PDA

View Full Version : Gibson LPs met....?



BaseSix
5 augustus 2006, 19:57
Deze vraag is ongetwijfeld al eerder voorbij gekomen, maar ik zou toch nog een keer willen vragen wat volgens jullie ervaringen versterkers zijn die het goed doen in combinatie met Gibson Les Pauls? Ik hoor vaak dat Marshalls het goed doen, maar welke types gaat het dan om? En zijn er andere merken die het goed doen?

groeten,

Michiel

phx
5 augustus 2006, 20:13
Mijn koch twintone doet het perfect in combi met mijn LP custom! Vooral op het halselement klinkt ie lekker romig met ranzig veel sustain....

andoni
5 augustus 2006, 20:29
Zelf speel ik over een Marshall DSL100 met mijn LP, en deze gitaar haalt het potentieel uit de versterker waarvan ik wist dat het er was maar dat er met een mindere gitaar niet echt uitkwam. Met het brugelement lijkt het alsof ik op de high gain stand wanneer ik lichtjes met de nagel van mijn wijsvinger een enkele snaar raak bij het picken er een soort lichte pinch harmonic ontstaat, een soort felle, nasale klank boven de gewone toonhoogte, echt heerlijk vind ik dat, vooral voor van die typische melodische metal(core) riffjes.
Ik denk dat elke kwaliteitsversterker wel op een bepaalde manier goed kan klinken icm met een LP.

Michael AE
5 augustus 2006, 21:24
Ik had altijd een haat/liefde verhouding met mijn Shiva, tot ik mijn R9 kocht. Met andere woorden: Bogner Shiva.

Punt
6 augustus 2006, 01:54
Speel een R9 op een Bogner Shiva en voor mij een perfecte match.
De R9 klinkt trouwens ook prima op m'n Koch Studiotone.
Over het lagemeen vind ik hem minder klinken op Fenderachtige amps, tenzij je die behoorlijk open kan zetten.

Agent_Smith
6 augustus 2006, 07:40
Qua Marshalls kan ik je uit ervaring melden dat de combinatie LP- Marshall perfect is voor de Plexi, JMP, 800, 900, 600 en 2000s (waarbij naar mijn mening de TSL overduidelijk de mindere is, maar dat is een kwestie van smaak --> voicing).

Orpheo
6 augustus 2006, 07:47
marshall jcm800 2203

marshall plexi mastervolume mk2

marshall 6100/6101

marshall dsl100

koch powertone2

en thats it! voor mij dan!

hidde630
6 augustus 2006, 10:12
plexi, jmp, jtm, 800 en sommige 900

ieme
6 augustus 2006, 10:25
ik speel met mn (heritage) les paul op mn dragon en dat is wel een hele vette livesound!

Les Paul
6 augustus 2006, 10:27
Marshall DSL, Silver Jubilee, 6101, Studio 15, JCM 800, 1987, JTM45, 1974X...eigenlijk alle Marshalls waar flink wat buizen in zittten.
Orange AD serie

FruscianteFan
6 augustus 2006, 11:29
Ik speel met mijn LP over een Vox en vind dat echt een heerlijke combi :)

(kut.. waarom ligt die gitaar nou bij Schreeven en niet op mijn kamer :()

d'oh
6 augustus 2006, 11:30
Een woord: Orange

drap
6 augustus 2006, 11:57
Zo'n beetje elke buizenversterker klinkt een les paul goed op eigenlijk.

robert-gitarist
6 augustus 2006, 12:18
Een woord: smaken verschillen ;)

De een vind Marshall het beste klinken en andere weer Vox of weet ik veel wat ;) Gewoon testen wat je zelf het mooiste vind klinken.Ik vind bijvoorbeeld mijn Les Pauls het lekkerste klinken op me H&K en Randall maar heb ze ook wel eens in een Plexi Marshall geprikt en klonk ook als een dijk.Nu heb ik een London City te leen en klinken ze ook heerlijk op.Enigste wat ik geen mooie geluid vond was van de Marshall JCM900.Dat vind ik echt kutbakken.JCM800 daarin tegen is heerlijk.

BLOK182
6 augustus 2006, 12:44
LP's klinken overal wel lekker op, maar een "standaard" LP klinkt voor mij nog het beste op een rockgerichte medium gain amp! Mij bevalt de combi LP / Budda super, maar ook op Rivera kom je er lekker mee uit de voeten.

Michael AE
6 augustus 2006, 13:00
Ik vind mijn LP's vreselijk klinken op mijn Vox. Een Vox klinkt beter met single coils vind ik.

vinni
6 augustus 2006, 13:11
ik speel met mn (heritage) les paul op mn dragon en dat is wel een hele vette livesound!

Hee Ieme!

Jij ook een Heritage LP?

Dat wist ik niet.....welke heb jij?

Ik heb de CM150 classic in Old Style Sunburst.

Vinni

p.s. sorry voor OT........

BeeJee
6 augustus 2006, 13:18
@FrsuscianteFan: wat moet jouw gitaar bij Schreeven?

FruscianteFan
6 augustus 2006, 13:24
ik had een gratis servicebeurt tegoed en ik ging op vakantie. Helaas laten ze langer op zich wachten dan ik het geduld eigenlijk heb (Dit is de 2e dag zonder ;)).

new deep
6 augustus 2006, 13:36
De combi van een les paul studio met een mesa boogie single rectifier klinkt in mijn oren ook prima!

arjanb01
6 augustus 2006, 13:41
De combi van een les paul studio met een mesa boogie single rectifier klinkt in mijn oren ook prima!

Gibson Les Paul met elk type koch versterker !!! Tooooooone !!! :lp:

Anders Destium
6 augustus 2006, 13:46
Volgens mij zijn er weinig versterkers waar je met een Les Paul niet mee uit de voeten kunt. Misschien is het handiger om er een vraag van te maken welke combinaties niet werken ;)

arjanb01
6 augustus 2006, 13:47
Volgens mij zijn er weinig versterkers waar je met een Les Paul niet mee uit de voeten kunt. Misschien is het handiger om er een vraag van te maken welke combinaties niet werken ;)

Oke.... gibson lp met een behringer transistor versterkertje, BAGGERRRRR :o

BaseSix
6 augustus 2006, 13:53
Gibson Les Paul met elk type koch versterker !!! Tooooooone !!! :lp:


Bedankt voor de reacties mensen...

Elke Koch... Nou nee dus. Ik speel nu over een multitone, maar daarmee kan ik dus echt niet uit de voeten. Ik heb de multitone gekocht toen ik nog met Ibanez speelde en dat was een goede match. Maar nu ik verknocht ben aan Gibson LPs moet daar toch een andere versterker bij. Ik vind de Koch een perfecte versterker kwa mogelijkheden, maar er zit veel te veel laag in. ga ik dit aanpassen, dan verlies ik het weer op andere vlakken. No go dus voor mijn smaak.

Maar ik merk alweer dat er sterk varierende smaken zijn. Al zie ik toch weer de naam Marshall erg veel voorbij komen. Ik had zelf mijn oog al laten vallen op een JCM 2000 TSL, maar dat zou ook een DSL mogen zijn. Al heb ik wel graag een derde kanaal. Persoonlijk vind ik dat wel prettig. Maar dat kan ik ook anders oplossen. Once again wordt het weer een lange middag in een gitaarzaak zitten en testen merk ik alweer.

Nogmaals dank!

Michiel

ieme
6 augustus 2006, 13:54
Een woord: Orange

nah ben ik niet met je eens, ik vind een tele altijd t beste op een Orange klinken!

drap
6 augustus 2006, 14:03
nah ben ik niet met je eens, ik vind een tele altijd t beste op een Orange klinken!

Ja, maar de vraag was ook niet wat het beste op een Orange klinkt, maar welke versterker nou het beste bij een les paul klinkt. Klein verschil.

ieme
6 augustus 2006, 14:04
Ja, maar de vraag was ook niet wat het beste op een Orange klinkt, maar welke versterker nou het beste bij een les paul klinkt. Klein verschil.

klopt...

een vox klinkt ook t beste met de (orginele) gitaar van brian may! haha

Les Paul
6 augustus 2006, 14:56
Ik vind mijn LP's vreselijk klinken op mijn Vox. Een Vox klinkt beter met single coils vind ik.

Sinds ik een Blue Alnico in mijn AC15 heb gezet klinken mijn Les Pauls echt prima op deze Vox.

Michael AE
6 augustus 2006, 14:57
Sinds ik een Blue Alnico in mijn AC15 heb gezet klinken mijn Les Pauls echt prima op deze Vox.

Hmmm, toch maar eens proberen dan. Neem je die ac15 mee naar de meeting? :D

ieme
6 augustus 2006, 14:59
mijn lp klinkt ook erg goed met mn vox head met bogner cab er onder, misschien moet je je vox eens doorlussen naar je bogner michael....

Les Paul
6 augustus 2006, 16:01
Hmmm, toch maar eens proberen dan. Neem je die ac15 mee naar de meeting? :D

AC15 gaat mee, ook mijn DSL201 met zwarte Rola Greenback. Je weet niet wat je hoort.....En omdat het de battle of mini's wordt, gaat ook mijn Orange AD5 mee. Ik hoop dat we deze kunnen vergelijken met de Tiny Terror.

R8 heeft net een beurtje gekregen van Wouter, dus hij klinkt en speelt dus ook weer optimaal.

Punt
6 augustus 2006, 16:01
Vergeet de speakers niet, ik vind een LP het lekkers klinken met Greenbacks!
Zeker als je de Koch te veel laag vindt hebben.
Greenback hebben lekker veel mid.

Agent_Smith
6 augustus 2006, 16:26
Vergeet de speakers niet, ik vind een LP het lekkers klinken met Greenbacks!
Zeker als je de Koch te veel laag vindt hebben.
Greenback hebben lekker veel mid.

Helemaal mee eens Punt! Greenbacks all the way!

Les Paul
6 augustus 2006, 16:31
Er zijn maar weinig speakers die het halselement van mijn R8 weergeven zonder modderig te worden. Greenbacks en Blue Alnico's kunnen dit wel V30's redden het eigenlijk niet.
In mijn DSL201 zit nu een T1221 Blackback uit 78 (Greenback met zwarte achterkant). Helemaal ingespeeld. Daarvoor zat er een Mesa Boogie speaker in. Met die Mesa speaker had ik deze amp bijna verkocht, maar nu met de blackback stijgt de DSL201 tot 1 van de beste amps die ik ken. Dat kan een speaker doen :blast:

Agent_Smith
6 augustus 2006, 16:49
Er zijn maar weinig speakers die het halselement van mijn R8 weergeven zonder modderig te worden. Greenbacks en Blue Alnico's kunnen dit wel V30's redden het eigenlijk niet.
In mijn DSL201 zit nu een T1221 Blackback uit 78 (Greenback met zwarte achterkant). Helemaal ingespeeld. Daarvoor zat er een Mesa Boogie speaker in. Met die Mesa speaker had ik deze amp bijna verkocht, maar nu met de blackback stijgt de DSL201 tot 1 van de beste amps die ik ken. Dat kan een speaker doen :blast:

Mijn Greenbacks hebben ook zwarte kappen. En zijn ook van '78. Net als de rest van m'n Marshall 4x12. DSL50 er bovenop en Les Paul erin geplugd! ROCK!!

Michael AE
6 augustus 2006, 17:05
mijn lp klinkt ook erg goed met mn vox head met bogner cab er onder, misschien moet je je vox eens doorlussen naar je bogner michael....

Ga ik zeker een keer doen, Ieme. ;)

Michael AE
6 augustus 2006, 17:06
AC15 gaat mee, ook mijn DSL201 met zwarte Rola Greenback. Je weet niet wat je hoort.....En omdat het de battle of mini's wordt, gaat ook mijn Orange AD5 mee. Ik hoop dat we deze kunnen vergelijken met de Tiny Terror.

R8 heeft net een beurtje gekregen van Wouter, dus hij klinkt en speelt dus ook weer optimaal.

Te gek, ik ben heel benieuwd!

Michael AE
6 augustus 2006, 17:08
Er zijn maar weinig speakers die het halselement van mijn R8 weergeven zonder modderig te worden. Greenbacks en Blue Alnico's kunnen dit wel V30's redden het eigenlijk niet.
In mijn DSL201 zit nu een T1221 Blackback uit 78 (Greenback met zwarte achterkant). Helemaal ingespeeld. Daarvoor zat er een Mesa Boogie speaker in. Met die Mesa speaker had ik deze amp bijna verkocht, maar nu met de blackback stijgt de DSL201 tot 1 van de beste amps die ik ken. Dat kan een speaker doen :blast:

Ja, speakers zijn inderdaad essentieel. Ik ben nog ondersteboven van de 4x12 met EV's die Wouter me heeft laten horen.

Mijn Shiva is de enige amp die ik heb, die mijn halselement van mijn R9 aankan, maar daar zitten wel v30's in.

Punt
6 augustus 2006, 22:26
Ja, speakers zijn inderdaad essentieel. Ik ben nog ondersteboven van de 4x12 met EV's die Wouter me heeft laten horen.

Mijn Shiva is de enige amp die ik heb, die mijn halselement van mijn R9 aankan, maar daar zitten wel v30's in.

Wat zijn EV's en wie is Wouter?

Les Paul
6 augustus 2006, 22:31
EV=Electro Voice Black Label. Zie ook: http://www.nederlandmuziek.com/html/gitaren_prod_accessoires_ev_1.html
Echt een briljante speaker. Bij NL Muziek staat een 4x12 met deze speakers.

Wouter aka Wizz is de gitaarguru van NL Muziek.

Orpheo
6 augustus 2006, 22:40
EV=Electro Voice Black Label. Zie ook: http://www.nederlandmuziek.com/html/gitaren_prod_accessoires_ev_1.html
Echt een briljante speaker. Bij NL Muziek staat een 4x12 met deze speakers.

Wouter aka Wizz is de gitaarguru van NL Muziek.

300 euro PER STUK?! en wat maakt 'm dan zo bijzonder tegenover greenbacks die lekker flink ingespeeld zijn?

Punt
6 augustus 2006, 22:43
Ah die Wouter :)

Thanks.

Les Paul
6 augustus 2006, 22:46
300 euro PER STUK?! en wat maakt 'm dan zo bijzonder tegenover greenbacks die lekker flink ingespeeld zijn?

Ach, Blue Alnico's zijn nog duurder. Alleen heb je daar aan 1 of 2 meestal genoeg.
En wat hem bijzonder maakt? Ga hem maar eens uitproberen.

Orpheo
6 augustus 2006, 22:54
Ach, Blue Alnico's zijn nog duurder. Alleen heb je daar aan 1 of 2 meestal genoeg.
En wat hem bijzonder maakt? Ga hem maar eens uitproberen.

zal ik doen! wellicht een 212kastje nemen/bouwen dan met die dingen... (en nog een 212je met greenbacks). nog een vraag voor ik afreis naar almere; zijn ze alleen top voor heavy metal, of kan blues, bluesrock, old school rock (the darkness) er ook perfect mee? of is dat weer: testen!

Les Paul
6 augustus 2006, 22:57
Ik heb ze zelf uitgetest met een behoorlijke hoeveelheid gain. Ik kwam toen thuis met de Proco Solo. Maar ik denk dat ze veelzijdiger zijn dan alleen metal. Deze speakers geven een gevoel van meer ruimte, je sound wordt veel 3-dimensionaler. Moeilijk te omschrijven, je moet het ervaren.

Wizz
7 augustus 2006, 10:21
300 euro PER STUK?! en wat maakt 'm dan zo bijzonder tegenover greenbacks die lekker flink ingespeeld zijn?

Het vermogen : 300 Watt per stuk !
Ideaal dus ook voor 1 X 12" combo's.

Wizz

Orpheo
7 augustus 2006, 14:37
Het vermogen : 300 Watt per stuk !
Ideaal dus ook voor 1 X 12" combo's.

Wizz

daar heb ik nog een vraag over: wat is nu het voordeel van een speaker met zoveel vermogen? greenbacks/v30's hebben niet zoveel vermogen, ik dacht per stuk rond de 75 watt. wat is dan het voordeel van 300watt per speaker? wetenschappelijk gezien dus. niet tonewise. in mijn 6101 zit namelijk die celestion gold met ook iets van 200 watt vermogen, en dat klinkt echt superlekker; heel open, ruim, sprankelend, en met meer gain gaat ie steeds strakker klinken, meer druk, nooit flubberig. hij geeft de sound heel neutraal weer. neutraal op een muzikale manier...


edit; of beschrijf ik nu JUIST het voordeel van een speaker met veel vermogen?

Wizz
7 augustus 2006, 15:46
dat klinkt echt superlekker; heel open, ruim, sprankelend, en met meer gain gaat ie steeds strakker klinken, meer druk, nooit flubberig. hij geeft de sound heel neutraal weer. neutraal op een muzikale manier...

Ik had het niet mooier kunnen zeggen !

Wizz

Thijssie
7 augustus 2006, 16:09
daar heb ik nog een vraag over: wat is nu het voordeel van een speaker met zoveel vermogen? greenbacks/v30's hebben niet zoveel vermogen, ik dacht per stuk rond de 75 watt. wat is dan het voordeel van 300watt per speaker? wetenschappelijk gezien dus. niet tonewise.

Greenbacks zijn 25w en V30 hebben een belastbaarheid van 60w.

Het is gewoon een kwestie van smaak, als je niet van speakervervorming houdt, dan zul je eerder voor de EV kiezen, want die blijft langer clean.

Ik heb weleens ergens gelezen dat de V30 al gaat "vervormen" als je hem met 1w belast. Gevoelsmatig is dat bij Greenbacks nog eerder, die zijn nooit echt clean. Op greenbacks ben ik ook altijd geneigd met minder gain te spelen dan bij andere speakers omdat de speaker van zichzelf al compressed (vervormd?). Ook op hele lage geluidsniveaus.

Orpheo
7 augustus 2006, 16:53
Greenbacks zijn 25w en V30 hebben een belastbaarheid van 60w.

Het is gewoon een kwestie van smaak, als je niet van speakervervorming houdt, dan zul je eerder voor de EV kiezen, want die blijft langer clean.

Ik heb weleens ergens gelezen dat de V30 al gaat "vervormen" als je hem met 1w belast. Gevoelsmatig is dat bij Greenbacks nog eerder, die zijn nooit echt clean. Op greenbacks ben ik ook altijd geneigd met minder gain te spelen dan bij andere speakers omdat de speaker van zichzelf al compressed (vervormd?). Ook op hele lage geluidsniveaus.

okay op die manier. moet ik maar eens die dingen testen he? :D ik ben sowieso fan van greenbacks en minder van v30's. dus ALS ik al 2 212'jes WIL nemen tzt heb iker eentje met greenbacks en dan evt. de tweede met die EV black label speaker. ALS ie is wat ik wil dat ie is.