PDA

View Full Version : Peavey 5150 aansluiten op fender hot rod deluxe?



vasco
7 augustus 2006, 19:03
Ok, mijn vraag is de volgende: ik heb een fender hot rod deluxe combo thuis staan en ik heb een peavey 5150 I top zonder kast. Kan ik nou de preamp out van de peavey op de power amp in van de fender aansluiten om zo de speaker van de fender te gebruiken? Of wordt de power amp van de peavey dan niet uitgeschakeld mol ik hem zo omdat hij dan geen signaal kwijt kan?

JTB
7 augustus 2006, 19:07
Dat is afhankelijk wat het poweramp in kanaal van je Fender doet. Het kan zijn dat die niets met het signaal doet, maar het alleen doorstuurt naar de speakers. Dan gebeurt er erg weinig aangezien je dan puur op je preamp speeld. Het kan ook zo zijn dat hij het signaal alleen over de eindtrap van de fender gooit. Ik weet niet welke overige aansluitingen je Fender heeft. Normaliter moet e.e.a. wel realiseerbaar zijn.

vasco
7 augustus 2006, 19:18
Nou als het "power amp in" heet neem ik aan dat hij het signaal door de poweramp gooit toch? Het belangrijkste om te weten voordat ik het gewoon probeer is of ik er mijn peavey mee kan mollen. Of de poweramp uitschakelt zodra je de preamp out gebruikt...

AART
7 augustus 2006, 19:23
Kan niet.
OT van de peavey vliegt dan in de fik.

Wat je kan doen is:

Kijk hoe de speaker van de fender vast zit;
Zit die met een plug vast, kijk dan naar de weerstand van de speaker(4, 8 of 16 ohm waaraschijnlijk) en doe de plug in de speaker out van de peavey en zet de impedantieschakelaar van de peavey op de juiste stand.
Dan kan je spelen.

Zit de speaker van de fender vast met draadjes de amp in dan kan het niet.

Probeer het ook niet, je molt je peavey er mee.

Epic
8 augustus 2006, 11:51
Kan niet.
OT van de peavey vliegt dan in de fik.

Volgens mij kan het gewoon wel. Je gebruikt dan de pre-amp van Peavey met power-amp van Fender. Of het klinkt weet ik niet.

Als je alleen de speaker wilt gebruiken kan je die ook uit je HotRod pluggen (die moet dan wel uitstaan!). volgens mij is het 8ohm. moet je wel ff checken.

Bins
8 augustus 2006, 11:54
Je kan je peavey niet laten draaien zonder speaker of vervangende load (hotplate oid), als je dit wel doet is het bye bye 5150.

PeteRS
8 augustus 2006, 12:19
Is het niet mogelijk om de eindbuizen uit de 5150 te trekken, zodat alleen de preamp aanstaat?

AART
8 augustus 2006, 12:56
nee.

@ epic: load moet aanwezig zijn, zonder load vliegt de OT in de fik.

birt
8 augustus 2006, 13:04
nee.

toch wel.

zonder eindbuizen is er ook geen vermogen dat naar de OT gestuurd wordt.
maar dit is natuurlijk wel vrij omslachtig...
als de eindbuizen blijven zitten is er een load nodig.

Epic
8 augustus 2006, 14:38
nee.

@ epic: load moet aanwezig zijn, zonder load vliegt de OT in de fik.
Ah, ik snap hem eindelijk.. de Peavey top heeft dan geen speaker.

AART
8 augustus 2006, 14:59
Ah, ik snap hem eindelijk.. de Peavey top heeft dan geen speaker.


een top heeft nooit een speaker van zichzelf, daarom heet het top. :)

vasco
9 augustus 2006, 18:06
Dankjulliewel voor de reacties. De speaker in mijn hotrod heeft inderdaad gewoon een jack aansluiting, dus die kan ik gewoon op de peavey aansluiten. Mooi mooi.

andoni
9 augustus 2006, 19:18
Dankjulliewel voor de reacties. De speaker in mijn hotrod heeft inderdaad gewoon een jack aansluiting, dus die kan ik gewoon op de peavey aansluiten. Mooi mooi.
Let wel op met het vermogen. Ik denk dat zo'n 5150 120 Watt geeft, dat is misschien wat veel voor het speakertje van de Hot Rod... Kijk eerst even hoeveel die speaker aankan...

Orpheo
9 augustus 2006, 19:40
Let wel op met het vermogen. Ik denk dat zo'n 5150 120 Watt geeft, dat is misschien wat veel voor het speakertje van de Hot Rod... Kijk eerst even hoeveel die speaker aankan...

boeit niet echt zolang de impendantie maar klopt op de amp. de speaker kan echt wel wat aan hoor. greenbacks bijvoorbeeld zelf zijn per stuk 25 watt, en je kan makkelijk een 212je met 2 greenbacks op een 120 watt amp aansluiten. je speaker gaat dan zelf eerder 'vervormen'. maar dat je conus klapt, of dat je speaker ontploft .. dat lijken mijn broodjes aap

Orpheo
9 augustus 2006, 19:41
toch wel.

zonder eindbuizen is er ook geen vermogen dat naar de OT gestuurd wordt.
maar dit is natuurlijk wel vrij omslachtig...
als de eindbuizen blijven zitten is er een load nodig.

dan gaat er geen stroom door de eindbuizen, maar wat door de preamp gaat, gaat dan alsnog wel naar de OT. i.e.: niet doen.

Kim Wilson
9 augustus 2006, 20:50
boeit niet echt zolang de impendantie maar klopt op de amp. de speaker kan echt wel wat aan hoor. greenbacks bijvoorbeeld zelf zijn per stuk 25 watt, en je kan makkelijk een 212je met 2 greenbacks op een 120 watt amp aansluiten. je speaker gaat dan zelf eerder 'vervormen'. maar dat je conus klapt, of dat je speaker ontploft .. dat lijken mijn broodjes aap
Klopt. Als je een beetje oren aan je hoofd hebt, blaas je die speaker echt niet op. En al helemaal niet op een normaal volume. Anders wordt het wanneer je hem echt open draait. Daar kunnen ze niet tegen.

birt
9 augustus 2006, 21:02
dan gaat er geen stroom door de eindbuizen, maar wat door de preamp gaat, gaat dan alsnog wel naar de OT. i.e.: niet doen.
denk nu heel logisch na.
je OT zit NA de eindtrap, zonder eindbuizen is er geen eindtrap en dus is het alsof de preamp een oneindige load heeft (hij is nergens mee verbonden) en dat is voor een preamp geen enkel probleem. en voor de OT dus ook niet!

en hier gaat het em erom dat de preamp naar een andere amp gestuurd wordt (via de send van de effects loop normaal gezien) waardoor die daar al niet meer naar de eindtrap gestuurd wordt.

doe zo'n uitspraken enkel als je zeker bent, anders verwar je de andere forumleden alleen maar.




(en speakers opblazen kan zeker. een paar weken terug heb ik op het dour festival een bassist met een SVT classic een ampeg 8x10 zien stukspelen, hij heeft nadien de rekening gekregen :p
in de PA wereld kom je dit nog makkelijker tegen als bij oudere systemen zonder opstartvertraging de volgorde van opstarten niet gerespecteerd wordt. een mengtafel aanzetten als de versterkers al voluit staan kan zo erg zijn dat door de plof niet enkel de cones scheuren maar de volledige speakers letterlijk door het speakerdoek vliegen. dit zijn natuurlijk vrij extreme gevallen maar het kan dus best)

(edit: wat kim wilson zei ;))