PDA

View Full Version : Alweer een Richwood



frekie
3 augustus 2006, 20:18
Jaja, het vakantiegeld is weer binnen :jam:
Dinsdag besteld bij mijn locale RW dealer, vandaag (donderdag) al binnen!

http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RE450.jpg

Richwood RE-450 dikke jazzer. 300 euri advies, na wat onderhandelen adhv internet aanbiedingen vd concullegae omlaag geluld naar 250... Voor een pimp projectje met GFS "dogear" P90s (nog bedankt Franc en Almar!). Zijn wel wat breder dan hums dus dat wordt hout wegzagen uit het bovenblad. En dat doe je niet met een Gibson van 5000 euri. Archtops met P90 zie je heel weinig, lijkt me leuk echt dat jaren 50 Gibson sfeertje a la de ES-350.

Eerste snelle indrukjes. Met de trieste set 010 van de fabriek erop.

+ redelijk goed fretwerk, lekker halsje niet te dik, mooie volle klank ook akoestisch, zwaar staartstuk, keurig afgewerkt ook al die bindings, elementen piepen niet (al heb ik hem nog niet op m'n Marshall gehad :D ). Topkam is netjes ingevijld, helaas voor het standaard 010 setje en dat zet je natuurlijk niet op een jazzer. Er zit een tweede draagband knop op :speed: Dat is zeldzaam op archtops, hij is dus ook heel modern STAAND te bespelen!

- Fretjes voelen wat ruw aan, is eraf te poetsen denk ik of anders gewoon flink de bluez spelen. Sleufje vd A snaar is net verkeerd ingevijld op de brug, loopt nu naast de element pooltjes. De sunburst is wat abrupt zeg maar, het loopt niet mooi geleidelijk over. Hij is ook wat lichter van kleur dan ik had verwacht vooral aan de zijkanten. Hij zingt vrij snel rond vooral op het hals element, wordt wel wat beter als je de F gaten vol stopt maar toch. Is beter op het brug element.

Kortom weer dik zijn geld waard. Ik heb vroeger een Epi Joe Pass gehad, dat was echt geen wonder gitaar, deze RW kan daar zo standaard al makkelijk tegen aan.

Fluffy
3 augustus 2006, 20:21
wow vette gitaar man, ik heb ook een paar richwoods, echt goede gitaren, voral voor de prijs. succes ermee

Keesz
3 augustus 2006, 20:37
vet ding man! dat van de fretjes kan je gewoon weg schuren met grit 600/1200 oid....

E-J
4 augustus 2006, 10:52
Hey Freek,
Ga je deze gitaar ook helemaal naar je smaak veranderen? Andere pickups, wat versierinkjes enzovoort?

Oh sorry, zag net dat je dat ook van plan bent :) Laat ons updates weten! Vond de vorige 'projecten' altijd heel leuk.

almarvk
4 augustus 2006, 11:47
Vette gitaar hoor Frekie! Ik hoop dat die P90 elementen het goed gaan doen!

Ik heb die van mij ook aangesloten en het is echt 100% een verbetering!

episua
4 augustus 2006, 12:39
Gefeliciteerd Frekie.
Een vriend van mij heeft dezelfde gitaar twee weken geleden gekocht. Valt niet tegen voor het geld. Het is de enige echt grote jazzer voor het geld, nog ietsie pietsie groter dan mijn gretsch. Ibanez artcore zijn toch iets kleiner. Vind de RW akoestisch best luid en goed klinken. Ga je denk ik veel plezier aan beleven.

sembo
4 augustus 2006, 12:46
mooi ding veel plezier er mee

Lucluc
4 augustus 2006, 14:26
Lijkt me een leuk project met 'echte' P90's. Ik heb twee GFS dream 90's humbucker sized P90's in mijn Richwoon RE400 (ES335 model) en dat klinkt heerlijk helder!

Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat met zagen.....

Is de hals vergelijkbaar met die van jouw RE400?

Franc
4 augustus 2006, 14:29
Mooi ding.
En dat voor een Richwood ;) ;)

Benieuwd hoe die dogears er op staan en klinken!

frekie
4 augustus 2006, 20:32
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RE450%20005.jpg

Close upje. Bij de hals zit ie er netjes in maar de brug is een probleemgeval. Ik kwam hoogte tekort vandaar dat stukje schuimrubber er onder. Nu kom ik nog steeds hoogte tekort... Ik vrees dat we toch met MDF ofzo aan de gang moeten. Bedenk dat dit een arch-top is dus met gewelfd bovenblad. Gibson gebruikte van die "risers" onder de brug P90 maar probeer daar maar eens los aan te komen.

Setje 012 D'Addario flatwounds erop, helaas was de Thomastik set uitverkocht. Het leven in de provincie valt soms niet mee. Stelpen vd hals wat bijgesteld, morgen nog een slagje denk ik. Pool schroefjes van het hals element wat omhoog gezet. De brug PU staat veel te laag, komt bijna nix uit. Het speelt nog wat stijf en stroef allemaal, ook de toets voelt stroef aan. Moet nog echt ingespeeld worden. Qua geluid begint het te komen, acoustisch komt er veel lawaai uit met een flinke peut laag.


http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RE450.htm

Franc
4 augustus 2006, 20:52
Gaaaaf :) Je mist alleen nog het slagplaatje!

Bram+
4 augustus 2006, 20:59
Gaaaaf :) Je mist alleen nog het slagplaatje!
En een refinish! Wit wit wit wit.

Lucluc
4 augustus 2006, 21:11
Voor mensen die in de toekomst ook in kostbare Richwoods willen gaan hakken: je hebt ook P90's in humbuckerformaat. :D

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/richwooddream90.jpg

Franc
4 augustus 2006, 21:16
Ik wou het niet zeggen :D

http://www.vernetamps.com/pics/lp/RWP90s.jpg

Maar er is ook iets met de looks van dogear P90s hoor en dat missen deze toch een beetje....

robert-gitarist
4 augustus 2006, 21:34
Gracias!
Mooie plank topic starter.Richwood vind ik ook niet verkeerd.Leuke planken wel en nog leuker om te verbouwen :)

Lucluc
4 augustus 2006, 21:41
Wow Franc, heb je die Bigsby er zelf opgezet? Makkelijk? Sorry, ik wil niet het topic overnemen, maar dit vind ik er (ook al) leuk uitzien!

Echte P90's zien er idd beter uit en klinken waarschijnlijk ook weer net iets anders. Jammer dat het dan lastig wordt de goede hoogte af te stellen.

Frekie, heeft die RE450 een sustainblok, of is hij echt helemaal hol?

Franc
5 augustus 2006, 06:55
Wow Franc, heb je die Bigsby er zelf opgezet? Makkelijk?


(yes. Was een standaard Richwood LP met een -scheve- stoptail. Bigsby opgezet en pas een GFS rollerbridge en 2 humsized P90s erin. Bigsby is heel eenvoudig te monteren hoor, 3 kleine schroefjes en 2 grote.)

frekie
5 augustus 2006, 09:45
De Re450 is een echte hollow body jazzer. P90 in hum formaat had ook gekund, scheelt wel een hoop ellende moet ik zeggen. Maar ik wilde perse die jaren 50 look. Een vette Bigsby zou het idd helemaal af maken maar ja pakweg 200 euri bij Vox :o

Franc
5 augustus 2006, 09:57
Ik weet niet welk model je precies hebben moet, maar in dit geval is eBay een uitkomst:

http://cgi.ebay.com/Licensed-Bigsby-B-30-Vibrato-Tailpiece-Nickel-NEW_W0QQitemZ110015181049QQihZ001QQcategoryZ41407Q QrdZ1QQcmdZViewItem

Dat zijn de 'licensed by' Bigsbys en dat scheelt een hoop geld :)

Franc
5 augustus 2006, 14:13
Ga je er eigenlijk nog andere pots in zetten nu er P90s in zitten??
Je hebt toch eigenlijk andere waardes nodig nu?

ACSlater
5 augustus 2006, 15:34
Frekie, als je een Bigsby gaat bestellen daar dan tip je mij wel even he? Kunnen we mooi de verzendkosten delen.

frekie
6 augustus 2006, 11:43
Franc, potmeter waardes heb ik nog niet aan gedacht. Ik verlies wel vrij veel hoog als ik de volpot dicht draai. Andere potmeterKNOPJES en staartstuk zit ik wel aan te denken. Heeft iemand nog zo'n staartstuk (kopie mag ook) liggen?

http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Es350.jpg