PDA

View Full Version : Delay/reverb



Di Stefano
4 augustus 2006, 21:27
Klinken delay- en reverbpedaaltjes nog goed als je ze voor de overdrive van je versterker zet?

robert-gitarist
4 augustus 2006, 21:31
Nee.Vind ik niet.Mijn mening dan he.
Ik heb het zelf vroeger wel zo gehad omdat ik toen niet beter wist(speelde toen net gitaar enzo).Later kwam ik pas achter de FX loop en wat het precies is.Me delay etc daar in gezet en klonk zo veel malen beter.Nu heb ik altijd maar dan echt altijd me chorusen,delays,reverbs en flangers in de FX loop hangen.ik vind het beter klinken en het effect komt dan pas echt tot z'n recht.Ligt natuurlijk ook aan het merk en type versterker maar zo over het algemeen gezien klinkt het beter na de overdrive.

glacius
5 augustus 2006, 10:39
helemaal mee eens, heb ook mijn delay , chorus en reverb in de fx loop hangen alleen mijn boss tr2 tremolo heb ik tussen de gitaar en de amp .. anders werkt deze niet optimaal ...

Di Stefano
5 augustus 2006, 11:55
Mijn versterker is een oude Marshall die niet zo veel distortion geeft (toch niet in vergelijking met de nieuwe high gain amps)

robert-gitarist
5 augustus 2006, 11:55
Tremelo heb ik ook in me FX loop staan als ik hem gebruik.Bij mij komt ie dan wel beter tot zijn recht.(heb trouwens een Carl Martin tremelo en een Behringer Tremelo en over die laatste ben ik nog steeds erg te spreken :o )

Di Stefano
5 augustus 2006, 12:06
En kan je zon pedaaltje dan zetten tussen de micro die voor je cabinet staat en het mengpaneel?

timgte
5 augustus 2006, 12:15
En kan je zon pedaaltje dan zetten tussen de micro die voor je cabinet staat en het mengpaneel?

Dat is hoogst ongebruikelijk. Het kan theoretisch gezien wel (hebt bijvoorbeeld wel eens zangers die (gitaar)effecten op hun mic. gebruiken), maar ik kan me niet voorstellen dat het goed klinkt.

Sowieso is dat een heel gekloot met aansluiten waarbij je waarschijnlijk wat signaal verliest. (Door meerdere verloopjes e.d. (XLR > jack, jack > XLR)

Di Stefano
5 augustus 2006, 12:17
Hoe kan ik het dan aansluiten?

robert-gitarist
5 augustus 2006, 12:23
Vanwaar al die vragen?

Mitch
5 augustus 2006, 13:17
En kan je zon pedaaltje dan zetten tussen de micro die voor je cabinet staat en het mengpaneel?

Wat wil je daar in godsnaam mee bereiken ? Vraag dan de geluidsman gewoon een beetje galm erop te zetten als je dat wil.

robert-gitarist
5 augustus 2006, 13:23
Wat wil je daar in godsnaam mee bereiken ? Vraag dan de geluidsman gewoon een beetje galm erop te zetten als je dat wil.

Precies en dat klinkt dan nog beter ook :zz:

Di Stefano
5 augustus 2006, 15:25
Als ik soms op privefeestjes speel dan is er niet altijd een geluidsman en huren we enkel een mixer en PA. Geen effecten dus.

Mitch
5 augustus 2006, 15:42
Idee om dan een mixer met FX aan boord te huren ?

robert-gitarist
5 augustus 2006, 15:57
Of gewoon een goed Delay/Reverb pedaal aanschaffen ;)

Di Stefano
5 augustus 2006, 17:14
Maar waar moet ik deze dan zetten?

Mitch
5 augustus 2006, 17:23
Probeer het nou gewoon een keer uit. Kijk, delay en reverb klinken beter als ze in een fx loop staan, maar die heb je niet. Gauw uitgepraat. Dan zul je ze gewoon tussen gitaar en amp moeten prikken. Zeker als je geen enorme crunch uit je amp halt kan dat makkelijk hoor. Gewoon niet te veel level in de delay en reverb draaien, dan klinkt het best. Ik heb zelf ook een amp zonder fx loop en de amp is nooit echt clean, maar is geen high gain bak. Als ik daar delays voor zet (en ik gebruik er 2) dan kan dat prima, als ik ze maar niet te hoog zet. Als je geen concessies wil doen, dan zul je de uitgebreide versie moeten doen door een stereo delay pedaal te gebuiken. Dry output naar je Marshall en het wet signal naar een 2e amp. Maar dat wil je ongetwijfeld niet.

Dan niet zeuren en gewon een delay vóór je pre amp erin prikken ;)

robert-gitarist
5 augustus 2006, 17:26
Gebruik je een distortion pedaal of iets dergelijks?

fullorder
5 augustus 2006, 17:30
Als je over een oude amp speelt en je heftige overdrive/distortion/fuzz/boost uit je pedalen haalt kun je natuurlijk makkelijk een reverb/delay pedaal aan het eind van je pedalenlijn, maar voor je amp plaatsen. Het hangt dus maar net van je setup af.

robert-gitarist
5 augustus 2006, 17:32
Als je over een oude amp speelt en je heftige overdrive/distortion/fuzz/boost uit je pedalen haalt kun je natuurlijk makkelijk een reverb/delay pedaal aan het eind van je pedalenlijn, maar voor je amp plaatsen. Het hangt dus maar net van je setup af.

Juist daarom vraag ik ook of hij distortion/overdrive of weetikveel voor pedaal gebruikt ;)

Di Stefano
5 augustus 2006, 19:19
Ja ik gebruik een overdrive pedaal om te preamp nog wat te boosten. Ik wil ook niet super delayeffecten creeren. Het moet eerder iets reverbachtig zijn.
Om een idee te geven. Op de site van Boss vind je bij de samples van het pedaal RV-3 een die Guitar solo heet. Zoiets wil ik.

robert-gitarist
5 augustus 2006, 19:28
Zet dan in ieder geval de delay na de overdrive.Ik heb ook de delay helemaal als laatste in me signaal keten staan.(althans als ik de London City top gebruik want die heeft geen FX loop)