PDA

View Full Version : DSL 50 of 100



Rormo
2 augustus 2006, 18:18
Vandaag even bij Feedback geweest om nog maar eens even een Marshall DSL te testen. Zelf wilde ik eigenlijk de 100W versie, maar de verkoper raadde mij toch 50W aan. Ik zil de amp zowel thuis als op het podium gebruiken. Is 50W dan de betere keuze? Ik ga de amp overigens gebruiken op een Marshall 1960AV cab.

spulletjes die ik ga kopen:
Marshall DSL 50/100
Marshall 1960AV cab
Boss GE-7 EQ
Korg DT-10 tuner
Dunlop Cry Baby classic fasel

andoni
2 augustus 2006, 18:24
De DSL50 breekt wat sneller op (wat lekker is op het crunch kanaal (dus classic gain met het knopje ingedrukt)) en de DSL100 heeft een wat lomper laag (vooral leuk in het stevigere werk). Ik zou zegggen dat de DSL100 nuttig begint te worden bij muziek waar veel oomph belangrijk is, anders kan je gerust de 50 Watter nemen. Scheelt ook in de prijs van buizen vervangen.

Mijn ervaring is wel dat de DSL100 iets voller en dikker klinkt, maar dit verschil is vrij subtiel. Eigenlijk ontlopen ze elkaar niet veel, voor volume moet je het iig niet doen. Kijk of je dat opbreken in de crunch stand verkiest boven een dikkere klank met iets meer laag (vooral in de high gain standen), en beslis zo. Ik zou zeggen, classic rock -> DSL50, modernere rock -> DSL100.

Ik wil toch benadrukken dat de verschillen erg subtiel zijn. Dus als je 1 van beide goed vond, kan je die gerust nemen, maar ga je de andere aan de andere kant waarschijnlijk ook lekker vinden...

Rormo
2 augustus 2006, 18:28
ik speel Bryan Adams, Bon Jovi, Aerosmith, Stones, Metallica, Guns n Roses etc. Dat lijkt dus meer op jouw DSL 50 advies. Probleem is dat er geen een winkel is die zowel de 50 als de 100 heeft staan. En beiden naast elkaar testen is dus niet mogelijk.

Heeft de 50 simpelweg minder buizen dan de 100?

andoni
2 augustus 2006, 18:47
ik speel Bryan Adams, Bon Jovi, Aerosmith, Stones, Metallica, Guns n Roses etc. Dat lijkt dus meer op jouw DSL 50 advies. Probleem is dat er geen een winkel is die zowel de 50 als de 100 heeft staan. En beiden naast elkaar testen is dus niet mogelijk.

Heeft de 50 simpelweg minder buizen dan de 100?
De DSL50 heeft 2 EL34's in de eindtrap, de DSL100 heeft er 4. Het geluid van de bands die je opnoemt is niet erg vol dus de DSL50 voldoet denk ik ruimschoots.

Agent_Smith
2 augustus 2006, 20:11
Ik sluit me volledig aan bij Andoni.
Ik heb ze beiden getest en de verschillen zijn echt minimaal. Ik speel vrijwel dezelfde muziek als Rormo en en uiteindelijk voor de DSL50 gegaan.

MjS
3 augustus 2006, 00:12
Over de eindbuizen vervangen: je kunt natuurlijk ook 2 eindbuizen weglaten bij de DSL100.

andoni
3 augustus 2006, 07:19
Over de eindbuizen vervangen: je kunt natuurlijk ook 2 eindbuizen weglaten bij de DSL100.
Dan moet je wel de bias ook anders instellen denk ik. Kan je imo beter gewoon een DSL50 kopen...

Helter Skelter
3 augustus 2006, 09:33
Weet iemand welke toko een nieuwe DSL-50 op voorraad heeft?

Bigfoot414
3 augustus 2006, 14:08
Als je echt zeker weten een DSL 50 wil, kun je ook 2dehands gaan zoeken.
Pas geleden stond er een DSL 50 voor €600 te koop op marktplaats.

Rormo
3 augustus 2006, 15:40
Weet iemand welke toko een nieuwe DSL-50 op voorraad heeft?

Volgens mij staat er eentje bij Rock Palace Den Haag. Iig 3 weken terug was ie er nog. Even bellen met ze om te checken.


Enne, ik wil geen tweede hands amp. Ik wil een nieuwe.

Helter Skelter
3 augustus 2006, 15:41
Als je echt zeker weten een DSL 50 wil, kun je ook 2dehands gaan zoeken.

*kuch* ;)

ik ben op zich wel geļnteresseerd in een goede occassion DSL 50 of 100 :)

glacius
3 augustus 2006, 16:52
haha zal best .. om eerlijk te zijn vind ik de 50 een beetje iel klinken .. ik gebruik zelf een 6100 en die bruld er lekker overheen (gezien onze 2e gitarist een dsl 50 gebruikt )

toch Helter ?? hahaha

Rormo
3 augustus 2006, 18:35
"iel" als in 'zacht'? Of iel als in 'niet zo vol qua geluid'?

glacius
3 augustus 2006, 18:49
qua vol geluid .. niet echt bruut

Rormo
3 augustus 2006, 19:23
ik las op harmony central een recensie van iemand die klaagde over de snelheid waarmee je kon switchen van clean naar distortion e.o. Hier zou een gat tussen zitten. Ik heb dit verder weinig terug gelezen in andere reviews. Iemand hier ervaring mee?

Punt
3 augustus 2006, 19:36
100 watt is belachelijk hard. Neem 50 dan kun je nog wat regelen. Alhoewel 50 ook al hard is. Dikkere toon krijg je door er andere pre amp buizen in te zetten mocht dat nodig zijn. Ik weet niet wat Marshall er tegenwoordig stock inzet, maar de meeste fabrikanten gebruiken degelijke buizen, die worden niet geselekteerd op toon maar op robuustheid zodat ze geen gezeur van ontevreden kopers hebben bij te snelle slijtage van de buizen. Ik zet in nieuwe amps altijd meteen andere buizen. geselekteerd op toon.

Bigfoot414
3 augustus 2006, 19:39
*kuch* ;)

ik ben op zich wel geļnteresseerd in een goede occassion DSL 50 of 100 :)
*kuch* ik ook! ;)
Alleen nog ff sparen

Helter Skelter
3 augustus 2006, 20:29
qua vol geluid .. niet echt bruut

dat is een van de belangrijkste verschillen tussen een 50 en een 100 Watter, een 100 watter is voller, dikker en zwaarder en duurder...

Punt
3 augustus 2006, 20:54
dat is een van de belangrijkste verschillen tussen een 50 en een 100 Watter, een 100 watter is voller, dikker en zwaarder en duurder...

Ja als je hem openzet, maar dat kan nooit :)

Agent_Smith
4 augustus 2006, 23:09
qua vol geluid .. niet echt bruut

Nou, hierin verschillen we dan toch wel van mening.
Ik denk namelijk dat zeer veel ook afhangt van de gebruikte cab/speakers.
Mijn DSL50 is iig mega bruut!

Agent_Smith
4 augustus 2006, 23:10
ik las op harmony central een recensie van iemand die klaagde over de snelheid waarmee je kon switchen van clean naar distortion e.o. Hier zou een gat tussen zitten. Ik heb dit verder weinig terug gelezen in andere reviews. Iemand hier ervaring mee?

Dit is bij de TSL. Dat is echt heel erg hinderlijk.

Helter Skelter
4 augustus 2006, 23:19
Dit is bij de TSL. Dat is echt heel erg hinderlijk.

die TSL-Footswitch is sowieso niet best en helemaal een ramp bij de oude(re) amps alhoewel Marshall ze inmiddels wel verbeterd heeft.

Orpheo
5 augustus 2006, 01:23
Ja als je hem openzet, maar dat kan nooit :)

niet perse! ik vind dat de 100watter meer power, ballen, druk, punch heeft dan de 50 watter, ook al op slaapkamervolume.

MjS
5 augustus 2006, 01:31
Ivm grotere trafo's oid?

Orpheo
5 augustus 2006, 01:54
Ivm grotere trafo's oid?

wellicht. maar tis zo dat meer vermogen=meer bassrespons. en op die bassrespons 'teer ik' soundwise. ik heb liever veel bass met preamp distortion/overdrive dan dat mijn eindbuizen gaan clippen. als het gaat om rock, hardrock, metal, etc! voor blues en rockabilly heb ik liever een amp die clean is en snel gaat clippen en t liefst de eindbuizen. bv de plexi (redelijk) of de ouwe bassmans (beter).

andoni
5 augustus 2006, 11:41
Ik weet niet wat Marshall er tegenwoordig stock inzet, maar de meeste fabrikanten gebruiken degelijke buizen, die worden niet geselekteerd op toon maar op robuustheid zodat ze geen gezeur van ontevreden kopers hebben bij te snelle slijtage van de buizen. Ik zet in nieuwe amps altijd meteen andere buizen. geselekteerd op toon.
+1. Onlags de Preamp buizen in mijn DSL100 vervangen door JJ ECC83s dingetjes en de Svetlana's (non-Winged-C) in de eindtrap vervangen door TAD's. Geen enorm verschil, maar toch de moeite. Het geluid werd er niet echt dikker en voller op, maar ik kan de equalizer nu wel zo instellen dat het geluid voller is zonder aan strakheid te moeten inboeten, wat ik dus vroeger wel moest doen.

Overigens vind ik in tegenstelling tot veel mensen de Deep knop wel zeer nuttig op de DSL. Gewoon met je bass niet over 12 u gaan dan en genoeg mids gebruiken.

Punt
5 augustus 2006, 12:02
+1. Onlags de Preamp buizen in mijn DSL100 vervangen door JJ ECC83s dingetjes en de Svetlana's (non-Winged-C) in de eindtrap vervangen door TAD's. Geen enorm verschil, maar toch de moeite. Het geluid werd er niet echt dikker en voller op, maar ik kan de equalizer nu wel zo instellen dat het geluid voller is zonder aan strakheid te moeten inboeten, wat ik dus vroeger wel moest doen.

Zet eens een Groovetube 12ax7M op V1 (Mullard kloon) of een echte NOS buis. Dan hoor je het heel goed. Kost wel een paar centen die GT kloon (dacht 26 euro), lastig te vinden, maar heb ik onlangs in duitsland gekocht bij 1 van die Internet zaken, maar dan heb je ook wat.

Punt
5 augustus 2006, 12:05
wellicht. maar tis zo dat meer vermogen=meer bassrespons. en op die bassrespons 'teer ik' soundwise. ik heb liever veel bass met preamp distortion/overdrive dan dat mijn eindbuizen gaan clippen. als het gaat om rock, hardrock, metal, etc! voor blues en rockabilly heb ik liever een amp die clean is en snel gaat clippen en t liefst de eindbuizen. bv de plexi (redelijk) of de ouwe bassmans (beter).

Grappig ik heb juist graag veel mid voor rock, heb m'n CL80 en V30 speakers vervangen door Greenbacks om wat laag en hoog af te schaven en meer nadruk op mid te leggen. Veel laag vind ik in een band zowieso lastig vanwege interferentie met andere instrumenten (bas/drum).

Orpheo
5 augustus 2006, 13:03
Grappig ik heb juist graag veel mid voor rock, heb m'n CL80 en V30 speakers vervangen door Greenbacks om wat laag en hoog af te schaven en meer nadruk op mid te leggen. Veel laag vind ik in een band zowieso lastig vanwege interferentie met andere instrumenten (bas/drum).

ja is waar. ik gebruik ook heel veel mids, maar om een een of andere reden heb ik graag 100watters vanwege de feel die ze geven. alsof 100w een bepaalde textuur geeft aan t mid dat 50w niet doet. en t is die textuur die ik lekker vind, en waar ik flink op teer. snap je me nog? :punk:

Punt
5 augustus 2006, 13:24
snap je me nog? :punk:

Ja, denk ut wel...
Daarom heb ik altijd de neiging mijn Shiva zelf naar kleine clubs mee te sjouwen :)

Orpheo
5 augustus 2006, 14:26
Ja, denk ut wel...
Daarom heb ik altijd de neiging mijn Shiva zelf naar kleine clubs mee te sjouwen :)

hmm. ook voor kleine gelegenheden pak ik toch nog liever een 100w en volumeknop iets dichter. doet 't m meer voor me dan een 25/50 watter :) maar goed;gelukkig zijn er net zoveel smaken als versterkers! :D

Punt
5 augustus 2006, 15:43
hmm. ook voor kleine gelegenheden pak ik toch nog liever een 100w en volumeknop iets dichter. doet 't m meer voor me dan een 25/50 watter :) maar goed;gelukkig zijn er net zoveel smaken als versterkers! :D

Ja, ik vind allebei leuk, beetje afwisselen.

Axelll
10 augustus 2006, 17:51
Nou, hierin verschillen we dan toch wel van mening.
Ik denk namelijk dat zeer veel ook afhangt van de gebruikte cab/speakers.
Mijn DSL50 is iig mega bruut!

Welke dan?

Agent_Smith
10 augustus 2006, 19:04
Welke dan?

4x12" Greenbacks

Axelll
10 augustus 2006, 19:09
Heb je dan niet heeeel veel mid?

Agent_Smith
11 augustus 2006, 00:48
Heb je dan niet heeeel veel mid?

Gewoon lekker veel mid. Veel laag ook met de DSL. Die moet ik behoorlijk terug draaien. Maar goed, we hebben het ook over LPs.
Anyway, ik vind de klank van GBs gewoon prachtig. Je hoort ze gewoon helemaal over d'r nek gaan! Maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Punt
11 augustus 2006, 07:47
Mid rules :rockon: :cooler:

Rormo
11 augustus 2006, 19:26
maar goed, de DSL heeft dus geen last van een 'leegte' als je de footswitch intrapt en van kanaal switcht? (Uiteraard ga ik dit in de winkel nog ff testen, maar gebruikersmeningen zijn altijd handig)

andoni
11 augustus 2006, 20:13
maar goed, de DSL heeft dus geen last van een 'leegte' als je de footswitch intrapt en van kanaal switcht? (Uiteraard ga ik dit in de winkel nog ff testen, maar gebruikersmeningen zijn altijd handig)
De mijne toch niet. Ik moet wel zeggen dat ik verre van een tapdanser ben (af en toe een clean stukje doe ik wel, maar ik moet niet echt abrupt switchen van kanalen in mijn situatie).

BLOK182
11 augustus 2006, 21:01
Begin stiekem aan ook gas te krijgen voor een DSL lol:p Hou van een lekkere rocksound en kan de jcm900 van een vriend van me best pruimen, nčt wat te scherp icm de 1960a. Denk dat ik uit een DSL wel een lekkere sound kan krijgen:-) Overigens merk ik steeds meer dat ik toekom met lagere wattages. 100 watters hebben vaak net dat extra volume nodig om de dynamiek te bereiken van een(zelfde) amp met een lager wattage. Op zich niet zo erg, maar ik speel steeds meer en meer, en dan vind ik het prettig als het niet takkehard hoeft altijd, om de oren wat te sparen:-) Mijn 30 watter blijft nog wel lekker levendig waar de meeste zware amps (100+ watt) de neiging hebben "af te slaan":p

Rormo
11 augustus 2006, 21:24
je kunt natuurlijk ook ipv een dls een ander cabinet kopen. Ik heb 1960A getest in de winkel en vond het niets. 1960AV klonk heeeel veel beter.

BLOK182
11 augustus 2006, 21:31
Ja tis niet mijn amp, die 900. Binnenkort die top eens checken op mijn 2x12" met Budda Phat-12 speakers, zijn beetje v30 georienteerd, kijken hoe die 900 dan klinkt, ben benieuwd:d

Agent_Smith
11 augustus 2006, 23:30
Ja tis niet mijn amp, die 900. Binnenkort die top eens checken op mijn 2x12" met Budda Phat-12 speakers, zijn beetje v30 georienteerd, kijken hoe die 900 dan klinkt, ben benieuwd:d

Zal veel beter klinken. Zeker weten! Die standaard celestions vind ik behoorlijk aan de schelle kant en dan i.c.m. een 900 wordt het een beetje too much. GBs of v30 doen het veel beter met een 900 (wat bij lange niet zo'n slechte amp is als sommige hardnekkige berichten doen geloven).