PDA

View Full Version : Snaren Schoonmaken



Damage Inc.
6 augustus 2006, 00:51
Hallo,

ik heb nu een tijdje een zelfde set snaren op een gitaar zitten die maar niet kapot gaan ( Graph Tech zadels :) ) .
Maar als ik er nu maar even op gespeeld heb stinken m'n vingers helemaal naar dat staal of wat het ook is, echt erg.
Ik wil de snaren ook niet vervangen omdat het niet echt nodig is en ik speel niet zo vaak op die gitaar.

Dus is er een manier om ze schoon te maken ofzo?
Ik weet wel dat er van dat schoonmaak-spul voor snaren is zoals van Jim Dunlop, maar is er ook een manier zonder iets te kopen ervoor?
En anders dat spul, is dat iets of is dat afzetterij?

GreetingZ
- Damage Inc.

Fumi SG
6 augustus 2006, 00:58
Voor die paar euri...:roll: Met schoonmaakspul ben je waarschijnlijk duurder uit.:confused:

Veekeren
6 augustus 2006, 01:16
Voor die 4,5 euro die een setje d'addario kost... snaren schoonmaken vind ik zelf de moeite niet wat dat betreft.

Damage Inc.
6 augustus 2006, 01:54
Voor die 4,5 euro die een setje d'addario kost... snaren schoonmaken vind ik zelf de moeite niet wat dat betreft.

Ik wil wel eens weten waar jij ze koopt :) .
Het goedkoopste dat ik heb gevonden is 7,50 .
Mja, ik gebruik nu wel Ernieball maar tis dezelfde prijs dus die moet ook voor 4,50 te krijgen zijn dan toch :S .

- Damage Inc.

mvanroermund
6 augustus 2006, 03:08
Mijn gitaarleraar had een trucje:

Fijn schuurpapiertje om je snaar vouwen (in een scherpe u) en dan over de lengte van de gitaar op en neer bewegen. Dan heb je in iedere geval niet die kek meer aan de onderkant hangen en stinken je vingers ook minder.

Wat je in feite ruikt is oxiderend koper. Toch een teken dat je misschien (ook al wil je dit niet) snaren te kopen. De klank zal op dit moment denk ik ook niet meer zo goed zijn.

Succes!
Martijn

zx81
6 augustus 2006, 09:07
Zelf pak ik een stukje van een oude spijkerbroek en een scheutje zippo aanstekerbenzine.
Je vouwt het lapje om de eerste snaar heen, iets van de hals af, en doet er een scheutje aanstekerbenzine op. Je beweegt het lapje meerdere keren langs de hals heen en weer. Zo werk je alle snaren af. Werkt goed, en de snaren slijten veel minder dan wanneer je schuurpapier gebruikt.

piezo
6 augustus 2006, 09:26
Een stoffen lapje werkt net zo goed en net zo slecht als schuurpapier, hoor. Met beide haal je het vuil tussen de wikkelingen van je gewonden snaren echt niet weg.

Ik maak zelf gitaarsnaren alleen schoon, nadat ik ze vervangen heb door een nieuw setje. De schoongemaakte snaren gebruik ik vervolgens als reserve om een enkele gebroken snaar te vervangen. Ik vervang snaren niet zo vaak en een nieuwe snaar in een oud setje klinkt niet lekker.

Een setje bassnaren maak ik tussendoor nog wel een keertje schoon om ze er dan weer gewoon op te zetten.

In de onderstaande link staat o.a. een stukje over een pvc-buis met alcohol/spiritus en een stukje van mij over het gebruik van ammonia. Weken in wasbenzine wordt ook wel toegepast.

http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=4173&highlight=

Veekeren
6 augustus 2006, 11:04
Ik wil wel eens weten waar jij ze koopt :) .
Het goedkoopste dat ik heb gevonden is 7,50 .
Mja, ik gebruik nu wel Ernieball maar tis dezelfde prijs dus die moet ook voor 4,50 te krijgen zijn dan toch :S .


Feedback, tijdens uitverkopen zijn ze zelfs 3,50. En ik kan je het nog sterker vertellen dat ik ze voor 2,50 mag kopen, maar ik heb liever DR ;) Maar is 4,50 goedkoop of 7,50 gewoon duur?

Damage Inc.
6 augustus 2006, 16:38
Feedback, tijdens uitverkopen zijn ze zelfs 3,50. En ik kan je het nog sterker vertellen dat ik ze voor 2,50 mag kopen, maar ik heb liever DR ;) Maar is 4,50 goedkoop of 7,50 gewoon duur?

Ah Feedback, ik dacht altijd dat ze meestal duur waren.
Maar ik denk dat het allebij is, goedkoop en duur...
Alleen in de VS zijn de meeste prijzen ook iets van rond $5,00 dus €4,50 komt het meest in de buurt.

Maar jongens, jullie willen dat ik met licht ontvlambaar spul ga werken, maar als ik strax nou met een hotte solo kom, vliegt de boel in de fik :p .
Mja ik probeer wel iets, bedankt voor de info!

O ja, en dat spul dat er speciaal voor gemaakt is, werkt dat ook of helemaal niet of...
Want binnenkort moet ik tóch wat onderhouds spul kopen.

- Damage Inc.

Pun
6 augustus 2006, 21:41
Ik wil wel eens weten waar jij ze koopt :) .
Het goedkoopste dat ik heb gevonden is 7,50 .
Mja, ik gebruik nu wel Ernieball maar tis dezelfde prijs dus die moet ook voor 4,50 te krijgen zijn dan toch :S .

- Damage Inc.
Bij feedback heb je D'addario's voor 3,99 of zo, en als je een doos van 10 koopt voor 3,50 per setje.
Heb pas een doosje van 10 setjes daar gekocht.

Ik weet niet zeker of het een tijdelijke aanbieding is of niet, maar zonder aanbieding kan het nooit heel erg veel meer zijn.

Ik stond zelf in ieder geval versteld toen ik de prijzen daar zag, zeker aangezien ik ze voorheen voor niet minder dan 9,70 gezien had.

EDIT: Ik had duidelijk nog inet het hele topic gelezen :)






Maar jongens, jullie willen dat ik met licht ontvlambaar spul ga werken, maar als ik strax nou met een hotte solo kom, vliegt de boel in de fik .
Mja ik probeer wel iets, bedankt voor de info!


Heb je gelijk een mooie Jimi Hendrix immitatie :)

chennie
6 augustus 2006, 22:01
pak soms wel een doekje met contact spray, daar lost vet, oxidanten en sulfaten ook in op. Beetje opassen met de lak, maar meestal krijg je wel veel spul eraf. Nieuwe snaren is natuurlijk de oplossing. Dit is soms een noodmiddel wanneer ik echt smerige handen bleek te hebben. Ouwe snaren bewaar ik niet, ook niet gebroken snaren. Om de een of andere reden ben ik gestopt met het breken van snaren.

matto
7 augustus 2006, 08:33
Wat je in feite ruikt is oxiderend koper.

Ahum,.... wat denk je van de geur van huidvet en schilfertjes huid die hangen te rotten aan je snaren?
Als je echt wilt gaan schoonmaken dan kun je de snaren van de gitaar afhalen en uitkoken in een pannetje sodawater , goed laten drogen en weer op de gitaar zetten.... kunnen er dan wel weer een tijdje tegen.
Maar of je dat echt allemaal de moeite waard vindt?
Voor bassnaren van 30 of 40 euro is het misschien nog wel interessant.

Damage Inc.
7 augustus 2006, 09:00
Ahum,.... wat denk je van de geur van huidvet en schilfertjes huid die hangen te rotten aan je snaren?
Als je echt wilt gaan schoonmaken dan kun je de snaren van de gitaar afhalen en uitkoken in een pannetje sodawater , goed laten drogen en weer op de gitaar zetten.... kunnen er dan wel weer een tijdje tegen.
Maar of je dat echt allemaal de moeite waard vindt?
Voor bassnaren van 30 of 40 euro is het misschien nog wel interessant.

Mja, tis alleen maar omdat het niet zo nodig is voor deze bepaalde gitaar, de rest waar ik veel vaker op speel zou ik wel gewoon vervangen.
En ik vroeg me gewoon af of er een makkelijke manier was om ze schoon te maken.
En jouw beschrijving is wel wat overdreven : P .
Want ik veeg ze heus wel schoon na het spelen en ik hou niet van vette handen.

Maar, dat koken, voor bass-snaren hebben ze me wel een verteld en ook dat voor gitaarsnaren niet goed was ofzo?
Ik nam aan voor de niet-gewonden snaren ofzo...
Mja, aan zoiets begin ik niet, behalve als ze nog best nieuw zijn misschien.

Maar ik zal anders eerst wel bij Feedback kijken ofzo, naar de betere prijzen...

- Damage Inc.

almarvk
7 augustus 2006, 09:17
Ik wil wel eens weten waar jij ze koopt :) .
Het goedkoopste dat ik heb gevonden is 7,50 .
Mja, ik gebruik nu wel Ernieball maar tis dezelfde prijs dus die moet ook voor 4,50 te krijgen zijn dan toch :S .

- Damage Inc.

Kijk maar 's op lordofthestrings.com

Daar kan je goedkoper snaren halen dan die 7,50 die je er nu voor betaald.

Kim Wilson
7 augustus 2006, 10:02
@ DamageInc. > iedereen heeft vette vingers. ;)

hidde630
7 augustus 2006, 11:25
dirk witte in amsterdam verkoopt ze ook voor 4 euro

http://www.dirkwitte.nl/

Joey Handsome
7 augustus 2006, 13:36
Tering Jantje wat een topic!! KOOP GEWOON EEN NIEUW PAK!

Klik hier!!!!!!!!! (http://www.thomann.de/thoiw7_harley_benton_valuestrings_010_prodinfo.htm l)

Willlem
7 augustus 2006, 15:36
Tering Jantje wat een topic!! KOOP GEWOON EEN NIEUW PAK!

Klik hier!!!!!!!!! (http://www.thomann.de/thoiw7_harley_benton_valuestrings_010_prodinfo.htm l)

tering! €0,99 per set. zijn ze van hout ofzo?

hidde630
7 augustus 2006, 16:47
he Willem. Samen een zwikje bestellen? Voor dat geld kun je er geen buil aan vallen. Al gebruik je ze alleen maar 'voor het geval ik geen fastoenlijke snaren meer heb'.

sembo
7 augustus 2006, 17:20
jeetje zal dat wel goede snaren zijn!?

als dat zo is dan ben ik wel heel erg goedkoop uit met snaren kopen( bij feedback ook, maar dit is nog goedkoper)

Damage Inc.
7 augustus 2006, 18:01
@ DamageInc. > iedereen heeft vette vingers. ;)

Ja, ik snap wat je bedoeld, maar ik ben daar eerlijk gezegd wat preciezer in... :)

- Damage Inc.

-Roger-
11 augustus 2006, 16:53
he, ik heb even een iets andere vraag over snaren.
ik wil mijn snaren iets losser hebben zonder dat ik een halve toon of 1 hele toon lager ga zitten.
ik speelde laatst op een gitaar van een vriend van me en die snaren zaten er wat losser op dus kon je makkelijker bends maken ect.
nu vraag ik me af moet je hiervoor andere snaren hebben of kan je er iets aan doen om ze losser te stellen?

arjen1976
11 augustus 2006, 17:06
Hoi Roger,

De snaren van die gitaar zitten niet losser, ze liggen dichter op de hals (lagere actie). Dunnere snaren spelen ook een stuk lichter dan dikkere. Laat de actie van je gitaar eens afstellen in de winkel en overweeg dunnere snaren als je graag lichter speelt.

Groeten, Arjen

Joey Handsome
11 augustus 2006, 17:07
he, ik heb even een iets andere vraag over snaren.
ik wil mijn snaren iets losser hebben zonder dat ik een halve toon of 1 hele toon lager ga zitten.
ik speelde laatst op een gitaar van een vriend van me en die snaren zaten er wat losser op dus kon je makkelijker bends maken ect.
nu vraag ik me af moet je hiervoor andere snaren hebben of kan je er iets aan doen om ze losser te stellen?

Er zijn verschillende diktes snaren, koop dunnere dan die je nu hebt. Dus bv 009 ipv 010. Vergeet niet dat de ene gitaar lekkerder speelt dan de andere.

Damage Inc.
11 augustus 2006, 17:07
he, ik heb even een iets andere vraag over snaren.
ik wil mijn snaren iets losser hebben zonder dat ik een halve toon of 1 hele toon lager ga zitten.
ik speelde laatst op een gitaar van een vriend van me en die snaren zaten er wat losser op dus kon je makkelijker bends maken ect.
nu vraag ik me af moet je hiervoor andere snaren hebben of kan je er iets aan doen om ze losser te stellen?

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat hoe dikker de snaren op dezelfde stemming, hoe steviger het voelt.
Dus dan zou je dunnere snaren moeten hebben, maar dan gaat de klank ook wel wat veranderen.
En toen ik voor het eerst op een tremolo gitaar speelde, voelde het ook een stuk soepeler.
Volgens mij is dat omdat de brug dan mee veert met de spanning.

- Damage Inc.

bert k
11 augustus 2006, 17:27
Topic gaat naar Elektrische gitaren.

Me_bigboy
11 augustus 2006, 17:35
kheb even een vraagje...is het normaal dat een setje snaren van d'addario of ernieball 10 euro kost? Kheb hier al gekeken in Piens, muziekwinkel in lokeren en een paar in Gent en overal kosten die 10 Euro:s!
Zijn er hier mensen uit België die hun snaren ergens anders goedkoper halen?
(ben niet zo vertrouwd met online bestellen...)

hendrix2
11 augustus 2006, 17:40
kheb even een vraagje...is het normaal dat een setje snaren van d'addario of ernieball 10 euro kost? Kheb hier al gekeken in Piens, muziekwinkel in lokeren en een paar in Gent en overal kosten die 10 Euro:s!
Zijn er hier mensen uit België die hun snaren ergens anders goedkoper halen?
(ben niet zo vertrouwd met online bestellen...)
Ga naar the guitarshop in gent. (vaneyckstraat) 8euro voor een setje d'addario. Goedkoper heb ik ze nog niet gevonden. Niet naar piens gaan! veel te duur.

edit: of bestel ze in grote massa op thomann.de ofzo.
Ik ga nu een hele hoop snaren bestellen, en dat komt me veeeeeeel goedkoper uit.

Damage Inc.
11 augustus 2006, 17:41
kheb even een vraagje...is het normaal dat een setje snaren van d'addario of ernieball 10 euro kost? Kheb hier al gekeken in Piens, muziekwinkel in lokeren en een paar in Gent en overal kosten die 10 Euro:s!
Zijn er hier mensen uit België die hun snaren ergens anders goedkoper halen?
(ben niet zo vertrouwd met online bestellen...)

Dat vind ik al helemaal niet normaal, ik heb ze het meest voor zo'n €7,50 gezien en andere mensen hier vertellen me dat er nog goedkopere zijn.
Ik zou bij een online winkel kijken ofzo als je vanuit België koopt ofzo...
Mja, ik weet niet hoe de kosten daar zijn enzo.
Maar online kopen is echt wel te vertrouwen bij de grotere winkels hoor.
Zelfs bij kleinere winkels.

Bijv.:
www.musicstore.de
www.feedback.nl
Enz.


Edit:
http://www.musicstore.de/en/Guitars/3_2_ASAITEGIT_0_ACC0000468-000/0/0/0/detail/musicstore.html
Lekker goedkoop, alleen het nadeel is, ik weet niet of ze voor deze kleine dingen verzendkosten rekenen.
En wat ik verder weet is dat ze geen verzendkosten rekenen voor bestellingen vanaf €100 ofzo.

- Damage Inc.

hendrix2
11 augustus 2006, 17:43
Dat vind ik al helemaal niet normaal, ik heb ze het meest voor zo'n €7,50 gezien en andere mensen hier vertellen me dat er nog goedkopere zijn.
Ik zou bij een online winkel kijken ofzo als je vanuit België koopt ofzo...
Mja, ik weet niet hoe de kosten daar zijn enzo.
Maar online kopen is echt wel te vertrouwen bij de grotere winkels hoor.
Zelfs bij kleinere winkels.

Bijv.:
www.musicstore.de
www.feedback.nl
Enz.

- Damage Inc.
Nederland is toch goedkoper hoor op dat gebied.
8euro/7,50euro, is echt het goedkoopste dat je hier kan vinden.

Damage Inc.
11 augustus 2006, 17:45
Nederland is toch goedkoper hoor op dat gebied.
8euro/7,50euro, is echt het goedkoopste dat je hier kan vinden.

http://www.feedback.nl/?id=52&q=daddario

:)

hendrix2
11 augustus 2006, 17:48
Jep, maar ik bestel nu via thomann, het verschil is mij te groot met de gewone winkels.
Als ik al mijn snaren wil vervangen van gitaren/mandolines kom ik ongeveer aan 110euro als ik ze in de winkel haal, als ik ze bestel komt het mij op ongeveer 70 euro (inclusief verzending)...scheelt toch 40euro.

rocker_71
14 augustus 2006, 13:10
Ik gebruik af en toe GHS Fastfret (http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?cPath=44_75&products_id=2688&osCsid=78746fbe06a3bf3c6d4f547c739a60c9). Dat maakt de snaren schoon en makt ze weer lekker snel.
Kost 7 euro en gaat een jaar mee ofzo.

Damage Inc.
14 augustus 2006, 15:36
Ik heb ook nog 2 andere vragen wat wel hier in past:

- Ik maakte pasgeleden een pakje nieuwe snaren open en op 1 of 2 van de dunnere zat roest op, eigenlijk niet meer gekeken of het na het spelen er nog op zat.
Maar is dat normaal of slecht of kan ik dat er zo afhalen?
Of moet ik er anders mee terug naar de winkel?

- En ik heb dan een nieuwe gitaar sinds een tijdje, maar steeds als ik erop heb gespeeld heb ik zwarte vingers :S .
Het ligt niet aan de snaren, want er zaten van de winkel al snaren op, en toen ik er nieuwe snaren had opgezet kreeg ik nog steeds zwarte vingertoppen...
Dus is dat nieuwigheid van het hout of de fretten ofzo?
Dit is dan ook mijn eerste echte nieuwe gitaar.

GreetingZ
- Damage Inc.

Hector_Tsolodimos
14 augustus 2006, 15:47
bij mij is de klank na een week al dood
dan zou ik er al nieuwe snaren op moeten zeten..maar dat word me te gortig.. dus ik doe er ongeveer een maand mee..verder haal ik er aan de onderkant even met mijn nagel het vuil even weg

Hector_Tsolodimos
14 augustus 2006, 15:48
Ik gebruik af en toe GHS Fastfret (http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?cPath=44_75&products_id=2688&osCsid=78746fbe06a3bf3c6d4f547c739a60c9). Dat maakt de snaren schoon en makt ze weer lekker snel.
Kost 7 euro en gaat een jaar mee ofzo.
ik heb em ook..mara doe er niks mee..

Tupelo
14 augustus 2006, 15:59
Ik gebruik af en toe GHS Fastfret (http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?cPath=44_75&products_id=2688&osCsid=78746fbe06a3bf3c6d4f547c739a60c9). Dat maakt de snaren schoon en makt ze weer lekker snel.
Kost 7 euro en gaat een jaar mee ofzo.

Gebruik ik ook.
Alleen dat stomme vilten doekje pluist en wanneer die pluisjes zich aan je snaren gehecht hebben kun je er evengoed nieuwe snaren opleggen.
Beter een satijnen of zijden doekje bij gebruiken.

Doe meestal toch wel een maand of 6 met mijn snaren.
Nu heb ik 4 gitaren waar ik toch ongeveer wel even vaak op speel.
De electrische eigenlijk zelfs het minste.
Dus dat scheelt.
Met gebruik van die GHS fastfret is het best te doen.

Billy the Kid
14 augustus 2006, 22:11
Zit er nu eigenlijk nog verschil in diverse merken snaren???
Ik speel op een Strat. American Standard.
Welk merk snaren vinden jullie het prettigst????

Tupelo
14 augustus 2006, 22:14
DR DR DR DR DR DR

Micro-e
14 augustus 2006, 22:16
Daddario's roesten waar je bij staan, doe mij maar ernie balls..

FruscianteFan
14 augustus 2006, 22:19
Zit er nu eigenlijk nog verschil in diverse merken snaren???
Ik speel op een Strat. American Standard.
Welk merk snaren vinden jullie het prettigst????Er zit veel verschil in de merken. En wat beter is, is voor iedereen weer anders. Ik heb het liefst EHX en GHS.

Damage Inc.
14 augustus 2006, 22:22
Zit er nu eigenlijk nog verschil in diverse merken snaren???
Ik speel op een Strat. American Standard.
Welk merk snaren vinden jullie het prettigst????

Ik weet er niet al te veel van af, maar wat het meest langs komt is D'addario, Ernieball en GHS... misschien nog meer.

Ik speelde eerst D'addario omdat mij dat werd aangeraden en ze dat dan ook meestal standaard in de winkel hebben.
Maar toen ik een beetje naar artiesten ging kijken, en het is misschien een beetje beginnersachtig om het na te doen, maar toen probeerde ik toch maar Ernieball en dat vind ik goed.
Ik zou zo niet echt het verschil kunnen zeggen, misschien niet eens goed voelen.
Misschien blijft het geluid van de Ernieball snaren toch wel langer goed voor mij.
Naja, Ernieball heeft ten minste als enige de goede maten voor mij :) .

Je moet het, zoals de meeste dingen, denk ik gewoon zelf proberen.

- Damage Inc.

Punt
14 augustus 2006, 22:32
Snakeoils, na tig jaar is dat mijn keuze.

Billy the Kid
14 augustus 2006, 22:42
D'addario's snel roesten..... nou lekker dan!!!! Schiet niet op, ik heb zelf geen D'addario wist dit dus niet maar het wordt vreemd genoeg wel veel verkocht??

FruscianteFan
14 augustus 2006, 22:44
D'addario's snel roesten..... nou lekker dan!!!! Schiet niet op, ik heb zelf geen D'addario wist dit dus niet maar het wordt vreemd genoeg wel veel verkocht??Het hangt dan ook helemaal van de persoon af ;) Voor veel mensen is D'adario hartstikke goed :)

bat
14 augustus 2006, 22:44
- En ik heb dan een nieuwe gitaar sinds een tijdje, maar steeds als ik erop heb gespeeld heb ik zwarte vingers :S .
Het ligt niet aan de snaren, want er zaten van de winkel al snaren op, en toen ik er nieuwe snaren had opgezet kreeg ik nog steeds zwarte vingertoppen...
Dus is dat nieuwigheid van het hout of de fretten ofzo?
Dit is dan ook mijn eerste echte nieuwe gitaar.
Wat voor gitaar is dat dan?

Als ie een donkere toets heeft (dat is dat hout aan de kant van de hals waar de snaren overheen lopen), heb je grote kans dat de fabrikant dat hout heeft gekleurd om het mooier te laten lijken. Dat wordt wel vaker gedaan bij hout wat van zichzelf nogal licht is. En helaas: als het niet al te goed gedaan is, wil het nogal eens afgeven, met zwarte vingers als gevolg.

Damage Inc.
14 augustus 2006, 22:47
Wat voor gitaar is dat dan?

Als ie een donkere toets heeft (dat is dat hout aan de kant van de hals waar de snaren overheen lopen), heb je grote kans dat de fabrikant dat hout heeft gekleurd om het mooier te laten lijken. Dat wordt wel vaker gedaan bij hout wat van zichzelf nogal licht is. En helaas: als het niet al te goed gedaan is, wil het nogal eens afgeven, met zwarte vingers als gevolg.

Mja het is Rosewood hout, blijkbaar, maar het is niet echt bruin in z'n geheel.
Het is best vreemd, maar het lijkt toch wel of er een soort van clearcoat over zit, ik bedoel het glanst wel, meer dan de andere gitaren die ook Rosewood hebben.
Het is een B.C. Rich van de Platinum Pro series, en dus geen Amerikaan :P .

- Damage Inc.

Billy the Kid
14 augustus 2006, 23:07
Frusciantifan:

Waar speelt John eigenlijk mee??(snaren)
Heb net Stadium Arcadium weer geluisterd zijn sound vind ik wel vet...komt natuurlijk niet alleen uit zijn snaren maar toch.....
Van welk gitaarblad moet ik eigenlijk lid worden als ik iets GOEDS wil lezen!!!!

Micro-e
14 augustus 2006, 23:10
Van welk gitaarblad moet ik eigenlijk lid worden als ik iets wil lezen!!!!

Gitarist vind ik wel een leuk blad

Billy the Kid
14 augustus 2006, 23:14
Is dat blad op z'n Hollands of Engels??

FruscianteFan
14 augustus 2006, 23:34
Volgens mij is Gitarist gewoon een Nederlands blad, waarvan sommige interviews en tests, uiteraard vertaald, letterlijk uit het Engelse zusterblad komen.

Ik vind de laatste tijd wel dat de tests vaak erg subjectief zijn. Zo las ik laatst dat de auteur het niet snapte als er mensen waren die de hals van een bepaalde Jackson niet fijn vinden. Nu heb ik zelf ook wel een Jackson met een relatief fijne hals, maar ik vind het arrogant overkomen en zo zijn er nog wel meer van dat soort dingetjes. Verder een erg leuk blad :)

Punt
14 augustus 2006, 23:44
Je kan beter op een Forum als Lespaulforum of gearpage e.d. lezen.
Gitarist staat vol middle of the road spul, dus niet echt GOED zoals je het noemt.

Henri James
16 september 2012, 00:21
Ik vind het toch een aardig idee van Damage Inc. Anderen hier kunnen lekker lullen over een setje snaren van euro 3.99, maar dat zijn snaren voor een elektrische gitaar. Als je een grotere verzameling gitaren hebt, ga je er toch anders over denken. Ook als daar een basgitaar tussen zit waarop ik het liefst flatwounded snaren heb zitten. Toch rond de euro 40,-. Ook voor mijn klassieke en country gitaar zijn de snarensetjes toch wel duurder, laat staan een goede set voor mijn celtic bouzouki (UK pound 9,-).

Dan vraag ik me toch nog wel af:
- zou dat ook lukken met de 3 nylon bassnaren van mijn klassieke gitaar. (Gevoelsmatig trouwens wel: nylon lost volgens mij niet op in alcohol. Nazoeken, navragen!)
- Is die Dunlop Ultraglide 65 echt niks? Ook ik heb trouwens mijn twijfels: bij gladde snaren zal dat waarschijnlijk goed gaan, maar in het geval van de omwonden snaren, lijkt mij, dat je daaruit het vuil niet direct weg krijgt.

aaronstonebeat
16 september 2012, 01:12
Hoe speur je zulke oude meuk op? Meer dan zes jaar :dontgeti:

Henri James
16 september 2012, 01:31
Misschien met "zoeken"?
Natuurlijk is het simpel om een nieuwe discussie te starten, maar als er al een item hierover is. Waarom dan een nieuwe?

roger
16 september 2012, 01:39
Ik ben al jaren fan van elixer snaren. Sommige vinden het 3X niks, maar bij mij blijven ze echt maanden helder klinken. Ook geen snaarbreuk, terwijl ik niet echt zachtzinnig speel...ze zijn wel wat duurder, maar voor mij werkt t perfect!

Edit: ik zie nu dat dit een superoud topic is...excuses voor het bumper....

Damage Inc.
16 september 2012, 05:33
Ik vind het toch een aardig idee van Damage Inc. Anderen hier kunnen lekker lullen over een setje snaren van euro 3.99, maar dat zijn snaren voor een elektrische gitaar. Als je een grotere verzameling gitaren hebt, ga je er toch anders over denken. Ook als daar een basgitaar tussen zit waarop ik het liefst flatwounded snaren heb zitten. Toch rond de euro 40,-. Ook voor mijn klassieke en country gitaar zijn de snarensetjes toch wel duurder, laat staan een goede set voor mijn celtic bouzouki (UK pound 9,-).

Dan vraag ik me toch nog wel af:
- zou dat ook lukken met de 3 nylon bassnaren van mijn klassieke gitaar. (Gevoelsmatig trouwens wel: nylon lost volgens mij niet op in alcohol. Nazoeken, navragen!)
- Is die Dunlop Ultraglide 65 echt niks? Ook ik heb trouwens mijn twijfels: bij gladde snaren zal dat waarschijnlijk goed gaan, maar in het geval van de omwonden snaren, lijkt mij, dat je daaruit het vuil niet direct weg krijgt.

Holy crap, 6 jaar geleden. XD

Maar, ik heb nog altijd Ernie Ball gebruikt. Ik ben bij de standaard setjes begonnen, toen naar de "RPS"-versie, en uiteindelijk beëindigd bij de "Titanium"-versie.
En ik moet zeggen, die laatste heeft wel wat voor mijn gevoel. Ze voelen heel stevig en ik krijg er veel grip op.
Ik ben daarnaast nu ook DR-snaren aan 't proberen, waar ik nog niet veel over kan zeggen.
Oh, en die gitaar met de snaren die maar niet kapot gingen, diezelfde snaren zitten er nog stééds op.
Ze klinken en voelen nu wel als touw, maar goed, ik ben nog steeds benieuwd hoe lang ze 't vol blijven houden.

Dat spul, Ultraglide 65, of "String Conditioner", gebruik ik ook nog wel 's.
Het werkt best wel, het maakt je snaren iets gladder en als het goed is brengt 't ook wat bescherming of preventie.
Je kunt het ook gebruiken om oudere snaren weer wat nieuw leven te geven.
Ze worden dan wat schoner en klinken dan weer een tijdje beter. En het is misschien ook iets hygiënischer.
Het spul zelf ruikt dan wel weer best "chemisch", vergeleken met het algemene Formula 65 schoonmaakspul bijvoorbeeld.

Veel meer heb ik niet gedaan qua snaren, door de jaren.
Ik ga nog wel genoeg setjes proberen, maar voor mij is 't meer de goede maten bij bepaalde stemmingen vinden.
Ik ben tegenwoordig al blij als ze niet breken en goed gestemd blijven, het geluid kan me niet zo meer schelen.
Ja, wel dat ze de goede dikte zijn en dus een bepaald geluid geven, maar dat ze wat doffer worden... Ik kan niet alles hebben...

guitarkid
19 september 2012, 22:15
Fast Fret! Ik begrijp dat de meningen daarover verdeeld zijn, maar voor mij werkt het goed. Ik heb veel gitaren, waarvan ik een deel minder gebruik dan mijn favoriete drie en ik houd mijn snaren op alle gitaren erg lang goed, ook als ik er veel op speel. Ik heb op zich niet veel last van agressief zweet, maar "live" wil het nog wel eens gebeuren en dan veeg ik direct de hals en snaren schoon, voor ze in de koffers gaan. Even FF erop en niets meer aan doen. Ruikt ook nog lekker...:) Scheelt me heel wat setjes per jaar en FF is niet duur en gaat lang mee!

HaroldA
19 september 2012, 23:27
Fast Fret! Ik begrijp dat de meningen daarover verdeeld zijn, maar voor mij werkt het goed.

Hier ook! Je kunt er ook verroeste snaren weer mee laten blinken ;)

Damage Inc.
20 september 2012, 04:37
Beetje ironische naam, niet? Fast Fret voor je snaren! :P

Maar ik zal dat ook wel 's proberen. Ik weet niet waarom sommige mensen er negatief over zouden zijn dan?
Het zal met de meeste producten wel zijn dat sommige mensen het iets vinden en anderen niet...
Vooral qua onderhoud.

Ik blijf voorlopig wel bij "Formula 65" van Dunlop, recht toe recht aan alles schoonmaken. Zelfs voor drums.
Maar ze hebben wat voor de gitaar over 't algemeen, iets voor de fretten en 't hout en dan ook nog een soort "wax" voor de body. En dan dat spul voor de snaren dus.

Kim Wilson
20 september 2012, 08:57
Fast fret vind ik maar troep. Om de levensduur van inmiddels bijna vergane snaren nog iets op te rekken zal het wel werken, maar als je snaren nog redelijk fris zijn, klinken ze binnen een dag als twee maand oude snaren.

guitarkid
20 september 2012, 09:32
Fast fret vind ik maar troep. Om de levensduur van inmiddels bijna vergane snaren nog iets op te rekken zal het wel werken, maar als je snaren nog redelijk fris zijn, klinken ze binnen een dag als twee maand oude snaren.

Grappig, ik heb die ervaring dus helemaal niet. Ik gebruik FF direct op frisse snaren en dan de snaren elke keer na het spelen met een niet-pluizige doek schoonmaken en FF erop: de snaren blijven veel langer goed en helder!
Maar zoals ik al schreef, de meningen zijn verdeeld! :)