PDA

View Full Version : Epiphone vs. Tokai



Den_Echte_Jef
7 augustus 2006, 18:13
Hallo,...


Twijfel tussen merk Tokai of Epiphone,
Is Epiphone beter dan tokai (made in Korea) of is tokai beter ???
Welk merk is beter afgewerkt ??
Welk merk is jouw favoriet ??
Welk merk benadert Gibson het meest ??

Reel Big Fish
7 augustus 2006, 18:18
Epiphone ;)

Tho
7 augustus 2006, 18:27
Inderdaad! Ik heb een epi custom met actieve EMGtjes, nou dat ding is écht geweldig! De afwerking is ook echt goed!

Den_Echte_Jef
7 augustus 2006, 18:40
en de sounds ??

JTB
7 augustus 2006, 18:42
In mijn beleving staat epiphone toch een stapje hoger op de ladder dan tokai, dit merk je ook terug in het geluid. Maar ja, geluid is zo persoonlijk en smaak afhankelijk...

hubert
7 augustus 2006, 18:59
zeker tokai....geen twijfel over mogelijk....

FruscianteFan
7 augustus 2006, 19:05
Ik heb nooit een gitaar van tokai in mijn handen gehad, maar ik heb een Epi verkozen boven een Gibson en daar heb ik nooit spijt van gehad.

JTB
7 augustus 2006, 19:08
Maar heb je die dan verkozen vanwege de sound of vanwege het prijskaartje?

Stratman70
7 augustus 2006, 19:22
Er zijn Tokai modellen die superieur zijn aan de Gibson historic modellen. Die Tokai's zijn natuurlijk niet de goedkoopste modellen uit de serie.

Alle waar naar zijn geld. Maar van het geld wat ik aan een Epi zou uitgeven, zou ik liever een Tokai overwegen.

Al was het maar om de correcte vormgeving van de kop. Maar ook omdat Tokai hele dunne laklagen gebruikt (de oudere modellen vaak nitrocelluloselak) en ze vaak meer 'vintage' uitstralen, dan 100 Epi's bij mekaar.

FruscianteFan
7 augustus 2006, 19:22
Maar heb je die dan verkozen vanwege de sound of vanwege het prijskaartje?

Het prijskaartje scheelde 'slechts' honderd euro. Ik heb haar verkozen boven de Gibson omdat het een compleet andere gitaar betrof. Ik kan beter weg met een goede Epiphone Les Paul Custom dan met een Gibson SG Special Faded, op alle gebieden eigenlijk.

@ stratman: wat maakt de vorm van de kop uit als je op een gitaar speelt, en wat doet die laklaag er toe? aansluitend op wat hierboven staat: als een gitaar toch goed bij je past wat boeit het dan wat voor lak erop zit!?

Tho
7 augustus 2006, 19:33
en de sounds ??

Ik heb er EMG in zitten, dus een 100% clean geluid haal ik er niet uit, ookal klinkt het vrij warm!
Over het algemeen klinkt hij zwaar en greasy, maar hij kan ook gewoon heel subtiel zijn. Echt een veelzijdige plank, als je van metal houdt zou ik hem zeker overwegen!

dit is een goeie foto: http://www.blackfield.de/images/EMGLP.jpg

JTB
7 augustus 2006, 19:41
Mooie uitvoering naar mijn mening.

hubert
7 augustus 2006, 19:46
stratman heb t helemaal begrepen.
daarbij klinken ze ook nog beter. Dus prijs-kwaliteit (waar kop en laklaag ook deel van uitmaken)....duidelijke overwinning voor Tokai.

Den_Echte_Jef
7 augustus 2006, 20:30
Dus de meerderheid kiest Tokai.
Maar wat is het verschil tussen de Korea made en Japan made (buiten prijskaartje) ?

Welke pickups zou je er het beste opzetten, als de echte ac/dc, 70ties 80ties rock wil spelen, ???

renier
7 augustus 2006, 20:42
@ stratman: wat maakt de vorm van de kop uit als je op een gitaar speelt, en wat doet die laklaag er toe? aansluitend op wat hierboven staat: als een gitaar toch goed bij je past wat boeit het dan wat voor lak erop zit!?

ach, er zijn gewoon hele volkstammen die de invloed van een bepaald design of constructie aspect op het geluid niet in verhouding kunnen of willen zien.

je zou de mensen die serieus denken dat het verschil tussen short en long neck tennon hoorbaar is in een live situatie eens de kost moeten geven. lak is een zelfde soort fabeltje. maakt het verschil? ja. is het verschil hoorbaar voor 99% van de gitaristen? nee.

kortom: als jij een van de gelukkige groep mensen bent die zich niet druk wenst te maken over de headstock en "hipheid" van een merk; good for you! koop lekker een epiphone 2ehands op marktplaats voor 250 euro, sleutel wat aan de hardware en je hebt voor nog geen 400 pop een perfecte gitaar.


op het podium geeft niemand ook maar 1 fuck om laksoorten en necktennons. dan gaat het om een goed stuk hout met kwaliteitselementen, een goeie buizenamp en het allerbelangrijkste: een gitarist die weet wat hij doet.

wille525
8 augustus 2006, 09:39
Wat beter is zal iedereen verschillend op antwoorden. Dus ik zou zeggen: ga gewoon naar de winkel en ondervindt hetzelf.
Wat ik wel ondervonden heb is dat goede gitaren niet duur hoeven te zijn. Ik heb zelf vroeger meerdere duurdere amerikaanse Fenders gehad. Die heb ik uiteindelijk allemaal verkocht en nu heb ik een Koreaanse Squier Squier Precision bass ('80's), twee japanse Fenders (beide uit '80's) een Epiphone Flying V (nieuw model) en een koreaanse Peavey EvH Special. Alle gitaren klinken heerlijk en doen zeker niet onder voor mijn amerikaanse voorgangers.

fred dons
8 augustus 2006, 10:18
er van uitgaan dat de koreaanse tokai in de zelfde fabriek (Samsung/cort) wordt gemaakt als de koreaanse epi (die overigens tegenwoordig voornamelijk in china gemaakt wordt) heb je met de tokai een gitaar die in ieder geval meer lijkt op de gibby maar die net zoals de tokai van andere houtsoorten als het origineel is gemaakt (elzen ipv mahonie)
persoonlijk kies ik dan liever voor de tokai (en inderdaad live maakt het voor het grootste gedeelt van het publiek weinig uit)
ik heb naast mijn gibbies ook een tokai les paul (japan) en die is helaas stock zoveel beter dan mijn gibbies of mijn heritages (die ook niet slecht zijn)
dat ik met meer trots op die tokai speel dan op mijn gibson (en hoewel het publiek het misschien niet hoort; ik doe dat wel, en als mijn gitaar beter klinkt/speelt dan speel ik ook beter ;))

habberdoedas
8 augustus 2006, 21:49
Tokay dat is het, Danwel uit de aller eerste serie. Ik geloof de jaren 80. Toen bouwde ze hele mooie kopieën van Fenders, Gibsons. Had zelf een Les Paul standaard van Tokai. Jezus dat was zo'n gaaf gitaartje en spelen als een dijk. Zijn nu geld waard die gitaren. Dus als je er een uit de jaren 80 kan krijgen...Kopen dat ding.

Dirk W
8 augustus 2006, 23:57
op het podium geeft niemand ook maar 1 fuck om laksoorten en necktennons. dan gaat het om een goed stuk hout met kwaliteitselementen, een goeie buizenamp en het allerbelangrijkste: een gitarist die weet wat hij doet.

Dat vind ik echt een prachtige stukje :')

Roel
11 september 2006, 23:24
Welke gitaarwinkels in NL verkopen Tokai ?

Stratman70
12 september 2006, 00:15
@ stratman: wat maakt de vorm van de kop uit als je op een gitaar speelt, en wat doet die laklaag er toe? aansluitend op wat hierboven staat: als een gitaar toch goed bij je past wat boeit het dan wat voor lak erop zit!?
Ik gaf antwoord op de vraag van de topicstarter: de kop van de Tokai is een kopie van de LP kop. Van Epifoon is het een hele andere kop, dus cosmetisch gezien komt de Tokai sowieso al dichter in de buurt van de Gibbie.

Tja, over die laklagen: dat jij het niet hoort, wil nog niet zeggen dat ik het niet hoor. Maar als het jou allemaal niks uitmaakt, zou ik inderdaad lekker met Epifoontjes blijven spelen.
Ik hoor 99 van de 100 keer het verschil ook niet. Maar ik hou vooral wel van een lak die door de jaren heen in het hout trekt en vervaagt. Dat vind ik er mooi uitzien. dat maakt voor mij een gitaar 'vintage'. Dat zal niet snel lukken met gitaren waar een halve centimeter dikke lak op zit. Maar een Gibson heeft wel zo'n dunne laklaag die 'mooi' oud wordt en dat hebben de Tokai's ook (in ieder geval de oudere modellen).

Maar goed, ik begrijp dat dit zaken zijn die totaal niet aan jou besteed zijn. Dat kan. Ieder zijn ding.

Stratman70
12 september 2006, 00:21
ach, er zijn gewoon hele volkstammen die de invloed van een bepaald design of constructie aspect op het geluid niet in verhouding kunnen of willen zien.

Tja, het is maar hoe simpel je het bekijkt: een viool is een viool. Wat nou Stradivarius? Het is allemaal kattengejank, die violen.
Wijn is wijn. Daar moet je niet allemaal moeilijk om doen: er moet alcohol inzitten en verder geen gezeur. Dat geruik en geproef en dan uitspugen... aanstelleritis.

't is maar net hoe je dingen benaderd en wil bekijken natuurlijk.

iwamoto
12 september 2006, 01:44
2 - 0 voor stratman

zelf ga ik helemaal mee met tokai, en snap ook niet dat mensen epiphone aanraden, ik denk persoonlijk dat alleen de epiphone elitist op kan tegen tokai, en niet die chinese meuk, het is lullig maar waar, tokai is gewoon beter, zelf droom ik er nog steeds van een mooie apple red tokai goldstar in mijn bezit te kunnen krijgen, kan fender enkele puntjes aan zuigen :D

en vraagje aan JTB, waarom staat epi volgens jou beter als tokai? omdat epi onder gibson zit ofzo? :seriousf:

glacius
12 september 2006, 03:58
ik heb een tokai love rock gehad en na een dag weer weg gedaan omdat deze niet eens in de buurt kwam van mijn epiphone


lullig maar waar

iwamoto
12 september 2006, 08:14
ik heb een tokai love rock gehad en na een dag weer weg gedaan omdat deze niet eens in de buurt kwam van mijn epiphone


lullig maar waar
maar was het een nieuwe love rock? want ik weet dat vooral de laatste tijd de tokais veel maandag werk zijn, maar als je een lekkere tokai van 10 jaar terug of zelfs 20 jaar terug hebt...BANG!

hendrix2
12 september 2006, 09:14
maar was het een nieuwe love rock? want ik weet dat vooral de laatste tijd de tokais veel maandag werk zijn, maar als je een lekkere tokai van 10 jaar terug of zelfs 20 jaar terug hebt...BANG!
Ho, dus moet je maar op zoek naar een lekker oude Tokai om zeker te zijn... :stop:
Ik vind dit weer een goed voorbeeld van 'mijn spullen, de beste!" de mensen die een Tokai hebben loven tokai, mensen met een epi loven epi. Ik heb zelf een Epi en ben er heel erg tevreden mee. Zitten ook EMG's in en in tegenstelling tot iemand hier zei, bij mij klinken deze heel clean (het hangt echt af van je versterker, op m'n 100 watt klinkt het niet clean, op m'n 150 watt klinkt hij ongelooflijk clean, echt warm).
Maar ik vind als je het verschil wilt tussen epi en tokai, probeer het dan uit, zoals reeds veel verteld 'iedere gitaar is anders' zeker in de lagere prijsklassen. Ga naar de winkel en hou er een hele dag voor vrij om uitvoerig uit te testen, desnoods alle mogelijke modellen. Er zullen wellicht epis zijn die beter zijn dan Tokai maar ook omgekeerd.

hubert
12 september 2006, 10:25
Er zullen wellicht epis zijn die beter zijn dan Tokai maar ook omgekeerd.

Nee hoor, alle tokais zijn beter dan epi's

Kim Wilson
12 september 2006, 10:27
Nee hoor, alle tokais zijn beter dan epi's
Ja, en de paashaas heeft de kerstman in zijn hol geneukt...

duckman
12 september 2006, 10:35
ik neem aan dat Hubert een Tokai heeft?:)


Oude Tokai's zijn te gek (begin 80 ),oude epi solidbodies niet (80-90 )
Nieuwe Epiphones zijn goed.(Vooral de laatste paar jaar)

My humble opinion.

hendrix2
12 september 2006, 10:43
Ik krijg het gewoon wat op de zenuwen van die nutteloze discussies. Onderbouw dan een mening waarom je bv. een tokai of epiphone goed vind. Daar heeft de topicstarter nog iets aan, maar nu krijg je in dit soort topic altijd weer zoiets van:
-Ik heb een epiphone, en die owned duidelijk ALLE tokais.
-Ik heb ook een epi en ben het eens met hierboven.
-Ik heb een tokai, die ruled het zwaarste!!!
blablabla...

Ik bijvoorbeeld heb een epi, en ben tevreden met de gitaar. Maar...de elementen vond ik persoonlijk niet goed voor hetgeen ik er wou mee doen. De hals is te dik voor mij en ik hou niet van de vorm, speelt niet gemakkelijk voor mij. Maar da's allemaal persoonlijk. Probeer echt eens beide gitaren uit, en neem wat het best is voor jou!

sunday violence
12 september 2006, 10:51
epiphone ownt tokai, dat komt omdat ik gaan tokai heb, daarom zeg ik dat. niemand is toch objectief in dit topic en veel mensen lullen met andere mee, ooh pietje kan goed spelen en zegt dat tokai een goed merk is en pietje zegt dat epiphone kut is want hij heeft net voor 6x zoveel geld een gibson gekocht maar niemand hoorrt het verschil. Nou dan vind ik dat ook ookal heb ik zelf alleen maar op een ibanez gespeeld.

bij beide merken heb je goede en slechte. mijn epiphone is iig een lekker gitaartje en ik heb wel eens op een tokai gespeeld en die klonk ook goed maar vond ik niet meer of minder. kostte wel meer daarentegen...

sunday violence
12 september 2006, 10:52
ooh hendrix2 zegt eigenlijk al hetzelfde, dat zag ik net nog niet

Kim Wilson
12 september 2006, 10:55
Ik heb ook een Epi LP gehad, en dat was best een goeie gitaar. Of ie minder of beter was dan de gemiddelde Tokai, weet ik niet. Net zo min als Iwa en Hubert dat weten. Dat domme geschreeuw over je eigen merk raakt echt kant noch wal. Dat jullie een goed exemplaar hebben getroffen is heel mooi voor jullie, maar om daaruit op te maken dat het ene merk het andere ownt (wat een kutwoord eigenlijk) is ronduit belachelijk.

Tupelo
12 september 2006, 11:15
ik heb een tokai love rock gehad en na een dag weer weg gedaan omdat deze niet eens in de buurt kwam van mijn epiphone
lullig maar waar

Ik heb een Burny LP custom gehad, eentje die ook gelijkwaardig aan Gibson zou moeten zijn, een oudje.
En dat was ook driemaal niets.

Oh, maat van mij speelde destijds een Tokai, ook ergens uit '80 zoveel, en dat vond ik nog minder soeps dan mijn Burny.
Vergelijkingsmateriaal destijds was een Gibson LP custom uit begin '70.

En dit zegt ook allemaal niets.
Gewoon uitproberen en kiezen wat jij de moeite waard vind.
Al is het een Stagg!
Succes. :)

almarvk
12 september 2006, 12:05
Al is het een Stagg!
Succes. :)

Je moet nou niet beginnen met vloeken!

;)

iwamoto
12 september 2006, 13:02
Je moet nou niet beginnen met vloeken!

;)
ik vind inderdaad het S woord een beetje ver gaan hoor, nou ben ik wel wat gewend, maar toch

hubert
12 september 2006, 14:05
ik neem aan dat Hubert een Tokai heeft?:)


Oude Tokai's zijn te gek (begin 80 ),oude epi solidbodies niet (80-90 )
Nieuwe Epiphones zijn goed.(Vooral de laatste paar jaar)

My humble opinion.

ik heb niet eens een tokai....
Het is uiterst subjectief want ik vind de tokai qua uitstraling een dikke streep voor op de epiphone. Komt omdat de kop identiek is aan die van gibson en omdat ze minder gesignaleerd worden. Daarbij heeft Tokai vanuit de jaren 70 en 80 een erg goede naam. Dat maakt dat ik Tokai zeg, hoewel ik nog nooit een tokai heb bespeeld.



en @ Kim Wilson: de kerstman is dus bij de paashaas in zijn hol geweest? en die heeft daar weer misbruik van gemaakt?...schande...

hendrix2
12 september 2006, 15:01
ik heb niet eens een tokai....
Het is uiterst subjectief want ik vind de tokai qua uitstraling een dikke streep voor op de epiphone. Komt omdat de kop identiek is aan die van gibson en omdat ze minder gesignaleerd worden. Daarbij heeft Tokai vanuit de jaren 70 en 80 een erg goede naam. Dat maakt dat ik Tokai zeg, hoewel ik nog nooit een tokai heb bespeeld.


en @ Kim Wilson: de kerstman is dus bij de paashaas in zijn hol geweest? en die heeft daar weer misbruik van gemaakt?...schande...

En je zegt hierboven ergens dat alle Tokais beter zijn, maar je hebt er nog nooit één bespeelt...
Dit is leuk.

fred dons
12 september 2006, 15:55
ik kan er wel een beetje over praten omdat ik namelijk niet over een merk/model praat als ik niet een in mijn collectie heb gehad dan wel over een flink aantal exemplaren van die serie heb kunnen spelen (1 van de voordelen van een baan waarmee je vaak in het buitenland zit :) )
Epi maakt prima gitaren dus daar ga ik niets op afdingen maar de reden dat ik Tokai toch iets beter vind is dat zij op de japanse modellen en de correcte constructie en de correcte houtsoorten gebruiken, de epi's gebruiken een mix van elzen en nato met een fineer top, de tokai mahonie + maple met daar over heen een fineerlaag (en daarnaast vind ik de kop ook mooier)
daarbij komt dat de gebruikte electronica van Tokai beter is dan wat de goedkopere (ik sla de joe perry en de ace frehley even over) epi's hebben (gotoh vs. samsung)

dit wil dus niet zeggen dat je geen hele goede epi's zult tegenkomen zeker niet alleen zullen ze vanwege de gebruikte onderdelen vaak minder snel in de buurt van een gibson les paul komen dan een vergelijkbare tokai
overigens wanneer je een japanse epi vergelijkt met een japanse tokai zal dat verschil al veel minder zijn (if at all) dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk wanneer je dit met chinese en koreaanse epi's doet

Punkrockerke
12 september 2006, 16:01
Ik heb geen Tokai, maar wel een Orville en een Burny. Deze heb ik ook al vergeleken met Gibsons en Epiphones.
Orville / Burny gelijkwaardig of zelfs beter dan Gibson? Lastige vraag...
Orville / Burny beter dan Epihone? Absoluut!

hubert
12 september 2006, 18:41
En je zegt hierboven ergens dat alle Tokais beter zijn, maar je hebt er nog nooit één bespeelt...
Dit is leuk.

Dat is het inderdaad, want de ironie die je eventueel zou kunnen lezen moet je er ook bij lezen...Anders zou ik een beetje een rare jongen zijn.

Stratman70
12 september 2006, 18:47
Het is uiterst subjectief want ik vind de tokai qua uitstraling een dikke streep voor op de epiphone. Komt omdat de kop identiek is aan die van gibson en omdat ze minder gesignaleerd worden. Daarbij heeft Tokai vanuit de jaren 70 en 80 een erg goede naam.
Precies!
Met mijn Springy Sounds heb ik dat helemaal. Daar lijkt van een afstandje echt Fender te staan. Die reacties die erop volgen als men ziet dat er Tokai staat, zijn uiterst amusant! Je weet dan ook gelijk met wat voor een gitaarkenner of -leek je te maken heeft.

Op nummer 1 van favo opmerkingen staat nog altijd: "Heuj, het is helemaal geen echte Fender!"
Vlak op de hielen gezeten door favo nummer 2:
"Wow, een Tokai. Dát waren toffe gitaren vroeger. Bestaan ze nog? Ik heb er ook één gehad. Had ik nooit weg moeten doen. Puik ding zeg!"

Precies wat je zegt hubert: die Tokai's worden veel minder gesignaleerd. dat maakt het (voor mij in ieder geval) wat exclusiever.

Pais
12 september 2006, 18:58
Waarom willen zoveel mensen een goedkopere versie van een model van Gibson of Fender? Ik vind het afgezaagd dat merken als Epiphone en Tokai (en ongetwijfeld veel meer) veel modellen van topgitaren kopieren.
Als je laat zien dat je als merk klasse hebt, kom je met je eigen spul!

Ooit een Gibson gezien die op een Fender lijkt?

hendrix2
12 september 2006, 19:04
Waarom willen zoveel mensen een goedkopere versie van een model van Gibson of Fender? Ik vind het afgezaagd dat merken als Epiphone en Tokai (en ongetwijfeld veel meer) veel modellen van topgitaren kopieren.
Als je laat zien dat je als merk klasse hebt, kom je met je eigen spul!

Ooit een Gibson gezien die op een Fender lijkt?

Epiphone IS van Gibson hé ;). En ooit een andere gitaar gezien die niet op een fender of gibson lijkt? Het zijn gewoon de oervormen (tele, explorer, les paul, strat, V,...)

Dus volgens jou mag je dan enkel maar een echte fender of Gibson kopen, want alle andere gitaren lijken erop...

Wat doe je dan met merken zoals ibanez, jackson, prs, dean, ...
Die zijn minderwaardig? omdat ze op Fender of Gibson lijken?

En ik heb wel al een fender gezien die op een gibson lijkt hoor. Zoals de akoestische gitaren en mandolines enzo.

Sorry, maar ik vind je 'stelling' eigenlijk nergens op slaan.

Tupelo
12 september 2006, 19:22
Maakt het modden natuurlijk wel gemakkelijker, feit dat b.v. Blade, Richwood, London City e.d. strat & tele klonen maken.
Maar er zit wel iets van waarheid in.
Toch wel een beetje jammer dat veel merken maar terug grijpen naar de bekende Fender & Gibson vormen.
Zou de markt in ieder geval interessanter maken wanneer er zo nu en dan eens wat nieuwe modellen gelanceerd werden door x-merken.

Wat dat betreft erg veel sympathie voor Fernandes & Godin.

Pais
12 september 2006, 19:25
Dus 'LesPaul' is bijvoorbeeld hetzelfde wanneer een auto 'matallic lak' heeft, een standaard aanduiding die niet gebonden is aan het merk? Ik had het zo begrepen dat Gibson een gitaar uitgeeft met het labeltje LesPaul en dat het de andere merken leuk leek om mee te liften met het succes en dit model gaan reproduceren.
Net als wanneer je ineens een Fiat Bora op de markt krijgt zegmaar.

Als dit zo is, kwam mn vorige post uit onwetendheid.

fred dons
12 september 2006, 19:36
tuurlijk maken een aantal merken pure kopieen en een aantal bedrijven doet dat zo goed dat op het monent dat ze uitkwamen beter waren dan de "echte"die op dat moment werden gefabriceerd
Tokai maakt ook originele modellen en zelfs Epi heeft modellen die niet eerst door gibson werden gemaakt, maar als wat meer mensen de originele modellen zouden kopen zouden er misschien wat minder "standard modellen worden gemaakt (maar we zijn kudde dieren en daarnaast zijn veel mensen waaronder ik :) van mening dat de stratshape niet meer verbeterd kan worden )

hendrix2
12 september 2006, 20:28
Eigenlijk boeit de vorm me niet zo. Ik ben tevreden met de gitaren die ik heb en het maakt me eigenlijk geen ruk uit wat anderen er van vinden. Zolang ik maar plezier in het gitaarspelen heb :).

Overigens kan je niet zoveel kanten op met een gitaarvorm hoor, ja je kan er een vierkant achtig bo didley ding van maken, of een ronde of iets dergerlijk, maar uit comfort redenen kom je toch meestal weer bij het typische strat/tele/lespaul model terecht (soms met iets scherpere punten ofzo).

MarkS
12 september 2006, 20:53
Ooit een Gibson gezien die op een Fender lijkt?
Ooit wel es een Gibson M3 gezien?

hendrix2
12 september 2006, 21:45
Ooit wel es een Gibson M3 gezien?
Schaakmat :)

Dat model zocht ik ook als voorbeeld, maar ik kon er niet op komen hoe hij heette!

Tupelo
12 september 2006, 21:57
Vind ik toch nogal iets anders dan een strat hoor...
http://www.guitarshop.net/gibson/m3redcustomshopebay073000.jpg

Of is iedere double cut met ingang strat gerelateerd?
Dan kunnen we veel Ibanezen, Jacksons, Charvels, PRS-en ook opdoeken als imitatiestrats.
En SG's dan. :nervous:

Pais
12 september 2006, 22:10
Ooit wel es een Gibson M3 gezien?
Waarschijnlijk niet nee

MarkS
12 september 2006, 23:09
@ Tupelo:
Wedstrijdje vierkante-millimeter-zeiken-voor-papegaaien? ;) (Koot en Bie)
Wel goed mikken dan:

Lijkt de M3 op een Gibson of een Fender? (That was the question)

En nu je toch een vergelijking met andere merken maakt die ik helemaal niet maakte:
PRS is meer gebaseerd op een LP DC dan op een Strat.
Headstock van "superstrats" als Jackson/Charvel is meer gebaseerd op reversed Explorer, body en mensuurlengte wel degelijk Strat-achtig.

Tupelo
12 september 2006, 23:28
Gelukkig ben ik heel erg moe. :satisfie:

FruscianteFan
13 september 2006, 07:41
@ Tupelo:
Wedstrijdje vierkante-millimeter-zeiken-voor-papegaaien? ;) (Koot en Bie)
Wel goed mikken dan:

Lijkt de M3 op een Gibson of een Fender? (That was the question)

En nu je toch een vergelijking met andere merken maakt die ik helemaal niet maakte:
PRS is meer gebaseerd op een LP DC dan op een Strat.
Headstock van "superstrats" als Jackson/Charvel is meer gebaseerd op reversed Explorer, body en mensuurlengte wel degelijk Strat-achtig.Les Paul DC is toch juist gebaseerd op de PRS!

Ik vind de M3 niet op een Fender lijken, wel op een Strat.

fred dons
13 september 2006, 07:55
les paul DC (maple top)is niet geinspireerd op de PRS, het is wel de reden dat Gibson hem opnieuw heeft uitgebracht. De DC is geinspireerd op de LP DC (platte mahonie body) uit 1957 , het zelfde model waarop de eerste PRS'sen waren gebaseerd (de santana). Gibson heeft in de jaren 70 al een versie van deze gitaar met maple top uitgebracht (iets scherpere horens) en na het succes van PRS besloten hun origineel weer uit te brengen

hezz
7 mei 2009, 00:41
tja, eindeloos kun je erover discussieren.. mijn aandeel ;-)

Nee hoor, het einde was in 2006.

Dat terzijde, welkom op het forum... maar probeer niet zulke oude topics omhoog te schoppen tenzij je een vraag hebt in hetzelfde onderwerp.

stratie
7 mei 2009, 10:53
lekker boeiend allemaal...Question: Wat vinden jullie beter? Tokai, of Epiphone?

Kunnen jullie wel eindeloos doorgaan over modellen, en wie-wie heeft na-geaapt maar daar geef je de TS geen info mee.:soinnocent:

en in de zogenaamde '' Gibson Beating Guitars'' geloof ik niet zo echt. Zelf heb ik op ontzettend veel Les Paul modellen gespeeld en de Gibson les paul (std en custom) waren gewoon beter als de rest. PUNT

(al geloof ik wel dat er best wel Les Paul modellen zijn die beter zijn als Gibsons, alleen is dat vrij ''rare'')

Nico2
7 mei 2009, 11:02
Maar wat er wel bij moet is dat een epiphone met bv een paar seymour duncans er in heel dicht in de buurt komt van een gibson voor een fractie van de prijs!:hippie:

Orpheo
7 mei 2009, 11:12
Maar wat er wel bij moet is dat een epiphone met bv een paar seymour duncans er in heel dicht in de buurt komt van een gibson voor een fractie van de prijs!:hippie:

wishful thinking. qua fretwerk blijft 't behelpen. het hout is niet echt te gek, de toets is niet echt supergoed, de lak is een dikke plak polyester... het is echt neit zo dat een epi alleen qua pickups 'cheap' is.

stratie
7 mei 2009, 11:29
Cheap vind ik niet het juiste woord eigenlijk, Epiphone beschouw ik als een ''middenklasser'' Bij Richwood ofzo vind ik cheap meer passen.

Mr. Dynamite
7 mei 2009, 12:07
Mensen Mensen,

Ik heb zowel een Epiphone als een Tokai. Beide uit de zelfde prijsklasse. ik persoonlijk vind de Tokai iets fijner spelen (dit verschilt per persoon) en de elementen zijn iets beter maar als je in de epi en tokai de zelfde elementen gooit denk ik dat ze knap dicht bij elkaar komen. Dan komt het aan op de looks en hierbij vind ik zeker dat Tokai dan wint. ;)

Ibanez666
7 mei 2009, 12:21
Tokai is tegenwoordig alleen toch of Japan of China?

Madcow
7 mei 2009, 18:26
Tokai wint hem echt met gemak.

bagheera
7 mei 2009, 19:21
man ik heb zelfs nog nooit een tokai in het echt gezien.