PDA

View Full Version : Inlegvraagje



Orpheo
2 augustus 2006, 02:53
Gretsch heeft/had op bepaalde gitaren een soort blokinleg met 'tekeningetjes' erop. Ik vroeg me af; hoe hebben ze dat gedaan? is dat gewoon gegrafeerd? en zo ja, hoe ingewikkeld is 't om kleine dingetjes te graferen op een stuk parelmoer? en moet je het gegrafeerde nog 'invullen' met bv een pastaatje van ebbenpoeder en lijm? of hoeft t niet, omdat het vanzelf dicht gaat vanwege de smeer van je vingers?

fred dons
2 augustus 2006, 11:26
op de gretsches is het er in gestanst (de gretsches hebben een plastic inleg)
bij gewoon parel moer graveer je het met een graveer beitel en daarna vul je het in met een zwarte was of een vette inkt zoals ik bij deze trussrod cover
gedaan heb
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=1244794&i_pos=15&page=2&ktw=8a6dd70e636424b186b3fc172418f4d2

Orpheo
2 augustus 2006, 12:08
Wow... mooie cover!

Ik had ook nog een vraag over lakken. stainen, eerder. MOet je tussen de diverse stainlagen nu schuren, of zijn diverse stainlagen niet nodig, en pakt t met 1 laag al goed? oh ja, maple stainen...En heb je voor korina filler nodig, als bij mahonie?

fred dons
2 augustus 2006, 12:25
je schuurt alleen tussen de stainlagen om vezels te verwijderen of om te "double" stainen maar in principe schuur je dus niet tussen de stain lagen
(en 1 laag is meestel normaal gesproken voldoende)

voor korina heb je filler nodig, het hout heeft nog grovere porieen dan mahonie