PDA

View Full Version : vraagje



Eels.
7 augustus 2006, 13:10
hallo
ik heb enkele weken geleden ne Squier stratocaster gekocht (affinity).
maar de fa en de la# (3e en vierde snaar, 3e fret) klinken al een tijdje heel slecht. Zo'n krakend geluid, alsof ik de snaar nie genoeg induw.
Ik denk dat da heel in begin toen ik ze kocht nie was (ofwel was het mij nie opgevallen, maar het stoort echt enorm, dus ik denk dak het anders wel zou ehbben gehoord). Ik heb totaal geen idee door wat da zou kunnen komen. Misschien is het wel iets heel simpels en dan is het stom om daarvoor trug naar de winkel te gaan. Dus is er iemand die weet hoe ik da kan oplossen?
merci!
E.x

Nickname
7 augustus 2006, 13:23
Ik denk dat je fretbuzz bedoelt, als je een nieuw gitaartje hebt kan het zijn dat het hout nog wat moest zetten en dat zo je hals een ietwat verkeerde kromming heeft. Ook kan het zijn dat je snaren te oud zijn. Probeer het eens met nieuwe snaren, en als het dan nog niet helpt kan je het beste eventjes teruggaan naar de winkel. Je kan het ook zelf proberen maar dan moet je wel een beetje weten wat je doet. :)

Eels.
7 augustus 2006, 22:47
ik denk dat de snaren wel nog vrij nieuw zijn, dus daaraan zal het nie liggen. Ze zaten er wel al op van in de winkel, maar zo heel lang zal da toch nie zijn denk ik...

Van die verkeerde kromming, blijft da of kunde daar iets aan doen? En zo ja, wat? En is da zelf op te lossen? En is da normaal (ik bedoel, rekent de winkel da als garantie als de termijn nog lang nie verstreken is? Of zien ze da alsof ik er iets verkeerd mee gedaan heb ofzo)?

merci!

(btw, kheb ook van iem gehoord dat da misschien kan komen omdat de snaren nog te nieuw zijn, dat die nog wa moeten uitrekken. is da ook mogelijk?)

Orpheo
7 augustus 2006, 22:52
ik denk dat de snaren wel nog vrij nieuw zijn, dus daaraan zal het nie liggen. Ze zaten er wel al op van in de winkel, maar zo heel lang zal da toch nie zijn denk ik...

Van die verkeerde kromming, blijft da of kunde daar iets aan doen? En zo ja, wat? En is da zelf op te lossen? En is da normaal (ik bedoel, rekent de winkel da als garantie als de termijn nog lang nie verstreken is? Of zien ze da alsof ik er iets verkeerd mee gedaan heb ofzo)?

merci!

(btw, kheb ook van iem gehoord dat da misschien kan komen omdat de snaren nog te nieuw zijn, dat die nog wa moeten uitrekken. is da ook mogelijk?)

snaren rekken merk je alleen maar in vals worden van je gitaar, meer niet.

wat je moet doen is je hals iets holler maken. dat doe je met die stelschroef op de kop van de gitaar. (squiers HEBBEN toch de trussrodknop op de kop? )

wat je doet is je hals IETS hol duwen, en met een inbusbout je hals vastschroeven. krijg je minder spanning op je hals en trussrod (das de naam van dat hele mechanisme). volgens mij rechtsom draaien als je van de kop naar de brug kijkt. de gitaarzaak kan t zelf ook doen, jijzelf ook. en als t een goeie zaak is doen ze het voor je, en als je het zelf doet dan gebeurd er niks met de garantie.

datsun
7 augustus 2006, 22:54
als je net nieuwe snaren hebt kraken ze niet echt, ze klinken gewoon metaal-achtig, omdat ze idd nog moeten rekken. Normaalgezien zal je daar wel garantie op moeten hebben, ga gewoon eens terug en leg je probleem uit, ze zullen je wel helpen.

FruscianteFan
7 augustus 2006, 23:02
snaren rekken merk je alleen maar in vals worden van je gitaar, meer niet.

wat je moet doen is je hals iets holler maken. dat doe je met die stelschroef op de kop van de gitaar. (squiers HEBBEN toch de trussrodknop op de kop? )

wat je doet is je hals IETS hol duwen, en met een inbusbout je hals vastschroeven. krijg je minder spanning op je hals en trussrod (das de naam van dat hele mechanisme). volgens mij rechtsom draaien als je van de kop naar de brug kijkt. de gitaarzaak kan t zelf ook doen, jijzelf ook. en als t een goeie zaak is doen ze het voor je, en als je het zelf doet dan gebeurd er niks met de garantie.met de klok mee, dan draai je iets toch altijd steviger vast en dus de neck meer naar achter? Dan zou je dus juist een nog lagere actie hebben en nog meer fretbuzz.

Ik heb zelf ook een soort van fretbuzz op bepaalde snaren en bepaalde frets, maar dat komt door de ingesleten frets.

edit: door dit topic luister ik nu Eels :D

Luke-wannabe
7 augustus 2006, 23:09
snaren rekken merk je alleen maar in vals worden van je gitaar, meer niet.


Neen... Als je nieuwe snaren op je gitaar legt moet je het toch eerst oprekken...

Orpheo
7 augustus 2006, 23:10
met de klok mee, dan draai je iets toch altijd steviger vast en dus de neck meer naar achter? Dan zou je dus juist een nog lagere actie hebben en nog meer fretbuzz.

Ik heb zelf ook een soort van fretbuzz op bepaalde snaren en bepaalde frets, maar dat komt door de ingesleten frets.

edit: door dit topic luister ik nu Eels :D

draai je vaster, dan draai je de trussrod iets holler, en daarmee de hals. dus rechtsom.

drap
7 augustus 2006, 23:16
Neen... Als je nieuwe snaren op je gitaar legt moet je het toch eerst oprekken...

Juust! En net zo lang totdat ze bijna niet meer onstemmen. Tijdrovend, maar scheelt een hoop ergenis. En maar hopen dat je dan een beetje een redelijke brug hebt, anders knappen de snaren je om de oren :D

FruscianteFan
7 augustus 2006, 23:23
draai je vaster, dan draai je de trussrod iets holler, en daarmee de hals. dus rechtsom.moet de trussrod niet juist tegenspanning geven tegen de snaren? ik kan me niet voorstellen dat als de halspen losser wordt gedraaid, de hals naar achter gaat. Dan lijkt me namelijk dat de hals meer met de snaren meegeeft.

Of ik moet wel heel erg geluk hebben gehad toen ik aan de slag ging met mijn Jackson..

Orpheo
7 augustus 2006, 23:26
moet de trussrod niet juist tegenspanning geven tegen de snaren? ik kan me niet voorstellen dat als de halspen losser wordt gedraaid, de hals naar achter gaat. Dan lijkt me namelijk dat de hals meer met de snaren meegeeft.

Of ik moet wel heel erg geluk hebben gehad toen ik aan de slag ging met mijn Jackson..

ik zit te beredeneren vanuit de trussrod die 2ledig werkt. span je 'm aan gaat de hals HOLLER staan werk je 'm losser gaat t boller staan. t ligt natuurlijk ook aan welke trussrod t is...

bat
7 augustus 2006, 23:43
Goed, als de geleerden er al niet uitkomen...

Gewoon even terug naar de winkel. Als het iets simpels is, lossen ze het zo op (en kunnen ze het en passant ook nog even uitleggen), is het iets ingewikkelders dan kun je dat ook meteen regelen.

Eels.
8 augustus 2006, 11:01
Ok, merci allemaal!
maar kga toch maar ies trug naar de winkel denk ik :-)

Nickname
8 augustus 2006, 11:47
Ok, merci allemaal!
maar kga toch maar ies trug naar de winkel denk ik :-)

Slimme zet, want hier word je ook niet veel wijzer van al dat ge-holler en ge-boller. Als je het niet zeker weet gewoon naar je lokale gitaarboer gaan. :) Een beetje fatsoenlijke boer doet dat vrij snel, misschien een dagje daar laten staan.

Epic
8 augustus 2006, 12:00
Ok, merci allemaal!
maar kga toch maar ies trug naar de winkel denk ik :-)
Als je in die winkel nou iets minder turbotaal gebruikt willen ze je vast helpen.. ;)

MarkS
8 augustus 2006, 13:51
ik denk dat de snaren wel nog vrij nieuw zijn, dus daaraan zal het nie liggen. Ze zaten er wel al op van in de winkel, maar zo heel lang zal da toch nie zijn denk ik...

De levensduur van snaren staat grotendeels los van de verstreken tijd, en wordt meer bepaald door de mate van gebruik, maar ook door omgevingsfactoren zoals vuil, luchtvochtigheid e.d.

Ik heb nog niet vaak meegemaakt dat ik een lekker vers setje snaren aantrof op een gitaar in een winkel. Meestal is er al sprake van corrosie.

FruscianteFan
8 augustus 2006, 14:19
Ik had laatst wel een vers besnaarde Strat in mijn handen in Schreeven. Maar ook Tele met dode snaren.

Mijn week op vakantie bij zee deed de verse van mijn akoestische trouwens wel heel snel sterven, heeft inderdaad betrekkelijk weinig te maken met verstreken tijd.

Nickname
9 augustus 2006, 08:12
De levensduur van snaren staat grotendeels los van de verstreken tijd, en wordt meer bepaald door de mate van gebruik, maar ook door omgevingsfactoren zoals vuil, luchtvochtigheid e.d.

Ik heb nog niet vaak meegemaakt dat ik een lekker vers setje snaren aantrof op een gitaar in een winkel. Meestal is er al sprake van corrosie.

Zweet is ook een grote factor.. bij een maat van me rotten de snaren binnen de kortste tijd van zn gitaar af :D

Harry
9 augustus 2006, 09:13
Als je in die winkel nou iets minder turbotaal gebruikt willen ze je vast helpen.. ;)



dat is fonetisch vlaams, en is wat mij betreft erg irritant.

Eels.
12 augustus 2006, 16:44
ik ben vandaag naar de winkel geweest.
het was gewoon een fret die te hoog lag of zoiets.
het is ineens gefixed op 5 minuten en klinkt dus weer normaal, joehoe!

Eels.
12 augustus 2006, 20:59
ooowie, na wat gespeeld te hebben heb ik ontdekt dat het toch nog niet perfect in orde is. gewoon hetzelfde, maar enkel de la# nu, en het kraakt maar een klein beetje. niet echt storend, en onnozel om daarmee nu weer terug naar de winkel te gaan, maar ik zou het wel graag opgelost hebben. Hoe krijg ik die fret dan dieper? En is dat dan de fret ervoor (2e) of erna (3e) die te hoog is? Ik heb er wel al eens op proberen kloppen met mijn vuist, maar het heeft nie geholpen. Het zal alleszins maar een honderdste van ne millimeter of zo zijn denk ik.

Eels.
13 augustus 2006, 20:01
Misschien een beetje eraan vijlen? :p Of is dat echt héél dom?
Is er iemand die weet hoe je een te hoge fret lager krijgt a.u.b?

FruscianteFan
13 augustus 2006, 20:13
voorzichtig met een hamer dieper erin tikken lijkt me het simpelste, wel even met een doekje afdekken.

Maar pin me er niet op vast, ik heb er geen ervaring mee ;)

Tupelo
13 augustus 2006, 20:15
Ze moeten dat ding eens en voor altijd een keer goed afstellen voor je.
Gedonder zeg.