PDA

View Full Version : O.L.P. Bassen



guitartub
4 augustus 2006, 10:26
Heb van de week een O.L.P. (stingray model)bas uitgeprobeerd en verbaasde me eigenlijk over kwaliteit, bespeelbaarheid en sound en dat voor een best bescheiden prijs. Iemand praktijk ervaringen en/of nadere info over deze instrumenten?

BVD,
Bert.

olaf reijnders
4 augustus 2006, 14:25
Op het basgitaarforum zijn een aantal bassisten die ze met veel plezier bespelen.

glacius
4 augustus 2006, 14:41
ik hoorde onzebassist ook al over de kwaliteit-prijs verhouding ..

hij zit serieus te overwegen er eentje te kopen als backup naast zijn rickenbacker

B~Rock
4 augustus 2006, 15:23
In Gitarist heeft laatst ook een test gestaan van een 4 en een 5-snarig model en daar was men ook al zeer positief...uitproberen zou ik zeggen.

Nickname
4 augustus 2006, 15:40
Heb er ook een sop gespeeld en voor de prijs zeker de moeite waard :)

MazeMouse
4 augustus 2006, 17:43
Ik bezit zelf een OLP Stingray5 en die bevalt mij uitstekend. Zeer aan te raden :)

punkrockacademyfightsong
4 augustus 2006, 17:52
heb ook een tijd een OLP stingray 5 gehad, beviel me prima. 't enige nadeel vond ik dat t een beetje een snarenvreter was. Snaren bleven minder lang levend klinken dan ik gewend ben op m'n andere bassen, verder niks dan lof over die dingen!

lampz
4 augustus 2006, 21:39
Heb zelf als gitarist een OLP Stingray 4 voor opnemen erbij, en ik vind het een erg lekker basje :) De electronica is weliswaar niet actief, maar hij klinkt (zeker met maple hals) gewoon heerlijk :)

jonas
5 augustus 2006, 13:11
die zijn zeer degelijk, explosions in the sky ( texas- postrock) speelt daar op, is zowat het beste voor die prijs

guitartub
5 augustus 2006, 18:22
Dank allen.

Zal bij gelegenheid ze eens aan een uitgebreidere test onderwerpen. Lees er iig niet echt negatieve reakties over.

olaf reijnders
5 augustus 2006, 22:15
Wel in de gaten houden dat het een massaprodukt is, dus voor het kopen uitvoerig testen.

guitartub
6 augustus 2006, 12:55
Dank je Olaf,

Uitvoerig testen raad ik zowieso zelf altijd iedereen aan, zeker als het gaat om "budget" instrumenten. Bovendien is er in die prijsklasse (300 tot 500 euro) zoveel te krijgen dat uitvoerig testen een MUST is, wil je tot een goede keuze komen. Gelukkig heb ik zelf ervaring zat om tot een goede kwaliteitsbeoordeling te komen.

bakker
15 augustus 2006, 11:55
Heb van de week een O.L.P. (stingray model)bas uitgeprobeerd en verbaasde me eigenlijk over kwaliteit, bespeelbaarheid en sound en dat voor een best bescheiden prijs. Iemand praktijk ervaringen en/of nadere info over deze instrumenten?

BVD,
Bert.
Heb sinds een paar maanden een olp en ben er zeer tereden over.
Heb hem, met name gekocht omdat een recentie zei dat het onzin is om met een bas van een paar duizend euro te gaan staan als het ook voor een paarb honderd kan!
Hij speelt heerlijk, klinkt lekker.
Blijft ook goed op stemming.
Ga er binnenkort de oefenruimte mee in.

bakker
16 augustus 2006, 13:29
Heb sinds zes maanden een olp en die bealt me uitstekend.
Mooie klank, lekker bespeelbaar en blijft goed op stemming, binnenkort op naar het oefenhok...

guitartub
16 augustus 2006, 17:36
een recentie zei dat het onzin is om met een bas van een paar duizend euro te gaan staan als het ook voor een paar honderd kan!


Sorry, het is natuurlijk maar net wat je voor een instrument uit wenst te geven, en er zit natuurlijk wel degelijk verschil in een bas van een paar honderd of een paar duizend. (Betere materialen, hardware, elementen bijvoorbeeld.)
Ben zelf geen prof gitarist en bassist en ga ook geen duizenden euri aan een instrument uitgeven, maar vind die OLP goed spelen en klinken voor het prijskaartje wat eraan hangt. Ga hem zeker nog eens uitgebreid testen.
Toch bedankt voor je reply.

bakker
17 augustus 2006, 15:53
hoi,
het was niet mijn bedoeling om een uitspraak te doen over hoeveel je zou moeten uitgeven.
Het was meer mijn bedoeling te laten zien dat professionele bassisten de kwaliteit blijkbaar net zo goed vinden als veel duurdere bassen.
Natuurlijk is een keuze altijd heel individueel, vandaar.

groet

olaf reijnders
17 augustus 2006, 16:33
Heb hem, met name gekocht omdat een recentie zei dat het onzin is om met een bas van een paar duizend euro te gaan staan als het ook voor een paarb honderd kan!

Niet alles wat je leest is waar!

Het hoogste bedrag dat ik voor een bas uitgaf was 1775 Euro. Dat was een Rikkers die ik overigens nog steeds heb. Het verschil is duidelijk te zien en te horen.

guitartub
17 augustus 2006, 17:09
het was niet mijn bedoeling om een uitspraak te doen over hoeveel je zou moeten uitgeven.


Mijn reaktie was niet boos bedoeld hoor. Ik ken de recentie verder niet, maar in die zin ben ik het met Olaf eens. Ik weet echter wel dat bekende beroemde muziekanten wel eens clinics op "goedkope" instrumenten en apparatuur doen en dan zeer goed weten te klinken. Dat zegt vaak meer over de artiest dan over de apparatuur. (Bijv Mike Stern deed eens een clinic met een Yamaha gitaar die hij in de winkel van de muur af plukte over een Roland Cube uit de doos en hij klonk als..... Mike Stern!)

vester86
7 september 2006, 11:21
Ik heb sinds 2 weken ook een OLP mm2, heb dan weinig tot geen goed vergelijkingsmateriaal (ben beginner) maar ook ik heb me verbaast over de klank en vooral de bespeelbaarheid van de basgitaar, echt super!

even een fototje erbij :)

http://hoodlum.gmta.nl/pics/DSCN7915.JPG

http://hoodlum.gmta.nl/pics/DSCN7917.JPG

Bassbitch
7 september 2006, 14:34
Oeh, mooi :)

prs
7 september 2006, 16:26
Ziet er mooi uit!!
Mijn favoriet is nog altijd de OLP Tony Levin. Staat nog op het verlanglijstje

http://home.earthlink.net/~seventyx7/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/tlsigfull.jpg

AvU
22 september 2006, 17:29
ik heb zelf ook een OLP mm2 (de oude versie, die is iets duurder) en merk wel dat de snaren snel dood klinken. Heb zonet een bas pre amp gekocht die ga ik er in zetten. hopen dat het verschil maakt. heeft er iemand ervaring mee?

grt arjan

guitartub
23 september 2006, 13:12
Ben er nog niet helemaal uit.
Heb gisteren een OLP 5sn vergeleken met de Music Man SUB. Prijsverschil een kleine 500 euri. Tja, ik vond toch die SUB het prijsverschil wel waard (in tegenstelling tot wat hier even eerder beweerd is.) Betere feel, bespeelbaarheid, en klank dan de OLP, zonder negatief over de laatste te willen zijn(voor die €329,- gewoon een goed instrument). En dat prijskaartje van €799,- voor die SUB is ook niet echt een rib uit mijn lijf, moet dan alleen wat langer wachten. Iemand anders meningen/ervaringen over SUB bassen?

Diedertje
26 september 2006, 21:51
heey, ik heb zelf ook een O.L.P. Stingray 4 sn. En ik ben er zelf erg tevreden over, zeker als je kijkt naar de prijs en de kwaliteit ervan. Ik ga alleen binnenkort wel over op de Fender jazz bass, omdat ik de sound echt supervet vind :) .

guitartub
27 september 2006, 10:58
Tja die jazz-bas. Wat mij daarbij tegenhoud is dat het lijkt of
iedereen er eentje (of meerdere) heeft. En dan ga ik liever voor 'anders'. In de prijsklasse van die SUB zijn al wel jazzbassen (bijv mex of highway) te krijgen maar die heb ik dus bewust links laten liggen maar niet omdat ik ze niet goed zou vinden.
Maar goed, als ik in een bredere prijsrange kijk dan weet ik zowieso nog niet waar ik op uitkom, Ibanez BTB (Heeee, mijn initialen) is wellicht ook een optie.