PDA

View Full Version : Alles over snaardiktes enz.



Picker
2 augustus 2006, 18:01
"Do you know how much you have to tune down your guitar to reduce the tension of a 012 set of strings to those of a 011 set? Or what gauge of strings you need for any open tuning, without changing the string tension on the guitar's neck?"

Het staat allemaal in mijn laatste intertartikeltje. Zie mijn website, in de sectie Tech Talk. Veel plezier!

hendrix2
2 augustus 2006, 18:23
leuk, intressant om eens te lezen! (heb nog niet alles gelezen, maar ga het zeker doen)
heel handig vind ik het stukje over alternatieve tunings, daar ik net besloten had om een van m'n gitaren in GBDGBD te stemmen.
en de fysica achter de trillende snaren kan heel erg handig zijn om me te helpen bij m'n herexamens fysica.:)

OT: klein vraagje, aangezien je wel thuis bent in fysica.
Als je een A (la) neemt op 440hz is dan je volgende noot 440hz *vierkantswortel 2 ?
ik kan het ff niet vinden maar meen mij zoiets te herinneren.

Picker
2 augustus 2006, 18:56
OT: klein vraagje, aangezien je wel thuis bent in fysica.
Als je een A (la) neemt op 440hz is dan je volgende noot 440hz *vierkantswortel 2 ?
ik kan het ff niet vinden maar meen mij zoiets te herinneren.

Voor een halve toon moet je vermenigvuldigen met de 12e machtswortel van twee. Dat is ongeveer een factor 1.059. Aan A# is dus 1.059*440 = 466 Hz.

Vandaar dat een halve toon hoger overeenkomt met een 6% (eigenlijk 5.9...%) hogere frequentie, een 6% dunnere of kortere snaar enz.

Maar dat geldt alleen voor de getemperde schaal. De reine schaal werkt met rationele getallen, over intervallen (4/3 voor een kwart enzovoort).

sembo
2 augustus 2006, 19:50
mooie site

10Man
7 augustus 2006, 13:03
zeer handige info, bedankt!!