PDA

View Full Version : Gibson SG of Epi G400 Deluxe



AlterEgo
6 augustus 2006, 11:24
Gegroet,

Ik sta voor een dillema. Over een maand of 2 word ik 18 jaar (duurt nog wel even, maar ik denk er al wel over). Eerst dacht ik erover om als cadeau van hele familie een Gibson SG te vragen. Of dat dan een standard of special zou worden, weet ik nog niet, maar dat zou van later zorg zijn. Ik speel nu zelf op een Epiphone G400 Deluxe, lichtelijk aangepast qua electronica (killswitch, mastervolume, etc). Zelf ben ik echt heel tevreden met mijn gitaar, maar het Gibson-GAS blijft opspelen.

Mijn vraag is nu: kan ik beter voor een Gibson SG gaan (ongeveer 1000 euro) of mijn Epi upgraden met nieuwe elementen, tuners, misschien nog wat andere hardware en daarnaast nog wat pedalen halen? In hoeverre is de Gibson een verbetering op de gitaar die ik nu heb? Een derde keus is een combinatie tussen Epi upgraden en een nieuwe amp.

Wat raden jullie mij aan?

FruscianteFan
6 augustus 2006, 11:27
Uit die mogelijkheden zou ik kiezen voor de optie met nieuwe amp.

Maar: voor de 18e verjaardag zou ik persoonlijk eerder één geheel willen, zeg maar. Een Gibson is dan best iets moois.

Moet zelf ook eens gaan denken wat ik nou precies wil voor mijn 18e verjaardag :)

d'oh
6 augustus 2006, 11:28
als je echt tevreden bent met je g400 waarom zou je dan een gibson willen?

ik kijk in je signature en zie een ding dat ik zelf zou willen veranderen! Cube30 eruit en een echte amplifier erin! keuze zat in de prijsklasse van een Gibson SG zou ik zeggen

Nocki
6 augustus 2006, 13:08
Ondanks dat het not done is hier op het forum zou ik gewoon voor de gibson gaan. al was het alleen maar voor de naam. over het algemeen gewoon fijne gitaartjes en voor het geld ook best leuk.
je gaat toch altijd een droom hebben en een gibson geeft gewoon een fijn gevoel.

hubert
6 augustus 2006, 13:19
Ik zou die sg special van Nocki kopen....en die roland er uit en daar voor in de plaats een epiphone buizenversterkertje....

Dude
6 augustus 2006, 14:06
:o flinke familie dan als je effe een kadoo krijgt van 1300 euries

AlterEgo
7 augustus 2006, 11:27
Ik betaal er zelf ook aan mee hoor :)

glacius
7 augustus 2006, 11:28
als je echt tevreden bent met je g400 waarom zou je dan een gibson willen?



omdat je dan in de toekomst toch een keer een ''echte'' gaat willen hebben

brunodb
7 augustus 2006, 11:29
ik zou de epiphone houden en eerder voor een goede versterker gaan. je geluid gaat er met veel grotere stappen op vooruit door een goeie versterker dan door een goeie gitaar te hebben.

een goedkope gitaar op een dure versterker klinkt honderd keer beter dan een dure gitaar op een goedkope versterker!

glacius
7 augustus 2006, 11:32
dat is wel waar ... idd

Wizz
7 augustus 2006, 11:43
Ondanks dat het not done is hier op het forum zou ik gewoon voor de gibson gaan.

De meesten hebben Gibsons en zijn er ook erg blij mee, dacht ik...
Omdat een paar mafketels roepen dat Richwood beter is, is het nog niet meteen "not done" hoor...

Wizz

Luke-wannabe
7 augustus 2006, 12:45
ik zou de epiphone houden en eerder voor een goede versterker gaan. je geluid gaat er met veel grotere stappen op vooruit door een goeie versterker dan door een goeie gitaar te hebben.

een goedkope gitaar op een dure versterker klinkt honderd keer beter dan een dure gitaar op een goedkope versterker!
Maar je speelt wel beter op een duurdere gitaar denk ik...

FruscianteFan
7 augustus 2006, 12:47
nee, je speelt slechter op een goedkope gitaar als je die dure gitaar eenmaal gewend bent ;)

Je spel komt misschien beter tot z'n recht, maar misschien is die Epi wel veel meer jouw gitaar dan welke Gibson dan ook!

renier
7 augustus 2006, 13:00
omdat je dan in de toekomst toch een keer een ''echte'' gaat willen hebben

wat een bullshit reden!

je bent tevreden met je gitaar, maar je moet toch de 4 keer zo dure gibson variant kopen omdat daar een andere naam opstaat, en daar moet je je vooral niet tegen verzetten??

werkelijk waar zeg. we hebben allemaal wel eens last van headstockgeilerij, maar kom op, als die gozer zijn gitaar prima vind, adviseer dan om een goeie amp te kopen, daar heeft ie tenminste ECHT wat aan!

ik heb ook wel eens het gibson virus, maar als ik er dan een oppak in de winkel denk ik weer: is dit nu zoveel beter dan mijn geupgrade epi? don't think so. en voor de buitenwereld: 90% van de mensen kent het verschil tussen een epi en gibson toch niet, en voor die 10% die het wel weten zijn er 4 opties:

1. je pakt en toffe gibson uit het koffer, begint te spelen en valt genadeloos door de mand.

2. je pakt een toffe gibson uit het koffer en speelt supergoed.

3. je pakt een epiphone en speelt bagger

4. je pakt een epiphone en speelt goed.

van de vier mogelijkheden ben je er maar in 2 cool. en dat ligt dus niet aan de gitaar.

renier
7 augustus 2006, 13:04
Maar je speelt wel beter op een duurdere gitaar denk ik...

tuurlijk. het is algemeen bekend dat gibsons beschikken over auto-corrigerende sensoren, die al je fouten verhullen. daarnaast hebben ze supersone riff-versnellers, die je spel veel sneller maken. ik geloof dat de duurdere (customshop?) modellen ook zijn uitgerust met een hersenplug die je tijdens het spelen allerlei superfunky jazz-akkoorden en toonladders influistert.

hendrix2
7 augustus 2006, 13:17
tuurlijk. het is algemeen bekend dat gibsons beschikken over auto-corrigerende sensoren, die al je fouten verhullen. daarnaast hebben ze supersone riff-versnellers, die je spel veel sneller maken. ik geloof dat de duurdere (customshop?) modellen ook zijn uitgerust met een hersenplug die je tijdens het spelen allerlei superfunky jazz-akkoorden en toonladders influistert.
inderdaad.
Op m'n epiphone kon ik met moeite blink182 nummers spelen, en toen nam ik een gibson van een maat ter hand en begon ik spontaan Eruption te spelen, alleen, nog sneller!

ff serieus nu, als je die gibson wil, ga er dan gewoon voor. Ik raad je wel aan uitvoerig te gaan uittesten en misschien nog wat andere gitaartjes testen ook binnen je budget.
Er staat hier wel weer een hoop bullshit over merknamen.
Voor die mensen:
-Een dure gitaar is niet persé goed
-Een goedkope (merkloze) gitaar is niet persé slecht
Ik ben niet het type dat gaat beweren dat Richwood beter is dan Gibson, zeker niet, Gibson blijft super uiteraard. Maar je hoort mij ook niet beweren dat Gibson 'het' merk is.

Maar dat je beter gaat spelen op een duurdere gitaar??? Dat is wel een heel 'rare' uitdrukking (om mezelf zacht uit te drukken).

Kim Wilson
7 augustus 2006, 13:25
wat een bullshit reden!

je bent tevreden met je gitaar, maar je moet toch de 4 keer zo dure gibson variant kopen omdat daar een andere naam opstaat, en daar moet je je vooral niet tegen verzetten??

werkelijk waar zeg. we hebben allemaal wel eens last van headstockgeilerij, maar kom op, als die gozer zijn gitaar prima vind, adviseer dan om een goeie amp te kopen, daar heeft ie tenminste ECHT wat aan!
...
Dat is denk ik geen bullshit reden. Ik heb een Japanse strat, maar ik wil wel graag een keer een USA strat hebben. Al was het maar omdat ik dan een "echte" heb. En zo is het ook met Gibson. Een ES zou ik wel graag willen hebben. En als er ooit één komt, wordt het waarschijnlijk een Epi. Maar een echte Gibson blijft lonken.

En ja, ik ben wel een beetje merkengeil. :D

glacius
7 augustus 2006, 19:11
wat een bullshit reden!

je bent tevreden met je gitaar, maar je moet toch de 4 keer zo dure gibson variant kopen omdat daar een andere naam opstaat, en daar moet je je vooral niet tegen verzetten??

werkelijk waar zeg. we hebben allemaal wel eens last van headstockgeilerij, maar kom op, als die gozer zijn gitaar prima vind, adviseer dan om een goeie amp te kopen, daar heeft ie tenminste ECHT wat aan!

ik heb ook wel eens het gibson virus, maar als ik er dan een oppak in de winkel denk ik weer: is dit nu zoveel beter dan mijn geupgrade epi? don't think so. en voor de buitenwereld: 90% van de mensen kent het verschil tussen een epi en gibson toch niet, en voor die 10% die het wel weten zijn er 4 opties:

1. je pakt en toffe gibson uit het koffer, begint te spelen en valt genadeloos door de mand.

2. je pakt een toffe gibson uit het koffer en speelt supergoed.

3. je pakt een epiphone en speelt bagger

4. je pakt een epiphone en speelt goed.

van de vier mogelijkheden ben je er maar in 2 cool. en dat ligt dus niet aan de gitaar.

ik heb het persoonlijk meegemaakt, ik had een epiphone waar ik bij zweerde (nog steeds) maaaar uiteindelijk wilde ik toch een ''echte'' gibson

FruscianteFan
7 augustus 2006, 19:19
Maar waarom in godsnaam?

glacius
7 augustus 2006, 19:33
gas ? hij voelde ook een stuk degelijker dan mijn epi hoewel mijn epi echt serieus goed is ..

kon er goedkoop aan komen..

meerdere redenen eigenlijk ..

brunodb
7 augustus 2006, 20:40
bij mij is het omgekeerd gegaan. heb eerst een gibson les paul gehad. een special weliswaar, met de P-100 pickups.

nu heb ik een epiphone les paul custom elitist. die is echt stukken beter dan mn gibson les paul die ik ervoor had.

Ritch
7 augustus 2006, 21:18
Ik zou flink doorsparen voor je rijbewijs.

Orpheo
7 augustus 2006, 22:58
Ik zou flink doorsparen voor je rijbewijs.

ook een goeie tip!

verder ben ik t met diverse mensen eens (glacius, nocki) een gibson blijft echt trekken! had/heb ik ook. t voelt aan als 'net niet'. alsof ik niet t geduld heb om te sparen voor een gibson. want zeg eens eerlijk. hoeveel wordt er geklust aan gibsons omdat t nodig is? echt NODIG? andere brug, tuners, topkam, andere pickups... en een gibson van 2000 die GOED is, is ook echt :blast: . je moet gewoon testen dus als je een gibson wilt kopen, en niet kijken naar looks.

drap
7 augustus 2006, 23:13
tuurlijk. het is algemeen bekend dat gibsons beschikken over auto-corrigerende sensoren, die al je fouten verhullen. daarnaast hebben ze supersone riff-versnellers, die je spel veel sneller maken. ik geloof dat de duurdere (customshop?) modellen ook zijn uitgerust met een hersenplug die je tijdens het spelen allerlei superfunky jazz-akkoorden en toonladders influistert.

Ik snap je punt wel, maar het is wel vaak zo dat de wat duurdere gitaren simpelweg wat soepeler spelen. Dit heeft vaak te maken met de kwaliteit hout van het toetsenbord en de gebruikte laksoort op de hals. Ook de vaak betere elementen en de kwaliteit van het gebruikte hout geeft vaak meer sustain. Dat speelt natuurlijk wel lekkerder. Niet voor niets dat een grote groep gitaristen met een goedkopere gitaar als eerste hun elementen vervangen. Ook de vaak betere stemmechanieken, tremolo-systemen, bruggen en halskammen + betere afwerking doet het spelgemak toch behoorlijk goed lijkt me. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er goedkopere gitaren zijn die makkelijk kunnen meekomen met de duurdere jongens en dat er net zo goed dure gitaren zijn die hun geld niet waard zijn. Nou zou ik sowieso geen astronomisch bedrag neerleggen voor een gitaar, maar dat is meer omdat ik het mezelf niet waar ben vind ik.

Superhero
8 augustus 2006, 14:45
Ik zou voor de gibson gaan! Leuker cadeau dan een evrsterker of whatever. Daarbij komt dat dat een leuker kado is om te geven. (ik betaal er ook aan mee..)

renier
8 augustus 2006, 14:52
ik heb het persoonlijk meegemaakt, ik had een epiphone waar ik bij zweerde (nog steeds) maaaar uiteindelijk wilde ik toch een ''echte'' gibson

wacht even, ik geloof best dat veel mensen dit doen. wat ik bedoel is dat het geen OBJECTIEVE reden is. maw: als de TS dit blijkbaar niet zo voelt, is het geen geldige reden meer.

tuurlijk zijn we allemaal een beetje merkengeil. ik ga ook niet vrijuit hoor, en ik zeg niet dat ik nooit een gitaar zal kopen vanwege de naam, of er een laat staan vanwege de naam, maar ik vindt dat je je hier best een beetje aan mag proberen te ontrekken.

Nocki
8 augustus 2006, 14:55
Tja...

Het is toch GAS denk ik en een beetje als verliefdheid.

Ik ben nu helemaal aan het gassen o peen warte gibson lp custom en wl een custom vanwege de dikkere binding en omdat het een echtere is dan een standard... noem het onzin maar ik ben wel helemaal gek aan het worden. heb zelfs al een paar dingen van andere hobby's wat onder de prijs verkocht omdat ik zo snel mogelijk het geld ervoor wil hebben.

En dan heb k er nog niet eens op gespeeld... of m in het echt gezien...


Nee doe mij maar een "echte"

drap
8 augustus 2006, 15:02
Tja...

Het is toch GAS denk ik en een beetje als verliefdheid.

Ik ben nu helemaal aan het gassen o peen warte gibson lp custom en wl een custom vanwege de dikkere binding en omdat het een echtere is dan een standard... noem het onzin maar ik ben wel helemaal gek aan het worden. heb zelfs al een paar dingen van andere hobby's wat onder de prijs verkocht omdat ik zo snel mogelijk het geld ervoor wil hebben.

En dan heb k er nog niet eens op gespeeld... of m in het echt gezien...


Nee doe mij maar een "echte"

Een zwatre les paul custom is één van de mooiste gitaren die er is wat mij betreft. Ik las in je sig dat je je SG special wegdoet? Waarom eigenlijk? Gewoon nieuwsgierigheid hoor, no offend ofzo :)

Nocki
8 augustus 2006, 15:07
Ook die gaat weg vanwege de aanschaf van die gibson sg custom.

Ik heb de SG gekocht van iemand die op een toer door schotland of ierland een gitaar nodig had omdat de zijne niet mee was gekomen op het vlietgtuig om de een of andere reden.

toen hij thuis kwam verkocht hij m weer terwijl dat ding gewoon amper gebruikt was. en ik heb m gebruikt als backup maar eigenlijk nooit nodig gehad. nu dat ik een "echte gitaar" wl wordt mn main gitaar mn backup en heb ik de sg niet meer nodig. had ik eigenlijk toch al niet. vandaar dat ie weg gaat.

Nocki

renier
8 augustus 2006, 16:36
Tja...

Het is toch GAS denk ik en een beetje als verliefdheid.

Ik ben nu helemaal aan het gassen o peen warte gibson lp custom en wl een custom vanwege de dikkere binding en omdat het een echtere is dan een standard... noem het onzin maar ik ben wel helemaal gek aan het worden. heb zelfs al een paar dingen van andere hobby's wat onder de prijs verkocht omdat ik zo snel mogelijk het geld ervoor wil hebben.

En dan heb k er nog niet eens op gespeeld... of m in het echt gezien...


Nee doe mij maar een "echte"


ik ken het gevoel. maar vindt je het stiekem niet heel treurig dat die enorme drang om een stuk hout met een bepaalde naam erop te bezitten helemaal niets te maken heeft met gitaarspelen zelf?

persoonlijk merk ik dat dat gegeil op gear enorm afleid van het spelen zelf.dat je straks zo'n droplul bent met 3 gibsons in de kast en geen eelt op de vingers.

Nocki
8 augustus 2006, 16:41
Het een sluit het ander niet uit.

Ik merk zelf dat ik een stukje articulatie en wat sustain en lage tonen mis in mn huidige gibson. ik weet dat een stevigere body me dat wel kan geven. dus een nieuwe gitaar moet er toch komen.
ook wil ik naar een meer herkenbare sound gaan en die van de gibson ligt me gewoon helemaal. natuurlijk heb ik ondertussen mn eigen speelstijl en soundje wel maar het spreekt me gewoon ontzettend aan.

Ik wil gewoon die nuances hebben en daarvoor kan ik ene studio een standard of ene custom gaan aanschaffen mijn gevoel spreekt ook mee. en dus liever straks een custom dan 2 studio's.

zoals gezegd een goede gitaar sluit goed spelen niet uit. ik dnek dat ik er alleen maar meer plezier in krijg... :)

hubert
8 augustus 2006, 19:54
en nocki maakt daar een verstandige keuze....

Ik denk dat die drang om een stuk hout met een bepaalde naam er op alles met gitaarspelen te maken heeft.

Hoe langer je speelt, des te beter je op gegeven moment je gehoor enz is. Dan hoor je dat een gibson dus meer diepte heeft dan een gepimpte epiphone.

maar goed....je moet zowiezo ook je sound in orde hebben om dat te horen....