PDA

View Full Version : Hoe kan ik in mijn eentje goed jammen?



Mark-Fryslan
7 augustus 2006, 20:42
Hallo,

Ik ben op zoek naar een jam apparaat waarmee ik eenvoudig kan meespelen op verschillende rock/pop en blues deuntjes. Zoekende op Internet vind ik alleen de JS-5 jamstation van Boss tegen. Is hier bijvoorbeeld ook software voor? Ik heb wel gitaarpro maar daar ben ik ook nog niet zo heel handig mee. Dat geluid is ook nog niet echt super. Wie heeft er suggesties of tips? Alvast bedankt.

Groetjes Mark :gitarist:

alias
7 augustus 2006, 21:01
- geluidskaart met GeneralMidi synth ingebouwd
- midifiles van nummers downloaden
- midifiles inladen in een midi sequencer
- afspelen
- meespelen

- songs naar believen aanpassen.

harrie-beton
7 augustus 2006, 23:51
midi sequencers ben ik ook mee begonnen. Veel mogelijkheden.


Erg leuk is RIFF TRACKER (software) plus guitarport (usb hardware).
www.line6.com (http://www.line6.com) over deze dingen.

Mark-Fryslan
8 augustus 2006, 08:03
midi sequencers ben ik ook mee begonnen. Veel mogelijkheden.


Erg leuk is RIFF TRACKER (software) plus guitarport (usb hardware).
www.line6.com (http://www.line6.com) over deze dingen.
Ja ziet er leuk uit inderdaad. Zit daar bij die software dan ook de mogelijkheid om jezelf te laten begeleiden? Tempo en toonsoort is dan in te stellen?

dat Midi verhaal is nu nog te ingewikkeld voor mij ben ik bang. Dat is een studie opzich. dat pak je er zo maar niet even bij lijkt me. Daarom wil ik ook niet een echte drumcomputer want voordat ik dan een simpel deuntje geprogrameerd heb...

Maar allebei bedankt, zal ook eesn wat meer info zoeken over dat Midi gebeuren. Misschien valt het allemaal best mee!

Groetjes Mark

harrie-beton
8 augustus 2006, 09:20
Tempo kun je instellen natuurlijk en je kunt laagjes overelkaar opnemen en uiteindelijk een liedje maken.
Rifftracker was 99 dollar geloof ik en de hardware bij mij is de duurdere podxt van 339 euro. Riff tracker werkt ook met de guitarport die wel 150 euro is.
De guitarport is wel tweedehands te koop denk ik. Toneport is de opvolger maar die heeft geen riff tracker ondersteuning.


Jij woont in Drachten toch? Ik woon in Groningen en je mag een keer hier wel riff tracker proberen.

Mark-Fryslan
8 augustus 2006, 11:09
Tempo kun je instellen natuurlijk en je kunt laagjes overelkaar opnemen en uiteindelijk een liedje maken.
Rifftracker was 99 dollar geloof ik en de hardware bij mij is de duurdere podxt van 339 euro. Riff tracker werkt ook met de guitarport die wel 150 euro is.
De guitarport is wel tweedehands te koop denk ik. Toneport is de opvolger maar die heeft geen riff tracker ondersteuning.


Jij woont in Drachten toch? Ik woon in Groningen en je mag een keer hier wel riff tracker proberen.
Ah oke dat zou wel leuk zijk eigenlijk. Kun je er eens rustig mee prutsen en ik ben wel nieuwsgierig wat je er zoal mee kunt. Ik zoek echt even wat steun in de rug om het soleren wat onder de knie te krijgen. Lijkt me veel leuker spelen tegen iets van een achtergrond. Ik speel nu helemaal alleen en dat is natuurlijk wel erg kaal. Ook blijft het al snel bij het leren van toonladders i.p.v. muziek maken!

Dus lijkt me leuk om dat riff tracker eens te zien bij jou. Wanneer past het jou?

Groetjes Mark

harrie-beton
8 augustus 2006, 13:46
Ik stuur je wel een prive mail.
Ik heb vakantie tot 1e maandag van september, we hebben iets wat lijkt op een baby dus veel thuis.

hb

Mark-Fryslan
8 augustus 2006, 13:54
Ik stuur je wel een prive mail.
Ik heb vakantie tot 1e maandag van september, we hebben iets wat lijkt op een baby dus veel thuis.

hb
: ) Oke is prima dan bel ik je wel even. Ben nu al nieuwsgierig naar hetgeen lijkt op een baby!

Groetjes Mark

-=JEROEN=-
8 augustus 2006, 14:27
er zijn ook wel aardige plugins voor Cubase voor dit soort dingen

band-in-a-box is ook wel geinig

http://www.music-abc.com/newframe.html?/bandbox.html

Mark-Fryslan
8 augustus 2006, 15:23
er zijn ook wel aardige plugins voor Cubase voor dit soort dingen

band-in-a-box is ook wel geinig

http://www.music-abc.com/newframe.html?/bandbox.html
he bedankt, ziet er zeker leuk uit. Band in a box is zelf niet zo gek duur. De muziek bestande moet je er los bij kopen begrijp ik?

Groetjes Mark

-=JEROEN=-
8 augustus 2006, 15:41
ik heb em van een vriend 'geleend', was een totaal pakket :listen:

Mark-Fryslan
8 augustus 2006, 16:00
ik heb em van een vriend 'geleend', was een totaal pakket :listen:
Ah oke, ook maar op zoek naar zulke vrieden dan ; )

Groetjes mark

glacius
10 augustus 2006, 13:54
je kan met een beetje zoeken aan best goeie backingtracks komen waar je heerlijk overheen kan soleren ...

sembo
10 augustus 2006, 17:03
:rockon: band in a box is ook een leuk programmatje om mee te spelen.

je kan de probeer versie downlaoden van internet.

ik gebruik het ook en het is leuk en handig.

mazzel

-=JEROEN=-
11 augustus 2006, 00:02
spuit 11 :listen:

Han S
11 augustus 2006, 00:14
Band in a box is wel heel erg triest. Wat je nodig hebt is een sequencer en een beetje redelijk keyboard waar ook drumsounds in zitten. Een oude Ensoniq TS10 of 12 heeft zelf een sequencer aan boord en kan 12 geluiden tegelijk genereren. daar maak je een heel orkest mee en dat klinkt ook nog eens super.

Maar uiteraard kun je ook een externe sequencer gebruiken, een oude Atari ST kost een drol en een sigaar en dat werkt vlekkeloos met Cubase, maar een PC met Cubase uiteraard ook.

Mark-Fryslan
11 augustus 2006, 10:26
Band in a box is wel heel erg triest. Wat je nodig hebt is een sequencer en een beetje redelijk keyboard waar ook drumsounds in zitten. Een oude Ensoniq TS10 of 12 heeft zelf een sequencer aan boord en kan 12 geluiden tegelijk genereren. daar maak je een heel orkest mee en dat klinkt ook nog eens super.

Maar uiteraard kun je ook een externe sequencer gebruiken, een oude Atari ST kost een drol en een sigaar en dat werkt vlekkeloos met Cubase, maar een PC met Cubase uiteraard ook.
Bedankt voor de tip,

Ik ben alleen een zeer matige muzikant dus ik zie mezelf niet een drumpartij inspelen, een baspartij en vervolgens wat toeters en bellen zodat het geheel ook nog eens klinkt. Dat gaat gewoon mijn pet gewoon ver te boven. Ik ben wat dat betreft echt een beginner.

Ik leer mezelf nu eerst de basis toonladders aan en probeer wat meer accoorden te leren dan alleen de majeur en mineur en af en toe een verdwaalde 7 accoord. Dan is het wel leuk om ergens overheen te spelen. Maar wat ik zeg ik krijg dat alleen niet zo makkelijk voor elkaar.

Ik heb nu via Internet voor 200€ een jamstation weten te bemachtigen. Ik hoop daar eerst heel wat uurtjes mee zoet te zijn. Later wil ik me zeker meer gaan verdiepen in het opnemen op de PC.

Maar iedereen bedankt voor de reactie. Vind dat wel super hier!

Greotjes Mark

Han S
11 augustus 2006, 11:46
Mark, in een drumcomputer zitten hele drumpartijen, daar hoef je zelf niet voor te kunnen drummen. In Cubase hoef je maar één maat ritme te doen, boem tsjak kaboemboen tjsjak. In het repeat menuutje kun je die een miljoen maal copiëren als je dat wilt, worden allemaal losse maten en als je er een wilt vervangen voor een break of fill is dat zo simpel als maar kan.

Dat kan ook met alle midi ingespeelde partijen als bas, strings, orgels, violen, fluiten percussie, het houdt niet op.

En als je dan een lekker bandje hebt opgenomen in midi, kun je lekker meejammen met je gitaar. Het voordeel van midi is dat je een geluid zo kunt vervangen door een ander geluid, paar knoppies indrukken en klaar. Tempo verhogen of tempowisselingen, het kan allemaal en heel simpel.

Band in a box klinkt echt als een speelgoed Casiootje.

bert k
11 augustus 2006, 11:49
Hoe kom je daar nou bij? BiaB werkt met dezelfde Midi-geluiden als Cubase, er is geen verschil. Maar bij BiaB heb je wat sneller je begeleiding rond, je kiest gewoon een patroon wat je leuk vind. Cubase is meer handwerk. Maar het verschil tussen een ritme uit een drumcomputer of uit Band in a Box is nul komma nul.

En het gaat niet op een vette opname, maar om jammen. Dan wil je toch snel wat neerzetten en spelen.

Han S
11 augustus 2006, 11:55
Ik heb wel eens zo'n gast bij me gehad met Band in a box en die partijen waren echt te lullig voor woorden.

Kim Wilson
11 augustus 2006, 11:57
Nou en! Het gaat voor oefenen niet om de kwaliteit van je backingtrack. Je moet er overheen kunnen spelen, meer niet.

Mark-Fryslan
11 augustus 2006, 21:11
Mark, in een drumcomputer zitten hele drumpartijen, daar hoef je zelf niet voor te kunnen drummen. In Cubase hoef je maar één maat ritme te doen, boem tsjak kaboemboen tjsjak. In het repeat menuutje kun je die een miljoen maal copiëren als je dat wilt, worden allemaal losse maten en als je er een wilt vervangen voor een break of fill is dat zo simpel als maar kan.

Dat kan ook met alle midi ingespeelde partijen als bas, strings, orgels, violen, fluiten percussie, het houdt niet op.

En als je dan een lekker bandje hebt opgenomen in midi, kun je lekker meejammen met je gitaar. Het voordeel van midi is dat je een geluid zo kunt vervangen door een ander geluid, paar knoppies indrukken en klaar. Tempo verhogen of tempowisselingen, het kan allemaal en heel simpel.

Band in a box klinkt echt als een speelgoed Casiootje.Hmm oke. Bedankt voor de tip. Dat geeft de burger weer moed! Ik ga wel eens bij harry beton kijken volgende week. Volgesn mij kan ik daar ook wel e.a. leren over dit soort zaken. Dat is dan wel weer leuk als je niet echt met vakantie gaat. Tijd voor dit soort zaken!

Groetjes Mark

bert k
12 augustus 2006, 14:43
Ik heb wel eens zo'n gast bij me gehad met Band in a box en die partijen waren echt te lullig voor woorden.
Als die gast lullige partijen in elkaar zet zegt dat niks over de kwaliteit van een programma. Het is echt een heel handig jam-programma, maar je moet er natuurlijk wel mee om kunnen gaan.