PDA

View Full Version : 6101



Orpheo
5 augustus 2006, 02:03
Ik heb een 'probleem' met mijn marshall 30th anniversary. het tweede kanaal heeft echt stukken meer gain dan het derde kanaal! ook met de boost ingedrukt! hoe krijg ik meer gain in het derde kanaal? ander buisje?

wel grappig; het derde kanaal is echt een LEADkanaal. voor solo's super, maar voor slag minder. tweede kanaal is voor slag super en voor solo's minder. ik wil niet zozeer meer gain alswel meer 'fizz' krijgen. denk maar aan de solosound van justin hawkins/the darkness. perfect voorbeeld is Growing on me als solosound. Ik kan me niet voorstellen dat 't perse moet met een triple recto. met mesa krijg ik die sound totaal niet voor elkaar namelijk, en met marshall steeds beter... zo zie je maar weer dat sound niet gebonden is aan merk maar aan vingers... :chicken:

Mitch
5 augustus 2006, 11:42
Zou je effe moeten weten hoe de layout is van de pre amp. Te vinden op het net misschien ? 't Zou best kunnen dat V1 en 2 voornamelijk kanaal 1 en 2 doen en dat 3 de extra trap is voor het lead kanaal. an zou een higher gain 12AX7 een oplossing kunnen zijn. Kwam jij nou ook naar de meeting ?

Chris Winsemius
5 augustus 2006, 11:58
Ik heb een 'probleem' met mijn marshall 30th anniversary. het tweede kanaal heeft echt stukken meer gain dan het derde kanaal! ook met de boost ingedrukt! hoe krijg ik meer gain in het derde kanaal? ander buisje?

wel grappig; het derde kanaal is echt een LEADkanaal. voor solo's super, maar voor slag minder. tweede kanaal is voor slag super en voor solo's minder. ik wil niet zozeer meer gain alswel meer 'fizz' krijgen. denk maar aan de solosound van justin hawkins/the darkness. perfect voorbeeld is Growing on me als solosound. Ik kan me niet voorstellen dat 't perse moet met een triple recto. met mesa krijg ik die sound totaal niet voor elkaar namelijk, en met marshall steeds beter... zo zie je maar weer dat sound niet gebonden is aan merk maar aan vingers... :chicken:

Volgens het schema:
V1 clean kanaal
V2 1e 2 trappen crunch kanaal en 1e trap lead kanaal
V3 t/m V5 respect. 2e t/m 4e trap lead kanaal
V6 3e trap crunch kanaal
V7 (even uit m'n hoofd) zal dan de fasedraaier (aansturing eindbuizen) zijn

Slechte of slechter werkende preampbuizen kunnen ook voorkomen, probeer zowiezo even V3,4,5 te vervangen indien mogelijk.

Succes!

Orpheo
5 augustus 2006, 13:01
Zou je effe moeten weten hoe de layout is van de pre amp. Te vinden op het net misschien ? 't Zou best kunnen dat V1 en 2 voornamelijk kanaal 1 en 2 doen en dat 3 de extra trap is voor het lead kanaal. an zou een higher gain 12AX7 een oplossing kunnen zijn. Kwam jij nou ook naar de meeting ?

jazeker. ik neem de 6101 mee waarschijnlijk.

nog een vraag over de 6101: als ik mn stekker eruit trek als ie aanstaat krijg ik megaveel herrie. brom, ruis, gekraak. als ik 'm op standby zet, ff 5 tellen wacht, en dan trek, is t er niet. is dit 'normaal'? ik ben m'n jcm800 gewend, en dat ding heeft t niet.

higher gain buisje; suggesties? :)

@chris: volgens de eigenaar is alles nog helemaal nieuw... nieuwe buizen enzo. ik wil mn jcm800 een opfrisbeurt geven (nieuwe buizen, intern alles na laten kijken) zal ik dan de 6101 ook tegelijk laten nakijken? bv die 5881's vervangen voor el34's (en meer high gain buizen voor leadkanaal).

Mitch
5 augustus 2006, 13:14
jazeker. ik neem de 6101 mee waarschijnlijk.
...higher gain buisje; suggesties? :)


Daarom vroeg ik 't. Op verzoek van Anders D. gaan we wat pre amp buisjes testen en ik neem een deel van mijn verzameling mee, kun je ook wat testen als je wil.

Orpheo
5 augustus 2006, 14:25
Daarom vroeg ik 't. Op verzoek van Anders D. gaan we wat pre amp buisjes testen en ik neem een deel van mijn verzameling mee, kun je ook wat testen als je wil.

hmm op zich interessant! ik lees niet t hele topic door van de meetings, das teveel. maar zijn er dan amps aldaar (of meegenomen) waarmee 'we' het kunnen testen? want met de 6101 is t niet handig. de preamps zitten achter de eindbuizen...

Mitch
5 augustus 2006, 14:35
Vast wel. Maar met een betje wurmen en niet te dikke vingers kun je daar toch wel bij ? Of is het echt krap ?

Veekeren
5 augustus 2006, 14:53
Valt best te doen, even goed kijken hoe de buisjes er in zaten dan hoef je niet al te veel te pielen met hoe de pinnetjes moeten zitten.

Chris Winsemius
5 augustus 2006, 15:26
jazeker. ik neem de 6101 mee waarschijnlijk.

nog een vraag over de 6101: als ik mn stekker eruit trek als ie aanstaat krijg ik megaveel herrie. brom, ruis, gekraak. als ik 'm op standby zet, ff 5 tellen wacht, en dan trek, is t er niet. is dit 'normaal'? ik ben m'n jcm800 gewend, en dat ding heeft t niet.

higher gain buisje; suggesties? :)

@chris: volgens de eigenaar is alles nog helemaal nieuw... nieuwe buizen enzo. ik wil mn jcm800 een opfrisbeurt geven (nieuwe buizen, intern alles na laten kijken) zal ik dan de 6101 ook tegelijk laten nakijken? bv die 5881's vervangen voor el34's (en meer high gain buizen voor leadkanaal).

JJtjes hebben vaak behoorlijk wat gain en/maar 'n beetje de nadruk op het middengebied qua sound.

Qua reparaties/etc.: stuur even 'n PBtje of emailtje.

Ik wil absoluut wel even meehelpen op de meeting om het chassis (veilig) naast de kast te zetten/etc. zodat je buizen kan vergelijken.

Ben blij dat dit onderwerp hier nog even werd genoemd; kan ik nog even wat buizen laten komen.

Rhythm Machine
5 augustus 2006, 15:45
Ik heb een 'probleem' met mijn marshall 30th anniversary. het tweede kanaal heeft echt stukken meer gain dan het derde kanaal! ook met de boost ingedrukt! hoe krijg ik meer gain in het derde kanaal? ander buisje?

Ik heb ooit zo'n 30th anni combo gehad toen ze net uit waren. Ik heb hem al een jaar of 10 niet meer, maar als ik het me goed herinner heeft het tweede kanaal 3 modes, en de derde mode heeft inderdaad tonnen gain. Het zou mij niet verbazen indien kanaal 2, mode 3 meer gain heeft dan kanaal 3. De 6101 is namelijk niet als een klassieke 3-kanaals clean-crunch-lead amp opgebouwd. Het was de bedoeling van Marshall om een soort 5 in 1 amp te brengen. Kanaal 1 is clean (een prachtige cleane sound), kanaal 2 is een soort history of Marshall, waarbij mode 1 = JMP, mode 2 = JCM800 en mode 3 = JCM900. Kanaal 3 is een soort metal kanaal. Het is allemaal lang geleden, maar dat is wat ik me ervan herinner. Het derde kanaal heb ik nooit veel gebruikt, ik vond kanaal 1 en kanaal 2 in mode 2 de beste sounds hebben.

RM

Orpheo
6 augustus 2006, 00:04
ah bedankt heren!

@ chris: PM komt er een dezer dagen aan!