PDA

View Full Version : The next Gibson topic...



Nocki
4 augustus 2006, 14:08
Hoi

Het gaat weer kriebelen... bij mn nieuwe versterker zou een nieuwe gitaar ook wel heel leuk zijn. Ik ben altijd heel blij geweest met mn gibson en wil toch eens gaan uitkijken naar een echte LP.

Een paar vragen mbt tot de LP's:

Eer zijn LP's met 3 PU's hoe is die schakeling en wat kan je er allemaal mee? ik vind ze er geweldig uitzien. Orpheo heeft er zoeen en ik heb er even op gespeeld maar hij was neit helemaal aangesloten dus weet ik nog niets...

Ook zie ik wel eens LP's met een Bigsby. Worden die standaard geleverd op sommige of is het altijd later erop gezet?

Ik ben wel heel erg benieuwd naar die gitaren... en vooral naar de schakelmogelijkheden.

Orpheo
4 augustus 2006, 14:12
de schakeling varieert echt heel erg, vaak zelfs per gitaar anders. bij mij gaat t binnenkort ook anders. je hebt ook de 3 pup custom met bigsby. maar ik vind bigsbys ondingen. ontstemmen waar je bijstaat...

fred dons
4 augustus 2006, 14:59
standaard heeft een 3 pup gibson in de midden positie brug en mid aan maar ik geloof dat de peter frampton een afwijkende schakeling had

en bigsby's kunnen standaard geleverd worden op de historics maar je ziet ze zelden of nooit op de productie modellen

Nocki
4 augustus 2006, 20:09
Bedankt voor de info. na wat langer te kijken ben ik steeds meer gecharmeerd door de zwarte 3 pu gibsons. Maar goed dat betekend niet dat de 2pu gibsons niet meer kunnen..denk dat ik maar weer eens het een en ander moet gaan verkopen.. :)

Zit er nog een groot verschil kwa geluid tussen de standards en de customs?

ik heb ooit een zwarte studio gehad die ook erg vet klonk en zou voor het geluid ook daar wel van houden. zit er kwa gewicht en sound erg veel verschil tussen die 3?

Agent_Smith
4 augustus 2006, 22:59
Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan de derde pickup. Ik zou dus gaan voor de normalen LP wiring (okee, wel 50s style) en de derde pup er als fake inhouden (niet aansluiten en eventueel magneet eruit slopen). In dat laatste geval uiteraard wel een goedkoop crappy pickup gebruiken.
Dit is uiteraard persoonlijk. Vele anderen gebruiken de middelse pup wel.

DarknessAwaits
5 augustus 2006, 10:23
Ik vind die 3 humbuckers er altijd vreselijk lelijk uitzien en qua geluid kan ik me ook niet voorstellen dat het een meerwaarde heeft.

ACSlater
5 augustus 2006, 10:35
Ik vind die 3 humbuckers er altijd vreselijk lelijk uitzien en qua geluid kan ik me ook niet voorstellen dat het een meerwaarde heeft.

Ik ken maar een voorbeeld van de 3 hum uitvoering op een plaat. Sympathy For The Devil van The Stones is als het goed is door Keith op een LP Custom ingespeeld. Er zullen ongetwijfeld wel meer opnames zijn.

Helter Skelter
5 augustus 2006, 11:41
Ik ken maar een voorbeeld van de 3 hum uitvoering op een plaat. Sympathy For The Devil van The Stones is als het goed is door Keith op een LP Custom ingespeeld. Er zullen ongetwijfeld wel meer opnames zijn.

Peter Frampton speelt op een 3-pups Gibson, hij heeft zelfs een eigen signature LP bij Gibson. Frampton scoorde in de jaren '70 een wereldhit met 'Show me the way' een nummer van de elpee 'Frampton comes alive' bij mijn weten nog steeds het best verkochte Live-album ooit...


pics: :cooler:


http://www.gibson.com/products/custom/guitars/frampton.jpg

http://djconnors.com/peter%20frampton.gif

DarknessAwaits
5 augustus 2006, 11:51
Ik zeg niet dat je er geen muziek mee kan maken...?

Ik zie alleen de meerwaarde er niet van in. Maar als je het mooi vindt moet je me gewoon negeren hoor :).

vinni
5 augustus 2006, 12:25
ik zou toch eerst maar eens een Heritage proberen! :cooler:

Bijvoorbeeld deze CM150

http://members.home.nl/vincentkoek/PICT0131.JPG

Beetje groot....sorry..

Vinni

Squier4ever
5 augustus 2006, 14:26
Zo zonder die superlelijke headstock ziet ie er inderdaad prachtig uit :P

Orpheo
5 augustus 2006, 14:38
Ik zeg niet dat je er geen muziek mee kan maken...?

Ik zie alleen de meerwaarde er niet van in. Maar als je het mooi vindt moet je me gewoon negeren hoor :).

je hebt gelijk. die 3e pup heeft ook geen meerwaarde. t ziet er alleen megagaaf uit!

Agent_Smith
5 augustus 2006, 15:27
je hebt gelijk. die 3e pup heeft ook geen meerwaarde. t ziet er alleen megagaaf uit!

Nou, ik verkies een 2 pup boven een drie pup qua looks. Maar ik zou een goeie LP zeker niet laten staan omdat het een 3pup is.
En zoals ik zei, ook ik zie er geen meerwaarde in, maar ja, dat gat zit er toch in.

ACSlater
5 augustus 2006, 15:42
Ace Frehley van Kiss heeft ook drie pickups erin bedenk ik me nu. Volgens mij waren dat 3 DiMarzio Super Distortion's. En nee ik heb zelf ook liever gewoon de tussenstand van de bridge en de neckpickup.

vinni
5 augustus 2006, 16:46
Zo zonder die superlelijke headstock ziet ie er inderdaad prachtig uit :P

Die headstock is niet lelijk alleen is het jou smaak niet.
Het gaat mij om geluid, mogelijkheden en bespeelbaarheid en DAN pas
over uiterlijk.

Maar goed....Don Quichote is mijn vriend.....

Vinni

Les Paul
5 augustus 2006, 18:55
Persoonlijk vind ik de 3 pickups niet echt prettig. De middelste pickup is precies de plek waar ik de snaren aan sla en ik zit daar dus altijd de pickup aan te slaan :)
De Les Paul Ace Frehley heeft in de regel 3 Dimarzio's en in de middelste stand hoor je ze alle drie. Ace zelf had meestal maar 1 pickup aangesloten. De rest was show.

Tupelo
5 augustus 2006, 19:08
Ach... ik vind het niet echt mooi om te zien die 3 pups, maar als 't er toch op zit, dan zou ik die middenpositie mooi voorzien van een P94 of Phat Cat.

Veekeren
5 augustus 2006, 19:10
Persoonlijk vind ik de 3 pickups niet echt prettig. De middelste pickup is precies de plek waar ik de snaren aan sla en ik zit daar dus altijd de pickup aan te slaan :)

Ik heb een Les Paul Artisan gehad, ik had ook altijd dat probleem. Dat was wel een mooie gitaar, maar eigenlijk vind ik 2 pu's gewoon ook mooier. 3 vind ik het ietwat lomp, minder gracieus maken...

Nocki
5 augustus 2006, 20:33
Ik wordt hoe langer hoe verliefder...

http://dararasmi.com/Images/lp68black.jpg
http://www.gibson.com/backstage/Custom_VOS/vos_57lp_custom_3pu_1024s.jpg

toch heeft het wel wat die 3 pu. maar ik denk dat ik zowieso gek ben op de LP tout court.

En wat klank betreft moet ik maar eens gaan luisteren... ben heel benieuwd hoe de klank is.

Nocki
6 augustus 2006, 13:02
Nu ik me steeds meer aan het verdiepen ben in die Gibson's kom ik steeds de namen standard en custom tegen. wat is nu precies het verschil tussen Custom en standard. Want zoals ik het begrijp maakt gibson geen custom gitaren voor mensen maar hebben ze wel een speciaal atelier waar gitaren die niet volgens de oude gibson manier gemaakt worden. hoe zit dat? en welke moet ik hebben als ik een goede gibson Lp wil?

Anders Destium
6 augustus 2006, 13:44
Volgens mij ben jij écht de eerste die deze vraag stelt Nocki... UTFS!

Nocki
6 augustus 2006, 14:32
Je hebt gelijk. Ik had de Search moeten gebruiken. Mijn excusses.

Neemt niet weg dat ik nog steeds erg gecharmeerd ben.

Michael AE
6 augustus 2006, 14:40
Mijn mening is dat je de beste LP's vind in de Historic Collection. Het speelcomfort en het geluid van die serie is naar mijn mening gewoon "af".

De beste deals in die serie scoor je met de '57 goldtops en de '58 plaintops. (R7 en R8.)

Ik vind Customs vaak mooier om te zien, maar ik vind ze gewoonweg niet zo goed klinken. Jammer, want er is geen gitaar mooier dan een Alpine White Custom of een Black Beauty.

Nocki
8 augustus 2006, 14:34
Tja... ik moet zeggen nu ik me er wat in verdept heb dat er nog maar 2 series zijn waarvan de custom wel af is kwa uiterlijk. en daar val ik ook op.

toch maar eens gaan testen...

Nocki

habberdoedas
8 augustus 2006, 21:39
Hoi Noki, Check ff de site van Maximumguitars in Den Haag. Daar hebben ze een hele mooie collectie Les Pauls hangen. Zelf speel ik al jaren op een van de eerste Classic modellen. En dat is echt mijn hoofd gitaar. Heb vroeger ook een Zwarte Les Paul Custom gehad. Echter was dat geen suc6 klonk voor mij te vet...Maar hij was wel mooi om te zien......Ohja op de site van Nederlandmuziek in Almere ook een mooi overzicht van Les Pauls. Suc6 met zoeken en aanschaffen.

Nocki
8 augustus 2006, 22:25
Bedank voor je reactie! het helpt goed al de hulp die ik hier krijg.

Thanks!

Hectische Hector
8 augustus 2006, 23:12
wij hebben thuis ook een lp, en het is echt de beste gitaar van heel onze collectie (naast gretsch en fender en zo), maar ik vind dat die schakelaar verschrikkelijk in de weg staat. ik ga graag eens te keer op mijn gitaar, en dan is het echt hatelijk als je constant tegen die schakelaar botst!
(en de coolste les paul is die van neil young die een tijdje geleden hier op het forum ergens stond)

Anders Destium
8 augustus 2006, 23:57
Ik wil niet weten hoe jij aanslaat als je steeds last hebt van de schakelaar op een LP :o

drap
9 augustus 2006, 00:34
Ik wil niet weten hoe jij aanslaat als je steeds last hebt van de schakelaar op een LP :o

Dat zat ik mezelf ook al te bedenken. Bij een strat okee, dat heb ik ook regelmatig, maar bij een lp dan moet je zo'n beetje ter hoogte van de hals aanslaan :o

FruscianteFan
9 augustus 2006, 00:38
Dat gebeurt me ook nog wel eens, als ik bijvoorbeeld "Creep" van Radiohead voluit speel. Of "You And Whose Army".

Luke-wannabe
9 augustus 2006, 01:00
Ik had het ook hoor, toen ik mn LP net had...

Orpheo
9 augustus 2006, 05:12
ook ik hak wel eens tegen mn pupselector aan. maar ik speel er gewoon doorheen. boeiend. hij komt nog wel een keer terug in de juiste positie.

anvil
9 augustus 2006, 07:05
PU-switch raken gebeurde mij alleen in het begin... gewoon wat beheerster leren spelen, ook beter voor je gitaar!

Nickname
9 augustus 2006, 08:52
Ik wist het, Nocki, je houdt het nooit lang uit zonder nieuwe gear :D Want een tijdje geleden zei je nog dat je qua gitaren niets meer wou veranderen.

Nocki
9 augustus 2006, 09:00
Ik wist het, Nocki, je houdt het nooit lang uit zonder nieuwe gear :D Want een tijdje geleden zei je nog dat je qua gitaren niets meer wou veranderen.

Dat klopt idd. Het probleem is dat ik hoor dat mn versterker meer kan geven als het geluid wat ie mag versterken ook beter is. mn smartwood is een super gitaar en heb niks te klagen behalve dan dat het lichte gewicht te horen is in de sound en de articulatie. en dan blijft er niks anders over dan...

almarvk
9 augustus 2006, 09:21
Je gaat toch niet weer aan je ultieme gitaar komen op dezelfde manier als bij je versterkers?

Op zich wel erg lache, maar slecht voor ieders GAS!! ;)

Nocki
9 augustus 2006, 10:16
Ik wou dat het waar was. Maar dat zal dit kee rniet gebeuren.

Ik ga mn gibson verrkopen, de koffer mn modelspoor hobby en nog wat andere gitaar zooit wat hier ligt en heb uitgerekend dat ik het ga halen zelfs als het voor een wat lagere prijs weg gaat.
Zo vroeg ik voor de gibson inc koffer 800 maar voor minder zou ook nog wel kunnen. nu is het alleen wachten op een fatsoenlijk bod. ik heb al veel reacties maar altijd van die achterlijke reactie's
ik heb bv een treinstel waarvoor 100 euro best te doen is en dan een bod van 50 ofzo. of mn complete zolder a 1400. daar kreeg ik een bod op van 225 :) maar goed we zullen zien. ik wil gewoon die gibson hebben :)

Traai
9 augustus 2006, 12:20
Hi guys,

ik ben al lange tijd verliefd op de Gibson ES 135 ... maar met gewone humbuckers erin.
Alleen weet ik niet of hij m'n genre aankan? Ik speel vooral Rock'n roll ..

Nickname
9 augustus 2006, 12:24
Hi guys,

ik ben al lange tijd verliefd op de Gibson ES 135 ... maar met gewone humbuckers erin.
Alleen weet ik niet of hij m'n genre aankan? Ik speel vooral Rock'n roll ..

Open in het vervolg ff een nieuwe topic in plaats van er een te kapen :confused:

En als je wil weten of het kan, probeer een winkel te zoeken waar er zo 1 staat en ga hem proberen.

Traai
10 augustus 2006, 11:10
ja sorry hoor ... niet direc van je foert maken

Orpheo
10 augustus 2006, 11:15
ja sorry hoor ... niet direc van je foert maken

en nu dat tweede stukje in het nederlands alsjeblieft?