PDA

View Full Version : Hebben snaren veel invloed op je sound?



llahsraM
3 augustus 2006, 15:12
Hebben snaren veel invloed op je sound? Ik heb zelf DR .010 snaren, maar zijn ernie ball .010 snaren beter? wat is nou het verschil en welke snaren zijn aan te raden?

Orpheo
3 augustus 2006, 15:17
het verschil in sound van snaren is klein. heel klein. Vind ik dan. ik heb alleen EB omdat die minder snel breken en minder lang hoeven te rekken dan d'addario of GHS. en ze spelen t lekkerst en blijven lang 'vers'. Gibsonsnaren vind ik ondingen. maar qua sound boeit t mijns inziens geen hol.

Mitch
3 augustus 2006, 15:17
't Is vooral de feel die verschilt (stugger/slapper) en de levensduur die per merk behoorlijk kan verschillen. Qua klank maakt het subtiel uit, maar het blijft vooral zo dat nieuwe snaren frisser in het tophoog zitten dan oude snaren natuurlijk. De dikte kan wel verschil geven in de body van de sound, maar het ene merk t.o.v. het andere merk met dezelfde dikte: weinig verschil in sound.

nr9
3 augustus 2006, 15:57
Nieuwe snaren klinken altijd een stuk "Metaliger", ik hoop niet dat ik zojuist een woord heb verzonnen, haha. Maar dat merk je niet eens zo zeer versterkt, maar vooral vanuit je geluid wat gewoon uit je snaren en body komt wanneer je ze onversterkt hoort. Ik denk dat het beste is gewoon vaak verschillende soorten snaren / diktes kopen en dan blijf je vanzelf bij een merk hangen.

Hector_Tsolodimos
3 augustus 2006, 16:05
snaren zijn heel erg belangrijk
zelf speel ik op D'addario 010, maar ik heb hier nu thuis ook een 011 setje liggen, die ik er zo op ga zetten
als je wil dat je goed klinkt bij een gig moet je ongeveer 2-3-4 dagen van te voren nieuwe snaren op je gitaar zetten, het scheelt echt ontzettend veel in sound!
zeker als je veel speelt als ik, klinken ze na 2 weken nergens meer naar.. maar toch vervang ik ze pas eens in de maand/anderhalf maand
of net voor een optreden dus..
wat ook veel uitmaakt: dikte
009 heeft een veel minder dikke sound dan 011 of zelfs dikker
ook is het zo dat ze heel anders aanvoelen, 011 voelt veel zwaarden aan (is het ook) dan 009

fhensen
3 augustus 2006, 16:30
Bovendien is de spanning op de hals met 011 snaren groter dan met 009 snaren. de hals bijstellen is een must als je van dikte veranderd.

En doe dat niet meteen de eerste dag, de hals heeft wel wat tijd nodig om "bij te trekken".

Nieuwe snaren klinken opener, minder kans op breuk en zijn over het algemeen wat vriendelijker voor je frets. Kijk maar eens naar oude snaren (slijtplekken) en wat dat teweeg brengt als je je snaar een keertje of 100 opdrukt op een dag.

llahsraM
3 augustus 2006, 16:32
Ik heb nu zo'n Richwood Les paul gitaar waar ik echt zeer tevreden mee ben!! ik heb hem een jaar geleden laten afstellen met .009 snaren maar die vond ik veel te dun en het sound klonk ook waardeloos (ook zonder versterking) nu met .010 voel ik veel meer. ook zonder versterker heel lekkerder geluid. Het lijkt wel of je door de snaren de body veel beter hoort. Ik heb ook zelf de elektronica vervangen. Heb er nu een Seymour duncan alnico II pro bridge humbucker inzitten en in de neck nog een standard want die gebruik ik niet. Ik heb 4 potmeters op me gitaar waarvan er maar 1 nog werkt :D Dat is een volume pushpullpotmeter zodat ik de humbucker kan splitten (split coil) Echt heel gaaf geluid. Les paul geluid en Telecaster achtig geluid. Speel nog niet zo lang gitaar (2jaar) maar heb nu eindelijk naar 2 jaar mijn sound gevonden. Ik speel over een marshall TSL60. Gain houd ik erg laag, meestal heb ik hem op 3 voor het crunch kanaal. Erg lekkere sound!! Maar sinds ik de snaren dus heb vervangen van .009 naar .010 trillen sommige snaren tegen de fretten. Ik heb er niet heel veel last van maar heb wel eens het gevoel dat het invloed heeft op je sound. De DR .010 snaren die ik heb spelen erg lekker. Ik heb er alleen moeite mee de snaren op te trekken. Doet soms wel zeer bij me vingers :) maarja, gaat vanzelf wel een keer over lijkt me. Ik zou in de toekomst wel een echte Gibson les paul willen hebben. Ben benieuwd of het sound en de bespeelbaarheid heel veel verschilt met mijn low-budget Richwood les paul (240 euro)

Robbert
3 augustus 2006, 17:34
Verschil horen tussen een .010 van EB of d'Addario doe ik niet, maar na enkele merken geprobeerd te hebben blijf ik de Ernie Ball's kopen. Van invloed is natuurlijk ook dat een aantal setjes d'Addario's verkleuringen hadden in het staal.

Het verschil tussen .009 en 0.10 merk ik ook, waarbij de standaard 9 serie gewoon te iel is.

Een nieuw setje klinkt altijd lekker vind ik Lekker vers. Na een tijdje worden ze iets doffer, dat gaat ook nog prima, maar na een maand ongeveer als er wat cake aan de snaren zit is het voor mij tijd om te vervangen.

Kaïn
3 augustus 2006, 17:56
Inderdaad maakt de sóórt snaren voor de sound erg weinig uit. De dikte van de snaar is daarentegen zeer bepalend voor je sound en spel. Ik koop altijd gewoon d'adario omdat ze lekker cheap zijn. De levensduur is best kort maar dat maakt bij mij toch niet veel uit aangezien ik ze om de 2 weken vervang (ik speel redelijk vaak).
Dikkere snaren klinken een stuk krachtiger dan dunne. Daarom speel ik met mijn omlaag gestemde gitaar sinds kort met 0.12 snaren. Klinkt oneindig veel strakker dan 0.10;)

Keesz
3 augustus 2006, 18:11
nou ik vind soort erg veel verschillen hoor, ik speelde voorheen op ''normale'' 0.11 snaren, ik laatst nieuwe gehaald, blijkt dat die kerel BLUESROCK snaren heb gegeven, ik denk nou...zal niet veel uitmaken..nou wel dus!!

mn strat klinkt als een halfass steelstring, en ik kan er serieus echt GEEN lekker rock soundje uithalen...dus ik zou er iig GOED naar kijken wat voor stijl je speelt en wat voor snaren je neemt

Hector_Tsolodimos
3 augustus 2006, 18:25
bij mijn Fender Strat (USA, hehehehe) zat toen ik em 2 weken terug kocht 009 op, toen deed ik er gelijk 010 op, en nu wil ik er 011 op hebben.. kan ik em zelf afstellen? en is dit slim? en is dit wel noodzakelijk?

hendrix2
3 augustus 2006, 18:29
bij mij Fender Strat (USA, hehehehe) zat toen ik em 2 weken terug kocht 009 op, toen deed ik er gelijk 010 op, en nu wil ik er 011 op hebben.. kan ik em zelf afstellen? en is dit slim? en is dit wel noodzakelijk?
als je naar 011 wil gaan zal het best zijn dat je even afsteld, maar je kan dit gewoon zelf doen hoor. echt geen zorgen maken, gaat vrij simpel, je kan weinig verkeerd doen.

iwamoto
3 augustus 2006, 18:30
ik speel ernie ball 0'9 slinky's, ik vind d'adario bijv. niet strak genoeg klinken, naja, ik heb gewoon snob oren :p

Hector_Tsolodimos
3 augustus 2006, 18:31
als je naar 011 wil gaan zal het best zijn dat je even afsteld, maar je kan dit gewoon zelf doen hoor. echt geen zorgen maken, gaat vrij simpel, je kan weinig verkeerd doen.
dat heet met die natural harmonics noten te maken he? en dan op de brug even die schroefje naar voren of naar achteren halen..
heb ik al ooit gedaan, maar ging niet helemaal goed..

Jerre
3 augustus 2006, 18:33
Als je het verschil in snaren niet hoort moet je je oren eens laten uitspuiten denk ik.
Met mijn apparatuur hoor ik echt wel verschil. vb Met een set van Dean Markley, die hebben veel laag en hoog, en Elixirs, die klinken wat sterieler, minder sprankel (en ze voelen ook zo zacht brrr). Ik heb er nog meer getest, maar om een paar voorbeelden te noemen. Ik gebruik altijd D'Addarios, nooit problemen mee gehad en ze klinken en voelen goed... (De vergelijking is gebaseerd op .010 sets)

Sinds een half jaar speel ik ook op een ES model, en daar mocht het wel wat dikker klinken dan met .010, een setje .011 op gezet en jawel hoor, klinkt nog beter!
Sinds gisteren staat er op mijn andere gitaar een set .013, maar deze staat wel in C gestemt, zo blijft het allemaal lekker strak.

Het punt is, gewoon elke keer je je snaren vervangt een ander merk kopen en dan krijg je vroeg of laat wel een bepaalde voorkeur.

Mitch
3 augustus 2006, 19:26
ik speel ernie ball 0'9 slinky's, ik vind d'adario bijv. niet strak genoeg klinken, naja, ik heb gewoon snob oren :p

snob oren en sissy fingers :D

@ reverse Marshall: als de snaren met 0.010 tegen de fretten rammelen moet je óf de actie een beetje hoger zetten óf de hals afstellen (of laten doen als je niet zeker bent). Dat heeft niks met sound te maken, da's puur afstellen. Dat opduwen in het begin lastiger is, is puur gewenning. Kwestie van meer kracht zetten en dat train je er wel in. Ik heb nu 0.010-0.52, dus slinky top heavy bottom en dat was in het begin ook even wennen met barré akkoorden (net even harder duwen) maar het went ook snel en klinkt duidelijk nog lekkerder (strakker) dan een standaard 0.010 setje.
Toeval wil dat mede-forumlid Speddemon deze maat ook gebruikt. Ik gebruik zelf D'Addario's omdat ik daaraan gewend ben en had een keer Ernie Balls gekocht, maar kon er niet aan wennen. Speedy vond die juist weer prettiger dus kon hij ze overkopen. ZO zie je maar: wat de één niets vindt, vind de ander geweldig. Probeer van alles en blijf bij wat je prettig vond.

Solidkick
3 augustus 2006, 19:31
snob oren en sissy fingers :D
LOL

Hoe dikker de snaeren hoe vetter de riff!

vester86
3 augustus 2006, 19:37
Hebben snaren veel invloed op je sound?

dôh, zonder snaren heb je geen geluid ;-)

Veekeren
3 augustus 2006, 20:12
dôh, zonder snaren heb je geen geluid ;-)

Hahahaha, hoe flauw :D

Orpheo
3 augustus 2006, 20:16
Hahahaha, hoe flauw :D

:D is t ook! ik dacht t, vester schopte 'm erin!

iwamoto
3 augustus 2006, 20:33
LOL

Hoe dikker de snaeren hoe vetter de riff!
nee nee, hoe dikker de snaren, hoe lomper de riff ;) miss. is het zo op n accoust, maar op mn rg krijg ik ook al met 0.9's zware tonen, maar wellicht hoor ik dat beter, met mijn mooie snoboren, en idd, ik heb kwetsbare vingers ;)

nopster
3 augustus 2006, 22:38
Billy Gibbons speelt zelfs met 8... en die heeft toch wel een vette sound.

Debaser
3 augustus 2006, 23:18
Billy Gibbons speelt zelfs met 8... en die heeft toch wel een vette sound.

Echt niet, Billy Gibbons gebruikt geen snaren maar baardharen.

Nobler
4 augustus 2006, 15:46
Naar aanleiding van de melding dat Billy Gibbons op 008 snaren speelt, ik ben ook een van die afwijkende types. Ik speel nu anderhalf jaar op mijn gematerialiseerde jongensdroom (Gibson ES 335), maar nog steeds vind ik dat mijn Epiphone Sheraton II nog steeds beter klinkt. Ik speel blues over een VOX AC 30 zonder topboost uit 1964 via een Ibanez Tubescreamer. Ik soleer veel. Mensen zeggen altijd dat je uit 008-snaren geen goed geluid krijgt, maar ik kreeg altijd complimenten over mijn geluid als ze niet wisten dat ik op 008 speelde. Mensen die op mijn gitaar spelen zijn altijd erg enthousiast over hoe licht het gaat, maar vaak klinkt het bij hun wat valsig omdat ze te veel kracht op de snaren uitoefenen en ze daarom te veel in of opzij drukken waardoor ze door de spanning hoger klinken dan de bedoeling is. Ook oefenen ze te veel kracht uit op de nek. Bij dikke snaren maakt dat niet zoveel uit, maar bij mijn lichte snaartjes hoor je meteen door de spanning de hoogte veranderen. Ik ben er aan gewend. Vóór ik de 008's ontdekte dacht ik dat 009 het lichtst was, maar ik kreeg er nog steeds pijn in mijn vingers door. Misschien was ik er door doorzetten wel aan gewend geraakt, maar ik ontdekte de 008's toen ik 17 of 18 was en speel nu al ruim 20 jaar op niets anders en ik wil nooit anders meer. Omdat jullie ze laten liggen kan ik ze afgeprijsd kopen! Ik koop alleen D'Addario vanwege de duurzaamheid. Bij Fendersnaren braken altijd de kogeltjes er af en andere merken breken sneller dan de Dad's en, hoewel de Dad's nieuw niet super klinken, blijven ze wel veel langer een redelijk geluid geven, want, nog een afwijking, ik hou er van om op 'dode' snaren te spelen. Ik vervang mijn setjes maar één of twee keer per jaar, de hoge E wel vaker omdat die in de hitte van de strijd nog wel eens breekt (ongeveer een keer of 3 per setje). Pas als ze niet meer te stemmen zijn vervang ik ze een keer. En ook wat dat betreft krijg ik nooit klachten over mijn geluid. Scheelt een hele hoop moeite en geld, en ik heb toch het geluid dat ik wil. Toen ik de Gibson kocht zaten daar 010's op, voor mij mega dik dus. Ik was gemotiveerd om met die snaren te leren spelen. Het lukte niet. Ik heb er een half jaar mee gespeeld, toen een setje 009's er op, een uiteindelijk toch verslagen maar weer 008's en pas toen was ik weer happy, en ik kon echt geen achteruitgang in geluid horen en de band (laat staan het publiek) heeft zelfs nooit van iets geweten, qua geluid dan.

nopster
4 augustus 2006, 15:56
Zit er op allebei je gitaren een setje van 8 of enkel op de Gibson?

dirty-harry
4 augustus 2006, 16:07
ik vraag me af of het goed zou zijn dat ik van 0.10 naar 0.09 overschakel omdat ik ondervind sneller tezijn met 0.09.
Maar ik heb dan ook het gevoel om aan klank te verliezen!!!!!!!!!
Ik speel metal en ben eigenlijk die 0.10 beu :-)

nopster
4 augustus 2006, 16:10
Probeer het gewoon eens... ander setje er op, de afstelling aanpassen en dan maar hopen. En geef het even de tijd want het is toch wel wennen als je een andere snaardikte gewoon bent.

Nobler
4 augustus 2006, 16:23
Ik heb inmiddels op al mijn gitaren 008's (Epiphones en de Gibson ES 335), behalve op vorige week aangeschafte campinggitaar (Squire Bullet) waar denk ik een setje 009's op zit. Op zich gaat het wel, maar ik heb eerder last van moeie vingers, minder snel spel en als ik een avond lang gespeeld heb dan heb ik de volgende avond als ik weer begin even pijnlijke vingertoppen en hou ik het ook niet zo lang vol. Vóór ik overstapte van 009 naar 008 heb ik ook geexperimenteerd met het een halve noot lager stemmen van de gitaar, maar dat bracht allerlei problemen met zich mee en is denk ik slechter voor het geluid dan dunnere snaren monteren. Op zich is het nadeel van dat ik gewend ben op 008's te spelen dat ik niet zo goed uit de voeten kan met gitaren in een muziekzaak of als ik op een gitaar van iemand anders mag spelen, maar over het geheel genomen overwegen voor mij de voordelen.

Tristan
4 augustus 2006, 17:53
Over rare vogels gesproken...
Ik ben het bijna met geen enkele uitspraak in dit topic eens...
Ik hoor echt een duidelijk verschil tussen de verschillende merken snaren...
D'addario heeft veel fundamentele toon en aardig wat laag, het laag is ook strak, D'addario snaren zijn voor mijn gevoel ook de meest strak klinkende snaren, dat klopt ook met het feit dat de spanning op D'addario's toch wat hoger is dan van de meeste andere bekende merken, zoals Ernie Ball etc, die spelen wat soepeler, gemakkelijker...
Ernie Balls hebben daarentegen wat minder laag, maar meer boventonen en twang, dat hoor je vooral erg goed bij Fender (achtige) gitaren met een bolt-on neck... Ik vind de Ernie Balls wat meer geknepen klinken, zoals die zuidelijke Amerikanen (bijvoorbeeld Texanen) spreken... (yackedieyack, yanks, rednecks, dan weten jullie wel wat ik bedoel...)
Ik heb laatst ook een setje John Pearce snaren geprobeerd en die klonken echt fantastisch goed in het begin, een dikke fundamentele toon net als D'addario, misschien ietsiepietsie minder strak, maar met de boventonen en de twang van de Ernie Ball snaren... Helaas deden die snaren het ontzettend kort bij mij, ze gingen erg gauw dood klinken...
Het grappige is dat de levensduur van de snaren van de verschillende merken onderling nogal verschilt en dat dat ook nog eens van persoon tot persoon verschilt... D'addario's gaan bij mij het langste mee van alle snaren die ik tot nu toe heb getest, Ernie Balls gaan ook lekker lang mee, maar die John Pearce snaren en GHS snaren roesten bij mij onder mijn kont vandaan, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat bij jou ook het geval is, ieder mens heeft toch weer ander transpiratievocht...
D'addario's hebben overigens bij mij wel de grootste neiging tot breken, maar dat is wel enigszins logisch gezien de grotere spanning die erop staat en gezien het feit dat ze bij mij het langste meegaan in klank en dus minder vaak verwisseld hoeven te worden...
Al die niet roest snaren zoals Elixer en Dean Markley Blue Steel heeft voor mij geen zin, die Blue Steels klinken op zich best okee, maar niet zo lekker als de D'addario's en ze gaan bij mij zeker niet langer mee...
Die Elixers vind ik recht uit het pakje al verschrikkelijk klinken, die klinken al dood als je ze uit het pakje haalt zeg maar, dus het feit dat die dingen langer meegaan, wat niet eens zo is, vind ik absoluut geen voordeel, want die dingen ram ik het liefste gelijk weer van mijn gitaar af...
Een ander punt is het feit dat iedere snaar en ieder merk weer anders reageert op een andere gitaar... Ik heb zelf een lekkere Fender Strat USA en een karaktervolle Gibson ES335... Mijn favoriete snaar voor de Strat is op dit moment de D'addario vanwege de goede fundamentele toon, het dikke laag en de lange levensduur, alleen mis ik nog iets wat betreft de twang en boventonen, dat doen GHS snaren, Ernie Balls etc. toch wel beter... GHS snaren zijn mijns inziens overigens de perfecte snaren voor bluesrock met een Strat of Tele, die snaren hebben enorm veel ballen, veel twang en boventonen en vet laag... Ze zijn wat minder strak dan de D'addario's, wat juist lekker is en de boventonen zijn ook beter, helaas blijven die GHS snaren niet lang lekker klinken bij mij en daarom kies ik zelf dan ook voor D'addario's op mijn strat...
Met mijn ES is het weer een heel ander verhaal, daar heb ik een hele tijd D'addario's op gehad, maar toen had ze altijd een beetje een teveel aan laag, een beetje een bonkig karakter, wel mooi voor Jazz en warme sounds, maar minder geschikt voor Blues en wat vinniger stijlen, zeker i.c.m. het halselment... Nu ik Ernie Balls op de ES heb gezet klinkt ze veel gebalanceerder, echt een enorme verbetering... Ernie Balls hebben feitelijk gezien eigenlijk wat minder toon, het zijn eigenlijk slechtere sbaren mijns inziens, maar ze hebben wel wat meer boventonen (dat is beter) en ze kappen het laag een beetje af, een effect dat bij sommige gitaren (vooral sommige Gibsons) wel wenselijk is...
Overigens schijnen Pyramid snaren ook erg goed te zijn, die wil ik ook nog eens proberen... Ze zijn verkrijgbaar bij Van De Haar www.haarguitars.nl

Mitch
4 augustus 2006, 18:00
Zo, ook weer terug van vakantie :D

glacius
4 augustus 2006, 18:07
ik gebruik al jaren EB 010 013 017 030 042 052 heavy bottom set

ik wil nooit meer anders !!

Eko
4 augustus 2006, 18:18
Ik gebruik diverse sets. Ligt aan de gitaar. Op de meesten zit .011. D.Addario of DR Blackcoateds.
Op de Patenotte zitten Argentine .011 en op de Custom Tele zit .010 die klinkt beter met dunnere snaren dan met dikke.
De snaren op zich maken heel veel uit. Het ene type heeft meer staal dan een ander. Meer staal in de snaar geeft meer power. Je magneet reageert er immers meer op.
Op de acoustische gitaren zit D.Addario EXP of de nieuwe Elixer Fosfor Bronze. Deze laatse net uitgeprobeerd op de ColeClark. Werkelijk een aanwinst.
In het algemeen kan ik zeggen dat ik behoorlijk wat snaren gebruik. Ik koop wekelijks wel een paar sets. Ligt er ook aan of ik moet optreden of niet.

Tupelo
4 augustus 2006, 18:25
Ik hoor toch wel een verschil tussen DR's & D'Addario's...
Verder akoustisch, flatwounds op mijn Höfner, klinkt stukken anders dan bronsen roundwounds.
Op mjin resonator, DR's 010, voor electrische gitaar.

Tristan
4 augustus 2006, 18:56
@ Mitch: Nee, het was helaas geen vakantie, maar een verhuizing... Ik ben verhuisd en daarom heb ik ruim een maand lang geen internet gehad...
@ Iedereen: Natuurlijk verschilt de sound enorm per type snaar... Je hebt volledig stalen snaren, dat zijn snaren met een stalen kern en een stalen winding... Deze snaren klinken wat briljanter dan de (standaard) snaren met een stalen kern en een nikkelen winding, ook zegt men dat deze wat langer meegaan... DR is een bekend fabrikant van volledig stalen snaren en ook de grote fabrikanten als bijvoorbeeld D'addario en Ernie Ball maken volledig stalen snaren... Ik vind zelf echter de snaren met een nikkelen winding wat lekkerder klinken, wat warmer en de boventonen (twang) van deze snaren vind ik ook lekkerder... Flatwounds vind ik zelf echt vreselijke snaren, ook voor Jazz... Roundwounds hebben gewoon meer toon en als je een doffer geluid wil dan kan je net zo goed de toon knop op je gitaar wat dichter zetten mijns inziens, ik vind het lekker dat je nog steeds wel de attack kan hebben als je die nodig hebt...
Mijn verhaal ging dan ook over de snaren met een stalen kern en een nikkelen winding voor elektrisch gitaar, ik hoor dus wel duidelijke verschillen tussen deze snaren van de verschillende merken...
Wat betreft snaren voor akoestisch gitaar kan ik niet veel zeggen, want daar heb ik weinig ervaring mee, sommige mensen zeggen dat die Elixers wel waanzinnig goed zijn voor akoestisch gitaar en met een setje D'addario Phosphor Bronze voor akoestisch gitaar kan je je niet echt een buil vallen, die klinken meestal wel prima...

zjanke
4 augustus 2006, 19:59
Aangezien snaren bij mij al roesten als ik er naar kijk (ik heb zelfs een zure blik...) ben ik maar eens overgestapt op stainless 11-48 EB's power slinky's. Dat klinkt dus wel degelijk anders dan gewone power slinky's. Ze hebben op de een of andere manier meer helderheid dan standaard slinky's, maar het blijft een smaakkwestie. Ik doe er wel veel langer mee, ze blijven wel rdelijk klinken al worden ze na een maand toch stroef en dof.

FruscianteFan
4 augustus 2006, 20:24
@ Tristan:

Interessant wat je daar schrijft, maar vreemd genoeg heb je het niet over de verschillende diktes van snaren. Daar ben ik wel benieuwd naar, want wat je omschrijft geeft er imo schijn van dat je setjes EB dunner zijn dan je setjes D'ad :)

Ik hoor zelf duidelijk verschil tussen merken en verschillende setjes. Sowieso is de ene .012 de andere niet. D'addario heeft een setje .012-.052 met omwonden G (met een beetje geluk kom ik er morgen achter hoe dat is), maar ook een setje .012-.054 met plain G. GHS heeft daarentegen een setje .012-.052 met plain G en EB heeft weer .012-.056.

De fijnste snaren die ik heb bespeeld, zijn EHX 010 snaren. Binnenkort ga ik ze op mijn Strat vervangen door Pyramid .010. Ik heb dus ook die übercheape Harley Bentons geprobeerd en die geven ietwat minder tone, minder sprankel, ze zijn wat eerder dood en de hoge E sprong 2 of 3 keer ineens 2 noten lager (geen probleem, maar geen idee hoe het kwam). Achja, wat wil je voor dat geld :)

Ik merk dus wel duidelijk verschil in klank, duurzaamheid, spanning en bespeelbaarheid. Maar dat interesseert me niet zo heel veel, mijn gitaren klinken toch nooit precies hetzelfde als de vorige dag. Mij maakt het wel uit wat ik voor een setje betaal en hoe snel de snaren breken.
Alleen de EHX en Benton's heb ik niet gebroken, D'addario, Fender (8 maanden nadat ik die gitaar kocht), Ernie Ball, Pyramid en GHS heb ik allemaal wel eens gebroken. Ach, dat ligt ook weer bij iedereen anders.

Kortom: met een beetje oren en geheugen hoor je echt wel veel verschil en met een beetje vingers voel je het verschil tussen de merken zeker wel. Maar wat maakt het uit? Het verschil is erg subtiel en de gitaar zelf en de versterker maken meer verschil voor je sound (zeker tussen merken).

Wat diktes betreft is alles wel gezegd, denk ik.

edit: zojuist de hoge E van de Strat gebroken (Pyramid, de rest was EHX) en nu een heel setje Pyramid .010-.046 erop gelegd. Ik vind het bij de eerste vrij gewone snaren, behalve de lage E. Die klinkt alsof de snaar dood is en de tonepot dicht zit. Gelijk eraf gehaald en de A-snaar tijdelijk verplaatst om te horen of het aan de snaar of aan de gitaar lag. Lag aan de snaar, en de 2e .046 van hetzelfde merk klinkt hetzelfde. Geen Pyramid meer voor mij, behalve de plain snaren want dat zijn de enige snaren die Thomann los verkoopt.

Tristan
4 augustus 2006, 23:49
Misschien ben ik dan toch nog niet helemaal duidelijk geweest...
Op dit moment heb ik op mijn Strat 010 D'addario zitten en op mijn ES zit op dit moment 011 Ernie Ball...
Ik heb op mijn Strat 010 setjes onderling vergeleken en op mijn ES 011 setjes...
Ik vind dat het dus wel degelijk heel veel verschil maakt, zoals ik al zei is mijn ES echt wonderbaarlijk beter gaan klinken met de Ernie Balls, veel beter gebalanceerd, vooral ook op het halselement... Ik kan er nu een lekkere crunch op zetten zonder dat het modderig en ongedefinieerd gaat klinken, dat is dus echt geen klein verschil...
Je kan door je pickups opnieuw af te stellen ook een hele hoop aan de sound doen, maar ik heb het gevoel dat de snaren het helemaal afmaken...
Elke gitaar heeft gewoon haar eigen resonantie en klankeigenschappen, elke gitaar heeft ook haar eigen "probleempjes", op mijn Strat is de lage E niet super, maar de D'addario's lossen dat probleem voor een groot gedeelte op, vanwege hun strakheid...
De Gibson had juist een teveel aan laag en dat lossen de Ernie Balls weer op...
Ik ben echter zowiezo van mening dat D'addario's waarschijnlijk de meest eerlijke snaren zijn, je hoort het beste de klankeigenschappen van de gitaar, maar bij Fender achtige (bolt-on neck) gitaren gaat het ook om de twang en daarin zijn de D'addario's mijns inziens het zwakst...
Overigens is het mijn ervaring dat een setje 011 van D'addario wat betreft klankeigenschappen niet zoveel verschilt van hetzelfde setje in 010 van D'addario, bij andere merken is dat hetzelfde... Je hebt gewoon een wat vollere toon met dikkere snaren, dunnere snaren hebben wat minder laag en wat meer hoog, dat is bij elke fabrikant hetzelfde...
Sommige gitaren klinken door die reden inderdaad beter met 010's dan met 011's en vice versa, maar 009 heeft nooit mijn voorkeur, alhoewel dat ook kan liggen aan de stijlen die ik speel (geen moderne rock of metal en snel gejekker), want daarvan is het natuurlijk ook nog afhankelijk wat voor jou de beste keus is...

FruscianteFan
5 augustus 2006, 00:03
Op dit moment heb ik op mijn Strat 010 D'addario zitten en op mijn ES zit op dit moment 011 Ernie Ball...
Ik heb op mijn Strat 010 setjes onderling vergeleken en op mijn ES 011 setjes...daar was ik benieuwd naar ;)