PDA

View Full Version : Big Muff Diode of Ledje?



Brammibal
5 augustus 2006, 21:04
Ik ben bezig met mijn Big Muff bouwen, en nou heb ik 4 diodes en 4 groene ledjes gekocht, ik hoorde dat ledjes vaak een ander (beter?) geluid gaven, maar wat is precies het verschil ?
En welke zouden jullie erin doen ?

Jerre
6 augustus 2006, 04:36
Leds klinken wat opener, minder gecompresseerd, wat romiger als het ware. Door leds te gebruiken behoud je ook meer volume.
Silicium diodes klinken strakker en wat scherper.

Je zegt dat je een Muff aan het bouwen bent, dan moet je ook eens germanium diodes testen. Deze hebben een fuzzy klank.

Het leuke komt pas wanneer je de types wat gaat mengen. Hierdoor bekom je asymetrische clipping wat een buizen achtig geluid kan geven.

Je hebt echt veel mogelijkheden, als ik jouw was zou ik in je pedaal een paar socketjes inbouwen zodat je vrij kan experimenteren zonder dat je altijd je diodes of ledjes los of vast moet solderen.

Ik heb mijn DS2 van Boss ook voorzien van andere diodes (waarnaast ook verschillende andere mods). Dit pedaal heeft 2 diode paren. (Een Muff 3, kan dat ?) Het 1e paar is 1 silicium en 1 germanium, het 2e paar is 1 rode 5mm led en 1 silicium. Dit klinkt in mijn oren het beste.

Het sleutelwoord is experimenteren. Ik ben echt letterlijk een week bezig geweest met alle mogelijkheden die ik kon bedenken te testen. Het gekste eerst (vb 5 leds aan 1 kant en 1 germanium aan de andere...).

BamBuFan1
6 augustus 2006, 11:17
Je hebt echt veel mogelijkheden, als ik jouw was zou ik in je pedaal een paar socketjes inbouwen zodat je vrij kan experimenteren zonder dat je altijd je diodes of ledjes los of vast moet solderen.

Sockets rule! Ik heb verleden week dit schema gebouwd http://www.runoffgroove.com/multiface.html
en een zooi torretjes en condensators erbij. Plezier gegarandeerd!

Brammibal
6 augustus 2006, 14:17
Ik had inderdaad die sockets er al op gesoldeerd. Ik heb silicum diodes en ledjes. Bedankt voor jullie tips ;). het zijn trouwens 2 dioden paren.