PDA

View Full Version : welke gitaar waarvoor?



Nobler
2 augustus 2006, 17:02
N.a.v. mijn 'ES 335' topic vroeg iemand waar een ES nu wel en niet geschikt voor was. Ik vond die vraag ook op andere modellen van toepassing en dat een leuk onderwerp voor een nieuwe topic.

In de eerste plaats mijn associaties bij verschillende standaardmodellen

1. Telecaster: behalve voor country echt iets voor de recht-toe-recht aan rocker, de werkman onder de gitaristen, vaak de slaggitarist, maar ook voor de no-non-sense rocker.
2. Stratocaster: Ondanks dat ik een Gibsonman ben denk ik toch de meest allround gitaar. Misschien is hij dat niet per se, maar wordt wel als zodanig gebruikt. Typische sologitaar, in ieder geval voor serieuze rock.
3. Les Paul: de classic rock gitaar voor de verwende en virtuoze gitarist die (als het een gibson is) wat meer te besteden is of zijn sporen verdiend heeft.
4. ES: voor de wat meer bluesgeorienteerde gitarist met jazzy invloeden.
5. grote Gretsch hollowbody's: jaren '50 rock & roll en rockabilly voor de vetkuif.
6. Jazzgitaren voor ... jazz
7. metalgitaren (met zo'n jaren '80 headstock, ik ben daar niet zo in thuis) voor (het zal je niet verbazen) metal.

Vooral van de eerste 4 denk ik echter niet dat er dingen zijn die je er niet mee kunt, met de juiste versterker en eventueel effecten kun je denk ik elk van deze gitaren in elke na-oorlogse muziekstroming gebruiken. Het zal denk ik eerder zijn hoe het er op het podium uit ziet wat jij en je publiek bij de stroming vinden passen en ook wat je idolen bespelen. Het verbaast me dan ook niet dat de grote gitaristen uit de jaren '70 vaak zonder enige moeite vna de Gibson- naar de Fender-familie overstapten en/of terug. Wat vinden jullie?

interessander
2 augustus 2006, 17:13
Ik denk dat je categorie 7 beter "superstrat" kunt noemen. Hier vallen dan ook niet enkel metalgitaren als jackson en ibanez onder maar ook de wat duurdere superstrats als de tom anderson en suhr modellen.

Luke-wannabe
2 augustus 2006, 17:16
Ja maar ik denk dat daar ook gewoon modellen als BC Rich Warlocks enzo onder horen, en Randy Rhoads modellen..

bennyvx78
3 augustus 2006, 01:35
Super strats \ stratocaster : Country jazz rock soleren metal blues funk
* Super tele \ Telecaster : Country metal blues funk rock
ES \ Hollowbody : Jazz blues funk rockabilly.
Les paul : Rock hardrock metal
Flyin'V Explorers : Rock Blues Metal.

Ach .. eigenlijk is iedere gitaar met een beetje creativiteit en fantasie overal wel voor te gebruiken ..Maar doe het uit een muzikaal oogpunt ..ga 'r nie mee gooien :D :D


* ja .ik zei ook tele's worden in de Metal \ Hardrock hoek gevonden.
Een van die Slipknot gitaristen gebruikte er een en John 5 van Marylin Manson.

Orpheo
3 augustus 2006, 01:49
les paul: rock, metal, blues. jazz (met moeite)
tele: country, rockabilly
Gretsch: rockabilly, blues, rock. jazz.

Dick Wolkendeck
3 augustus 2006, 09:46
N.a.v. mijn 'ES 335' topic vroeg iemand waar een ES nu wel en niet geschikt voor was. Ik vond die vraag ook op andere modellen van toepassing en dat een leuk onderwerp voor een nieuwe topic.

In de eerste plaats mijn associaties bij verschillende standaardmodellen

1. Telecaster: behalve voor country echt iets voor de recht-toe-recht aan rocker, de werkman onder de gitaristen, vaak de slaggitarist, maar ook voor de no-non-sense rocker.
2. Stratocaster: Ondanks dat ik een Gibsonman ben denk ik toch de meest allround gitaar. Misschien is hij dat niet per se, maar wordt wel als zodanig gebruikt. Typische sologitaar, in ieder geval voor serieuze rock.
3. Les Paul: de classic rock gitaar voor de verwende en virtuoze gitarist die (als het een gibson is) wat meer te besteden is of zijn sporen verdiend heeft.
4. ES: voor de wat meer bluesgeorienteerde gitarist met jazzy invloeden.
5. grote Gretsch hollowbody's: jaren '50 rock & roll en rockabilly voor de vetkuif.
6. Jazzgitaren voor ... jazz
7. metalgitaren (met zo'n jaren '80 headstock, ik ben daar niet zo in thuis) voor (het zal je niet verbazen) metal.

Vooral van de eerste 4 denk ik echter niet dat er dingen zijn die je er niet mee kunt, met de juiste versterker en eventueel effecten kun je denk ik elk van deze gitaren in elke na-oorlogse muziekstroming gebruiken. Het zal denk ik eerder zijn hoe het er op het podium uit ziet wat jij en je publiek bij de stroming vinden passen en ook wat je idolen bespelen. Het verbaast me dan ook niet dat de grote gitaristen uit de jaren '70 vaak zonder enige moeite vna de Gibson- naar de Fender-familie overstapten en/of terug. Wat vinden jullie?

Inderdaad, je kan alles spelen op welke gitaar dan ook. Onze bassist speelt zelfs Angel of Death op een Ibanez acoustic en ik heb mijn Egmond hollow body in B gestemd voor het betere grindwerk. Mijn Charvel "metal kop" model 4 klinkt meer als een fender dan de meeste fenders die ik heb gehoord en is dus prima voor een potje Shadows.

G.G.
3 augustus 2006, 09:54
Weg met de "hokjesgedachte". Waarom zou je ze indelen. Een gitaar is een stuk hout met snaren en elementen (en zo zijn 99% van de gitaren)

Ze zijn allemaal overal voor bruikbaar.

Ongevere 15 jaar geleden had ik een Yamaha (612A geloof ik)

Metalic zwart, alle hardwear zwart, actieve H-s-s. Was volgens Feedback in die tijd een echte metalgitaar, een echt scheurmonster en zo zag ie er ook uit. Heb nooit meer een gitaar hierna gehad waar zo'n lekker jazz geluid uit te halen viel.

Helter Skelter
3 augustus 2006, 09:59
waarom staat EB MusicMan er niet bij, die veegt de vloer aan met dat hele spulletje :jam:

serieus: ik heb stratjes, een LP en 2 EB Musicmans en het maakt me weinig uit moet ik zeggen alleen als ik kristalhelder clean wil pak ik NIET de LP.

ibbie
3 augustus 2006, 10:07
* ja .ik zei ook tele's worden in de Metal \ Hardrock hoek gevonden.
Een van die Slipknot gitaristen gebruikte er een en John 5 van Marylin Manson.

En de Tom Morello van Rage Aginst The Machine, dat is toch wel een fenomeen.

Outrage
3 augustus 2006, 10:15
Ik gebruik mijn jackson soloist voor rock, hardrock, blues, jazz....
Alles eigenlijk. Al moet ik toegeven dat ik hem eens heb vergeleken met een sg (een behoorlijk oude (jaren '70 ofzo?)) en die sg klonk een heel stuk warmer. De gitaar kon wel niet in het minst opwegen tegen de bespeeldbaarheid van de jackson.

Helter Skelter
3 augustus 2006, 10:19
En de Tom Morello van Rage Aginst The Machine, dat is toch wel een fenomeen.

Morello heeft een beresound :cooler:

Tele met humbucker in een Marshall JCM-800 2205 http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

ik heb ook ooit in een interview met Morello gelezen dat hij nog nooit de buizen van z'n 2205 heeft laten vervangen :o

G.G.
3 augustus 2006, 10:35
Vooral van de eerste 4 denk ik echter niet dat er dingen zijn die je er niet mee kunt,

Helemaal mee eens, maar er zijn natuurlijk wel instrumenten die veelzijdiger zijn dan andere.
Ik vind dat gitaristen te vaak vasthouden aan het traditionele. Dat komt denk ik doordat veel fabrikanten nog steeds in de categorieën denken die in de eerste post staan.
Meestal is de gitarist zelf de grootste beperking

De lezers van zelfbouw zijn er al van op de hoogte. Dit is naar mijn mening een van de meest veelzijdige opties: (en dat wordt dus ook mijn volgende gitaar)

http://home.casema.nl/robbertdeboer/pics/tele200af6.jpg

Mahonie body, esdoorn top, esdoorn hals (setneck), rosewood toets (12"), floyd (Ibanez Low Pro Edge) SD59 rails, PAF, pushullpotmeter om te splitten en de miniswitch is voor een EMG afterburner (20db boost) om de singlecoilstanden en de humbuckerstanden van clean op te peppen naar een gruwelijke output/scheur.

Als het me hiermee niet lukt om alle stijlen te spelen:


Meestal is de gitarist zelf de grootste beperking

el passo
3 augustus 2006, 10:37
naar 25 jaar spelen en ik weet niet hoeveel euro lichter aan foute bart smit troep. wat verkocht werd als top materiaal ben ik er wel achter. fender telecaster. gewoon de beste . rivera amp r 55 en klaar ben je. all round setje klinkt als een klok niet te groot. niet te zwaar. wat mij betreft kan je de rest bij het grof vuil zetten..... maar ja dit is persoonlijk he.

bennyvx78
3 augustus 2006, 15:08
En de Tom Morello van Rage Aginst The Machine, dat is toch wel een fenomeen.

Oh ja .. mijnheer Morello ..da's ook een goeie .Ook een toon kunstenaar met een simpele gitaar als een tele ..Maar die had ie toch weer geupgrade met
humbuckers en zelfs een explorer neck?

ibbie
4 augustus 2006, 16:03
Ik weet wel dat er een humbucker in zit ja, maar van die neck weet ik niet exact. Maar het geluid dat zijn set maakt, is wel heel erg gaaf.

Nickname
4 augustus 2006, 16:14
waarom staat EB MusicMan er niet bij, die veegt de vloer aan met dat hele spulletje :jam:

serieus: ik heb stratjes, een LP en 2 EB Musicmans en het maakt me weinig uit moet ik zeggen alleen als ik kristalhelder clean wil pak ik NIET de LP.

Hahaha, daar lijkt het indd wel op. EB MM is overal inzetbaar lijkt het wel op :)

drap
4 augustus 2006, 16:23
Oh ja .. mijnheer Morello ..da's ook een goeie .Ook een toon kunstenaar met een simpele gitaar als een tele ..Maar die had ie toch weer geupgrade met
humbuckers en zelfs een explorer neck?

Volgens mij niet. In ieder geval niet ten tijde van RATM. Die tele van hem destijds was een mexicaanse standard telecaster.