PDA

View Full Version : nieuwe bowlback



hendrix2
2 augustus 2006, 11:55
nog maar een nieuwe gescoord via internet.
Het gaat om een erg vintage instrument waar wel wat reparatie zal aan nodig zijn. Ik heb ze nog niet in m'n handen gehad, ik ga ze namelijk zaterdag pas ophalen.
Het gaat om een echte italiaans bowlback van het merk Stridente. Bij de vintage mandolines worden slechts enkele namen genoemd die de moeite zijn om te kopen, en stridente is er een van. Het was een oude napolitaanse bouwer. Het was een bouwer die vooral voor het gewone volk werkte, hij maakte dus mandolines die betaalbaar waren voor de werkmensen. In goede staat gaan ze nu toch rond 200 euro over ebay.
De mandoline dateert van eind 1800 (1890?waarschijnlijk), maar daar ben ik nog niet helemaal achter.
ik verwacht niet dat ze bespeelbaar gaat zijn als ik ze ga ophalen (de brug moet namelijk gerepareerd worden) maar ik wil ze wel weer bespeelbaar maken. voor velen ziet dit er waarschijnlijk uit als een oude lelijke mandoline, maar voor mij is dit gewoon het van het. Gewoon het idee van een instrument te hebben dat reeds 115 jaar oud is vind ik suepr. :)
bij deze m'n eerste vintage mandoline :)
http://www.freewebs.com/hendrix2/stridente1.jpg
http://www.freewebs.com/hendrix2/stridente2.jpg

sembo
2 augustus 2006, 21:53
ik heb er ook zo een alleen zit de hals ervan los

da moet ik een maken


mooi ding

veel plezier er mee

hendrix2
2 augustus 2006, 22:15
tja, echt goed bespeelbaar zal ze nooit meer worden, ze is er iets te oud voor, en er is te weinig op gespeeld geweest.
het is meer een verzamelobjectje voor mij, waar ik af en toe wel eens zal op spelen.

hoofd
3 augustus 2006, 00:02
Gewoon het idee van een instrument te hebben dat reeds 115 jaar oud is vind ik suepr. :)

Dat is ook super, congratz gozer!! Enne... schroom niet om meer te vertellen als de restauratiewerken zijn begonnen ;)

hendrix2
7 augustus 2006, 17:52
Ondertussen de mandoline gaan ophalen, ze speelt echt ongelooflijk goed. Echt raar voor zo'n oud instrument.
Jammer zijn wel enkele grote, verontrustende barsten, maar die ga ik proberen herstellen. Enkele fotoos van de barsten volgen nog.
Ondertussen weer aan het onderhandelen voor 2 nieuwe bowlbacks.
In de ene winkel raakt de verkoper het instrument niet kwijt, ik mag het hebben voor 160 euro ipv 300 :).
Mooie deal.

Tupelo
7 augustus 2006, 18:21
Altijd wat maf met die verzamelobjecten ja.
Vind een verzamelaar die al erg lang op zoek is en je kunt de hoofdprijs vangen.
Wil je 'm snel slijten, heb je vrijwel altijd pech en moet je 'm haast cadeau doen.

Maar leuk dingetje.
Voor 160 pleuri ook niet nodig om je zorgen te maken over originaliteit enzo. Gewoon nieuw brug erop, refretten en whoppa!

:jam:

Tupelo
7 augustus 2006, 18:22
Zelf zou ik wel een Pipa willen hebben. :p

(hoe klinkt dat? :seriousf:)