PDA

View Full Version : Mike Holland reverb tank



imlikeajungle
2 augustus 2006, 13:46
Iemand ervaring met deze externe reverb unit?

http://users.pandora.be/again/pics/htb1.JPG

http://users.pandora.be/again/pics/htb2.JPG

http://users.pandora.be/again/pics/htb3.JPG

imlikeajungle
2 augustus 2006, 13:48
http://users.pandora.be/again/pics/htb4.JPG

http://users.pandora.be/again/pics/htb5.JPG

http://users.pandora.be/again/pics/htb6.JPG

Kan hem voor een OK prijsje op de kop tikken...

phx
2 augustus 2006, 14:21
Hoeveel watt issie en hoeveel euri heb je er voor neergeteld?

imlikeajungle
2 augustus 2006, 14:33
Ik heb 'm nog niet... Geen idee van wattage, moet 400 euro opbrengen.

phx
2 augustus 2006, 14:44
mmm, voor 400 euro mag het wel minimaal een 50 watter zijn, anders is ie een beetje aan de prijs voor een amp waar weinig info over is te vinden.

imlikeajungle
2 augustus 2006, 14:46
Is geen amp hé, het is een externe reverb unit.
Holland maakt boutique amps, Fender-clonig.

phx
2 augustus 2006, 14:55
ge hebt helemaal gelijk, door die buizen dacht ik meteen aan een buizencombo amp. Maar ja, als ik gewoon de head van deze topic had gelezen... zucht....

Fender reverbtanks zijn schaars en duur, maar ik weet niet hoeveel deze waard is. Waarvoor dienen die buizen incombi met een reverbveer?

Kim Wilson
2 augustus 2006, 15:00
En die speaker? Het lijkt mij een gewone combo...

imlikeajungle
2 augustus 2006, 15:14
Het is geen combo. Je voedt de amp een signaal van je hoofdamp, en je krijgt een reverb-geluid uit die speaker. Zoals in een WD setup. Denk ik...

Kim Wilson
2 augustus 2006, 15:17
Maar een "gewone" reverb tank zit toch in de fx-loop, of iig tussen de pre-amp en de eindtrap? Waarom zou je het geluid uit je reverb tank willen laten komen? Of is dit een soort eindtrap met reverb erin?

fullorder
2 augustus 2006, 15:28
Als dat ding enigzins klinkt als een orginele Reverb-tank vind ik 400 niet veel.

imlikeajungle
2 augustus 2006, 15:29
Maar een "gewone" reverb tank zit toch in de fx-loop, of iig tussen de pre-amp en de eindtrap? Waarom zou je het geluid uit je reverb tank willen laten komen? Of is dit een soort eindtrap met reverb erin?

Het is idd een reverb met een eindtrap, zoals ik al zei voor het WD-effect

@fullorder: ik ook niet, ben erg benieuwd, maar Holland kennende zou het wel goed moeten zijn. Ik vind er alleen NIKS over terug.

Kim Wilson
2 augustus 2006, 15:32
Ik ben dus helemaal niet thuis in het wet/dry/wet, maar begrijp ik het goed dat een versterkergedeelte (pre of eind) wet is, en alles in de fx-loop dry?

imlikeajungle
2 augustus 2006, 15:51
Nee, je hoofdgeluid is dry, je hebt dan twee aparte andere eindtrappen waar je FX bijkomen, de wets.

hubert
2 augustus 2006, 16:22
als dit een revrb tank is, dan eet ik mijn snaren op....

Mitch
2 augustus 2006, 16:48
Smakelijk dan ! :jam:

Nou ja, misschien is het eigenlijk beter om dit een Reverb Slave amp te noemen in plaats van een reverb tank. Heeft v/d Haar deze niet een tijdje gevoerd ? Liepen niet erg hard geloof ik.
Ik vind 400E voor een aparte reverb slave verhoudingsgewijs niet duur, maar ik vind het ongelofelijk veel geld voor een beetje galm. 't Is maar net hoe belangrijk je het vindt.

phx
2 augustus 2006, 16:54
Voor 400 euro wil ik wel een kerk voor je 'afhuren', eindeloze galm!!!

hubert
2 augustus 2006, 17:42
ik snap t nie....
er zit een speaker aan...dan is t toch gewoon een amp?

Chris Winsemius
2 augustus 2006, 17:47
ik snap t nie....
er zit een speaker aan...dan is t toch gewoon een amp?

't Is 'n gecombineerde reverb/combo-versterker.
Er komt 'n signaaltje binnen (v/d huidige amp) en dan zorgt dit apparaat dat je via 'n aparte amp+speaker reverb hebt.

Werd vroeger wel vaker gedaan (weet even het merk niet meer uit m'n hoofd) maar 'n vergelijkbaar principe is in oude Ampeg stereo versterkers gebruikt.

Mitch
2 augustus 2006, 19:14
ik snap t nie....
er zit een speaker aan...dan is t toch gewoon een amp?

O, dus een top is geen amp :D Nee, flauw. Doe anders eens een search over slaving amps of wet/dry/wet setups, dan zal het je waarschijnlijk duidelijk worden.
Korte versie schreef Chris net. Signaal uit amp -> Holland -> signaal + reverb.
Speel je dus meteen een soort van stereo, maar dan anders ;)

hubert
2 augustus 2006, 19:52
okee....ah...ik begrijpen nu....cool......

Mitch
2 augustus 2006, 19:56
Wel goed kauwen op die snaartjes hè ? Ik hoop voor je dat je met .009 speelt :D

Ritch
2 augustus 2006, 21:20
Marble maakt ook reverb-unit-combo's:

http://www.marble-amps.com/superverb.html

Chris Winsemius
2 augustus 2006, 21:38
Marble maakt ook reverb-unit-combo's:

http://www.marble-amps.com/superverb.html

Nee, da's 'n losse reverb/etc. unit.
Die Holland is 'n reverb "unit" waarbij het reverb-signaal wordt weergegeven door 'n eigen versterker en speaker.

hubert
2 augustus 2006, 21:38
helaas 0.11...
taai spul is het.....

Punt
3 augustus 2006, 00:33
Ik heb geen ervaring met de reverb unit van Holland. Wel eens kort een Bassman achtige ampvan hem in huis gehad. Datw as de beste amp die ik ooit heb gehoord in zijn soort. Top bouwer.

johantipker
3 augustus 2006, 13:15
Holland is heel gaaf! Hele mooie amps!

Lijkt me dope zo'n reverb apparaat!

imlikeajungle
3 augustus 2006, 19:38
Wel jongens, bedankt voor de verdere info. Ik heb de bak overlaatst ergens gezien in een vitrine, erg nette staat. Ik wil 'm idd gebruiken om wat meer stereospreiding te krijgen tijdens 'dromerige' stukken, m'n band gaat toch iig de richting van de postrock uit en dan is zoiets wel interessant lijkt me.
Ik hou jullie op de hoogte als ik 'm neem, het is zoals Mitch al typte een kwestie van wat je belangrijk vindt: een Holy Grail is ook een supergalm en die kost geen drol, kan ik er nog een 1x12 en een poweramp bij voor kopen :confused:

Punt
3 augustus 2006, 19:45
Wel jongens, bedankt voor de verdere info. Ik heb de bak overlaatst ergens gezien in een vitrine, erg nette staat. Ik wil 'm idd gebruiken om wat meer stereospreiding te krijgen tijdens 'dromerige' stukken, m'n band gaat toch iig de richting van de postrock uit en dan is zoiets wel interessant lijkt me.
Ik hou jullie op de hoogte als ik 'm neem, het is zoals Mitch al typte een kwestie van wat je belangrijk vindt: een Holy Grail is ook een supergalm en die kost geen drol, kan ik er nog een 1x12 en een poweramp bij voor kopen :confused:

Een Holy grail is niet te vergelijkenb met the real thing.
Aan de andere kant als je je versterker wilt micen voor een PA heb je weinig aan die tank lijkt me. Mogelijk dat het met twee mics lukt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Tupelo
3 augustus 2006, 21:13
Ik vind reverb erg belangrijk & 400 euro voor een klasse, maar dan ook echt klasse niet te evenaren reverb, zou ik zeker overhebben.

Toaster
3 augustus 2006, 21:41
Kent iemand trouwens de reverb reissue van fender? Die is geloof ik nieuw ook voor die prijs te krijgen.

ateng
3 augustus 2006, 23:02
Een Holy grail is niet te vergelijkenb met the real thing.
Aan de andere kant als je je versterker wilt micen voor een PA heb je weinig aan die tank lijkt me. Mogelijk dat het met twee mics lukt, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Het is ook de bedoeling dat je ze allebei versterkt bij een w/d.

imlikeajungle
10 september 2006, 12:05
Nou, de Holland en ik dat werd niks.
Te braaf, gaat niet ver genoeg, en is niet luid genoeg in vergelijking met het originele signaal. Zonde! Maar goed voor de beurs... :)
Bedankt voor alle reacties!


EDIT: maar verder nog een vraag, net zoals Toaster hierboven: wie heeft ervaring met die Reissue reverb tanks van Fender?

http://fender.com/products/prod_images/amplifiers/0217500000_xl.jpg

Chris Winsemius
10 september 2006, 12:17
Kent iemand trouwens de reverb reissue van fender? Die is geloof ik nieuw ook voor die prijs te krijgen.

Toffe bak om "ouderwetse" galm sounds te krijgen maar waarschijnlijk niet "zo goed" als de echte oude.
Met de dwell-regelaar kun je het "badkamer-effect" bepalen, met de tone-regelaar stel je de hoeveelheid hoog v/h galmsignaal in en met de mix-regelaar bepaal je de verhouding tussen droog en galmsignaal.
Wat veelzijdiger dan de reverb in jaren 60/70 Fender amps.

fullorder
10 september 2006, 12:20
Kent iemand trouwens de reverb reissue van fender? Die is geloof ik nieuw ook voor die prijs te krijgen.

Ik spreek niet uit ervaring, maar ik meerdere malen gehoord dat de reissue van de fender een stuk slechter is dan het orgineel en dat je beter een unit van bv Marble kunt hebben (of zo'n kit van Weber...)

Big Bo
28 oktober 2007, 15:05
Ik gebruik een Holland combo 2x12". Het is een custom build, afgeleidt van de Fender Bassman, maar dan veel beter uitgewerkt.
Mike Holland is er een groot voorstander van (net als ik) om het cleane signaal (dus droog, zonder reverb) te combineren met een externe "wet" sound, uit een aparte speaker dus. Hierdoor krijg je een veel betere toon, aangezien je cleane signaal niet vervormt wordt, door de vele bijwerkingen die een galmveer heeft (troebel, onduidelijk klankbeeld). Door een galmveer in het directe signaal op te nemen verlies je namelijk duidelijk je boven- en ondertonen en je dynamische response wordt verkleind.
Mijn Holland combo heeft daarnaast een ingebouwde (externe) galmunit, die wordt gedreven door een 30 Watt buizenamp. Deze staat los van het versterkergedeelte. Boven de 2x12" speakers is vervolgens nog een 10" ingebouwd die alleen het wet signaal laat horen, dus pure galm. Door dit te mengen met je cleane sound behoudt je je strakke dynamische sound en voeg je naar smaak extra reverb hieraan toe. Amp is overigens hierdoor bijna niet te tillen...
Alhier het recept van Dr. Holland, en wellicht een interessante wetenswaardigheid voor degenen die hiermee experimenteren. Dit is echt het beste systeem voor galm. Vandaar dat ik met verbazing las dat de Holland Reverb Tank afgekeurd is... Je moet hem wel op de juiste manier gebruiken namelijk. Dus met een retegoed klinkende cleane amp ernaast! 400 euro is dan echt geen geld veel voor dit apparaat...

treblemaster
28 oktober 2007, 15:41
Hierdoor krijg je een veel betere toon, aangezien je cleane signaal niet vervormt wordt, door de vele bijwerkingen die een galmveer heeft (troebel, onduidelijk klankbeeld)

Het is natuurlijk net wat je zoekt! Er zijn ook gitaristen die juist de vervorming door de 'reverb unit' mooi vinden en gebruiken (vd. east Bay Ray van de Dead Kennedy).