PDA

View Full Version : Jammer dat Mesa er altijd van die achterlijke buizen in doet!



Nocki
3 augustus 2006, 21:45
Hoi,

Vanavond eens wat verder de tijd gehad mn amp (Mesa Roadster) aan de tand te voelen... twordt echt tijd voor vakantie!

Afgelopen week gemaild naar mesa met de vraag wat elke buis doet. paar dagen terug een Roadking II manual gekregen zonder uit leg. dus zal de tube layout wel het zelfde zijn. en idd dat klopt. vandaag dus kunnen rommelen met een aantal buisjes in V1, V2 en V3. dit zijn de buizen voor de kanalen. de buizen voor reverb, fxloop en de fase draaier komen nog wel aanbod omdat daar toch meestal wat minder uit te halen valt.

En het vershil is toch aanzienlijk. er zitten nu in V1 en V2 een sovtekje en in V3 een EH en het geluid is een stuk lekkerder geworden. meer ademend en wat meer agro. lekker!

Maar ik ben natuurlijk wel erg teleurgesteld in Mesa dat ze er altijd van die bagger in buizen doen. en het is tot nu toe eigenlijk wel bij elke Mesa amp geweest die ik kocht dat je eerst kon gaan lopen rotzooien met de buizen.

jammer...

AART
3 augustus 2006, 22:06
tja, jammer ja.
Eigenlijk moet fe er direct een setje JJ's bij halen :zz:

Nocki
3 augustus 2006, 22:20
Tja. ik heb dus helemaal niks met JJ's vast een hoop verkeerde gehad :)

SimonS
3 augustus 2006, 22:20
ze zetten er "generic buizen" in omdat de consument vaak de buizen naar eigen smaak vervangt. zoals jij! Als M/B overal JJ ecc83 inzet, is daar een deel van de consumenten niet blij mee. Overal shuguang in, weer deel niet blij. Ik gok dat de buizen die M/B gebruik het meest "generiek" zijn qua klankkleuring.

maar dat dénk ik :) het kan ook gewoon een mooie business-deal tussen M/B en whatever buizen-producent zijn :)

Nocki
3 augustus 2006, 22:24
Natuurlijk heb je bij beide punten gelijk maar jammer is het wel. bij mn nieuwe ENGL powerball hoefde het niet :) duitse grundlichkeit? ofzoiets.

Ik stelde trouwens dat de andere 3 plaatsten: reverb, fxloop en fase draaier minder uit zullen maken kwa geluid kwa buizen maar dat is natuurlik niet waar. Ik ben heel erg beneiuwd wat de V6 plaats gaat doen (fase draaier) met de andere buis.

marc_o
3 augustus 2006, 22:56
Heuh? Heb je er nu ook alweer een Powerball bij??

chennie
3 augustus 2006, 23:08
Ik denkd at dit een heel goed argument is. Kijk maar naar de de post van AART en de reactier daar weer op van Nocki. Lijkt mij duidelijk toch ?




Tja. ik heb dus helemaal niks met JJ's vast een hoop verkeerde gehad



ze zetten er "generic buizen" in omdat de consument vaak de buizen naar eigen smaak vervangt. zoals jij! Als M/B overal JJ ecc83 inzet, is daar een deel van de consumenten niet blij mee. Overal shuguang in, weer deel niet blij. Ik gok dat de buizen die M/B gebruik het meest "generiek" zijn qua klankkleuring.


Ik denk dat SimonS een heel goed punt heeft =)

AART
4 augustus 2006, 00:16
Ik denk dat SimonS een heel goed punt heeft =)

Heb je gelijk in.

Maar ik vind niet dat ze extreem slecht klinken ofzo uit de fabriek, je moet alleen je eigen favoriete buizenb er ff insteken.

Nocki
4 augustus 2006, 08:06
Ach het is ook niet zo verkeerd wat er in zat maar het kan veel beter. meer karakter enzo is er makkelijk uit te krijgen.

Marc wat betereft de powerball die heb ik toch een paar maandjes geleden gehad. je weet wel toen had jij er ook een. maar dan van OMO of zo. :)

Nocki

SimonS
4 augustus 2006, 09:14
Ik denk dat SimonS een heel goed punt heeft =)
:cooler:


................

drap
4 augustus 2006, 09:26
In de meeste Marshalls zitten standaard ook vlutbuizen in btw.

vester86
5 augustus 2006, 18:59
mijn mesa heeft laatst ook een retube gekregen, JJ's in de eindtrap, 2x JJ voor het clean en 1x JJ + 1x EHX voor scheur, verder 1xJJ en 1 x EHX in de reverb + fasedraaier sectie, weet niet in welke volgorde.

de mesa is er voor mij iig heel erg op vooruit gegaan, maar hou ook meer van een marshallgeluid dan mesa....

Punt
6 augustus 2006, 02:07
Probeer eens een Groovetubes Mullard kloon.
Wel duur, ik zet er meestal 1 op V1.

Iceman
6 augustus 2006, 16:14
Mijn versterker: Mesa Dual Rectifier (3 kanalen - 2006)

Heb alleen de Mesa 5U4 rectifierbuizen vervangen door JJ GZ34. Enorm verschil, de orginele zompige 'sag' is verdwenen, nu mooi strak rectifier geluid.

Ook heb ik de eindtrap (orginele 6L6 buizen) op de EL34 stand staan zodat de buizen meer op hun flikker krijgen, oftewel een hetere bias.


@Nocki, op http://forum.grailtone.com/ is veel te vinden over Mesa's en buizen.

Nocki
6 augustus 2006, 16:17
Kan dat gewoon by een recto? de amp met 6l6 buizen erin op el34 zetten? zal ik dan ook maar eens proberen... ben benieuwd.

Weet je het zeker?

Nocki

Ibanez RuleZ
6 augustus 2006, 16:27
mesa's staan dacht ik nogal tammetjes op de bias afgesteld... dus mogelijk dat zoiets wel kan.

ik heb mijn voortrap eens voorzien van nieuwe JJ's... klonk wat donkerder en iets levendiger, maar dat kan ook komen omdat er hele oude mesa buisjes in zaten...

harrald

Iceman
6 augustus 2006, 17:15
Kan dat gewoon by een recto? de amp met 6l6 buizen erin op el34 zetten? zal ik dan ook maar eens proberen... ben benieuwd.

Weet je het zeker?

Nocki

Bob van eurotubes.com heeft een heel verhaal op zijn site staan hierover.

http://www.eurotubes.com/euro-n.htm

Ik heb wel de versterker op vacuum tubes staan ipv silicon. Mijn vorige Rectifier (Triple) heeft 2 jaar lang zonder problemen zo gedraaid. De bias van rectifiers zijn erg koud afgesteld, op deze manier zou de bias van de eindbuizen redelijk goed moeten staan.

Uiteraard op eigen risico, Nocki.
Beste is om iemand met zo'n biasmeetapparaat die standen te laten checken.
Ik weet niet of je ook kunt laten checken wat de optimale (spanning) voor jouw eindbuizen zijn.

Je moet trouwens de GZ34's van JJ proberen, zoveel strakker dan de standaard U5G's van Mesa.

Nocki
6 augustus 2006, 17:42
Hee,

Erg bedankt voor de info! it makes sense! en natuurlijk is het op eigen risico. dat is het altijd. Ik heb alleen nog nooit zelf gerommeld met mn amps en wil altijd weten hoe het zit en als het een risico in houdt doe ik het niet. vandaar mijn vragen. ik zal eens kijken waat het doet met de Roadster.

Nocki