PDA

View Full Version : Jackson USA, of Jackson JAP? iemand advies?



Tho
3 augustus 2006, 18:39
Hallo allemaal!
Ik zit nu al een hele poos te denken om een Jackson gitaar aan te schaffen. Maar nu wil ik even weten, Wat is nou precies het verschil tussen de USA jacksons, en de Japanners? Ja natuurlijk, de prijs, en daarom wil ik weten: is het de prijs waard in vergelijking met een Jap? Wat heb je wel, wat heb je niet?
mzls! thomas

RiFFt
3 augustus 2006, 19:11
Amerikaanse modellen zijn bij de meeste andere merken (dus ik denk ook bij Jackson) gewoon vervaardigd uit kwalitatief hogere onderdelen. De prijskwaliteitverhouding is soms beter bij niet-Amerikaanse modellen, dat idee had ik tenminste bij PRS. Heb een tijd een Tremonti SE gehad, prachtige gitaar voor dat geld. Nu heb ik een Custom, wel een betere gitaar maar niet vier keer zoveel kwaliteit e.d.!

Dus: als je het geld hebt, ga voor de Amerikaanse. Het gevaar van niet-Amerikaanse is ook dat je soms een maandagmorgen-gitaar hebt, dan ben je in de aap gelogeerd.

Micro-e
3 augustus 2006, 19:13
japanse Jackson het toch Charvel??

Tho
3 augustus 2006, 19:22
japanse Jackson het toch Charvel??

Neenee, Jackson laat bepaalde goedkope series in Japan maken.. Waarschijnlijk net als Charvel. het begon allemaal met Jackson-Charvel, maar die zijn uitelkaar gegaan, ong 25 jaar gelden dach ik.
Iemand nog andere toevoegingen? aan het eerste bericht had ik al een hoop! tnx

Patrick M.
3 augustus 2006, 19:23
Die Japanse zijn bijna net zo goed, er zijn wat kleine verschillen, zoals bv een rosewood fretboard op de RR5 tegen een ebony op de Amerikaanse. Qua prijs scheelt het al snel 1000 euro of meer. Om erachter te komen of je dat geld er voor over hebt kun je het beste allebei testen bij een van de grote winkels in Duitsland (misschien zijn er ook winkels in Nederland die en Japanse en Amerikaanse op voorraad hebben).

RR5: made in Japan http://www.musicstorekoeln.de/en/global/0_0_G_189_GIT0004036-001/0/0/0/detail/images/artikel/medium/git/git0004036-001.jpg

Outrage
3 augustus 2006, 19:30
Als je een jackson zoekt, er staat een usa (!!) te koop op 2dehands.be
Ik heb hier zelf geen persoonlijk voordeel bij. Ik heb wel mijn usa soloist bij dezelfde kerel gekocht, en ik ben daar ongelofelijk tevreden over.

Ik geef je de link wel even door in pm.

Even over de kwaliteit. Er is een reeks japanners geweest die de kwaliteit van de usa bijna evenaarde. Hetzelfde geldt ook voor de charvel model 6. De huidige imports van Jackson komen nu niet meer uit japan (dacht ik toch). Sinds de overname van fender zijn er verschillende jackson gitaren geweest (ook uit de usa reeks) van mindere kwaliteit. De gitaren klinken akoustisch minder goed, er is meestal nog werk aan de frets,...
Ik zeg niet dat dat bij alle gitaren zo is, en ik hoop dat ze er wat aan doen (of aan gedaan hebben). Er zijn evengoed mensen die er niks van merken. Enkel de nieuwe customshop modellen hebben niks aan kwaliteit ingeboet.
Als je een jackson zoekt, kun je misschien best kijken naar een gitaar van voor 2002 (dat is nl. het jaar van overname). Dan heb je bijna sowieso zekerheid over de kwaliteit.

Tho
3 augustus 2006, 22:38
Okey dan! bedankt allemaal, deze info heb ik echt wat aan! Jullie horen het nog wel ;)
mzzls!
thomas

FrankC
3 augustus 2006, 23:44
Jackson USA valt tweedehands ook wel te vinden. Kijk maar op eens EBay DE. Charvel heeft ook leuke modellen, zeker in het hoger prijssegment. Een beetje rondspeuren en je hebt voor een leuke prijs een tweedehands amerikaan. Qua afwerking net stappie hoger dan de meeste japanners. Ik heb mijn sl1 ook tweedehands gekocht en ben nog steeds zeer tevreden. Ik vind het een voordeel dat de Soloist een necktru constructie heeft maar dit is persoonlijk.


Welk model had je in gedachten?

FrankC
3 augustus 2006, 23:48
Oh ja. Op de site van Jackson staan de serienummers vermeld. Kun je het bouwjaar van je axe terugvinden.

minas
3 augustus 2006, 23:51
Heb zelf de Charvel 750xl(japan). Weet niet of ik dit kan vergelijken met een Jackson japan of usa. Maar het zeker het geld waard. Super gitaar.

vulvasonic
4 augustus 2006, 00:05
Oh ja. Op de site van Jackson staan de serienummers vermeld. Kun je het bouwjaar van je axe terugvinden.

Ik weet het bouwjaar van mijn ex nog wel uit mijn hoofd. :o

fred dons
4 augustus 2006, 08:55
Jackson en charvel zijn nooit uit elkaar gegaan, tis allemaal begonnen met Wayne Charvel die zijn zaak verkocht aan een werknemer Grover Jackson
die naast de US charvel lijn begon met 1 jackson model voor Randy Rhoads, waarna er meerdere jackson modellen volgden.
De jacksons waren de top of the line modellen bij Jackson/Charvel
later verkocht Grover Jackson zijn bedrijf aan Akai, die eerst de charvel productie overhevelde naar japan (dit zijn de charvels met een texas fort worth, USA neckplate, die veel mensen onterecht voor een usa charvel aanzien, de echte usa charvels hebben een san dimas neckplate en later een ontario neckplate en een iets ander charvel logo (kom ik zo op terug))
weer later werden ook een aantal jacksons overgeheveld naar Japan en werd de charvette lijn ingesteld die in korea werd gemaakt.
In de US was er toen eigenlijk alleen nog maar een customshop voor de jacksons en charvels (ontario california).
weer wat later werden de jacksons (naast de US customshop) ook in indonesia en china gemaakt en was het merk alleen nog maar een schaduw van zichzelf :angry:
Vlak voor de overname door FMIC (fender) was Jackson charvel weer op de goed weg terug, en in 2002 was er weer een charvel line in Japan met massieve houtsoorten (geen fineer) seymour duncan pups en een amerikaans charvel logo en dat zijn op dit moment eigenlijk de beste koopjes op dit gebied
ik heb deze onlangs gekocht voor usd 450,00, solid quilted 3A top, seymour duncan pups, stevige nek met ebben toets
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2185227&i_pos=20&page=3&ktw=19f56c3cf42d858372410e04c98431af&sid=r4wz5d9cbe7515a59ff0c6187fbe31d8
Deze heeft een amerikaans logo (charvel gitaartje met een 3 om 3 kop) maar is verder gewoon japans.
Er staat er 1 te koop op het jackson/charvel forum in blauwe quilt met vintage trem voor usd 399
De huidige amerikaanse jacksons zijn heel erg goed maar ook heel erg duur (zeker in europa) de hardware is wel beter (original floyd) maar gezien het prijsverschil met een japanner kun je voor het verschil makkelijk de trem aftermarket vervangen voor een OFR en nog steeds een heleboel geld over hebben. Het loont zich wel om met name in de VS (online) rond te kijken voor US Jacksons en dan in het bijzonder de 2ehandsjes

taylor
4 augustus 2006, 11:22
ik heb een charvel #6 uit japan uit 88 of 89 weet niet precies,die kunnnen zich echt wel meten met de jacksons uit usa.ze waren in der tijd ook 3150 gulden (met charvel koffer) een behoorlijke smak geld toen voor een gitaar.

een vriend van me had een custom usa jackson zo 1 met de signature van jackson achter op de kop een gitaar van tegen de 5000 gulden ofzo die was echt niet beter dan mij #6.

daarna heb ik me niet zo veel meer bezig gehouden(zeg maar na san dimas) met dat merk dus wat het nu is geen idee.

Dick Wolkendeck
4 augustus 2006, 11:40
Jackson (Fender) maakt nu toch ook gitaren in Korea? Stond in de laatste Gitarist, geloof ik. Wel een goede recensie! Dus De jap/korea gitaren zijn goed genoeg. Als je echt voor iets exclusievers gaat is een USA een goede koop. Ik heb een Soloist 2 uit 1992, 2e hands voor €600 bij Conijn (toen nog). Goede gitaar!

fred dons
4 augustus 2006, 11:48
de japs zijn wel beter dan de koreanen (in ieder geval qua hardware en afwerking) en de recencies in de nederlandse "gitarist"...wel laten we zeggen dat ik alleen de plaatjes bekijk in dat blad ;)
(ik heb een abbonnement op de engelse gitarist en die is zoveel beter)

Dick Wolkendeck
4 augustus 2006, 13:00
de japs zijn wel beter dan de koreanen (in ieder geval qua hardware en afwerking) en de recencies in de nederlandse "gitarist"...wel laten we zeggen dat ik alleen de plaatjes bekijk in dat blad ;)
(ik heb een abbonnement op de engelse gitarist en die is zoveel beter)

Plaatjes kijken doe je beter in FHM. Ach ja :D Zijn sommige artikelen trouwens niet vertaald vanuit de Engelse gitarist?

brunodb
4 augustus 2006, 13:17
ik kan niet spreken voor de Amerikaanse jacksons maar heb een half jaar geleden eens een half uurtje kunnen spelen op Japanse rhandy roads jackson. zo een witte met streepjes op enzo. weet de type benaming niet. iets met RR en dan een nummer.

maar blijf daar maar van weg, ik vond het echt geen goede gitaar. veel te schel klinken. een haast nasale toon. wel redelijk wat definitie maar totaal geen ballen. erna een gibson flying V geprobeerd (ik en een vriend waren op zoek naar een goede metalgitaar voor hem. hij vond die rhandy roads trouwens ook een drol van een gitaar. hij is uiteindelijk naar huis gegaan met een tweedehandse gibson flying V uit '82 die hem minder gekost heeft dan die Jap Rhandy Roads.)

het was daarentegen wel een hele mooie gitaar :-) met gouden hardware enzo. ik weet niet of dat belangrijk is voor jou?

fred dons
4 augustus 2006, 13:20
@ Dick
ja inderdaad sommige verhalen zijn (fout) vertaald uit het engels maar ze doen ook wel eens iets zelf "recenseren" ;)

gerrekat
5 augustus 2006, 08:51
Tenzij je een van de eerste Japanse RR proffesional Neckthru's kan vinden uit 1991-92 die zijn net zo goed zoniet beter dan de huidige USA modellen.

Tho
5 augustus 2006, 17:33
Okey!
Nou wat ik graag zou willen, is dus inderdaad een USA dinky, of een PRO. Nu zitten hier Seymore Duncan's in, waar ik geen ervaring mee heb. Wat is nou het verschil tussen EMG, en Seymores? En wat vinden jullie fijner, actief of passief?

ps. Ik hou niet van string through, ik heb nu een custom LP met actieve EMG's maar ik wil graag weer* een tremelo!

*had vroeger een ibanez ;)

gerrekat
5 augustus 2006, 17:50
actieve elementen zijn mijn ding niet, ze klinken heel afhankelijk van de spanning van je batterij, als je je gitaar per ongeluk ingeplugged laat zitten is je batterij in een nacht leeg. Vreselijke ondingen IMO. Ik prefereer DiMarzio's over Duncans maar sommige Duncans klinken ook wel OK. String Thru body klinkt natuurlijk veel beter dan een zwevende brug, maar goed het is maar of je een floyd of Kahler veel gebruikt.

dit zijn pics van mijn neckthru RR pro uit 1992

http://www.deanguitars.com/userpics/lib5/JacksonRR3.jpg

http://www.deanguitars.com/userpics/lib5/JacksonRR1.jpg

Tho
5 augustus 2006, 18:11
Dat ziet er goed uit!! En pro's komen dus ook uit azië..
Ik heb idd ook meer zin in passieve elementen.
Het kan dom klinken, maar een 2e hands gitaar wil ik liever niet.. Dan heb je hem ook nooit zelf ingespeeld, dus voor mij voelt dat gewoon anders. Volgens mij is een Dinky ook wat meer geschikt voor rythem én lead, dan een rhoads, klopt dat?

gerrekat
6 augustus 2006, 11:09
ja dat klopt maar ed Professional series van vandaag de dag zijn NIET meer te vergeljiken met die ouwe. Ze hebben ze serieus gedowngraded omdat destijds de Jappen concurreerden met de US line, het enig verschil tussen de RR pro en de USA RR-1 (ik heb beiden gehad) was de floyd, op de pro modellen een Schaller en de RR-1 een OFR.

Outrage
6 augustus 2006, 11:18
Dat ziet er goed uit!! En pro's komen dus ook uit azië..
Ik heb idd ook meer zin in passieve elementen.
Het kan dom klinken, maar een 2e hands gitaar wil ik liever niet.. Dan heb je hem ook nooit zelf ingespeeld, dus voor mij voelt dat gewoon anders. Volgens mij is een Dinky ook wat meer geschikt voor rythem én lead, dan een rhoads, klopt dat?


Sinds ik mijn jackson tweedehands heb gekocht, twijfel ik eraan om nog nieuwe gitaren te kopen. De gitaar die ik heb staan leek nauwelijks bespeeld.

Tho
6 augustus 2006, 13:41
Tsja.. Je hebt ook wel gelijk, en als ik een dinky van voor 2002 wil, die zijn er toch niet meer nieuw denk ik, dus dan moet het ook wel 2e hands.
Ik weet iig nu een stuk meer over jackson gitaren! Ik kom er zo zeker wel uit! mzls!

Tho
7 augustus 2006, 17:30
Okey! Ik wil een dinky! en dan het liefst een USA dus moet ik gaan sparen.
Nu kan ik nergens op internet de prijs vinden, alleen op de jacksonsite, maar dat is enkel een richtprijs.. Weet iemand misschien wat zo'n ding in EURO's kost?

Ibanez RuleZ
7 augustus 2006, 18:34
waarom zou je er een van VOOR 2002 willen? ik weet niet of je het goed gelezen hebt, maar sinds de overname van Fender is de kwaliteit BETER geworden (oa via het JCF forum gehoord).

in de VS kan je die dingen wel voor rond de 1000 scoren, maar dan moet je wel een amerikaan vinden die hem naar deze kant van de plas wil sturen en honestly: dat gaat het grootste probleem worden. op Ebay zijn er zat mooie gitaren die redelijk goedkoop weggaan, maar niemand wil hem naar deze kant van de plas sturen. vraag mij niet waarom, maar die amerikanen zijn wat dat betreft best wel kinderachtig.

harrald

gerrekat
7 augustus 2006, 19:00
IK heb hele andere verhalen gehoord over de kwaliteit sinds Jackson door FENDER is overgenomen, schijnt hard achteruit gegaan te zijn!

Tho
7 augustus 2006, 19:22
waarom zou je er een van VOOR 2002 willen? ik weet niet of je het goed gelezen hebt, maar sinds de overname van Fender is de kwaliteit BETER geworden (oa via het JCF forum gehoord).

in de VS kan je die dingen wel voor rond de 1000 scoren, maar dan moet je wel een amerikaan vinden die hem naar deze kant van de plas wil sturen en honestly: dat gaat het grootste probleem worden. op Ebay zijn er zat mooie gitaren die redelijk goedkoop weggaan, maar niemand wil hem naar deze kant van de plas sturen. vraag mij niet waarom, maar die amerikanen zijn wat dat betreft best wel kinderachtig.

harrald
Ik las dat het achteruit is gegaan.. :)
Maar inderdaad, dat is zeker jammer dat ze dat niet willen shippen, maar dat kost ook wel ff wat extra volgens mij..

Swan
7 augustus 2006, 22:56
En pro's komen dus ook uit azië..
Volgens mij is een Dinky ook wat meer geschikt voor rythem én lead, dan een rhoads, klopt dat?

Pro's komen uit Japan idd. er zijn performer series uit Korea geweest die duidelijk slechter in kwaliteit waren...
Dat n Dinky meer geschikt zou zijn voor rythm en lead dan een RR is IMHO onzin, n RR heeft ook n goede balans en je kan op beide modellen spelen wat je wilt.
ik heb trouwens nog n KE3 te koop staan uit 2000 (voor de overname door Fender) in zeer goede staat incl case etc.