PDA

View Full Version : probleem met de klank



fietje
3 augustus 2006, 18:29
hoj,

de laatste tijd klinkt mijn gitaar af en toe wat raar. Als je een snaar aanslaat sist hij. het is een raar geluid om te beschrijven, maar ik heb geen flauw idee wat er mis mee kan zijn. Misschien kan iemand mij helpen.

MvG

Sofie

Tho
3 augustus 2006, 18:31
PAS OP!!! dan zit er een slang in je klankkast!

Bedoel je niet dat ie zoemt? Kijk eventjes naar de aktie, en check je fretjes.
Een nieuw setje snaren kan ook goed helpen

hendrix2
3 augustus 2006, 18:34
is het misschien fretbuzz?
dit krijg je wanneer je snaar één of meerdere frets raakt achter de positie die je ingedrukt hebt. (sniet zo makkelijk uit te leggen, het is nochtans iets simpel).

klein voorbeeldje:
Je drukt de E snaar (dikste) in op de 2de fret. Omdat je gitaar bijvoorbeeld niet goed afgesteld is, raakt die snaar door de trilling steeds de derde fret, dit zorgt er dan voor dat er geen zuivere klank is, maar een soort geratel.
Als het dit is, laat je dit best eens afstellen in een gitaarshop oid, of door iemand die er iets van kent. Bij een elektrische is het nogal eenvoudig om dat te verhelpen, maar bij een akoestische ligt dat iets gevoeliger.

LaurentB
3 augustus 2006, 18:41
Het kan ook een los eindje snaar bij de mechanieken, of (bij een klassieke gitaar) bij de kam op de klankkast zijn dat meetrilt.

Of als je héél oude snaren hebt een stukje losgeraakte winding op een van de bassnaren.

sembo
3 augustus 2006, 19:06
is je hals niet krom ( kan komen door te lang in de zon te hebben gestaan bijv)

als dat zo is kan je snaren tegen je hals komen.

-------------
te koop:
korg toneworks AX100G

hendrix2
3 augustus 2006, 19:22
is je hals niet krom ( kan komen door te lang in de zon te hebben gestaan bijv)

als dat zo is kan je snaren tegen je hals komen.

-------------
te koop:
korg toneworks AX100G
even offtopic: sembo, het is handiger om je te koop toestanden in je signature te zetten, nu is he vrij irritant omdat het meekomt als je geqouted word, en het lijkt een deel van je post. Dus ergens bij gebruikers CP, je boeltje in signature plakken...

elie
3 augustus 2006, 20:34
ik zou aanraden je snaren te vervangen, want toen je ze kocht waren ze al heel versleten. vraag het anders aan je neef die zal dat zeker wel willen doen ;)

Elie