PDA

View Full Version : DiMarzio pickup reversed



Raffel
8 augustus 2006, 10:21
Hola,

Ik probeer wat tijd te besparen door hier een antwoord te krijgen van iemand met pickup-ervaring voordat ik mijn gitaar weer open ga schroeven, het gaat over het volgende:

Ik heb een week of 2 terug in mijn nieuwe RG2120x een DiMarzio Evo (brug) en Air Norton (nek) gemonteerd volgens het wiring model dat er voor Double Edge gitaren beschikbaar is:

http://www.projectguitar.com/ref/img/dewiring-full-sm.jpg

Zo heb ik destijds mijn RG2127x ook gewired. Nu heb ik alleen niet de 'twang' in de 4e positie (parallel maar hum-cancelling in de brug pup) die ik bij mijn RG2127x heb.

Nu kan ik mij herinneren dat ik 'wellicht' de pup in de 2127x toen omgekeerd heb, (de evo dus) maar ik vraag me af of dat zo'n enorme invloed heeft op de sound als evengoed de hele humbucker wordt gebruikt en niet slechts een deel daarvan. (het kan dus niet liggen aan de positie waar de spoelen de trilling opvangen als het ware)

Oftewel, zou de wiring dan verkeerd zijn?

alias
8 augustus 2006, 23:32
Als de hele humbucker wordt gebruikt, of beide humbuckers helemaal, of ze nu parallel staan of in serie, maakt de oriëntering van de humbuckers niet uit voor het geluid. De oriëntering wordt pas van belang bij 1 of meer gesplitte humbuckers, in dit geval bij standje 4 van je tekening. Dan wordt ook de magneetpolariteit van belang om die bepaalde spoelencombinatie tevens humbucking te krijgen.

De buitenste spoelen beide áán geeft inderdaad de meeste twang van de splitcombinaties. Ga met een stemvork na, welke spoelen nu in standje 4 áán staan. Als dat niet de beide buitenste zijn zul je moeten omsolderen, of 1 of beide elementen omkeren, waarbij je tegelijkertijd moet zorgen dat de combinatie humbucking wordt/blijft. Soms zul je van 1 element de magneet moeten omkeren èn de aansluitingen omsolderen.

Raffel
9 augustus 2006, 00:18
ok ik zeg het fout. Op deze tekening is het standje 2. De 'parallel' hum cancelling toon die alleen uit de brug pup komt. Dan zou het zoals jij het nu zegt dus inderdaad niet uitmaken hoe ik hem nu monteer en moet er met de bedrading iets anders.

iwamoto
9 augustus 2006, 00:21
nog gefeliciteerd met zo'n dondersgeile axe dude :D