PDA

View Full Version : Geluid bevalt me niet



Maartenz
3 augustus 2006, 21:07
Hey,

Ik heb m'n tele ( http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=74940 ) afgerond, maar het geluid bevalt me niet hellemaal, hij klint net als m'n squire strat, en dat is natuurlijk niet hellemaal de bedoeling.

Ik heb er Fender No casters in zitten en de andere electroncia is ook van fender.
Maar het geluid is schel en heel clean.

Wat moet ik doen?

MvG

Maarten

charlotte
3 augustus 2006, 22:33
Hey maarten,

Vreemd, heel vreemd ; met een mahonie body zou hij juist warm moeten klinken,heb je de elementen wel goed aangesloten?
lijkt wel op een uit fase staan van de elementen, dat geeft ook een dunner geluid.


kijk dat eens na, of post hier hoe je het aanfgesloten hebt, dan kan deze of geen meer advies geven.

gr Charlotte :lp:

Maartenz
3 augustus 2006, 22:39
Hoi charlotte, bedankt voor je reactie!

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/53tele.gif

Zo heb ik heb m'n gitaar gewirerd, m'n hals is van esdoorn en een rosewood toets.

MvG

Maarten

Orpheo
4 augustus 2006, 00:42
ik zet mijn geld in op:

verkeerde pickups

verkeerde potmeters

verkeerde condensator

probeer eens een 250k pot, als je die al niet gebruikt!

G.G.
4 augustus 2006, 07:55
Heel vreemd dat ie koud en iel klinkt. Je constructie is gewoon goed. Je dikke plak mahonie zou een warm geluid moeten opleveren. Ik zou ook de electronica eens nakijken. Draai van een van de elementen eens voor de gein de + en de - om.

Minda
4 augustus 2006, 09:18
Bijna alle aardedraden verzamelen zich op de behuizing van de volumepot. Niks vreemds, maar de aarde van de jack zit op de behuizing van de toonpot! Er zit, zover ik kan zien, geen verbinding tussen de aardedraden van het systeem en die van de uitgaande jack. Die verbinding is er misschien in meer of mindere mate via de plaat waar de pots in gemonteerd zitten, maar ik zou daar niet op vertrouwen, ik zou de aarde van de uitgaande jack ook op de behuizing van de volumepot solderen.

Ik zie op je bouwtopic dat je een kunststof slagplaat hebt waar ook de knoppen in zitten. De '53-er Tele had volgens mij een kleine kunststof slagplaat en een verchroomde metalen plaat waar de pots opzitten. Die metalen plaat zorgt dus voor de aardeverbinding tussen de potbehuizingen. Er zit misschien wel folie op je slagplaat, maar ik denk niet dat dat goed geleid. Folies zijn vaak gecoat met een laklaagje of zo. Dit alles versterkt mijn vermoeden van hierboven!

G.G.
4 augustus 2006, 09:28
Wat ik altijd doe:

Ik neem een lang stuk kabel wat van potmeter naar potmeter, naar potmeter, naar schakelaar etc loopt. Voor ieder stukje electronica neem ik een passend ringetje.

Ik leg de draad zo neer dat ie langs alle onderdelen loopt. Bij ieder onderdeel strip ik 1 cm mantel. (je krijgt dus een lange kabel met mantel en een paar kale stukjes ertussen. Ik schuif de ringetjes over de kabel en draai ze vast aan de "blote"stukjes. Kloddertje soldeertin bij de ringetjes en dan schuif ik ze over alle onderdelen die geaard dienen te worden. De kabel verbind ik verder aan de massa als extra aarding. Werkt prima.

Minda
4 augustus 2006, 09:33
Oh ja, nog een aarde-zaak: is je brug wel geaard? Staat ook niet in het schema, maar lijkt me wel nodig. Is makkelijk te doen met je Tele-brug, gewoon ook één van de ringetjes van G.G.'s goede tip aan de montageschroef van de brugpickup.

Dirk W
4 augustus 2006, 10:04
tja, potemeters verbinden en brug aarden zijn van die dingen waar schema's vanuit gaan (maar dat staat waarschijnlijk ook wel op de site van seymour duncan.)

Mijn gok is dat de elementen (vintage) je niet liggen.

Maartenz
4 augustus 2006, 11:51
Bedankt voor al de reacties!

Ik zal is even gaan proberen of jullie oplossingen helpen


Dit is hem trouwens zoals hij er nu bij staat
http://img81.imageshack.us/my.php?image=p1010027nu1.jpg

G.G.
4 augustus 2006, 11:57
Bedankt voor al de reacties!

Ik zal is even gaan proberen of jullie oplossingen helpen


Dit is hem trouwens zoals hij er nu bij staat
http://img81.imageshack.us/my.php?image=p1010027nu1.jpg

Wow...wat is ie mooi geworden. Complimenten. Jammer dat het geluid nog tegen valt, maar de basis is schitterend, met het nalopen van alle kabeltjes etc en eventueel toch andere pickups, als daar het probleem ligt heb je een schitterende gitaar.

Minda
4 augustus 2006, 11:58
Erg mooi, vind ik. Alleen krijg ik, ondanks pop-up blockers, diverse ongewenste vensters als ik de foto-link aanklik. Niet goed...

Minda
4 augustus 2006, 11:59
We zitten er wel bovenop, hè, G.G.? Ook weinig anders te doen?

Arjo
4 augustus 2006, 12:36
Ziet er mooi uit man, ik vind de headstock alleen wat kaal. Persoonlijk zou ik daar nog iets een decal opmaken.

Wat betreft de elementen kan ik weinig zeggen, ben zelf ook nog opzoek naar iets dus ik volg dit wel ff.

Arjo

G.G.
4 augustus 2006, 13:15
We zitten er wel bovenop, hè, G.G.? Ook weinig anders te doen?

Ook vakantie? Ja, ik moet nu gaan fresen (trem en pickupruimte), maar kan dat thuis niet doen, geeft te veel stof. Echt mooi weer om lekker motor te rijden is het ook niet, dan maar hier rondhangen.

Minda
4 augustus 2006, 13:49
Aha... Nee, ik zit gewoon op kantoor, maar alle klanten hebben kennelijk vakantie (of zijn 5 weken uit de running, om dat ze van hun motor gestuiterd zijn. Ik belde er net één en kreeg dit verhaal van z'n collega!) Ik heb nog wel wat werkjes liggen, maar daar heb ik nog niet zo'n zin in. Misschien moet ik mijn gitaar maar eens meenemen naar kantoor, kan ik hier rustig verder schuren...

Maartenz
4 augustus 2006, 13:50
Hey,

Ik heb zojuist de tone pot aan de volume pot gesoldeert maar ik hoor geen vershil hoor.

Nog andere sugesties?

Maarten

Minda
4 augustus 2006, 13:51
Is je brug al geaard?

Dirk W
4 augustus 2006, 13:57
lijkt me een beetje sterk dat dat het is. Dan hoor je geen schel geluid maar dan hoor je ruis.... heel veel ruis.

Minda
4 augustus 2006, 14:00
Je kan ook, voor de zekerheid, even beide condensators en de tonepot verwijderen. Dat zijn toonfilters, als die weg zijn hoor je het signaal 'puur'. Ik heb er wel eens per ongeluk een factor 10 naast gezeten met de waarde van de condensator, rekenvaudje tussen micro, nano, pico, etc farad. Als het dan nog iel klinkt, zijn het je pickups (of je amp...)

glacius
4 augustus 2006, 14:06
wat moeten mensen toch met een tone pot ? ik gebruik dat nooit..

telecaster van een maat van me hebben we 2 volume pots en daarna pas naar de 3way zodat beide pickups onafhankelijk in volume te regelen zijn ..

ook geen gezeik met die condensator ...

Maartenz
4 augustus 2006, 14:08
jullie zijn wel snel vandaag zeg!

Bedankt voor de tip zal het even proberen.
Ik heb gelijk even gekeken wat er op m'n weerstandjes stond(deze kreeg ik trouwens bij de potmeters (250k) van fender)

1c
230 Ohm
022K

Ik speel met een Vox AD 30 VT amp.

Maarten

Minda
4 augustus 2006, 14:11
Uh, op welke weerstandjes? Je hebt volgens het schema 2 pots van 250K (250 kilo ohm) en 2 condensatoren van 0,05 mFd (0,05 microfarad). Waar heb je verder nog weerstandjes, dan?

Maartenz
4 augustus 2006, 14:21
hoow foutje van mij ik bedoel die 2 condensatoren :)

Minda
4 augustus 2006, 14:22
Mooi, maar dan klopt er weinig van die waarden, en dat kan de iele toon goed verklaren!

Orpheo
4 augustus 2006, 14:39
Mooi, maar dan klopt er weinig van die waarden, en dat kan de iele toon goed verklaren!

alleen als de tonepot volledig dicht zou zijn... neem ik aan...

Dirk W
4 augustus 2006, 14:42
0,05 uF is toch een normale waarde voor een strat? ze varieren tussen 0.05 en 0.02 uF dacht ik.

Minda
4 augustus 2006, 14:43
Als de waarde maar ver genoeg afwijkt blijf'tie beïnvloeden. Vooral die tweede, tussen de schakelaar en de volumepot. Maar we wachten gewoon even af wat'ie doet zonder condensatoren. Dan is'tie zeker clean.

Maartenz
4 augustus 2006, 16:57
Gelukkig maar dat er iets mis is! Ik begon al aan mezelf te twijfelen :)

dus moet eerst de condensatoren er af halen ff kijken hoe die klinkt en dan andere kopen?

Maarten

Minda
4 augustus 2006, 21:57
En toen was ik ineens niet zo snel, zat niet meer op kantoor... Ja, gewoon beide condensatoren verwijderen. De zou zelfs de driestandenschakelaar en de uitgang direct met elkaar kunnen verbinden, dan sluit je alles buiten. Dan hoor je jouw gitaar, met jouw elementen, nergens door beïnvloed. Dat even proberen, en misschien nog het fase wisselen (één van de twee elementen de bedrading omdraaien). Krijg je dan niet het geluid wat je zoekt, dan wordt het tijd voor andere pickups.

niekb
4 augustus 2006, 22:29
damn dit is echt abracadabra voor mij:o ....gelukkig ken ik mensen die dit wel snappen:satisfie:

Maartenz
5 augustus 2006, 13:53
En toen was ik ineens niet zo snel, zat niet meer op kantoor... Ja, gewoon beide condensatoren verwijderen. De zou zelfs de driestandenschakelaar en de uitgang direct met elkaar kunnen verbinden, dan sluit je alles buiten. Dan hoor je jouw gitaar, met jouw elementen, nergens door beïnvloed. Dat even proberen, en misschien nog het fase wisselen (één van de twee elementen de bedrading omdraaien). Krijg je dan niet het geluid wat je zoekt, dan wordt het tijd voor andere pickups.

Heey,

Bedankt voor tips!!

Ik heb de condensatoren verandert, het brug element klinkt nou hellemaal naar mijn zin :)
Alleen het hals element klikt veel zwoeler dan het brug, is echt een te groot vershil(ja ik ben wel een zeikerd he?) wat kan ik hier aan doen?

Minda
5 augustus 2006, 16:56
Wat heb je precies veranderd? Ze eraf gehaald, anders aangesloten of andere waarden gemonteerd?