berichten daarna dus verwijderd.

gorgasm
14 augustus 2006, 11:58
- hammer -on
- bend
- slide - up/down
- pull-off
- bend release
- arpeggio
- artifical harmonic
- vibrato
- trill
- natural harmonic
- Break

een poging:
-hammer on is je slaat n snaar aan en je zet wat vingers bij zonder de snaar opnieuw aan te slaan
bv ---4h5h7----
-pull off is t omgekeerde
-benden is een snaar aanslaan en die nr beneden/boven halen, de klank veranderd ietwat, das n bend
-slide is snaar aanslaan en met het "fretboardhand" over de hals glijden
bv ---8/10---
bend release is je snaar aanslaan, benden(nr beneden of boven trekken) terugkeren en loslaten dat je de 0 nog hoort
-arpeggio, pfff hard one... meer dan 1 snaar bespelen in n loopje, je hebt er op 2/3/4/5/6/7 snaren bv.
------------9-12-9---------------------
---------10--------10------------------
-------9---------------9---------------
----10-------------------10------------
-12-------------------------12---------
----------------------------------------
das ene op 5 snaren, je kan die ook op 4 snaren of 3 snaren spelen, laat je paar nootjes weg
-articial pas ik, ik ken maar 1 soort harmonics, die doe je door van n gedistorte(is makkelijkst) gitaar de snaar aanslaan en tegenhouden zodat je n hoge klank krijgt(bij fret 3 ofzo)
-vibrato = saar aanslaan en met je "fretboardhand" op die snaar bewegen, dat je toon 'mooier' klinkt
-trill is tzelfde niet?
- break is n stop, maw nix spelen

en nu mag je me wel ff meenemen om te gaan eten na al die moeite die ik gedaan heb!!:)

Bram+
14 augustus 2006, 12:06
om de artificial/natural harmonics even te tackelen, dit typte ik er een tijd geleden over, iets te technisch verhaal, maar als je al niet weet wat hammer-ons, pull-offs, slides en bends zijn, dan ben je hier voorlopig toch nog niet aan toe:

Volgens mij zit het zo:
Harmonics draaien om sinusbewegingen van de snaar, het is dus de bedoeling dat je snaar i.p.v. een gewone trilling van brug tot de plek waar 'm fret (of tot aan de topkam) een golfbeweging maakt, met een (aantal) dode punt(en). Hoe regelmatiger die golf, hoe helderder en harder de toon en hoe korter de golf, hoe hoger. Als je dus de snaar aanraakt bij de 12e fret (a.k.a. op de helft van de snaar) en wegtrekt bij het aanslaan, onstaan er twee golven, bij de 7e (da's op éénderde geloof ik) 3 en bij de 5e vier. Omdat je de sinusbeweging niet forceert en ze regelmatig zijn spreken ze dan van een natural harmonic.

Nu kun je dat dode punt en daardoor de golfbeweging ook forceren, de artificial (niet natuurlijke dus) harmonics. Bij de pinch techniek, dus aanslaan en gelijk dempen met bijvoorbeeld duim, creëer je óók een dood punt en dus een golfbeweging. De tonen hieruit klinken vaak niet regelmatig, en dat komt door onregelmatige of extreme sinusbewegingen. Door andere invloeden klinken deze op een electrische gitaar vaak wel 'goed'.

De tap harmonic zit hier inderdaad een beetje tussen. Je verkort de snaarlengte door 'm te fretten, maar daarna halveer je de snaar in twee nette golven door een octaaf hoger 'm te tappen. Eigenlijk hetzelfde als een natural harmonic, maar dan met een gefrette snaar.

gorgasm
14 augustus 2006, 12:18
ff n vragje, n natural harmonic bepaal je met je "fretboardhand", en kan je die paarde geluiden geven als je de gelukkige bezitter van n tremelo ben?

de artifical doe je door met plec snaar aan te slaan enmet duim tegen te houden(en weg te trekken), niet?

artifical = pinch harmonic?

Bram+
14 augustus 2006, 12:44
ff n vragje, n natural harmonic bepaal je met je "fretboardhand", en kan je die paarde geluiden geven als je de gelukkige bezitter van n tremelo ben?
Dat kan je evengoed met een artificial doen, ik denk dat dat zelfs beter klinkt dan met een natural, maar dat is een kwestie van experimenteren.


de artifical doe je door met plec snaar aan te slaan enmet duim tegen te houden(en weg te trekken), niet?
Nouja, zoals ik (en velen) het doen is het gewoon aanslaan met je duim direct achter het plectrumpuntje. Je slaat de snaar dus in één beweging aan met plectrum en duim. Je duim 'dempt' de snaar dus meteen en in feite houdt je 'm daarmee dus inderdaad tegen, alleen zou je het meer moeten zien als één vloeiende beweging. Ik weet niet of je dat bedoelt. Dat is inderdaad een artificial harmonic met de pinch techniek, wat je dus een pinch harmonic noemt.


artifical = pinch harmonic?
praktisch gezien wel, omdat pinchen de meest voorkomende techniek is, maar toch is het in definitie iets anders. Een pinch harmonic is de techniek óm een artificial harmonic te krijgen. Je zou dus ook andere technieken kunnen verzinnen naast het pinchen (met een slap bijvoorbeeld).

gorgasm
20 augustus 2006, 12:16
kan je toevallig geen stukje schrijven over harmonics?
welke naam bij welke techniek of toon hoort enz?