PDA

View Full Version : Alternate picking loopje (shred)



Maiden Michiel
3 augustus 2006, 15:55
Het alternate picking gaat me best goed af en ik ben ook redelijk snel.

Maar ik heb problemen met onderstaande, Vinnie Moore achtige loopjes:

http://members.home.nl/karenterbalkt/gitaarnet1.jpg

en ik weet niet wat ik nou verkeerd doe.

Heeft iemand wellicht tips voor dit soort loopjes?

Roy K.
3 augustus 2006, 16:03
Echt tips zijn er niet, ik kan je alleen vertellen hoe ik het doe en hopen dat je daar wat aan hebt!

Ik begin met de e-snaar: down up down, b-snaar up down up.

En verder, oefenen oefenen oefenen!! :D

-=JEROEN=-
3 augustus 2006, 16:10
hehe, ik speel em precies andersom:
e snaar up down up
b snaar down up down

dit omdat het een aflopend loopje is

Maiden Michiel
3 augustus 2006, 16:23
Hmmm interessant: ik speel hem zoals Roy.
Ik probeerde het ook eens andersom maar dat is wel lastig als je dat niet gewend bent.

Roy K.
3 augustus 2006, 16:47
hehe, ik speel em precies andersom:
e snaar up down up
b snaar down up down

dit omdat het een aflopend loopje is

Waar zit die logica in? Voor mij is mijn manier echt veel fijner/makkelijker...

-=JEROEN=-
3 augustus 2006, 17:08
tja oplopend speel ik down up down, aflopend speel ik up down up

waarschijnlijk omdat ik zou eindig als ik een toonladder op en neer speel


c d e f g a b c b a g f e d
d u d u d u d u d u d u d u

Maiden Michiel
3 augustus 2006, 17:09
Ik heb inderdaad vaker gitaristen meegemaakt die het zo doen, maar beginnen met een downstroke voelt natuurlijker voor mij...

-=JEROEN=-
3 augustus 2006, 17:38
waar heb je problemen mee dan?

Jax
3 augustus 2006, 17:40
Ik speel em ook eerst down stroke, en ja, het lastige van zo'n lick is voor mij het feit dat het groepjes van drie zijn. Ik moet mijn rechterhand echt programmeren om het als groepjes van drie te zien, want met mijn linkerhand gaat het wel, daar zit het probleem niet in. Maar wat Roy zei, oefenen, oefenen, oefenen :)

Negative K3 fan
3 augustus 2006, 17:53
Hmmm interessant: ik speel hem zoals Roy.
Ik probeerde het ook eens andersom maar dat is wel lastig als je dat niet gewend bent.

naar mijn idee zou je als shredder zijnde alle oefeningen het beste 'in 2 richtingen' moeten oefenen, als ik het af en toe probeer voelt het heel tegendraads terwijl het uiteindelijk veel sneller kan op die manier (maar ik ben dan ook geen shredder)

zoals bv. dit majeur loopje, het voelt makkelijk om die met een downstroke te beginnen maar het is uiteindelijk efficienter om met een upstroke te beginnen. maargoed dit terzijde.



e:------------------------------
b:---5---6-5-8-6---5-----------
g:-5---7---------7---5-7-4-5---
d:------------------------------
a:------------------------------
e:------------------------------

Roy K.
3 augustus 2006, 20:00
Inside picking, heet dat dan. Jouw voorbeeld zou ik ook beginnen met een upstroke, voelt veel natuurlijker aan dan wanneer ik met een downstroke zou beginnen. Uiteindelijk moet je licks picken op een voor jou "natuurlijk voelende" manier, er leiden meer wegen naar Rome maar iedere situatie vraagt om een andere aanpak, dus het is idd wel handig om beide manieren te kunnen, zodat je iedere situatie kan handelen.

Kaïn
5 augustus 2006, 12:56
Let goed op op de notatie!! Het zijn sextolen. Dus aan het begin van de sextool dien je een downstroke te maken voor het effect van de sextool. Voor de rest moet je het alternate spelen. Dit ontzettend obceen vaak oefenen;)

Trocar
5 augustus 2006, 16:43
Let goed op op de notatie!! Het zijn sextolen. Dus aan het begin van de sextool dien je een downstroke te maken voor het effect van de sextool. Voor de rest moet je het alternate spelen. Dit ontzettend obceen vaak oefenen;)

Wat bedoel je precies, waarom móet je sextolen beginnen met een downstroke? Accenten kun je ook leggen met upstrokes lijkt me, of snap ik het verkeerd? Niets móet.

Kaïn
5 augustus 2006, 19:09
Wat bedoel je precies, waarom móet je sextolen beginnen met een downstroke? Accenten kun je ook leggen met upstrokes lijkt me, of snap ik het verkeerd? Niets móet.

In zekere zin heb je gelijk, niets moet, maar het is absoluut essentieel dat je accent ligt op de eerste noot van het sextool anders is het namelijk geen sextool meer, maar speel je in een andere maatsoort. Zeker als je snel speelt kan je eigenlijk niet het zelfde geluid krijgen met een up-stroke als met een downstroke.

Das Schaap
5 augustus 2006, 20:12
In zekere zin heb je gelijk, niets moet, maar het is absoluut essentieel dat je accent ligt op de eerste noot van het sextool anders is het namelijk geen sextool meer, maar speel je in een andere maatsoort. Zeker als je snel speelt kan je eigenlijk niet het zelfde geluid krijgen met een up-stroke als met een downstroke.
Bij triolen ligt je accent alleen op de 1e noot, bij sextolen op de 1e, de 3e en de 5e. Triolen zijn EEN, twee, drie en sextolen zijn EEN, twee, DRIE, vier, VIJF, zes. :) Dus dan zou je bij een sextool automatisch vastizitten qua een bepaalde wijze van picking volgens die beredenatie. Het gaat om accenten leggen, hoe je dat doet ligt niet vast nee. :punk:

Negative K3 fan
5 augustus 2006, 20:25
waarom liggen de accenten bij een sextool op 1 3 en 5 en niet bijvoorbeeld op 1 en 4, of alleen op 1???

Kaïn
5 augustus 2006, 21:06
Omdat dat de definitie is van een sextool. Als het accent alleen op de 1 ligt ben je (denk ik, weet het even nie zeker, verbeter me vooral) in een andere maatsoort aan het spelen. Als het accent op de 1 en de 4 ligt ben je geen sextool aan het spelen maar twee triolen achter elkaar ;)

PS, bedankt Das Schaap voor de verheldering hierover;) Weer wat geleerd. Ik vroeg me alleen af is het accent op de 3e en 5e een neven accent of echt een accent?

heavy-metal-thunder
5 augustus 2006, 21:33
Echt tips zijn er niet, ik kan je alleen vertellen hoe ik het doe en hopen dat je daar wat aan hebt!

Ik begin met de e-snaar: down up down, b-snaar up down up.

En verder, oefenen oefenen oefenen!! :D

nou, als er geen tips zijn, hoeven er geen leraars te zijn. En die zijn blijkbaar toch nodig.

ff alles op een rijtje zetten:

- op de tel speel je altijd met een downstroke!
- groepen van 16de noten speel je d-u-d-u
- triolen speel je in principe d-u-d en dan het volgend groepje terug d-u-d
maar als je een ganse rij triolen van 16de noten speelt, zou je ook per groep van zes noten d-u-d-u-d-u . Dit is makkelijker, maar het gaat wel ietsje anders klinken omdat je anders accentueert.
- Voor je wil shredden moet je zorgen dat je een heel goede rechterhandtechniek hebt, anders sla je maar wat in het wilde weg en krijg je het nooit binnen het juiste ritme.

Reel Big Fish
5 augustus 2006, 22:06
Offtopic: ik heb nu juist het probleem dat mijn linker(fretting) hand te langzaam gaat. De hand waar ik mee aansla gaat snel zat... iemand tips hiervoor?

Das Schaap
5 augustus 2006, 22:49
Omdat dat de definitie is van een sextool. Als het accent alleen op de 1 ligt ben je (denk ik, weet het even nie zeker, verbeter me vooral) in een andere maatsoort aan het spelen. Als het accent op de 1 en de 4 ligt ben je geen sextool aan het spelen maar twee triolen achter elkaar ;)

PS, bedankt Das Schaap voor de verheldering hierover;) Weer wat geleerd. Ik vroeg me alleen af is het accent op de 3e en 5e een neven accent of echt een accent?


De sextool, een groep van 6 gelijke noten ontstaat door halvering van elk der noten van een triool, dus door verdeling in drieën en onderverdeling in tweeën. Maar ook uit een verdeling in tweeën en onderverdeling in drieën onstaat een figuur van 6 gelijkgeschreven noten. Deze figuur is van een andere afkomst, en omdat ze ook in accent van de sextool verschilt, geeft men ze een andere naam, nl. dubbele triool.
Bron: Ons toonstelsel, eenvoudige theorie der muziek


Let wel dit boekje is heel oud en dus hoeft het niet per se meer allemaal zo gehandhaaft te worden. Zelfs al hoort het echt zo is het qua notatie nog steeds vaak handiger een sextool met andere accenten op te schrijven.

Trocar
5 augustus 2006, 23:41
Offtopic: ik heb nu juist het probleem dat mijn linker(fretting) hand te langzaam gaat. De hand waar ik mee aansla gaat snel zat... iemand tips hiervoor?

Ik zou met een metronoom gaan spelen, dan kun je in ieder geval niet meer 'sjoemelen' om je problemen te omzeilen (stiekem vertragen en weer inhalen bijv.), en je traint de synchronisatie tussen het vingerzetten en het aanslaan.

Begin langzaam, en pas het tempo opbouwen als je iets echt goed kunt spelen.
Zoek een aantal oefeningen voor 'finger independence' en wat repeterende patronen (met verschillende vingerzettingen); als je nu met een metronoom langzaam de verschillende patronen opbouwt kom je vanzelf de vingerzettingen tegen die je tegenhouden qua snelheid.
En dan ga je de problemen oefenen.

Zoiets?

Reel Big Fish
6 augustus 2006, 09:58
Bedankt Trocar! :lp:

Kaïn
6 augustus 2006, 10:30
Bron: Ons toonstelsel, eenvoudige theorie der muziek


Let wel dit boekje is heel oud en dus hoeft het niet per se meer allemaal zo gehandhaaft te worden. Zelfs al hoort het echt zo is het qua notatie nog steeds vaak handiger een sextool met andere accenten op te schrijven.

Thank you very much indeed :zz:

Maiden Michiel
7 augustus 2006, 18:04
Ik zou met een metronoom gaan spelen, dan kun je in ieder geval niet meer 'sjoemelen' om je problemen te omzeilen (stiekem vertragen en weer inhalen bijv.), en je traint de synchronisatie tussen het vingerzetten en het aanslaan.

Begin langzaam, en pas het tempo opbouwen als je iets echt goed kunt spelen.
Zoek een aantal oefeningen voor 'finger independence' en wat repeterende patronen (met verschillende vingerzettingen); als je nu met een metronoom langzaam de verschillende patronen opbouwt kom je vanzelf de vingerzettingen tegen die je tegenhouden qua snelheid.
En dan ga je de problemen oefenen.

Zoiets?

Mja, ik heb dus hetzelfde probleem als RBF.
En ik oefen altijd met een metronoom. Ik heb alleen het gevoel dat er niets veranderd. Ik heb ook al goed gelet op de overgang van positie naar positie maar het blijft altijd nogal rommelig.

Maiden Michiel
8 augustus 2006, 15:38
Nog een vraagje: hoe snel kunnen jullie hem? Zoals hij in de eerste post staat?

-=JEROEN=-
8 augustus 2006, 15:43
heeeel sloom... ben geen shredder, meer een smooth lover takin it slow