PDA

View Full Version : reparatie mandoline



hendrix2
6 augustus 2006, 15:27
ik weet niet of het hier hoort, maar bij "andere instrumenten" is de kans op antwoord klein, dus probeer ik het hier.
Ik heb een mandoline gekocht van ongeveer 115 jaar oud, ze is nog heel bespeelbaar, maar het hout is uiteraard wat aangetast.
Zo bevinden er zich enkele barsten in het bovenblad (2), daar maak ik me niet erg zorgen om. maar er bevind zich ook een barst bij de laatste 2 frets (die gebruik ik wel ver nooit, maar toch) en ook daar waar de hals op de body gelijmd is lijkt het alsof er een barst komt.
Is het mogelijk barsten te repareren bij akoestische instrumenten (ik vermoed dat dit ongeveer gelijkaardig moet zijn dan bij akoestische gitaren).
en zou dit veel kosten?
Verder zijn de stemmechanieken door al die jaren niet gebruikt te zijn, bijna vastgegroeid waardoor ik de snaren heel moeilijk op spanning kan brengen, kan ik dit gewoon verhelpen met wat smeerolie?
hier staan wat fotoos, (maar de barsten zijn niet zichtbaar, heb nog zelf geen fotoos kunnen maken, het is een foto van de vorige eigenaar).
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78096
bedankt alvast aan degene die me kan helpen.

ernieman
6 augustus 2006, 16:41
De stemmechanieken zijn die van messing of van metaal? Je zou ze kunnen losschroeven en met een of ander commercieel middel (of de oude cola truuk) proberen te "de-oxideren" daarna kun je wat olie gebruiken om ze te smeren.

Zonder foto's is het moeilijk om te zeggen wat of hoe, maar ga er vanuit dat in principe alles is te repareren zolang je er maar voor betaald. Historische instrumenten worden soms ook helemaal uitelkaar gevallen teruggevonden en daarna weer terug in elkaar gezet en bespeelbaar gemaakt, maar dat kost natuurlijk een duit.

Probeer wat foto's online te plaatsen dan krijg je duidelijkere antwoorden.

EJ