PDA

View Full Version : hoe groene kleur te verkrijgen op een tele



jan jansen
3 augustus 2006, 10:08
http://aycu06.webshots.com/image/2845/1911150616896203356_rs.jpg

Weet iemand hoe je deze groene kleur kan krijgen zoals francis rossi (status quo)op zn telecaster heeft?

jan jansen

:lp: :metal: :jam:

fred dons
3 augustus 2006, 10:23
die van francis is met een groene inkt gedaan (aftermmarket), je kunt het ook met clou waterbeits doen hoewel die standaard nogal fel groen is, wel altijd even testen op een klein stukje hout omdat de kleur reageert met het hout waar je het op aan brengt

jan jansen
3 augustus 2006, 12:20
die van francis is met een groene inkt gedaan (aftermmarket), je kunt het ook met clou waterbeits doen hoewel die standaard nogal fel groen is, wel altijd even testen op een klein stukje hout omdat de kleur reageert met het hout waar je het op aan brengt


Bedankt voor de tip.
net bij op clou waterbeits zoeken op het net kwam ik dit tegen:

http://lightner.filternet.nl/strat-verf.htm

duidelijker kan haast niet.Nu nog even een zaak in de buurt vinden die het verkoopt.

glacius
3 augustus 2006, 13:27
ik heb nog van de zooi liggen ..

jan jansen
3 augustus 2006, 13:28
ik heb nog van de zooi liggen ..

als het kleur nr 158 donker groen is wil ik het wel van je overnemen..mits je het natuurlijk wilt verkopen....,

jan jansen

glacius
3 augustus 2006, 16:07
ik zal eens kijken voor je .. ik kan het je toe sturen (kost je een paar postzegels )
of ik neem het mee naar de gitaarnet meeting als jij daar ook ben tenminste

jan jansen
3 augustus 2006, 21:17
ik zal eens kijken voor je .. ik kan het je toe sturen (kost je een paar postzegels )
of ik neem het mee naar de gitaarnet meeting als jij daar ook ben tenminste


Als je het zou kunnen opsturen dan graag.Ik kijk wel in je profile of ik een pm kan sturen,

jan jansen

jan jansen
4 augustus 2006, 10:42
Als je het zou kunnen opsturen dan graag.Ik kijk wel in je profile of ik een pm kan sturen,

jan jansen


Pm verstuurd!

Ik zat eens te denken als je dit groen met iets zwart vermengd zwakt het groene dan niet af?of moet ik dan een andere kleur bijmengen?

jan jansen

glacius
4 augustus 2006, 10:52
heb geen ervaring met die kleuren mengen ..

fred dons
4 augustus 2006, 10:56
clou mengt niet zo makkelijk (je kunt alleen donkerder mengen, niet lichter)
maar je kunt het wel met iets meer water vermengen (even testen op een stukje hout)

jan jansen
7 augustus 2006, 19:18
Daarnet de body voorzien van een laag clou kleur donkergroen.Toen hij nog nat was dacht ik gelijk dit is de kleur die ik moet hebben.Echter nu ie droog is lijkt het veel lichter.Komt die donkere kleur terug als ik hem in de cellulose lak zet,of zou het raadzaam zijn om nog een laag groene stain erover te doen voor het lakken?

fred dons
7 augustus 2006, 20:01
ja hoor die kleur komt weer terug (ik schrok de eerste keer ook ;) )

jan jansen
7 augustus 2006, 20:17
ja hoor die kleur komt weer terug (ik schrok de eerste keer ook ;) )


Oke,bedankt voor je advies.. :metal:

jan jansen
8 augustus 2006, 14:54
ja hoor die kleur komt weer terug (ik schrok de eerste keer ook ;) )


daarnet de 1e 2 lagen aangebracht en idd de kleur komt lekker naar voren.Wel een verschil trouwens een body van essen of een body van elzen(althans dat denk ik dat het is).Die essen body neemt het gewoon op terwijl bij die elzen na 2 laagjes als glans tevoorschijn komt,

jan jansen

fred dons
8 augustus 2006, 15:09
elzen is een veel compactere houtsoort dan essen daarom kun je ook het beste een filler (en eventueel een sealer) gebruiken wanneer je een
essen body lakt, anders kost het je heel veel lak voordat je een glad opppervlakte krijgt
je zult overigens bij de kopse kant van het elzen zien dat de lak daar wel nagenoeg helemaal opgezogen wordt bij de eerste paar lagen

jan jansen
9 augustus 2006, 16:45
elzen is een veel compactere houtsoort dan essen daarom kun je ook het beste een filler (en eventueel een sealer) gebruiken wanneer je een
essen body lakt, anders kost het je heel veel lak voordat je een glad opppervlakte krijgt
je zult overigens bij de kopse kant van het elzen zien dat de lak daar wel nagenoeg helemaal opgezogen wordt bij de eerste paar lagen


De 1e 2 lagen wel,nu na de 3e/4e laag juist niet meer.Net even op de gebruiksaanwijzing gekeken(doen ik en vele anderen anders nooit...)en daar staat overschilderbaar na 2 uur,nu wacht ik nog 24 uur,zou het dus sneller kunnen?

En gebruik om de spuitmiddelen te reinigen wel thinner en geen terpentine....wat een bende wordt het dan...,

jan jansen

fred dons
9 augustus 2006, 22:48
je kunt sneller lakken dan 1 keer in de 24 uur alleen de uren die je hier mee wint raak je weer kwijt in weken bij het uitharden (ik doe met cellulose 2 keer per dag lakken, met acryl 1 x)

jan jansen
10 augustus 2006, 18:33
Daarnet de body voorzien van een laag clou kleur donkergroen.Toen hij nog nat was dacht ik gelijk dit is de kleur die ik moet hebben.Echter nu ie droog is lijkt het veel lichter.Komt die donkere kleur terug als ik hem in de cellulose lak zet,of zou het raadzaam zijn om nog een laag groene stain erover te doen voor het lakken?


Ik heb een foto die ik hierbij wil plaatsen alleen waar kan ik hem op het net plaatsen?Iemand een idee?Ik weet niet meer hoe en bij wie ik dat ooit eens heb gedaan...,

jan jansen

Arjo
10 augustus 2006, 20:47
http://imageshack.us/

jan jansen
10 augustus 2006, 21:22
http://img222.imageshack.us/img222/7059/2telesspuitklaarfk3.jpg


hierbij een foto voor het spuiten.Links mijn tele 52 vintage uit essen en rechts de squier bewerkt met groene stain.

jan jansen

Dirk W
10 augustus 2006, 21:47
Wow heftige nerf bij dat essen. Is het kwartiers gezaagd ofzo?

Dat groen is wel mooi gelukt. Niet helemaal egaal maar dat moest ook ofzo?

jan jansen
10 augustus 2006, 23:40
Wow heftige nerf bij dat essen. Is het kwartiers gezaagd ofzo?

Dat groen is wel mooi gelukt. Niet helemaal egaal maar dat moest ook ofzo?

kwartiers?zegt me niks maar die nerf kwam te voorschijn nadat ik kneedbaarhout (op waterbasis)met een mahonie kleur heb gebruikt(was een tip dacht ik van fred dons?).Ik heb hem grof geschuurd,daarna dat kneedbaar hout met een natte doek er in gewreven en hem daarna verder geschuurd.Nu na 6 laklagen springt de nerf er helemaal uit wat hem een vintage look geeft,vind ikzelf dan.foto`s volgen als ie compleet gelakt en af is.

Dat groen is inderdaad niet dekkend gedaan,maar 1 laag waardoor nu na 6 lagen lak de nerf en alle gebreken zichtbaar is/zijn.Was precies mn opzet zodat ie op de tele van francis rossi van the quo gaat lijken,

jan jansen

Arjo
11 augustus 2006, 07:18
He dat ziet er mooi uit man. En dat kneedbaar hout heb je dat bij de bouwmarkt vandaan? Ik vind dat wel een goeie voor mijn project ook.

Arjo

jan jansen
11 augustus 2006, 08:37
He dat ziet er mooi uit man. En dat kneedbaar hout heb je dat bij de bouwmarkt vandaan? Ik vind dat wel een goeie voor mijn project ook.

Arjo


gewoon bij de gamma.Alabastine kneedbaar hout in een plastic tubetje(75 gram) en in dit geval de kleur meranti/mahonie.Als je het opbrengt met een natte doek is het net was.Wel goed in en uitwrijven anders ben je eeuwen aan het schuren,

jan jansen

Arjo
11 augustus 2006, 15:20
thx.
Ga daar eens mee aan de slag, misschien dat ik toch iets anders wat betreft de kleur ga doen dan voor de mijne :D.

Arjo

jan jansen
13 augustus 2006, 11:30
Ik vraag me af hoeveel lagen lak ik moet spuiten.Nu bij de 9e laag had ik mn eerste loper,dus moet dit er uit geschuurd worden en volgt er een 10e laag,maar wat is ``normaal`` aan cellulose lak?Heb nu 750 ml verspoten aan 2 body`s en 2 halzen(die helemaal gereed zijn).

jan jansen

Theo
13 augustus 2006, 11:47
Zien er allebei gaaf uit, met name dat groene vind ik echt apart. Ben benieuwd hoe hij is als hij dalijk in de lak staat.

jan jansen
13 augustus 2006, 12:18
Zien er allebei gaaf uit, met name dat groene vind ik echt apart. Ben benieuwd hoe hij is als hij dalijk in de lak staat.


Teo,

net je site bekeken(was ooit een van 1e die ik bekeek en me aanzette tot zelfbouw etc)maar bij het stratocatser project heb ik alleen de 1e foto die opkomt.de rest krijg ik deze melding:

Bestand of map niet gevonden
Het gevraagde bestand of de gevraagde map bestaan niet. Misschien is het bestand of de map verwijderd of heeft de pagina waar u vandaan komt een incorrecte verwijzing.

jan jansen
13 augustus 2006, 12:18
Zien er allebei gaaf uit, met name dat groene vind ik echt apart. Ben benieuwd hoe hij is als hij dalijk in de lak staat.


zal vanavond kijken of ik een foto kan maken,want hij ziet er al heel anders uit,

jan jansen

fred dons
14 augustus 2006, 07:56
op een elzen body doe ik nooit meer dan 8 lagen, maar in principe zodra ik bij het schuren tussen de lagen (600 grit) een gladde laklaag over hou en geen nerf meer kan voelen doe ik nog 1 laag voor de zekerheid en laat hem dan uitharden (en om zakkers te voorkomen hou ik de body altijd plat als ik een laag spuit, cellulose droogt snel genoeg om hem even later te kunnen draaien als ik een laag op de achterkant wil spuiten, maar met name de eerste paar seconden kan de lak nog uitvloeien en dat heb je liever alleen als de body plat licht (hangt)

jan jansen
14 augustus 2006, 19:52
http://img141.imageshack.us/img141/7880/telegroenbijnagereed1ua7.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/9502/telegroenbijnagereed2zv7.jpg

hierbij 2 foto`s van de groene tele.Hij moet nog 1 laaglak krijgen na een lichte schuurbeurt en dan een tijd uitharden.De lichtval was daarnet niet echt optimaal met een regenbui op komst,maar hopelijk geeft het een bepaalde indruk,


jan jansen

jan jansen
14 augustus 2006, 19:56
op een elzen body doe ik nooit meer dan 8 lagen, maar in principe zodra ik bij het schuren tussen de lagen (600 grit) een gladde laklaag over hou en geen nerf meer kan voelen doe ik nog 1 laag voor de zekerheid en laat hem dan uitharden (en om zakkers te voorkomen hou ik de body altijd plat als ik een laag spuit, cellulose droogt snel genoeg om hem even later te kunnen draaien als ik een laag op de achterkant wil spuiten, maar met name de eerste paar seconden kan de lak nog uitvloeien en dat heb je liever alleen als de body plat licht (hangt)


Oke,er zitten nu 8 lagen op.Ik moet op de achterzijde een loper wegschuren,het geheel licht schuren en dan een laatste laag.het droogt inderdaad ontzettend snel.Als ie 10 minuten hangt dan kleeft het al niet meer.
Ik spuit eerst de randen en daarna plat de body van achter naar voren en zo door.(gezien op zo`n fabrieksfimpje,dus zal het wel de beste manier zijn)

jan jansen

niekb
14 augustus 2006, 20:38
ziet er goed uit jan jansen!
dat groen valt mooi uit, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
ik moet zeggen dat ik die tele's steeds mooier ga vinden...hmmmz is ook niet zo gek...ik vind vooral de thinline mooi..toch hou ik het maar gewoon bij mn lp:rockon:

hoe is je halsuitlijning?? wellicht dat t door de foto komt maar t lijkt of ie niet helemaal recht zit...

jan jansen
14 augustus 2006, 22:27
hoe is je halsuitlijning?? wellicht dat t door de foto komt maar t lijkt of ie niet helemaal recht zit...[/QUOTE]

deels door de hoek vanwaaruit de foto is gemaakt,maar ook omdat de neck er alleen snel in is geklemt voor de foto...(zit trouwens totaal geen speling tussen,klemt zo heel goed vast)

jan jansen

:rockon: :rockon:

Arjo
15 augustus 2006, 11:31
Wouw dat groen komt er echt mooi uit, had ik niet verwacht!!
Ga zo door :rockon:


Arjo

jan jansen
20 augustus 2006, 15:20
http://img221.imageshack.us/img221/6595/002verkleindtg6.jpg
http://img145.imageshack.us/img145/3181/004verkleindut9.jpg
http://img145.imageshack.us/img145/8930/00552telecasterbody001verkleindzl9.jpg
http://img145.imageshack.us/img145/8602/007verkleindlz4.jpg

Hier nog een aantal foto`s van de 52 tele van toe ie nog een plank hout was en zo.Vandaag de groene een laatste schuurbeurt gegeven en als het zo droog is krijgt ie zn laatste spuitlaag en kan ie uitharden.

foto`s volgen over een week of 2,

jan jansen

Theo
20 augustus 2006, 21:05
Teo,

net je site bekeken(was ooit een van 1e die ik bekeek en me aanzette tot zelfbouw etc)maar bij het stratocatser project heb ik alleen de 1e foto die opkomt.de rest krijg ik deze melding:

Bestand of map niet gevonden
Het gevraagde bestand of de gevraagde map bestaan niet. Misschien is het bestand of de map verwijderd of heeft de pagina waar u vandaan komt een incorrecte verwijzing.


Hallo Jan,

ZIen er allebei leuk uit hoor, mijn handen kriebelen ook alweer om weer wat te gaan bouwen. Tja, wat mijn site betreft. Ik heb enige tijd geleden een HD-crash gehad en was dus alles kwijt. Ik heb mijn site geprobeerd te updaten maar dat lukte dus voor geen meter en heb ik feitelijk mijn eigen site een beetje verklooid. Aangezien ik niet zoveel tijd en zijn heb om mezelf weer eens diep in Frontpage te storten zal het denk ik wel enige tijd duren voor ik dit weer voor elkaar heb. Misschien moet zelfs maar een compleet nieuwe site gaan maken.

IN ieder geval vind ik het erg leuk om te horen dat mijn eerste project voor jouw voldoende inspiratie heeft gegeven om ook de stap te zetten. Destijdfs was het voor mij de thread van Mattia die tegelijkertijd een Strat en Tele aan het bouwen was.

Toch leuk dat naast het uitwisselen van tips, trucs, weetjes, handigheidjes etc ook dit forum als inspiratiebron wordt gebruikt.

Zelf denk ik net als MInda om eens een eigen model te maken maar net als hem loop ik ook iedere keer tegen de geeigende modellen aan.

Hier nog een linkje waar wat foto's van mijn laatste Strat project op zijn te zien:
http://w52.photobucket.com/widgets/dynamicflash.php?featuretype=bucketstrip&featurename=wittestrat&pa=/g34/theo_photos/witte%20strat/

Succes met de verdere bouw van deze Tele's. Moet er overigens nog een rond gat in de body ala de Tele van Francis of niet?

Mzzl,
Theo

jan jansen
20 augustus 2006, 21:28
Hallo Jan,

ZIen er allebei leuk uit hoor, mijn handen kriebelen ook alweer om weer wat te gaan bouwen. Tja, wat mijn site betreft. Ik heb enige tijd geleden een HD-crash gehad en was dus alles kwijt. Ik heb mijn site geprobeerd te updaten maar dat lukte dus voor geen meter en heb ik feitelijk mijn eigen site een beetje verklooid. Aangezien ik niet zoveel tijd en zijn heb om mezelf weer eens diep in Frontpage te storten zal het denk ik wel enige tijd duren voor ik dit weer voor elkaar heb. Misschien moet zelfs maar een compleet nieuwe site gaan maken.

IN ieder geval vind ik het erg leuk om te horen dat mijn eerste project voor jouw voldoende inspiratie heeft gegeven om ook de stap te zetten. Destijdfs was het voor mij de thread van Mattia die tegelijkertijd een Strat en Tele aan het bouwen was.

Toch leuk dat naast het uitwisselen van tips, trucs, weetjes, handigheidjes etc ook dit forum als inspiratiebron wordt gebruikt.

Zelf denk ik net als MInda om eens een eigen model te maken maar net als hem loop ik ook iedere keer tegen de geeigende modellen aan.

Hier nog een linkje waar wat foto's van mijn laatste Strat project op zijn te zien:
http://w52.photobucket.com/widgets/dynamicflash.php?featuretype=bucketstrip&featurename=wittestrat&pa=/g34/theo_photos/witte%20strat/

Succes met de verdere bouw van deze Tele's. Moet er overigens nog een rond gat in de body ala de Tele van Francis of niet?

Mzzl,
Theo

Theo,

ik heb je indertijd ook nog wel eens gemailed om een schema geloof ik,alleen dan onder mn eigen naam.Ik heb me hier ingeschreven onder de naam van een fietslegende...en kan hem niet meer wijzigen..?Maar je verhaal en foto`s van je eigen tele hebben mij eraan gezet om zo`n 52 vintage ding te bouwen.
Maar die stratocaster ziet er strak ook.Ik zit zelf ook te twijfelen tussen een strat of een ander oud model van fender.Wat me tegenhoud aan die strat is die metalen stang(juiste naam weet ik zo effe niet),wat ik oerlelijk vindt en die vorm van de hals boven is niet mijn persoonlijk ding.Mischien een strat met telebrug en tele hals.
En nee hoor er komt geen gat in zo als die van Frossi want dan zou ik er ook een 3e element tussen moeten zetten.
Heb daarnet tussen de regenbuien door de laatste laag (met haperende aanvoer... :angry: )erop gespoten en ook de hals maar helemaal afgespoten ipv in de olie te zetten.Het wachten is nu op 10 mm busjes,welke een lange levertijd hebben.(of iemand moet 10 mm kluson tuners willen ruilen voor 8 mm kluson tuners)

jan jansen
26 augustus 2006, 18:40
[QUOTE=Dirk Wagenaar]Wow heftige nerf bij dat essen. Is het kwartiers gezaagd ofzo?

De lak lijkt mij nu wel uitgehard van de essen.Ben nu met commander 4 (vernieuwde blauwe kleur/met groen en wit erop)bezig om het geheel te voorzien van een glans.Met een schapenvacht op de boor gaat het prima.
Het mooie van die cellulose lak dat er wel glans op komt maar niet zo plastic achtig,volgende week de groene,

jan jansen

jan jansen
27 augustus 2006, 17:32
Mischien een tip als je met een schapenvacht op een boor werkt:Knip het touwtje met knopen eraf...bij mij sloeg ie in de zijkant van de body en heeft flink wat groeven geslagen in de lak....... :angry: :angry: :angry:

jan jansen

rinaldo
27 augustus 2006, 18:48
ai,das jammer jan, ik ken dat soort tegenslagen wel, heb ook al een aantal keren een kras uit m,n gitaar moeten halen, en dat is behoorlijk balen want je kunt weer van voren af aan beginnen :angry:

jan jansen
27 augustus 2006, 21:40
ai,das jammer jan, ik ken dat soort tegenslagen wel, heb ook al een aantal keren een kras uit m,n gitaar moeten halen, en dat is behoorlijk balen want je kunt weer van voren af aan beginnen :angry:


Ja ik baal als een stekker,al heb ik een hoop ``glad`` kunnen poetsen.Ik spuit tzt wel wat lagen lak op desbetreffende plek als ik met wat anders aan het spuiten ben.Ik heb inmiddels mn groene helemaal inelkaar.Alleen het soldeerwerk en nog 2 condensatoren zien te verkrijgen van de juiste waarde en snaren kopen.

jan jansen