PDA

View Full Version : Sommige akkoorden



Alchimiste
5 augustus 2006, 09:14
Hey iedereen,

ik ben een 25-jarige die al ruim één jaar gitaar speelt. Het lukt me aardig (vermits ik er heel veel tijd in steek).
Als ik groepen live zie spelen verbaas ik me er altijd over hoe die kerels voluit akkoorden spelen. Die blijven 'rammen' (slecht woord, ik weet het) toch komt de sound er uit. Vandaar mijn vraag, bij dit power akkoord (bv):

-----------------
-----------------
------------9----
------------9----
------------7----
-----------------

Ik wel hoe je dit speelt, maar ik speel dat akkoord altijd voorzicht vermits je de andere niet mag meespelen (zeker de bovenste niet). Dus is mijn vraag: hoe komt dat die kerels voluit alles spelen en toch die andere snaren niet raken?
Misschien is dit stomme vraag, maar ik leer elke dag bij!

Thx

PS Indien mijn vraag in het verkeerde gedeelte zit, I'm sorry!

Reel Big Fish
5 augustus 2006, 09:35
Hey man,

[Mod-mode]Het staat eigenlijk verkeerd hier. Het hoort bij Speeltechnieken&Theorie, dus ik verplaats hem ff! [/Mod-mode]

leuke vraag met een makkelijk antwoord. Naarmate je langer speelt ga je akkoorden steeds sneller en met meer gemak pakken. Zéker het power akkoord. Wat ik doe om te 'rammen', is mijn wijsvinger over alle snaren heenleggen. Je krijgt dan:

e]------------x----
B]------------x----
G]------------9----
D]------------9----
A]------------7----
E]------------x----

Een 'x' betekend niet spelen/dempen. Je legt dus je wijsvinger over alle 7e hokjes maar drukt alleen die van de 5e (de A) snaar in. Snap je? Op deze manier klinken de andere snaren niet in kun je helemaal los gaan.

Als het niet duidelijk is moet je het maar ff zeggen. Greets!

Alchimiste
5 augustus 2006, 10:14
Ik had wel een idee dat het zoiets was.

Wat ik doe, is het volgende:

]------------x---- --> ring en pinkvinger
B]------------x---- --> ring en pinkvinger
G]------------9----
D]------------9----
A]------------7----
E]------------x---- --> gebruik van duim

en dit allemaal om te dempen. Het probleem dat als ik overschakel naar een ander (power)akkoord, mijn vingers nog niet soepel genoeg zijn. Er blijft nog een vinger hangen. Oefenen dus...

Thx

ixque
5 augustus 2006, 11:04
E]------------x---- --> ring en pinkvinger
B]------------x---- --> ring en pinkvinger
G]------------9----
D]------------9----
A]------------7----
E]------------x---- --> ***

***: hangt er vanaf hoe hoog het akkoord op de hals is. Als het een powerchord zo hoog op de hals is kan er met me duim bij, maar als hij bijvoorbeeld een stuk hoger op de hals ligt kan me duim er niet meer bij en moet ik het puntje van me wijsvinger gebruiken omdat me duim dan aan de onderkant van de hals zit.

nielsduursma
5 augustus 2006, 11:41
]------------x---- --> ring en pinkvinger
B]------------x---- --> ring en pinkvinger
G]------------9----
D]------------9----
A]------------7----
E]------------x---- --> gebruik van duim
Thx

ik doe het zo:

]------------x---- --> wijsvinger
B]------------x---- --> wijsvinger
G]------------9---- --> pink
D]------------9---- --> ringvinger
A]------------7---- --> wijsvinger
E]------------x---- --> (bij dit akkoord laat ik de E open, maar normaal met de duim dempen)

Alchimiste
5 augustus 2006, 11:41
Normaal gezien kan ik er altijd aan met mijn duim. Kwestie van de pols wat lager te plaatsen/te draaien.

Kaïn
5 augustus 2006, 11:49
Hmm, duim over de hals is een opzich een techniek om het te doen maar ik raad het altijd af. Op ten duur heb je er meer aan om je duim nooit over de hals te leggen.
Maar inderdaad, je dempt de snaren af. Wat ik doe is de lage e snaar dempen met de vingertop van mn wijsvinger. Dat vind ik het meest efficiënt. De B en hoge E hoef je eigenlijk op ten duur niet eens meer te dempen aangezien je met je aanslag er al voor zorgt dat ze niet trillen.

-=JEROEN=-
5 augustus 2006, 12:37
eigenlijk geef je een heel verkeerd voorbeeld, X799XX is EBE, maar de snaren die je dan eventueel open zou spelen zijn (tadááá) ook E B E... speel je dus 079900 dan speel je EEBEBE (hey baby, lol), je hoeft dus helemaal nix te dempen, sterker nog, ik vind 't open veel mooier klinken (voller)

wat ik doe om ze te dempen:
het powerchord speel ik met mn wijs, ring en pink vinger
met mn middelvinger demp ik mn lage E
met mn pink demp ik de B snaar
en met mn handpalm (waar mn wijsvinger begint) demp ik de hoge E


http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/powerchord-met-demp.jpg

Alchimiste
5 augustus 2006, 13:18
Ok, dit is volgens mij, de fout die ik maak: ik speel bovenstaand powerakkoord met een dubbele barré (wijsvinger en ringvinger). Als ik de andere vingers moet gebruiken om snaren te dempen, verlies ik inderdaad tijd om over te schakelen naar ander akkoord.
De techniek die hierboven staat heeft me al flink geholpen. Ik moet gewoon afstappen van dat dubbele barre-techniek.
Niet?

EDIT: Btw, gebruik je zelfde techniek voor zoiets

--------------------- etc.
---------------------
------------7----5---
------------x----x---
------------9----3---
---------------------

Vb: Because I want you van Placebo?

EDIT 2:

in het liedje 'Dancin Shoes' van The Arctic Monkeys (refrein) is het best aangewezen om alles met dubbele barré te spelen, omdat overgangen te snel moeten en je niet echt moet doorspelen.
Er zijn trouwens nog andere liedjes van hen: You probably couldn't see for the lights..."

Gitaro
5 augustus 2006, 14:26
Niks mis mee, je zou kunnen zeggen dat barré wijs/ringvinger (wat ik ook doe) zelfs beter is. Voorbeeld:

e|----------------------
B|-----------8p7---------
G|-7---------------------
D|-7---------------------
A|-5--5--5------------------
E|-----------------------

pink gebruiken voor de 8. Het is naar mijn mening gewoon een veel efficientere manier van spelen. Ik zou er dus echt niet mee stoppen. Er zijn mensen die het niet kunnen ivm de soepelheid van hun ringvinger, zie het als een zegening, en niet als belemmering.

Wat betreft muten.. niet te moeilijk over doen. Komt vanzelf goed. Ik gebruik wijsvinger voor de E en mn ringvinger halfslachtig voor de hoge snaren.

Alchimiste
5 augustus 2006, 14:43
JAAAAAAAAA...als je het deze riff wil spelen dan moet je het wel doen met de pink MAAR het is geen akkoord waar je op door speelt.
Als ik riff speel, doe ik met dubbele barré. Als het akkoord wil doorspelen, doe ik dat met de pink, ring en wijsvinger.

-=JEROEN=-
6 augustus 2006, 02:08
--------------------- etc.
---------------------
------------7----5---
------------x----x---
------------9----3---
---------------------

pak ik op dezelde manier, maar dan zonder pink, en met mn ringvinger demp ik de D snaar

ik gebruik trouwens allerlei technieken door elkaar, maar net wat nodig is... soms speel ik powerchords zoals op bovenstaande foto, andere keer speel ik met mn wijs en ringvinger alle 2 plat (bij stonerrock nummers bijv)

244XXX (2=wijs, 4=ring) en dan wijsvinger hammeren (044XXX > 244XXX)

rscalex
6 augustus 2006, 09:35
ik speel het ook met 2 barré's, lijkt mij handiger
onderste snaren demp ik met mijn ring en wijsvinger, de lage E demp ik door mijn wijsvinger iets te veel naar boven te leggen zodat ik tegen de lage E zit en die zo demp... ik weet niet of dit duidelijk is, anders neem ik eens een foto