PDA

View Full Version : Buizencombo op kamerniveau



RRRobin
2 augustus 2006, 14:32
Beste medegitaristen,
Ik zit al een aantal weken/maanden met het idee een nieuwe amp aan te schaffen. Speel nu al een tijd over mijn spider 112 en/of POD over hifi en het voldoet niet echt meer aan mijn eisen. Ook speel ik de laatste maanden vaak met wat vrienden samen en ik merk dat ik problemen heb om nog goed door de mix heen te komen.

Ik speel voornamelijk metal (a la metallica) en blues (SRV en co.) en toch ook wel veel wat daar tussenin zit. Mijn oog is eigenlijk een tijd geleden al gevallen op de mesa Mark IV, dit na aanleiding van hem zelf gehoord te hebben en de goede verhalen die ik van anderen hoor.

Mijn grote vraag is nu:
Is het wel de moeite waard om een buizencombo aan te schaffen als ik 80% van mn tijd thuis speel en dus niet echt loeihard kan/mag gaan. Lever ik daardoor dan niet teveel van de kwaliteit van zo'n amp in door hem zachter te zetten? Met mn spider(50watt) red ik het in huis nog tot ongeveer een volume van tussen de 3 en 5 zonder klachten.

En tot slot nog even, wat vinden jullie een aannemelijke prijs voor een Mark IV?
alvast bedankt :)

arjanb01
2 augustus 2006, 14:51
Beste medegitaristen,
Ik zit al een aantal weken/maanden met het idee een nieuwe amp aan te schaffen. Speel nu al een tijd over mijn spider 112 en/of POD over hifi en het voldoet niet echt meer aan mijn eisen. Ook speel ik de laatste maanden vaak met wat vrienden samen en ik merk dat ik problemen heb om nog goed door de mix heen te komen.

Ik speel voornamelijk metal (a la metallica) en blues (SRV en co.) en toch ook wel veel wat daar tussenin zit. Mijn oog is eigenlijk een tijd geleden al gevallen op de mesa Mark IV, dit na aanleiding van hem zelf gehoord te hebben en de goede verhalen die ik van anderen hoor.

Mijn grote vraag is nu:
Is het wel de moeite waard om een buizencombo aan te schaffen als ik 80% van mn tijd thuis speel en dus niet echt loeihard kan/mag gaan. Lever ik daardoor dan niet teveel van de kwaliteit van zo'n amp in door hem zachter te zetten? Met mn spider(50watt) red ik het in huis nog tot ongeveer een volume van tussen de 3 en 5 zonder klachten.

En tot slot nog even, wat vinden jullie een aannemelijke prijs voor een Mark IV?
alvast bedankt :)

Om je vragen te beantwoorden, moet je jezelf de vraag stellen of je echt een buizengeluid nodig hebt. Wat bekend is van buizenversterkers, en vooral de mark IV, is dat zulke amps het beste klinken als ze goed open staan.
Voor jou doeleinden zal een mark IV het behang van je muur blazen, tenzij je een loadbox erop aansluit (dat is een kastje die je tussen je versterken en gitaar kan doen en die het uitgangsvolume reduceert, terwijl je de amp vol open kan draaien, en dus het pure volle toeren buizengeluid hoort).
Een goeie (tweedehands prijs) voor een mark IV ligt tussen de 1300-1600 euro. Maar ik denk toch dattie te hard is voor thuis.
Misschien is een peavey triple x (40 watt buizen) iets voor je? Kost nieuw 950 euro.

fullorder
2 augustus 2006, 15:26
Buizenamp voor thuis? Maximaal 5 Watt.

AART
2 augustus 2006, 15:46
Buizenamp voor thuis:

Ik heb het gedaan met een 120 W Peavey 5150.

Zit een volume knop op hoor.

Mark IV is btw ideaal voor thuis, je kan hem terugschakelen naar 15 W.

15/30/50/85 W.

Normale prijs:

Tussen 1400 en 1800, ligt aan de staat.

Dick Wolkendeck
2 augustus 2006, 15:57
Ik speel ook 80% thuis. Zondags oefenen met de andere herriemakers, af en toe optreden. Thuis gebruik ik mijn buizenbak helemaal niet, ik speel (oefen) meestal zonder versterker. Gewoon op de bank, dan kan ik tenminste het nieuws nog volgen. Als ik wat wil scheuren, plug ik een sansamp of een pandora in mijn hifi of in mijn Pignose. Als het om samenspelen gaat en door de mix heen knallen, komt de buizenbak pas in beeld. Maar thuis? Nee, die staat in de oefenruimte. Koop dan die mooie Mark IV en hou de pod voor thuis. Is het geld IMHO zeker waard.

AART
2 augustus 2006, 16:02
Btw, de Mark IV is heel makklijk af te regelen, elk kanaal heeft eigen volume(los van gain), en je hebt nog de main output.

Ter indicatie, bij mij staat het thuis op 2, 2.(bij 85 W stand).


In de band op 3, 3.(bij 85 W stand).

maar als je heel makkelijk je volume wil controleren zet je de channel masters laag(1), dan is de main output heel subtiel.
Andersom kan ook maar dat klinkt minder goed.

armageddon
2 augustus 2006, 17:31
Ik gebruik mijn 120watt powertone 2 ook makkelijk thuis. Er zit een fantastisch mastervolume op. Ook klinkt ie altijd even lekker :)

interessander
2 augustus 2006, 17:40
Ik heb voor thuis een hughes & kettner attax 80 combo (100 watt) en dat klinkt zeer redelijk, met een 4x12 eronder is het ook prima.
Toch prefereer ik mn 5150 in de oefenruimte, en een 5150 is niks voor thuis.
Als je thuis per se buizen wil dan moet je ervoor gaan maar als je voor een goede prijs een Mark IV vindt dan zou ik de Spider gewoon houden.

lampz
2 augustus 2006, 22:57
Ik gebruik mijn 120watt powertone 2 ook makkelijk thuis. Er zit een fantastisch mastervolume op. Ook klinkt ie altijd even lekker :)
Inderdaad, de Koch Powertone klinkt ook op laag volume geweldig. Voldoet ook aan je eisen (lekker crunchkanaal voor blues tot rock en heerlijk distortion voor rock via Metallica naar overdreven Muse-achtige sounds. Is daarnaast ook veelzijdig en voor veel meer stijlen te gebruiken (ook door dat heerlijk schone clean kanaal... :hippie: ). Is sinds kort ook als combo te krijgen, voor iets van 1900 ofzo... Moet je Koch ff voor mailen :) Zat zelf ook voor de combo te kijken maar ben toch maar voor top + 2x12 cab gegaan omdat ik closed-back wilde en makkelijker te vervoeren/tillen is... Verder zijn de versterkers identiek :)

Mitch
2 augustus 2006, 23:16
Juist, de modernere buizenbakken kunnen best goed klinken thuis. Persoonlijk moet ik daar net als Dick niets van hebben en speel ik ook gewoon unplugged op de bank. Of het het waard is om te investeren in een dergelijke versterker als je 80% thuis speelt moet je helemaal zelf bepalen. Is meer een portemonnee-kwestie en daar ga je toch echt helemaal zelf over.

Anders Destium
2 augustus 2006, 23:41
Ik speel over een Powertone en 5150 thuis, al gaat dat inderdaad met de Powertone makkelijker ondanks dat hij 2 keer zoveel vermogen heeft. Het schakelbare mastervolume is inderdaad een geweldig hulpmiddel daarbij, je kunt een Powertone op laag volume nog geweldig afstellen.

Sinds ik niet meer in een band zit speel ik 100% thuis, en ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat ik thuis over buizen speel. Als er alternatieven zouden zijn die net zo goed/hetzelfde zouden klinken met veel minder vermogen dan had ik die gekocht, die zijn er alleen niet. Waarom zou ik genoegen moeten nemen met een minder geluid omdat ik niet elke week optreed?

Ik zet bij voorkeur een CD aan die ik mee probeer te spelen, en dan helpt teletekst pagina 888 om het nieuws nog te kunnen volgen ;)

el passo
3 augustus 2006, 10:11
thuis spelen lekker flammen......bv fender champ 6 watt meer dan genoeg. alles meer dan 10 watt voor thuis gekkenwerk slaat nergens op.

heavy-metal-thunder
3 augustus 2006, 10:28
Ik heb een vibrochamp gehad met een alnico speakertje in. En dat ging al keiluid. Ooit op een goeie 2*12 cab gezet. Fantastische klank, maar vééél te luid voor thuis.

Ik kan er nog altijd niet bij dat jullie vinden dat vb. een 5150 thuis goed klinkt. Overdrive/disto in overvloed, ook op laag niveau. Maar bij goed klinken heb ik toch iets anders voor o(g)(r)en. Ik heb onlangs de 5150 (eerste versie) gehoord op repetitieniveau en vond hem dan al wat platjes klinken.

Zal wellicht aan mij liggen, zeker?

peter_heijnen
3 augustus 2006, 10:43
5 tot 10 watt is te gek voor thuis, maar met samenspelen wil je misschien net iets meer.

Voor srv en metallica kun je misschien een koch studiotone overwegen.

interessander
3 augustus 2006, 10:44
Wat is repetitieniveau voor een 5150, ik zet hem op 3 a 4 en pas boven de 3 is het geluid lekker, platjes zou ik het niet noemen.

AART
3 augustus 2006, 11:00
5150 is IMO altijd wat platjes, zelfs als ie op 10 staat, doe je niks aan.

Anders Destium
3 augustus 2006, 11:00
De 5150 is niet voor niets heel populair, maar je moet echt van het geluid houden. Ik heb geen idee wat hier met platjes wordt bedoeld trouwens? Benamingen als schelle ruisbak daar kan ik iets mee, maar "platjes"...

Ik vind het thuis vervelend dat je altijd met het directe volume bezig bent, je kunt zo op laag volume heel weinig afregelen.

Wabbie
3 augustus 2006, 11:00
Ik gebruik mijn 120watt powertone 2 ook makkelijk thuis. Er zit een fantastisch mastervolume op. Ook klinkt ie altijd even lekker :)

+1

Powertones zijn idd ideaal voor dat soort dingen. Mijn huisgenoten keken al heel bang toen dat bakbeest voor het eerst naar binnen werd gesleept ( helemaal de andere gitaristen toen ze het plaatje "Tube Series, 120W output power" zagen). Maar een PT2 klinkt idd op lagere volumes ook heerlijk en ik kan er prima mee klooien hier op mijn studenten kamertje ( 15m2). Mijn huisgenoten hebben meer last van mijn geupgrade Hartke HA3500 basversterker me 1x15" cab dan van mijn PT2 met 4x12".
Ik zou dus zeker even kijken naar een powertone top of combo als ik jou was. Toen ik opzoek ging naar een buizenbak wilde ik eigenlijk ook een vrij simpele versterker met maximaal 50 watt. Na een middagje testen heb ik toch even in een Koch Powertone ingepulgd en die klonk ( mening) echt zoveel beter dat ik die uiteindelijk maar heb meegenomen :D

RRRobin
3 augustus 2006, 11:22
Bedankt voor de reacties allemaal :) Ik ren denk ik binnenkort maar weer eens naar de gitaarzaak om daar de powertone even aan de tand te voelen en daarna maar weer eens een verdere beslissing te maken :) maar in ieder geval bedankt en ik zal nog wel laten weten wat het uiteindelijk geworden is.

heavy-metal-thunder
3 augustus 2006, 11:23
De 5150 is niet voor niets heel populair, maar je moet echt van het geluid houden. Ik heb geen idee wat hier met platjes wordt bedoeld trouwens? Benamingen als schelle ruisbak daar kan ik iets mee, maar "platjes"...

Ik vind het thuis vervelend dat je altijd met het directe volume bezig bent, je kunt zo op laag volume heel weinig afregelen.

neen, platjes is een Belgische uitdrukking. Moeilijk om te verklaren. Laat ons zeggen... ballen... niet echt... want dan denken jullie misschien aan volume en hard gaat ie zeker... moeilijk te zeggen. Maar die man van de 5150 had een Plexi 100W en die klonk niet platjes.

Dick Wolkendeck
3 augustus 2006, 11:28
neen, platjes is een Belgische uitdrukking. Moeilijk om te verklaren. Laat ons zeggen... ballen... niet echt... want dan denken jullie misschien aan volume en hard gaat ie zeker... moeilijk te zeggen. Maar die man van de 5150 had een Plexi 100W en die klonk niet platjes.

Platjes = schaamluis. :D

Dick Wolkendeck
3 augustus 2006, 11:35
Wat is repetitieniveau voor een 5150, ik zet hem op 3 a 4 en pas boven de 3 is het geluid lekker, platjes zou ik het niet noemen.


Inderdaad. Open gooien dat ding! Op huiskamerniveau doen de eindbuizen volgens mij niets, je speelt als het ware op de voorversterker en zo is die bak niet ontworpen.

Ballen genoeg trouwens, je moet echter de gain niet verder draaien dan 5 met een beetje humbucker, want distortion = compressie (plat?). In de studio draai ik de gain nooit verder dan 3. Wel meerdere keren inspelen voor de betere gitaarmuur. Maar dat doe ik met een Marshall ook.

interessander
3 augustus 2006, 11:46
Een equalizer in de loop is ook een goede manier om een sound met ballen te krijgen, en een boostertje natuurlijk!

EpiCenturiesAWAy
3 augustus 2006, 12:44
rrrobin heb je nog een PM gestuurd ;)

johantipker
3 augustus 2006, 13:07
als ik thuis speel, grijp ik meestal naar m'n westergitaar.... lekker puur natuur, geen gezeur met kabels enzo.... maar van dit antwoord wordt natuurlijk geen hond happy...

als ik elektrisch ga spelen en ik pak m'n jazzgitaar.. hoeft het ook niet zo hard,
maar zelfs dan geldt dat op een lager volume dat je tone "dunner", amerikanen zouden "whimpy" (iel, dun ) zeggen, wordt... maar het budget- crappy ontwerp van de Fender HRDL staat toe dat je tone in het diepe laag, al heel snel een "randje" krijgt, ook op vrij lage volumes, dit maakt dat het ding in de winkel goed klinkt en zichzelf daardoor al bijna verkoopt, in een niet te hard jazzy combo is het ook nog zeer (ik ga ff off topic) fraai als er een "randje" aan je cleane jazztone zit bij hard aanslaan, lekker expressief enzo.....

hoe anders wordt dit verhaal als je thuis je overdrive aanzet.....
op huiskamervolume krijg je zo'n vaag sizzelende klootloze sound....... die pas tot leven komt als je 'm pusht.. en dan is t best wel fraai (in een bandsituatie).... dus thuis heb ik altijd een k.. -sound, als ik ga scheuren...
een tube amp is dus toch een "band apparaat" maar na wat intensieve psychotherapie leer je daar best mee leven... een Ferrari stuurt ook heel zwaar onder de 100 km per uur....

en dan grijp ik dus liever de western...

ik heb ook zo'n PX4 van Pandorra, die heel ok klinkt, maar toch in the end een beetje behelpen blijft, al kun je er zeker hele gave dingen mee doen..

Heb je geen (deel) van een klerenkast over?

dan stouw je daar je cab in met kussens, schuimrubber enzo, mikrofoon ervoor, push je amp...en luister af via je hifi....

het principe van de isolationcab

daar heb ik wel eens uitstekende resultaten mee geboekt...

jaycee
3 augustus 2006, 16:06
Ik heb mede hierom een Koch Twintone II gekocht. Deze heeft een powersoak aan boord. Zo kun je zowel de voortrap als de eindtrap van je versterker maximaal open zetten, terwijl je volume daarna alsnog kunt regelen.

Als je bij andere versterkers aan de volumeknop draait, dan verander je ook dat wat er in de buizen gebeurt, en dus de aard van het geluid. Met de powersoak van de Twintone kun je de aard van het geluid op maximaal niveau gelijkhouden terwijl je op huiskamer niveau speelt. Als dat niet zo zou zijn dan zou er toch wel een probleempje met de buren zijn :cheerup:

Hector_Tsolodimos
3 augustus 2006, 16:09
Beste medegitaristen,
Ik zit al een aantal weken/maanden met het idee een nieuwe amp aan te schaffen. Speel nu al een tijd over mijn spider 112 en/of POD over hifi en het voldoet niet echt meer aan mijn eisen. Ook speel ik de laatste maanden vaak met wat vrienden samen en ik merk dat ik problemen heb om nog goed door de mix heen te komen.

Ik speel voornamelijk metal (a la metallica) en blues (SRV en co.) en toch ook wel veel wat daar tussenin zit. Mijn oog is eigenlijk een tijd geleden al gevallen op de mesa Mark IV, dit na aanleiding van hem zelf gehoord te hebben en de goede verhalen die ik van anderen hoor.

Mijn grote vraag is nu:
Is het wel de moeite waard om een buizencombo aan te schaffen als ik 80% van mn tijd thuis speel en dus niet echt loeihard kan/mag gaan. Lever ik daardoor dan niet teveel van de kwaliteit van zo'n amp in door hem zachter te zetten? Met mn spider(50watt) red ik het in huis nog tot ongeveer een volume van tussen de 3 en 5 zonder klachten.

En tot slot nog even, wat vinden jullie een aannemelijke prijs voor een Mark IV?
alvast bedankt :)
als je het geld er voor over hebt, zeker doen
1: als je 20% van de tijd elders speelt, vind ik dit nog behoorlijk veel.. ik haal de 5% niet eens, ofja, misschien 5-10%, en ik heb ook een buizenbak

doe het anders zo: speel thuis alleen af en toe op die MESA, om eens lekker herrie te maken (even kan altijd toch) en speel verder vooral op die Spider (zo gaan de buizen van die MESA ook veel langer mee) en wanneer je ergens buiten de deur bent, impress je iedereen met je MESA!
geweldig toch?
denk ik..

EpiCenturiesAWAy
3 augustus 2006, 16:30
Even een opmerking..
ik heb een die spider gehad, en 3-5 is toch zeer luid hoor :s
OK je kan nog de aparta kanalen regelen maar toch..

Dus als je een mark iv op 15 wat schakelt gaat dit ook vrij goed klinken op hetzelfde volume als je spider..

Punt
3 augustus 2006, 19:39
Studitone natuurlijk, wat anders? 20 watt lekkere sound en feel.

jaycee
3 augustus 2006, 22:27
Inderdaad de Koch Studiotone kan natuurlijk ook, al zou ik voor de Koch Twintone II gaan ivm de andere buizen in de eindtrap. Hij wil toch de hardere muzieksoorten spelen

nielsnielsniels
3 augustus 2006, 22:41
Dat verhaal van dat je de buizen op kamerniveau niet hoort, is onzin.
Geloof me, ik heb een van de goedkoopste 20 watt transistor versterkers, en ik heb een recentelijk aangeschafde Laney VC30 2x10'' met 30 watt.

Me Laney zet ik clean op 2/3/4 licht eraan hoelaat het is,met bright switch aan , en dat KLINKT GOED, 100x VEEL beter dan mijn Mega® transistor versterker. Voor mij het bewijs dat buizenversterkers wel goed KUNNEN klinken op laag volume, hoewel dat ligt eraan wat voor versterker.Maar dat ligt er eigenlijk maar net aan wat je kamervolume vindt. Als je op mijn Laney bijvoorbeeld op 0.2 zet ofzo, nee dan hoor je het verschil niet. Maar dat geluid hoor je zelf niet, dus is het geen probleem :D.
Maar mijn Laney klinkt clean goed op laag volume. Ik moet 'm s gebruiken op band-volume, nog nooit uitgetest,zal ook wel heerlijk klinken.

Wat wel kan is dat de Drive beter zal klinken op hoog volume klinkt, ik heb nu de drive op standje 10, voor de volle distortion, en drive volume op 1 of 2 en daar haal je net een goede blues-distortion uit.

Mijn conclusie is dat je makkelijker een buizengeluid haalt uit je clean channel dan op je drive,distortion channel etc. , maar dat ligt er weer aan wát voor versterker je hebt, maar zo is het wel voor mijn amp.

Punt
3 augustus 2006, 23:41
Inderdaad de Koch Studiotone kan natuurlijk ook, al zou ik voor de Koch Twintone II gaan ivm de andere buizen in de eindtrap. Hij wil toch de hardere muzieksoorten spelen

Ja ook een optie, die twee zou ik gewoon testen

Dick Wolkendeck
4 augustus 2006, 10:18
Dat verhaal van dat je de buizen op kamerniveau niet hoort, is onzin.
Geloof me, ik heb een van de goedkoopste 20 watt transistor versterkers, en ik heb een recentelijk aangeschafde Laney VC30 2x10'' met 30 watt.

Me Laney zet ik clean op 2/3/4 licht eraan hoelaat het is,met bright switch aan , en dat KLINKT GOED, 100x VEEL beter dan mijn Mega® transistor versterker.

Je praat over clean, prima, maar da's andere koek dan het distortionkanaal van bijv. mijn 5150. Die doet het, zoals gezegd, pas echt op 3. En dat hou je thuis niet lang vol ;-) Ik zou het dus niet zomaar af willen doen als onzin, je nuanceert zelf ook (ik wil overigens niet stellen dat je de buizen niet hoort, maar wel zeggen dat de eindbuizen in mijn voorbeeld totaal niet tot hun recht komen.):


Voor mij het bewijs dat buizenversterkers wel goed KUNNEN klinken op laag volume, hoewel dat ligt eraan wat voor versterker.Maar dat ligt er eigenlijk maar net aan wat je kamervolume vindt. Als je op mijn Laney bijvoorbeeld op 0.2 zet ofzo, nee dan hoor je het verschil niet. Maar dat geluid hoor je zelf niet, dus is het geen probleem :D.
Maar mijn Laney klinkt clean goed op laag volume. Ik moet 'm s gebruiken op band-volume, nog nooit uitgetest,zal ook wel heerlijk klinken.

Juist!


Wat wel kan is dat de Drive beter zal klinken op hoog volume klinkt, ik heb nu de drive op standje 10, voor de volle distortion, en drive volume op 1 of 2 en daar haal je net een goede blues-distortion uit.

Mijn conclusie is dat je makkelijker een buizengeluid haalt uit je clean channel dan op je drive,distortion channel etc. , maar dat ligt er weer aan wát voor versterker je hebt, maar zo is het wel voor mijn amp.

Ok dan.

johantipker
4 augustus 2006, 14:43
Dat verhaal van dat je de buizen op kamerniveau niet hoort, is onzin.
.Maar dat ligt er eigenlijk maar net aan wat je kamervolume vindt.


Of je buren zijn al volledig lawaaidoof en of imuun voor je kabaal :D :D :D :jam:

AART
4 augustus 2006, 15:05
toch speelt dat denk ik wel.
Ik woon in een vrijstaandhuis en kan dus wel op iets luider niveau spelen dan mijn stereo normaal staat.

Sommige mensen echter denken bij thuisniveau gelijk aan akoestische gitaar volume.