PDA

View Full Version : help please?!?!



nielsduursma
4 augustus 2006, 23:25
ik zie door de bomen het bos niet meer!!!
ik wil voor weinig geld een mixertje kopen om wat drumdingetjes en gitaar op te nemen thuis. microfoon set komt in orde. dus dan zou het +- 7 à 8 microfoons zijn voor de drums. ik heb thuis preamps om 4 (of 6 weet ik niet meer zeker) te "preampen".

ik wou dan eigenlijk een goedkoop mixertje kopen met 4 mic preamps. en dan 4 stereo (of 2 stereo) line in ingangen. (voor die "gepreampte" mic's)

dus ik zat te denken aan een behringertje die tegenwordig met usb dingen worden geleverd.

maar nu zag ik voor dat geld ook een phonic helixboard USB. (GEEN firewire dus). van de firewire weet ik dat hij elk spoor apart kan opnemen en later afmixen. van de usb versie niet, weet iemand dat?

of kan ik beter voor de behringer gaan met de usb opties. ikzelf neig meer naar de phonic omdat zij een naam hebben (positief gezien) en behringer niet echt. en omdat het usb is. de behringer is ook wel usb alleen op een andere manier volgens mij.

so help me out please........

[edit] ik neig ook iets meer naar de phonic, omdat die iets meer mogelijkheden heeft qua audio terugsturen naar de mixer enzo. mijn budget is MAX. 200 euro, maar het liefst ietsje minder, zoals de phonic. (180 euro).

harrie-beton
5 augustus 2006, 11:01
wees gerust, de phonic en de behringer zijn beide gelijk qua kwaliteit.
Het zijn beide merken aan de onderkant van de markt.

De gewone onderdelen zijn niet slecht maar de Analoog-Digitaal converters zijn erg zwak. Dus verwacht geen wisseloord studio.

Probeer het uit in de winkel als het kan.
In mijn muziek winkel mag je binnen 8 dagen ruilen.

nielsduursma
5 augustus 2006, 11:36
ik verwacht zeker geen wisseloord kwaliteit!! (ooit een artikel in de kijk daarover gelezen, m'n mond viel open van verbazing! bij die studio van han overigens ook wel :p ), het gaat ook alleen om vrij simpele dingetjes. zoals af en toe een drumtrack of gitaartrack. ik baal er intussen een beetje van dat als ik voor een auditie oid. geen cd kan leveren, terwijl bijna alle andere met mappen vol cd's komen. dan maak je gewoon minder kans.

ik ben er intussen achter gekomen dat de phonic stereo usb heeft. dus niet elke track apart. dat was eigenlijk de enige reden waarom ik die zou kiezen boven de behringer.

en wees maar niet bang ik niet test, want voor een simpele scholier als ik is 200 euro behoorlijk veel geld ;)

nielsduursma
5 augustus 2006, 17:11
verder nog iemand met advies??

harrie-beton
5 augustus 2006, 22:30
ja,


DE ALLERBESTE MULTI TRACKER TER WERELD IS EEN PC


vergeet die usb dingen, koop een mengtafeltje voor een line in en mic in en neem dat op samen met je pc.
Er zijn duizenden audio programma's waarmee je de helft van de top 40 na kunt maken.

Han S
5 augustus 2006, 22:53
DE ALLERBESTE MULTI TRACKER TER WERELD IS EEN PC

Als je denkt in termen van budget, gemak, mogelijkheden om het signaal te bewerken, dan heb je gelijk.

Maar denk je in andere termen dan zijn er andere criteria en dan zeg ik: de allerbeste multitracker ter wereld is een 8 sporen 2 inch Ampex ATR 102 tape recorder. Daarmee vergeleken klinkt alles als een cassettedeck.

Ze worden nieuw gemaakt bij: http://www.jrfmagnetics.com/

nielsduursma
5 augustus 2006, 22:53
weet ik, maar het voordeel van die sonic (als hij alle tracks apart kon doen) was dat ik bijv. later mijn eigen drumdingen kon afmixen. en al ik zo'n line in (stereo) gebruik heb ik maar 2 kanalen die ik kan afmixen. scheelt een hoop werk.

Han S
5 augustus 2006, 23:28
Niels, in 1992 kocht ik een nieuwe Seck 1882 mengtafel voor fl 6400. Een paar jaar geleden kocht ik mijn derde Seck 1882 voor €120 via het www.

Dit is een mengtafeltje van een meter breed met 18 inputs, 8 subgroups/outputs en een hele slimme layout/routing.

In 1996 nam ik met dat mengtafeltje een CD op met Egon Kracht en band, naar een Tascam MSR24 tapemachine en met Beyer, Sennheiser en AKG microfoons, niks bizonders.

Die CD kreeg in de Hi Fi Video Test een lovende recensie en kreeg een 10 voor geluidskwaliteit in de catagorie 'jazz'.

Niet veel later kocht ik de enorme DDA-AMR mengtafel met automatisering en kwam er al snel achter dat deze tafel wel veel meer kan, maar in feite niet eens beter klinkt dan de Seck 1882 van € 120.-. (hij is wel een stuk stiller)

Wat ik er mee wil zeggen is dat het de indiaan is en niet de pijl en boog. Als je geen goed geluid kan krijgen uit een Behringer of Phonic, haal je het ook niet uit een SSL of Neve van een miljoen. Waarmee ik niet wil beweren dat een Behringer net zo goed klinkt als een Neve, maar ook uit een Behringer haal je een meer dan redelijk geluid als je snapt hoe het werkt.

Begin gewoon bij het begin en leer met vallen en opstaan en vooral met hulp van de forums.

nielsduursma
5 augustus 2006, 23:34
weet ik, ik heb er ook nog niet zo veel verstand van.

alleen als je stereo naar je pc gaat (of naar een tape oid) kan je niet later alle 8 (om maar even een getal te noemen) tracks weer apart mixen. dat vind ik niet zo erg. dan moet ik gewoon zorgen dat ik een goede mix heb aan het begin.

toch maar is achter die tafel aangaan dan, scheelt wat tegenover de phonic/behringer qua prijs, en ziet er ook wel interessant uit:D

en krijg nou wat!! han, eerste hit op google (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Seck+1882&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl) :D

Han S
6 augustus 2006, 00:35
Ze zijn behoorlijk zeldzaam en mogelijk staat er nog steeds een te koop op marktplaats, maar die had al een bod van 550 euro vorige week.

harrie-beton
6 augustus 2006, 08:13
Han heeft gelijk maar qua budget en ruimte is het handig om klein te beginnen...
Als jij drum dingen en gitaar wilt opnemen (drum jij zelf?) zou ik eerst een 4 sporen audiokaart aanraden die je dan met je eigen pre amps kunt koppelen.
Dan mixen op de pc.

deze is 99 euro: de ESI MAYA
http://www.feedback.nl/?id=55&b=MAYA44

nielsduursma
6 augustus 2006, 12:02
ik drum zelf ja, en voor de scholen waar ik naartoe wil moest ik dit jaar een demo laten horen, die kon ik dus zelf niet opnemen. han heeft mij toen gered, maar als ik volgend jaar weer auditie ga doen op zo'n school wil ik het liefst het gewoon allemaal zelf doen. en ik wil ook thuis af en toe wat drumdingetjes opnemen, en dan met gitaar erbij enz. en mischien ook wat live opnames van m'n bandje maken. (live in de zin van allemaal tegelijk spelen).

ik kwam net op een idee, ik heb hier nog 2 pc's staan met redelijk goede geluidskaarten. als ik die er dan uithaal en in m'n pc zet. (dan heb ik dus 3 liine ins, allemaal stereo is dus eigenlijk 6 sporen) is dat geen idee??

maar als dat werkt moet ik dus een tafel hebben met "direct outs" begrijp ik?

taylor
6 augustus 2006, 12:08
direct outs hebben ze allemaal wel.

over die geluidskaarten weet niet wat het is maar veel oudere kaarten draaien niet onder xp.je kunt denk beter een nieuwe kaart kopen voor weinig geld of kijken op 2ehands sites.

bert k
6 augustus 2006, 13:26
direct outs hebben ze allemaal wel.
.
Was het maar waar... Al die budgettafeltjes hebben helemaal niks. Als het wat duurder wordt heb je soms inserts, waar je wat mee kan.

harrie-beton
6 augustus 2006, 17:38
Niels , het zou misschien werken, 3 geluidskaarten.

Ik heb er 4 in 1 pc gehad maar dat zijn allemaal prof kaarten, het nadeel van gewone kaarten is de traagheid, "latency" waardoor in multitrack je er weinig mee kan.

nielsduursma
6 augustus 2006, 17:48
de kaart die ik nu heb komt uit een andere pc die ik voor de onderdelen gesloopt had. ik heb geen idee wat voor een het is, gewoon een 5.1 kaart. en als ik daar multitrack mee opneem. (bijv, eerst ritme gitaar inspelen en daarna solo) heb ik met monitoren en alles geen last van vertraging.

maar ik ga gewoon denk ik die behringer en die phonic testen. het zijn allebei stereo usb mixers met ook nog gewone outputs dus mischien live ook nog wel handig.

harrie-beton
7 augustus 2006, 10:08
Een kaart heeft niet zoveel latency (hoewel sommige wel) maar ik bedoel de latency als je meerdere kaarten gaat plaatsen.

guhlenn
7 augustus 2006, 11:07
en of ze wel samen willen werken... :(

taylor
7 augustus 2006, 11:47
Was het maar waar... Al die budgettafeltjes hebben helemaal niks. Als het wat duurder wordt heb je soms inserts, waar je wat mee kan.

ik neem aan dat ze toch wel een vorm van een(stereo) out hebben of niet?al weet ik eerlijk gezegt niks over die budgettafeltjes.

nielsduursma
7 augustus 2006, 12:06
ik neem aan dat ze toch wel een vorm van een(stereo) out hebben of niet?al weet ik eerlijk gezegt niks over die budgettafeltjes.

maar die direct outputs waar ik het over heb zijn uitgangen per kanaal. zodat je die apart kan opnemen en later kan afmixen.

Han S
7 augustus 2006, 16:41
Op die goedkope tafeltjes zit niet veel, daarom zijn ze ook goedkoop. Een iets betere en duurdere tafel heeft insertiepunten en die kun je ook als direct out gebruiken.

Daar zijn ze eigenlijk niet voor bedoeld, maar het werkt uitstekend. Als ik op locatie opneem gebruik ik bij voorkeur de inserts als uitgangen omdat je dan direct na de preamp al de tafel uitgaat. Korte signaalwegen zijn meestal het best.