PDA

View Full Version : KUT !! Studio onder water gelopen :-(



Dude
5 augustus 2006, 11:22
sja...

titel zegt het al,

mijn studio is in de souterain van mn huis gebouwd, diepste punt dus ongeveer 1,80m onder het straat nivo aan de voorkant van het huis en ongeveer 40 cm aan de achterkant (tuinen van onze straat en de straat achter ons liggen in een soort hele grote bak)

maar goed, ik dacht toen ik terug kwam van vakantie dat er een soort stof op de vloerbedeking was gekomen maar goed, dom niet bij nagedacht verder, bleek nu dus schimmel te zijn van het vocht. Gisteravond de lampjes ed uit gaan doen en ik stap op een zompig stuk vloerbedeking, FUCKFUCKFUCK is dan je eerste gedachte.

Maar goed, in de hoek van mn studio dus alle tegels zeiknat, meteen alles van de vloeren gehaald, gellukig stond de apperatuur of op wieltjes of op de flightcases.

zometeen maar alles leegtrekken en de schade checken, de instrumenten zullen niet stuk zijn, versterkers gok ik haast ook van niet maar zou me niks verbazen als er toch iets naar de knoppen blijkt te zijn, ill keep you informed !

nielsduursma
5 augustus 2006, 11:32
meestal is water niet zo heel erg. gewoon HELEMAAL laten opdrogen en NIKS aanzetten, dan kan er kortsluiting ontstaan.

ik heb het wel vaker gehad met discmans en radio's ed. gewoon eerst helemaal laten opdrogen.

maar het is dus behoorlijk kut dat het lekt daar. moet je ook dat nog onder handen gaan nemen.

bert k
5 augustus 2006, 16:08
Water droogt wel op, maar wat Dude al zegt, het is de schimmel die je niet wilt. Mooie kutklus om dat allemaal weer schoon te krijgen.

Weet je de oorzaak al?

AART
5 augustus 2006, 16:31
regen? :sneaky:

bert k
5 augustus 2006, 16:49
Ja, duh, bij mij heeft het ook geregend, en alles is droog.

Solidkick
5 augustus 2006, 20:14
Damn dude. That hurts!
Vochtvreters (of een profi ontvochter huren).

sembo
5 augustus 2006, 20:34
klote man

hoop voor je dat alles het nog doet

succes met poetsen dude :sssh:

Robbert
5 augustus 2006, 21:00
Mijn dakraam lekt ook, kwam ik achter eergisternacht. Het stalen chassis van mijn zelfbouw JTM45 is mooi geroest, heb nog niet gecheckt of het water de trafo's in is gelopen.

Hopelijk valt jou schade mee!

Dude
6 augustus 2006, 16:22
Sja het is simpel, zoals ik schreef ligt de souterain van ons huis onder de grond. Ons huis staat in een soort van bak van binnentuinen van de straat achter ons en de onze. De vorige bewoners van ons huis hebben samen met onze buren de kelder uit laten graven tot souterain, nadeel is dus dat je dan ook als enige last hebt van het grondwater. Bij veel regen = meer grondwater dus daar moet je van af, er is een put in de tuin gegraven waar een dompelpomp in staat die aan hoort te slaan als het water te hoog komt.. helaas deed die dat dus niet. Resultaat was dat alle vloerbedeking nu dus naar de knoppen is.

Aparatuur gellukig niet, al stinkt het wel allemaal ERG muffig. Maar goed, water was er al vrij snel uit dmw vochtvreter en alles openzetten + ventilatoren laten blazen gister, thank god voor het zonnetje !

Ach ja.. dikke pech, kost me weer wat geld en een dagje vloertegels leggen. Zonde want dit ware dure zware tegels.

Han S
6 augustus 2006, 19:08
Zo'n dompelpomp moet je regelmatig controleren op de goede werking want hij staat jaren stil. En dat doet men dus nooit en dan krijg je dit soort problemen.

Een nieuwe dompelpomp met kwikschakelaar kost nog geen 40 euro.

chocorookie
6 augustus 2006, 19:35
Dude, voor de zekerheid zou ik bij al je app. zakjes ciliciagel neerleggen...................preventief.

Han S
6 augustus 2006, 19:56
Een zakje silica gel is na tien minuten in de open lucht al verzadigd en doet niets meer. Je kunt beter een aantal van de vochtvreters neerzetten en indien mogelijk goed ventileren.

Dude
7 augustus 2006, 00:21
Alles is al gebeurt, nieuwe dompelpomp, en die stond niet jaren stil maar na elk regenbuitje te pompen, vochtvreters, alles open, studio had zoiezo al een permanent afzuigsysteem draaien.

Tis effe een kwestie van tijd nu, laat alles de komende week drogen, studio is al leeg getrokken en dan de schade checken + evt repareren.

mooi zonde hoor, echt niet leuk dat

Martien
7 augustus 2006, 19:25
Ander vraagje, maar komt wel een beetje op het zelfde neer,
Ik heb een oefenruimte die vrijwel pot dichtzit.
Dit is nu niet zo erg met het mooie weer, maar zodra het weer koud is, dan is het daar ook heel koud,
nu hebben we wel een gasbrander staan die veel warmte in enkele seconden de ruimte inpompt, maar je krijgt verschrikkelijke condens,
nu na een jaar oid zijn er al veel pot meters met kuren, het is allemaal (nog ) geen duur spul dus niet zo erg,
Maar binnenkort komt er een hoop materiaal bij en voor mij ook vrij prijzig, ook een hoop microfoons en een nieuw mengpaneel,
Er is geen vaste gas aansluiting aanwezig dus evt cv is uitgesloten.
Nu heb ik er wel een paar ventilatoren in het plafond geplaatst, maar hoe zou ik de ruimte wat minder vochtig kunnen krijgen en warmer (oorzaak gevolg, ik weet het) maar als ik bijv een tijdklok neer hang met een elektrische verwarming en daarbij ook de ventilator en die gewoon overdag om de 2 a 3 uur allebei aan laat slaan. Zou dit het probleem al verhelpen of is er echt voor meer nodig?

harrie-beton
7 augustus 2006, 20:09
andere oefenruimte.
zo'n onverwarmd hok is slecht voor dure spullen.

bert k
7 augustus 2006, 21:13
Airco zou het wel voor elkaar krijgen. En liefst zo'n tweedelige, met de verdamper buiten. Die halen het vocht uit de lucht.Ik heb geen idee wat dat nou kost helaas.

Je hebt ook eenvoudige ontvochters, daar moet je iedere paar dagen een bak water weggooien, dat werkt ook.

Martien
7 augustus 2006, 21:34
dan zou ik zoiets http://www.aangenaamkoel.nl/images/mc25_150.jpg
moeten plaatsen, dat is wel te doen ansich,
krijg het hier alleen niet warm mee natuurlijk, maar het belangrijkste is wel het overtollige vocht natuurlijk.

robventieldop
7 augustus 2006, 21:36
De basis van zowel verwarmen als koelen is luchtverplaatsing, airco kan zeker, maar in de winter komt er een iets gecompliceerder systeem bij kijken. De kosten lopen dan al gauw op.

Als je gewoon zorgt voor voldoende verse lucht maakt het niet zoveel uit hoe je een ruimte verwarmt. En de condens zal dan meevallen.

Het zit tussen de oren, het is immers niet logisch, stoken met een raam open...

Ic3gl0vE
12 augustus 2006, 23:40
Bah het zal flink stinken met al die schimmel... Ik hoop voor je dat er geen schimmel in andere dingen (tolex bijvoorbeeld) is gaan zitten!
Succes ermee...

BeKaaW
16 augustus 2006, 23:27
Beetje late reactie, maar toch, mijn kelder zit ook zo'n 1,80 onder het maaiveld - dus ook mijn "studio" en instrumenten en wat daar zoal bij hoort - en inderdaad mijn grootste nachtmerrie is water!! Stel je voor je loopt de trap af en er staat opeens 1.5 meter water - FUK! maar dat kan bij een hoge grondwater gebeuren.

Verder had ik nogal wat last van een hoge luchtvochtigheid in de kelder, slecht voor de equipment en zichtbaar als schimmel afzetting op muren en stoelen etc. Vreemd genoeg - of misschien ook wel niet, in de zomer veel meer last als in de winter. Ik heb een luchtdroger aangeschaft, indertijd 800 dfl, en vanaf dat moment houdt ik de luchtvochtigheid tussen de 60 en 70%, goed dus denk ik. Het condens van het ding loopt in een klein tankje (1 ltr of zo) met automatisch pompje- trouwens ook de CV ketel laat z'n condens daar in weg laat lopen - dit werkt al jaren prima.

Ook heb ik als gevolg van grondwater overlast (beetje maar) in de kelder, een bedrijf op kritieke plaatsen "gel" injectie laten toepassen. Niet echt goedkoop maar tot op heden heeft dat goed geholpen.

Martien
18 augustus 2006, 00:20
Maar je hebt een ontvochtiger staan en een cv?

BeKaaW
23 augustus 2006, 22:45
Sorry, 'k ben soms niet zo snel....

Klopt, mijn kelder bestaat uit 4 verschillende ruimtes. In een ruimte staat een HR ketel die de verwarming in huis voorziet middels een hete lucht ding - ook in mijn "studio". (De studio heeft extra lange verwarmings kanalen met extra damping, om geluid in de rest van het huis wat te beperken.)

De studio - staat in een andere kelder ruimte - heb ik ooit geisoleerd met glaswol en gipsplaten om de andere huis genoten te ontzien en om de stofzuiger bijgeluiden ed. niet in de opname te krijgen.

Tijdens opnames etc. laat ik de verwarmings ventilator draaien voor de frisse lucht, want de glaswol en gipsplaat zijn niet alleen goed voor geluids isolatie maar ook voor warmte isolatie. Resultaat als je er met drie man een uurtje staat te spelen, smoor je het af! In de zomer blaast die ventilator dus warme vochtige lucht in de relatief koude kelder, resultaat verzekerd en een vochtigheid van 95% of meer procent. De lucht droger brengt dat, als de rust is terug gekeerd weer tamelijk rap naar de 60/70 procentjes. Zonder droger bleef de vochtigheid tijden zo hoog.

In mijn geval is het warmte probleem goed op te lossen met een airco. Dat verbetert dus gelijk de "vochthuishuiding". De AC van het plaatje van Martien is een split unit, voor installatie van de "koeler" in de te koelen ruimte. je moet er rekening mee houden dat je ook voor dit ding een condens afvoer voorziet naar "ergens" buiten. In het algemeen zijn deze al redelijkgoed koop, ik schat dikke 400 Euro, maar ze vreten wel stroom als ze aan staan.

Om geluidsoverlast te voorkomen, bij de opname, kun je waarschijlijk beter met grote kanalen werken, met de "koeler" in een andere ruimte, dan ontkom je er niet aan alleen de lucht inblazen maar moet je ook ook nog lucht afvoeren.

Iemand daar ervaring mee? en voor een amateur budget studio moet dat wel een amateur budget prijsje zijn trouwens.

ruezzz
24 augustus 2006, 11:02
Had je niet wat vergoed kunnen krijgen van de verzekering?

Mooi moment om er een nieuw vloertje in te gooien toch?
(Moet je niet nog zo'n actie krijgen van moeder natuur, hoewel: ik heb zo'n vermoeden dat dit wel eens schering en inslag zou kunnen worden...)

johantipker
24 augustus 2006, 12:17
Had je niet wat vergoed kunnen krijgen van de verzekering?

Mooi moment om er een nieuw vloertje in te gooien toch?
(Moet je niet nog zo'n actie krijgen van moeder natuur, hoewel: ik heb zo'n vermoeden dat dit wel eens schering en inslag zou kunnen worden...)


Ook wij waren vorige week de klos, hoosbui...... heel veel water op het dak van onze garage, alle afvoeren waren al overbelast, grote plassen op de straten, water kon dus niet op tijd weg.... en zeek mijn gitaarleslokatie binnen, dwars door het dak (bizar gezicht trouwens)

gelukkig was ik erop tijd blij, spullen verplaatst en water van het dak getrokken, toen hield de lekkage op... sindsdien nog wat zware buien gehad, maar het dak houdt het, mits het water weg kan lopen.

We zijn met de schrik vrijgekomen, enige schade was aan wat lesboeken....
kabels, accessoires konden afgedroogd worden met een handdoek.

Dak gecheckt, zit geen scheurtje in, misschien poreus, ik ga het oppervlak behandelen met een coating.

Martien
24 augustus 2006, 18:23
In mijn geval is het warmte probleem goed op te lossen met een airco. Dat verbetert dus gelijk de "vochthuishuiding". De AC van het plaatje van Martien is een split unit, voor installatie van de "koeler" in de te koelen ruimte. je moet er rekening mee houden dat je ook voor dit ding een condens afvoer voorziet naar "ergens" buiten. In het algemeen zijn deze al redelijkgoed koop, ik schat dikke 400 Euro, maar ze vreten wel stroom als ze aan staan.


Ik zat er nu aan te denken om er een stuk of 4 van die badkamer ventilatoren in te gooien met een hygrometer, die aanslaan boven de 75% bijv.
Een ander plan is een ontvochtiger maar die zijn toch meestal al zo weer 200 euro, en dan heb ik alleen nog maar het probleem van de vochtigheid verholpen, dan moet ik nog een redelijke manier van verwarmen vinden, we hebben nu zo'n gas kanon, maar dat is zo'n ontzettende bom met warmte in 1 keer dat de druppels bijna op de muur staan,
of zou dat ook snel minder worden als die ventilatoren lucht af en aan voeren?
Het is nog wel een ruimte van ruim 180m3