PDA

View Full Version : losse pedalen of multi-effect



jaycee
3 augustus 2006, 11:54
Hoi, ik wil effecten gaan kopen en omdat ik er nog geen heb kan ik dus kiezen tussen losse pedalen, of een multi-effect (zeg de BOSS GT-8 of TC electronic G-Major ofzo).

Het voordeel van zo'n multi is dat hij geprogrammeerd kan worden. Is de kwaliteit van zo'n multi-effect even goed als van gekoppelde losse pedalen?? Als dat is, dan koop ik natuurlijk een multi-effect.
Hoe zit dit?
Bedankt & groet!

almarvk
3 augustus 2006, 11:58
Je overdrive haal je natuurlijk uit zo'n versterker. Ik zou (als ik jou was) gewoon wat dingetjes gaan uitproberen. Zelf ben ik voorstander van losse pedaaltjes. Je kan natuurlijk beginnen met wat van Boss of Electro Harmonix. Tweedehands is er erg veel te vinden.

Maar wat voor geluiden zoek je? Chorus, flanger, phaser, delay, echo, wah?

interessander
3 augustus 2006, 12:06
Je kunt ook voor 20 a 30 euro een zoom 505 kopen, er een beetje mee klooien en kijken welke effecten je bevallen, (qua principe, niet qua geluidskwaliteit) de zoom weer verkopen en dan kiezen voor losse effecten of een goed multi-effect. Zo heb ik het gedaan en ik heb uiteindelijk gekozen voor losse effecten.

jaycee
3 augustus 2006, 12:08
Ik zoek Delay, Chorus, Flange. De overdrive komt in principe van mijn versterker.
Een interessante -maar andere- vraag is ook of je effecten in de effectloop moet stoppen, of dat ze tussen gitaar en amp kunnen.
De kern van mijn vraag is eigenlijk, of losse effecten beter van kwaliteit zijn dan de effecten in bijvoorbeeld een GT-8. Voor de prijs van 4 BOSS pedaaltjes koop je namelijk ook een GT-8 met veel meer effecten + programmeer mogelijkheid....
Hetzelfde is bij TC Electronic: daar kost een los pedaal bijna evenveel als een G-Major unit met veel meer effecten....

interessander
3 augustus 2006, 12:12
De vraag is ook of Boss effecten wel of niet geschikt zijn voor je, er zijn zat andere merken met goede effecten.

fullorder
3 augustus 2006, 12:20
Overdrive kun je ook heel goed uit pedaaltjes halen.
Losse pedalen wel te verstaan (teveel voorbeelden om op te noemen)

Zover ik op kan maken uit de commentaren van andere forummers zijn de overdrives juist het zwakke punt van multi-effect bakken, heb er zelf geen ervaring mee. Echter aangezien jij juist op zoek bent naar de 'spacial' effecten zoals chorus, delay, reverb, phaser, whatever... is een multi-effect wellicht een optie voor je.

Reden voor mij om toch ook voor dit soort effecten losse pedalen te gebruiken is de totale flexibiliteit die je hebt en het makkelijke editen via tastbare en begrijpelijke draaiknopjes ipv het werken door menu's op een kleine display met veel te veel opties. Verder ben ik bij multi-effecten ook altijd een beetje bang voor een veel te gepolijste, hifi sound, maar of dat terecht is weet ik niet.

Rormo
3 augustus 2006, 19:21
Ik ga spoeidg switchen van multi naar losse pedalen. Multi is erg prettig zodra je alles hebt ingesteld zoals je het wilt hebben, maar dit bereiken kost maanden. Te veel knoppen en te veel opties naar mijn mening. Naar mijn mening zijn dingen als Chorus wel aardig op multi effect bakken, maar distortion en wah wah zijn uit pedalen gewoon een stuk beter. Het leuke van losse pedalen is ook dat je het naar smaak kunt uitbreiden, misschien wel een leuk verjaardags cadeau, maar goed dit is maar bijzaak.
Als je multi effecten gaat proberen, probeer dan naast de GT8 zeker ook een Zoom G9.2 uit. Net zo duur en zeker zo goed. Ik vond hem mooi klinken in de winkel toen ik hem testte. Maar zoals ik al zei er zitten ongeveer 100 knopjes op waar je echt helemaal gek van kunt worden. Het vervelende aan editen van die dingen is ook dat je de hele tijd op de grond moet zitten, wat moet spelen en kijken of het goed klinkt, weer op de grond editen etc etc.

BeeJee
3 augustus 2006, 21:17
Da's dus niet helemaal waar. Je kunt die multi-effects van tegenwoordig ook bijna allemaal via de pc editen. Da's errug handig!

Rormo
3 augustus 2006, 21:20
ok, dat kan de mijne iig niet. Maar de Zoom G9.2 zou dat volgens mij idd wel moeten kunnen. Maar ja dan moet je dat ding weer aan je pc hangen, ook weer gedoe. Maar wel miner, dat is waar.

sugarfish
4 augustus 2006, 09:14
GT8 kun je via de pc editten, genoeg info op www.bossgtcentral.com (http://www.bossgtcentral.com)

Als je nog niet bekend bent met effecten dan zou ik eerst met een voordelige multi-effect beginnen. Zodoende leer je de effecten kennen en kun je altijd voor iets anders kiezen, als je eenmaal weet wat je zoekt.
Kwaliteit hoor je pas als je eenmaal wat kennis hebt van geluid.

Als je alleen covers speelt zou ik voor de multi gaan, dan kun je allerlei soorten sounds proberen.
Ga niet voor de GT8 als je niet bekend bent met effecten, dan zie je door de bomen het bos niet meer, teveel tweak-mogelijkheden.
Je kunt starten met Boss ME50 (geen menu-toestanden, gewoon knoppen draaien en niet meer)
Ik speel al wat jaartjes en ben pas laat aan effecten begonnen. Ik ben gestart met de ME50 om de geluiden te leren kennen en na 2 jaar overgestapt naar de GT8.
Waarom GT8: omdat ik voornamelijk covers speel en daarnaast heb ik geen behoefte om met een enorm arsenaal aan pedalen te sjouwen. Verder vind ik het heel leuk om super-aparte geluiden tevoorschijn te toveren. Beetje space-freak zeg maar.

"That was my 2 cents..."

LPplayer
4 augustus 2006, 11:14
Hangt er helemaal vanaf welke effectenbak je neemt. Ik vind digitech bijvoorbeeld echt te digitaal klinken. De dingen van toneworks/ tonelab en de KorgAX1500g bijvoorbeeld niet. AL is de Korg AX1500g een goedkoop pedaal.
De tonelab is echt een mooie ding met karakter


Overdrive kun je ook heel goed uit pedaaltjes halen.
Losse pedalen wel te verstaan (teveel voorbeelden om op te noemen)

Zover ik op kan maken uit de commentaren van andere forummers zijn de overdrives juist het zwakke punt van multi-effect bakken, heb er zelf geen ervaring mee. Echter aangezien jij juist op zoek bent naar de 'spacial' effecten zoals chorus, delay, reverb, phaser, whatever... is een multi-effect wellicht een optie voor je.

Reden voor mij om toch ook voor dit soort effecten losse pedalen te gebruiken is de totale flexibiliteit die je hebt en het makkelijke editen via tastbare en begrijpelijke draaiknopjes ipv het werken door menu's op een kleine display met veel te veel opties. Verder ben ik bij multi-effecten ook altijd een beetje bang voor een veel te gepolijste, hifi sound, maar of dat terecht is weet ik niet.

harrie-beton
4 augustus 2006, 11:58
Uit je sig begrijp ik dat je Koch versterker hebt.

Overdrive uit een pedaaltje halen terwijl je een Koch hebt is net zoiets als je hond neuken terwijl je vriend Jessica Alba is (aangepast citaat van NK3 op dit forum).

Er zijn in de hogere prijsklasse genoeg goede multi-effecten. De BOSS GT6 is prima samen met je Koch denk ik. De tonelab en de GT8 hebben allemaal amp modeling erbij en met je Koch zou je dat niet kunnen gebruiken.

jaycee
4 augustus 2006, 12:17
Haha tja, de distortion komt inderdaad van de Koch. Ik ben dus niet van plan een overdrive of distortion pedaal te kopen :-)
De effecten waar ik geinteresseerd in ben zijn delay, chorus, flange, wah.

gitaarhaantje
4 augustus 2006, 12:17
Uit je sig begrijp ik dat je Koch versterker hebt.

De BOSS GT6 is prima samen met je Koch denk ik. De tonelab en de GT8 hebben allemaal amp modeling erbij en met je Koch zou je dat niet kunnen gebruiken.

Wat bedoel je met die tweede zin... dat het geen goede combinatie is of is het gewoon een opmerking...

timgte
4 augustus 2006, 13:23
Wat bedoel je met die tweede zin... dat het geen goede combinatie is of is het gewoon een opmerking...

Ik vermoed dat hij bedoelt dat het overbodig is. Die amp-modelling gebruiken is zonde (IMHO) bij die/een Koch.

@Gitaarhaantje: Ik begrijp dat je nog steeds aan het zoeken bent naar een multi-effect. Ga gewoon even testen, als hier iemand op het forum zegt dat het een slechte combinatie is ga je het misschien niet testen terwijl je het zelf misschien wel helemaal top zou vinden. Je zou eventueel iemand kunnen zoeken bij wie je kan testen... Misschien wat relaxter dan in een winkel. (Ligt ook weer aan de winkel natuurlijk, Jukebox in Boekel kan je rustig testen (vooral door de week))

harrie-beton
4 augustus 2006, 13:51
Jullie begrijpen mij goed, amp modeling in combinatie met een goede (buizen) versterker werkt niet. Wil je dat samen gebruiken, dan moet amp modeling uitgeschakeld. Amp modeling plus een koch is net zoiets als 2 zonnebrillen overelkaar heen dragen :D

Als je wel gaat optreden en je wilt modeling gebruiken (zoals ik) heb je neutrale versterkers nodig zoals PA's of monitoren. In ear is ook populair.

Nu is een modeling kastje geen slecht idee want er zitten veel effecten in, maar je betaald ook voor dingen die je niet op het podium en oefenruimte gaat gebruiken. Het is jouw geld.

Wat ik ontzettend handig vind is een geheugen van multi effect bakken.
Ik heb verschillende gitaren qua output niveau en heb dan andere patches.

Onhandig is inderdaad even snel iets aanpassen tijdens het spelen..

Ook een argument voor multi effect is dat een aantal losse pedalen achterelkaar tone verlies geeft. Bij hele goede (dure) pedalen valt dat mee maar muzikanten zijn vaak arm.

jaycee
6 augustus 2006, 23:53
Hmm ik was gisteren bij een grote muziek winkel en de verkoper daar was behoorlijk negatief over de multieffect bakken die je op de grond kunt leggen. Ook in het krantje van die winkel stond een artikel waarin de multi's er bepaald niet goed afkwamen. Dus om te beginnen ga ik maar eens geen multieffect kopen en beginnen met losse pedaaltjes. Ik heb een chorus op het oog en overweeg na wat proberen een Ibanez AD-9 delay :-)

X.A.D.
10 augustus 2006, 18:00
Nix beter dan GOEDE losse pedalen. Goede multi voeding er op , en idd de distortion uit je versterker halen, want dat is een zwak punt van multi effecten.
De losse effecten behouden je orginele signaal en karakter van je gitaar beter.
Als je voor losse effecten gaat zou ik wel voor goede kwaliteit gaan.
Met alle respect, maar ik zou niet voor boss ofzo gaan.
Bekijk het forum goed, want er zijn discussies genoeg over wat nou een goede delay/chorus/flanger enz is.
Suc6

FruscianteFan
10 augustus 2006, 18:08
Vergeet niet dat als je losse pedalen wilt zonder teveel toonverlies, je ook goede patchkabels nodig hebt. Die zijn ook behoorlijk prijzig.

XAD: Met al mijn effecten aangesloten merk ik duidelijk dat ik minder tone heb. Met alleen mijn multi-effect heb ik nergens last van.

Jaycee: Winkels maken meer winst op losse pedaaltjes, denk ik zo.

E-J
10 augustus 2006, 18:51
Het nukke van multieffectpedalen is dat ze overal in goed proberen te zijn. Ik heb zelf een Korg AX1500G gehad, en ook op Boss GT-6 en dergelijke wel eens gespeeld. Het is mondeling, ze simuleren iets, of proberen dat, en het is eenmaal moeilijk om bijvoorbeeld een warm clean geluid te reproduceren of een dikke Mesa Boogie distortion. Het klinkt vaak niet echt 100% 'echt' of natuurlijk. Tuurlijk, sommige effectprocessors zijn ECHT goed. Maar het kan nooit 'the real thing' worden.

Ik kwam hierachter toen ik een Marshall Valvestate had en die Korg. Ik begon met alles, behalve het cleane geluid, uit de Korg te halen. Maar toen zette ik na een tijd weer eens de Marshall aan, en stond toevallig één van de overdrive kanalen aan! En ik dacht bij mezelf 'wat, dit klinkt lekker! En ik begon de Korg steeds minder te gebruiken, alleen maar voor de een beetje distortion, wat fuzz, en de nodige delay/echo, chorus.

Toen ik wat van smaak begon te veranderen (van hardrock/metal naar wat rustigere muziek), kwam ik erachter dat ik dat kille, neppe geluid langzamerhand niets meer begon te vinden. Ik heb daarop besloten om de Marshall en de Korg (en ook een Epiphone Gothic Explorer haha) de deur uit te doen, ben erachter gekomen wat voor geluiden ik zoek en heb vervolgens een Fender buizenamp, London City Strat en de nodige pedaaltjes aangeschaft ...

Sommige mensen willen liever 300 verschillende geluiden in een minuut kunnen oproepen, of spelen in een allround coverband...maar als je je ga richten op een (paar) muziekstijlen, is het misschien beter om voor losse pedalen te kiezen.

Ja, multieffecten zijn verschrikkelijk handig als je heel gevarieerd speelt, maar als je niet zo verschillende muzieksoorten speelt, kun je wellicht beter een paar pedaaltjes aanschaffen :)

Oja, misschien een leuke tip: als je niet weet welke effecten je gebruikt/leuk vindt klinken, koop dan een (goedkoop) multieffect. Na een tijdje weet je wat je wel en niet gebruikt, je verkoopt vervolgens je multieffect, en koop wat pedaaltjes ervoor terug!

X.A.D.
10 augustus 2006, 21:05
Vergeet niet dat als je losse pedalen wilt zonder teveel toonverlies, je ook goede patchkabels nodig hebt. Die zijn ook behoorlijk prijzig.

XAD: Met al mijn effecten aangesloten merk ik duidelijk dat ik minder tone heb. Met alleen mijn multi-effect heb ik nergens last van.


Goede patch kabeltjes zijn niet zo enorm duur hoor. En je multi effect zal mss je geluid donkerder maken, maar het karakter van je gitaar komt echt beter door als je GOEDE kwaliteit pedaaltjes gebruikt. Het zou wel kunnen dat je iets van een buffertje moet gebruiken, maar die zitten al in een aantal stem apparaten enzo.

Dirk_Hendrik
10 augustus 2006, 22:19
XAD,

Definieer "goede kwaliteit"...

Persoonlijk selecteer ik pedalen die ik gebruik vooralsnog op betrouwbaarheid en klank.
Voorbeeld:
- Is een Muff uit '72 die z'n eerste servicebeurt nodig heeft een pedaal van goede kwaliteit? De constructie van het gemiddelde EH pedaal is zwaar ruk.. toch hield die Muff het 34 jaar vol...
- Is een TS of een DS-1 van goede kwaliteit? Zo nee, wat is dan "beter" gezien de hoeveelheid muzikanten die er op spelen?
- In een CE1 een pedaal van goede kwaliteit, Idem als met EH een erbarmelijke constructie, evenals de bovengenoemde distortions wel behoorlijk gewild vanwege zijn klank.
- Is een Keeley Comp van goede kwaliteit? Persoonlijk vind (qua bouw) ik het apparaten met een hoog knutselniveau en heb ik hobbybouwers gezien die knapper werk afleveren.


Samengevat, Goede kwaliteit is een vrij hol begrip.

FruscianteFan
10 augustus 2006, 22:35
Goede patch kabeltjes zijn niet zo enorm duur hoor. En je multi effect zal mss je geluid donkerder maken, maar het karakter van je gitaar komt echt beter door als je GOEDE kwaliteit pedaaltjes gebruikt. Het zou wel kunnen dat je iets van een buffertje moet gebruiken, maar die zitten al in een aantal stem apparaten enzo.Volgens mij zit je toch al snel aan 10 euro voor één patchkabel. Ik heb 5 pedalen, dus dat zou dan 40 euro worden alleen al voor de patchkabels.

harrie-beton
10 augustus 2006, 22:52
plus hij heeft ongelijk
dat is nog erger dan die 40 euro

X.A.D.
11 augustus 2006, 12:48
Naja, het mooie is dat niemand helemaal ongelijk heeft. Zowel multi effecten , als losse effecten hebben beide voor , en na delen. Niemand kan zeggen wat voor jou het mooist is. Het beste kun je gewoon gaan testen, en zelf luisteren en proberen wat voor jou het beste is. Btw, dat veel mensen iets gebruiken wil nog niet zeggen dat het voor iedereen werkt e. Ik zou voor geen geld een ds-1 willen, maar dat is een ander verhaal. En ik hoef jullie al helemaal niet te overtuigen hoor. Gewoon lekker doen wat je zelf leuk en goed lijkt. Je moet er tenslotte zelf op spelen. suc6 ;)